Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@16:28:01 GMT

کنگره‌های ریخته بازار رضا در مشهد مسئول ندارند

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۸۶۹۹۰

کنگره‌های ریخته بازار رضا در مشهد مسئول ندارند

یک فعال فرهنگی گفت: کنگره‌های بازار رضا ریخته است در حالی که مسئولان میراث فرهنگی نسبت به آن مسئولیتی ندارند.

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: کنگره‌های طبقه دوم بازار رضای مشهد ریخته است و مدیران میراث فرهنگی اظهار کرده‌اند که چون این بازار ثبت نشده نمی‌توانند در تخریب آن دخالتی بکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا سلیمان‌نوری تصریح کرد: البته این مدیران اظهار کرده‌اند که در حال پیگیری برای جلوگیری از تغییر گسترده در بازار هستند.

وی خاطرنشان کرد:  قاعدتا مسئولان خود مجموعه بازار رضا باید از خرابی بازار پیشگیری کنند که متاسفانه خودشان دست اندرکار این تخریب هستند.

سلیمان‌نوری عنوان کرد: بازار رضا چون عمری کمتر از 50 سال دارد هنوز شرایط سنی ثبت در فهرست آثار ملی را ندارد. اما این بنا نمونه‌ای خاص و ویژه از معماری عصر پهلوی دوم است که امکان ثبت ملی آن را تقویت می‌کند. برهمین اساس از بین بردن هر بخشی که زیبایی‌های بصری را تحت تاثیر قرار دهد در این روند خلل وارد می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین معماری سنتی بازار رضا به این مکان ارزش ویژه‌ای می‌دهد از طرفی این مکان در نزد مردم مشهد نیز از نظر تاریخی جایگاه ویژه‌ای دارد.

سلیمان‌نوری در توضیح خرابی این بازار اظهار کرد: در قسمت بالایی طبقه دوم بازار رضا تعدادی سازه کنگره‌مانند هست که به نوعی هواکش مجموعه بوده، متاسفانه بخشی از این کنگره‌ها طی چند روز اخیر تخریب شده است و دلیل این امر هم بهبود سیستم گرمایشی عنوان شده است.

وی در خصوص تاریخچه بازار رضا تصریح کرد: این بازار در دهه 50 به دستور عبدالعظیم ولیان، استاندار و نایب التولیه وقت آستان قدس ساخته شد تا ساکنان و مغازه‌دارهای اطراف حرم که مغازه‌هایشان تخریب شده بود در آن جا ساکن شوند.

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ در ارتباط با ثبت بازارهای تاریخی مشهد، خاطرنشان کرد: در مشهد بازار تاریخی بدان معنا نیست. تنها قطاع باقی مانده از بازار بزرگ مشهد یکی بازار فرش و یکی عزیز الله اف است که ثبت شده است.

وی ادامه داد: همچنین بازار سرشور نیز از دیگر بازارهای تاریخی مشهد است که تا جایی که من اطلاع دارم پرونده آن در حال تکمیل است.

سلیمان‌نوری در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان از تخریب آثارتاریخی شهر جلوگیری کرد، گفت: برای ممانعت از تخریب چنین آثار و یا به طور کلی آثاری که قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارند تنها راهی که می‌توان برگزید آگاهی بخشی به مردم است. اگر مردم بدانند حفظ این آثار چه فواید مثبتی برای آن‌ها چه از بعد فرهنگی و چه از جنبه مادی دارد قطعا خود مانع تخریب خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین تاثیر مثبت حفظ آثار فرهنگی ارتقای جایگاه فرهنگی جامعه است. افراد با دیدن این آثار به گذشته خود مباهات کرده و پیرو این امر سعی خواهند کرد که در راه گذشتگان خود قدم بردارند و برهمین اساس از انجام بسیاری از امور نکوهیده که به فرهنگ آن‌ها آسیب می‌زند خودداری می‌کنند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۶۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم طبیعت، نمایشگاهی با الهام از زیبایی‌های طبیعت

نمایشگاه گروهی چشم طبیعت شامل مجموعه ای از آثار بانوان هنرمند با موضوع طبیعت، در نگارخانه فرشچیان افتتاح شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نمایشگاهی گروهی چشم طبیعت با مجموعه ای از آثار دیجیتال آرت و میکس مدیا در نگارخانه فرشچیان موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

شادی فخرینیان مدرس دیجیتال آرت و سرپرست نمایشگاه چشم طبیعت، مهم‌ترین هدف از برگزاری این رویداد هنری را حمایت از بانوان هنرمند و خلاق برشمرد و گفت: برای سومین بار آثار بانوان هنرمند و هنرجو را روی دیوار برده ایم.

وی افزود: این آثار مملوء از خلاقیت هستند؛ تمام هنرمندان و هنرجویان حس درونی خود را اجرا کرده اند.

این استاد هنر با بیان اینکه فعالیت در حوزه دیجیتال آرت و میکس مدیا دشواری خاصی ندارد ، مطرح کرد: هنرمندان نمایشگاه چشم طبیعت بازه سنی 18 تا 50 سال دارند؛ این تفاوت رده سنی نشان می دهد که هنر محدودیت ندارد و تمام علاقه مندان می توانند با کمی پشتکار و البته بهره گیری از آموزش های درست، در مسیر هنر قدم بردارند و پیشرفت کنند.

نازلی نظری هنرمند و مدیر برگزاری نمایشگاه چشم طبیعت هم گفت: در این نمایشگاه 42 اثر از 42 هنرمند ارائه شده است.

وی در خصوص انتخاب عنوان نمایشگاه توضیح داد: رنگ بیشتر کارها سبز بود و به نوعی آثار برگرفته از نور و طبیعت بودند به همین دلیل عنوان نمایشگاه «چشم طبیعت» نام گرفت.

گفتنی است نمایشگاه «چشم طبیعت» تا 20 اردیبهشت در نگارخانه فرشچیان ادامه دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجلیل از مربیان نمونه عقیدتی سیاسی در مشهد
  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • چشم طبیعت، نمایشگاهی با الهام از زیبایی‌های طبیعت
  • مسئول دبیرخانه کنگره سرداران شهید درگذشت
  • کنگره شهدای مرکزی به یک جریان عظیم فرهنگی در کشور تبدیل شده است
  • پیام قالیباف برای درگذشت «مسئول دبیرخانه کنگره سرداران شهید»
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • (ویدئو) دختر فلسطینی درحال جمع کردن غذای ریخته روی زمین