Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایلام- رئیس دانشگاه ایلام گفت: دانشگاه ایلام در تلاش است تا با گسترش رشته های نفت و گاز، بعنوان دانشگاه برتر در این حوزه تبدیل شود.

دکتر محمد علی اکبری روز یکشنبه در گفتگو با قدس آنلاین، با بیان اینکه با توجه به پتانسیل فراوان استان در حوزه نفت و  گاز، این دانشگاه به عنوان یک مرکز علمی، پروژه های پژوهشی – تحقیقاتی با شرکت پالایش گاز، پتروشیمی، شرکت گاز استان و شرکت پخش فرآورده های نفتی ایلام به انجام می رساند، اظهارداشت: دانشگاه ایلام در حوزه صنایع مرتبط با نفت و گاز، علاوه بر دانشکده شیمی، در دانشکده اختصاصی نفت و گاز اقدام به آموزش و تربیت دانشجویان این حوزه کرده و در حال حاضر در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه برای تقویت دانشکده نفت و گاز در حال جذب اعضای هیأت علمی هستیم، افزود: فراخوان جذب اعضای هیأت علمی در سال گذشته و امسال برای رشته های مخازن و اکتشاف نفت داده شده و متقاضیان دارای شرایط می توانند با مراجعه به سامانه جذب هیأت علمی وزارت علوم (سامانه نور رضوی) ثبت نام کنند.

رئیس دانشگاه ایلام اولویت جذب اعضای هیأت علمی را افراد بومی عنوان و تصریح کرد: هدف ما از جذب اعضای هیأت علمی دانشکده نفت و گاز، ارتقا سطح علمی این دانشکده و تبدیل آن به قطب علمی کشور در این حوزه است.

محمد علی اکبری به انجام مصاحبه علمی متقاضیان اعضای هیأت علمی این دانشکده در دانشگاه ایلام اشاره کرد و یادآور شد: متقاضیان بایستی دارای مدرک دکتری در رشته های مرتبط باشند.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۶۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل کربن دی اکسید به سوخت با کمک مس

دانشمندان از مس برای تبدیل CO۲ به سوخت پایدار استفاده کردند و دریافتند که افزودن مس به فوتوکاتالیست، کارایی آن را چهار برابر می‌کند و منجر به تشکیل متانول به جای متان می‌شود.

به گزارش ایسنا، دانشمندان رویکردی را ابداع کرده‌اند که در آن اتم‌های مس به تبدیل گاز کربن دی‌اکسید(CO۲) که زمین را گرم‌ می‌کند، به سوخت پایدار کمک می‌کنند.

به نقل از اس‌ای، این تیم با تابش نور به ماده فعال شده موفق به تولید متانول شد که می‌تواند جایگزین سوخت‌های فسیلی شود.

تجمع گاز CO۲ در جو زمین باعث افزایش دمای جهانی و تسریع تغییرات آب و هوایی می‌شود.

کربن دی‌اکسید محصول جانبی سوختن سوخت‌های مبتنی بر کربن است، اما می‌تواند در جو رها نشود و دوباره به محصولات مفید تبدیل شود. این محصولات را می‌توان دوباره استفاده کرد و یک اقتصاد چرخشی ایجاد کرد.

با این حال، این رویکردها نیاز به منبع گاز هیدروژن دارند که آن نیز از سوخت‌های فسیلی به دست می‌آید و انتشار گازهای گلخانه‌ای را در این فرآیند افزایش می‌دهد.

فتوکاتالیز و الکتروکاتالیز می‌توانند از نور خورشید و آب فراوان استفاده کنند و CO۲ را به محصولات مفید تبدیل کنند، اما این فرآیند نیز چندان کارآمد نیست.

بنابراین برای تقویت این فرآیند، محققان دانشگاه کوئینزلند، دانشگاه اولم، دانشگاه بیرمنگام و دانشگاه ناتینگهام با هم همکاری کردند تا چاره‌ای بیابند.

فتوکاتالیست جدید برای تبدیل CO۲

در فتوکاتالیز، نور خورشید به یک ماده نیمه‌رسانا تابیده می‌شود تا الکترون‌ها را تحریک کند. این الکترون‌ها از میان مواد عبور می‌کنند و با کربن دی اکسید و آب واکنش می‌دهند و محصولاتی مانند متانول تولید می‌کنند.

اگرچه مواد زیادی برای دستیابی به این هدف استفاده شده است، اما محققان به دنبال موادی هستند که بتوانند به طور مؤثر بارها را حمل کنند.

آنها نیترید کربن را گرم کردند تا خواص آن را برای فتوکاتالیز به حداکثر برسانند. این تیم از اتم‌های مس استفاده کرد که از نزدیک به نیمه‌رسانا متصل می‌شوند. ضمن اینکه در کل این فرآیند از حلال استفاده نشد.

ماداسامی تانگاموتو، پژوهشگر دانشکده شیمی در دانشگاه ناتینگهام گفت: ما در رویکرد خود، مواد را در مقیاس نانو کنترل می‌کنیم. ما شکل جدیدی از نیترید کربن را با حوزه‌های نانومقیاس کریستالی توسعه دادیم که امکان تعامل مؤثر با نور و جداسازی بار کافی را فراهم می‌کند.

این ماده جدید چگونه عمل کرد؟

تارا لی‌مرسیه، دانشجوی دکترای شیمی در دانشگاه ناتینگهام افزود: ما جریان تولیدشده توسط نور را اندازه‌گیری کردیم و از آن به عنوان معیاری برای قضاوت در مورد کیفیت کاتالیزور استفاده کردیم. شکل جدید نیترید کربن حتی بدون مس نیز ۴۴ برابر فعال‌تر از نیترید کربن سنتی است.

افزودن تنها یک میلی گرم مس به یک گرم نیترید کربن، کارایی این فتوکاتالیست را چهار برابر کرد.

محققان در یک بیانیه مطبوعاتی گفتند این نیمه‌رسانا به جای ساخت متان که یکی دیگر از گازهای گلخانه‌ای است، شروع به تولید متانول که سوخت ارزشمندی است، کرد.

آندری خلبیستوف، استاد دانشکده شیمی در دانشگاه ناتینگهام می‌گوید: اطمینان از پایداری مواد کاتالیزور ما برای این واکنش مهم بسیار مهم است. یک مزیت بزرگ کاتالیزور جدید این است که از عناصر پایدار شامل کربن، نیتروژن و مس تشکیل شده است که همگی در سیاره ما بسیار فراوان هستند.

این اختراع گام مهمی در درک مواد فتوکاتالیستی است که می‌تواند به تبدیل CO۲ کمک کند و امکان ایجاد کاتالیزورهای انتخابی و قابل تنظیم را فراهم می‌کند. این کاتالیزورها را می‌توان با ایجاد تغییراتی در مقیاس نانو افزایش داد.

ایده کلی استفاده از این مواد، به جای عناصر کمیاب زمین است.

یافته‌های این پژوهش در مجله Sustainable Energy and Fuelsمنتشر شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم تقویت بنیان‌های فکری و معنوی دانشجویان و اساتید
  • دانشکده داروسازی در کردستان در حال مقدمات تاسیس است
  • دانشکده داروسازی در کردستان تاسیس می‌شود
  • فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیأت علمی دانشگاه ها اصلاح شد
  • تاسیس دانشکده داروسازی در کردستان به زودی
  • دانشکده داروسازی در استان کردستان تاسیس می شود
  • تبدیل کربن دی اکسید به سوخت با کمک مس
  • دانشکده‌ هوش مصنوعی در تبریز تاسیس می شود
  • پذیرش دانشجوی داروسازی در کردستان + فیلم
  • اخراج یا بازنشستگی اجباری حدود ۴۰ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران