Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@16:44:38 GMT

مهمترین اخبار مجلس شورای اسلامی در روز ۳۰ مهرماه

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۸۱۸۲۹

مهمترین اخبار مجلس شورای اسلامی در روز ۳۰ مهرماه

رایزنی‌های «غلامی» و «اردکانیان» در مجلس، توضیحات نوبخت درباره عملکرد بودجه ۹۶، حضور کلانتری و زنگنه در فراکسیون نمایندگان ولایی، اعلام وصول نامه معرفی وزرای پیشنهادی علوم و نیرو و... از جمله مهمترین اخبار امروز (یکشنبه) ۳۰ مهر ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا جلسه علنی مجلس شورای اسلامی  امروز(یکشنبه) به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و نمایندگان طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۵۳ قانون آئین دادرسی کیفری در خصوص اجرای علنی دادرسی درباره جرائم اقتصادی را به عنوان دستور کار امروز مجلس مورد بررسی قرار دادند.

رایزنی‌های «غلامی» و «اردکانیان» در مجلس آغاز شد. وزرای پیشنهادی علوم و نیرو با حضور در جلسات کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس در هفته جاری به ارائه برنامه‌هایشان می‌پردازند. بر این اساس امروز بعد از ظهر دو فراکسیون امید و ولایی میزبان وزیر پیشنهادی علوم خواهند بود.

علی لاریجانی نیز  در جلسه علنی صبح امروز گفت: جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی علوم و نیرو یکشنبه آینده برگزار می‌شود. رییس مجلس شوری اسلامی ضمن قرائت نامه رییس جمهور در معرفی وزرای پیشنهادی علوم و نیرو، گفت که جلسه رای اعتماد یکشنبه آینده برگزار می‌شود.

محمدرضا تابش نیز در حاشیه جلسه علنی  مجلس در جمع خبرنگاران با ابراز امیدواری  نسبت به رای اعتماد مجلس به غلامی و اردکانیان گفت: بعد از برگزاری جلساتی با آقایان و استماع برنامه آنها درباره وضعیت‌شان به جمع‌بندی خواهیم رسید، البته ما از نظر کلیت کار معذوریت‌ها و محدودیت‌های دولت را می‌دانیم. رییس‌جمهور هم قاعدتا در انتخاب گزینه‌ها توجه خود را به مسائل کلان ملی و منطقه‌ای معطوف داشته و امیدواریم هر دو گزینه از مجلس رای اعتماد بگیرند. همچنین جعفرزداده نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی گفت که مجلس نگاه منفی به وزرای پیشنهادی علوم و نیرو ندارد.

ناطقین امروز مجلس

رضیان: برجام توافق چندجانبه و غیرقابل مذاکره است

بدری: جمهوری اسلامی به لطف پاسداران خود از نعمت امنیت برخوردار است

ابطحی: نهادهای مسئول، در حوزه علاقمند کردن مردم به اسلام چه کرده‌اید؟

نماینده جیرفت: مسئولین نظام اگر اختلافی دارند به رسانه‌های جمعی و مردم نکشانند

نماینده پارس آباد: قوه قضائیه خارج از نوبت به وضعیت موسسات مالی غیر مجاز رسیدگی کند

***

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه غیرعلنی مجلس به ارائه توضیحاتی درباره عملکرد بودجه ۹۶ پرداخت.

در همین ارتباط لاریجانی با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس گفت: بودجه ۹۷ بر مبنای بودجه عملیاتی تنظیم و تصویب می‌شود. رئیس مجلس از وفاق مجلس و دولت برای تنظیم و تصویب بودجه سال آینده بر مبنای بودجه‌ریزی عملیاتی خبر داد و افزود: کمیسیون برنامه و بودجه و سایر نمایندگان نیز نظرات خود را درباره مولفه‌های بودجه‌ریزی سال آینده بیان کردند که نشان می‌دهد وفاقی وجود دارد. امیدوارم دولت سر وقت لایحه بودجه را به مجلس ارائه دهد تا مسیر تصویب آن در مجلس طی شود.

همچنین نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس در توضیح جلسه غیرعلنی امروز با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت که در این جلسه پیمانی بین مجلس و دولت بسته شد تا تدوین و تصویب بودجه در سال ۹۷ براساس نظام بودجه‌ریزی عملکرد باشد.

علیرضا رحیمی نیز در مطلبی در کانال تلگرامی‌اش به ارائه توضیحاتی درباره جلسه غیرعلنی امروز مجلس با حضور نوبخت پرداخت و گفت: طبق برنامه جدید دولت، منابع استانی بودجه در نظام جدید در اختیار وزیر نخواهد بود و مستقیما به شورای برنامه‌ریزی استان تفویض می‌شود.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

واکنش «سکینه الماسی» نسبت به انتشار مطالب و عکس‌های کذب

نماینده شوش: چرا پروژه جاده ترانزیت اهواز - تهران نیمه تمام رها شده است؟

پژمانفر: چرا برخلاف قانون، معلولین در دستگاه‌ها جذب نمی‌شوند

مازنی: محدودیت‌ها و برخوردها با شخصیت‌های نظام و نمایندگان مجلس وحدت‌شکن است

حسینی در تذکر به وزیر اقتصاد: بانک‌ها تسویه وام‌های زیر۱۰۰ میلیون را انجام نمی‌دهند

درخواست مافی برای ابطال حکم تعلیق سپنتا نیک‌نام از شورای شهر یزد

***

زنگنه در فراکسیون نمایندگان ولایی حضور یافت و تاکید کرد که توتال اجرای قراردادهای خود را شروع کرده و قراردادهای دیگر نیز در دستور کار است. همچنین شرکت‌های داخلی در قراردادهای نفتی می‌توانند صددرصد کار را انجام دهند ولو اینکه قرارداد با کشور خارجی باشد و مشکلی با اروپایی‌ها در انتقال پول نداریم.

همچمنین رئیس سازمان حفاظت زیست از محیط نیز با حضور در فراکسیون ولایی درباره وضعیت زیست محیطی کشور توضیحاتی را ارائه کرد. عیسی کلانتری با اشاره به جدی بودن مشکل آب در کشور اظهار داشت: محیط زیست متعلق به نسل فعلی نیست و برای آیندگان نیز می‌باشد و با این رفتاری که ما با محیط زیست داشته‌ایم برای خودمان نیز پاسخگو نخواهد بود چه برسد به نسل‌های آینده که باید امانت‌دار آنها باشیم.

در ادامه سوال ملی سیدفرید موسوی نماینده تهران از وزیر کشور درباره ساز و کار انتخاب و نحوه نظارت بر عملکرد شرکت بیمه زائران اربعین اعلام وصول شد.

همچنین با تصویب مجلس و در صورت تایید شورای نگهبان نام متهمان اقتصادی درصورت تشخیص دادگاه منتشر می‌شود. نمایندگان مجلس در جلسه امروز کلیات و جزئیات طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص اجرای علنی دادرسی درباره جرایم اقتصادی را تصویب کردند.

مسعود پزشکیان که اداره جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، در پایان جلسه علنی مجلس سالروز شهادت جمعی از هموطنان در حمله هوایی رژیم صدام به شهرستان مسجد سلیمان را تسلیت گفت و نماینده ایذه و باغملک نیز در اخطاری نسبت به تصمیم صدا و سیما برای پخش مجدد سریال سرزمین کهن انتقاد کرد و گفت که صدا و سیما تصمیم دارد این سریال را تحت نام سرزمین مادری پخش کند آن هم در شرایطی که کشور به آرامش نیاز دارد. تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور نیز توسط اکبر رنجبرزاده در جلسه علنی قرائت شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۱۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه ذوالنوری به قالیباف: اگر رئیس شوم، از بیرون به صورت اتوبوسی جمعیت ناآشنا به مجلس نمی‌آورم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر بازگشت قدرت به نمایندگان، گفت: امروز مراجع فرامجلسی بر خلاف نص صریح قانون به جای مجلس تصمیم می‌گیرند.

به گزارش خانه ملت، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه، ۳ اردیبهشت ماه) در نطق میان دستور خود ضمن تبریک سالروز تشکیل و تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تنبیه سنگین رژیم کودک کش صهیونیستی توسط سپاه به همه مردم، به بیان برخی ایرادات ساختاری که در طول سالیان متعدد، موانعی در کارآمدی بالاتر مجلس شورای اسلامی ایجاد کرده است فارغ از افراد و اشخاص پرداخت، گفت: در انتخابات اخیر علیرغم همه فشار‌های بیگانگان و تبلیغات گسترده برای دلسرد کردن مردم، حضور باشکوه مردم دشمن را مأیوس کرد و برگ زرین دیگری بر کتاب قطور افتخارات ملت افزود که شکرانه این حماسه کارآمدی بیشتر و تحول مجلس در حل مشکلات کشور و بازسازی سرمایه اجتماعی است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مجلس زمانی کارآمدتر خواهد شد که عوامل ناکارآمدی و موانع کارآمدی برطرف شود، عنوان کرد: مجلس از دو بخش تشکیل شده که منابع انسانی این دو بخش را ایجاد کرده است؛ یکی نمایندگان و یکی کارکنان.

وی بر همین اساس تصریح کرد: در حوزه کارکنان؛ اگر رئیس مجلس بنده شدم از بیرون به صورت اتوبوسی و قطاری جمعیتی که هیچ آشنایی با مجلس ندارند آوردم و بر قله مسئولیت‌های مجلس مستقر کردم، کارمندی که ۲۰ یا ۳۰ سال در انتظار این است که به قله برسد و بتواند تجربه چند ده ساله خود را در خدمتگذاری بیشتر مصروف کند باید ارزش افزوده عمر خود را در اختیار یک نیروی بیرونی که با منجنیق بر نوک قله پرتاب شده، بگذارد. آیا این کارمند انگیزه کاری و همیّت قسمتی در تحول مجلس را دارد؟

حجت الاسلام ذوالنوری ادامه داد: در حوزه نمایندگان مجلس؛ امروز در اثر تغییرات سالیان و تحولات آیین نامه، شرایطی فراهم شده که مجلس نه تنها نماینده محور نیست بلکه هیأت رئیسه محور هم نیست و رئیس محور است. مجلسی می‌تواند کارآمد باشد که همه نمایندگان در آن تأثیر و سهم داشته باشند. گاهی به بهانه گرایش‌های سیاسی، بخشی از نمایندگان مجلس کنار گذاشته می‌شوند و در حاشیه قرار می‌گیرند؛ گاهی نمایندگان در تصمیمات تأثیر ندارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه اضافه کرد: مطلبی به عنوان مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال می‌شود و وقتی اعتراض می‌شود چند روز بعد برای رأی گیری به مجلس می‌آید. امروز نمایندگان مجلس نمی‌توانند تأثیر اصلی را ایفا کنند لذا قدرت باید به نمایندگان بازگردد. نمایندگان در مقابل مردم و موکلین و درباره همه موضوعات کشور باید پاسخگو باشند در حالی که در تصمیمات تأثیر جدی ندارند.

وی در ادامه با بیان اینکه متأسفانه اختیار مجلس به دستگاه‌های بیرونی واگذار می‌شود با تأکید مجدد بر اینکه مراد و منظور وی اشخاص نیستند بلکه شرایط ساختاری است، گفت: اگر رئیس مجلس در جلسه سران قوا یا شورا‌های متعدد شرکت می‌کند، تصمیمی گرفته می‌شود که از جنس قانونگذاری بوده، آن تصمیم یا باید از قبل در مجلس استمزاج و نظر نمایندگان اخذ شود و یا باید نمایندگان در جریان قرار بگیرند.

حجت الاسلام ذوالنوری با اشاره به اینکه امروز مراجع فرامجلسی خلاف نص صریح قانون اساسی که تنها جایگاه رسمی قانونگذاری کشور است، به جای مجلس و نمایندگان ملت تصمیم می‌گیرند، ولی نمایندگان مجلس باید پاسخگو باشند، عنوان کرد: پس نمایندگان باید در کارآمدی مجلس نقش اصلی را ایفا کنند و مجلس به جای رئیس محوری باید نماینده محور شود همچنین مجلس باید به مسائل اصلی کشور ورود پیدا کند.

عضو مجمع نمایندگان استان قم با طرح این سوال که چند درصد از تلاش پسندیده مجلس به ویژه در دوره یازدهم که ملقب به لقب «مجلس انقلابی» شد که افتخاری ماندگار در تاریخ است، از جنس ریل گذاری بوده است، اظهار داشت: ما ۴ سال مهلت داریم و اگر هر سال یکی از مشکلات اساسی کشور از جمله خودرو، مسکن، فساد مالی و اداری و بانکی و اجتماعی را در دستور کار قرار داده و حل کنیم، باعث افزایش مشارکت و سرمایه اجتماعی مردم می‌شود و آن را ترمیم می‌کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: باید شکرانه رأی مردم، تشکیل مجلسی کارآمد در دوره آتی با اصلاحات آیین نامه داخلی مجلس و برگرداندن اختیار به نمایندگان منتخب مجلس باشد.

دیگر خبرها

  • روز‌های برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد
  • روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد
  • ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی دلیل کمبود و گرانی دارو
  • کنایه ذوالنوری به قالیباف: اگر رئیس شوم، از بیرون به صورت اتوبوسی جمعیت ناآشنا به مجلس نمی‌آورم
  • مصوبات جلسه علنی دوشنبه مجلس
  • افزایش تعداد نمایندگان در دستورکار مجلس/اسامی متاخران امروز
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی جزئیات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع
  • آغاز جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف / بررسی جزییات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع