Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - او، حسرت ناشي از افول زودهنگام را سال‌ها بر دل داشت و نه در اوج، که در لابلاي دفتر تاريخ فراموش‌شدگان، فراموش شده بود. با اين همه، ما هيچ‌گاه کاکاي طلايي سال‌هاي 2003 تا 2011 را فراموش نخواهيم کرد.
سرويس ورزش مشرق- کاکا «اين نابغه‌اي که خيلي زود افول کرد» را مي‌توان يکي از خوش‌تکنيک‌ترين و تاکتيک‌فهم‌ترين بازيکنان تاريخ فوتبال دانست که خيلي زود از صحنه محو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وداع کاکا، با وداع بسياري از بزرگان فوتبال تفاوت داشت: حسرتي غريب هم از آن دست که افول زودهنگام او در دنياي معادلات منطقي و خشک فوتبال در چشمان‌اش ديده مي‌شد؛ مرثيه‌اي متفاوت براي وداع يک نابغه.
روايت را از اينجا آغاز مي‌کنيم: از زماني که هنوز رونالدو و مسي بر بام فوتبال دنيا سيطره خود را آغاز نکرده بودند. «کاکا» جوان نابغه برزيلي بر قله فوتبال دنيا خودنمايي مي‌کرد و در سال 2007 عنوان بهترين بازيکن جهان را از آن خود کرد. همه جا سخن از کاکا بود و هنوز بازي‌هاي ماورايي کريستين رونالدو و ليونل مسي در مقابل درخشش بي‌نظير کاکا آنچنان به چشم نمي‌آمد. او در آن سال، همچنين عناوين آقاي گل ليگ قهرمانان اروپا، مرد سال سري آ ايتاليا، و مرد سال فوتبال اروپا را از آن خود کرد.

اکنون 10 سال از سال 2007 گذشته و در سال 2017 هنوز سيطره مسي و رونالدو را شاهد هستيم. آنها مجموعا 9 توپ طلا را از سال 2008 تا 2016 از آن خود کرده‌اند که 4 عدد سهم رونالدو بوده و 5 عدد سهم مسي و بسيار محتمل است که امسال هم يکي از اين دو نفر اين جايزه را از آن خود کنند و يک دهه کامل، بزرگ‌ترين بازيکنان دنيا را در حسرت کسب عنوان بهترين بازيکن سال بگذارند.
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد: video/mp4
فيلم / زماني که ليونل مسي را هم ياراي برابري و چالش با کاکا نبود / دانلود
«ريکاردو ايزکسون دوس سانتوس ليته» ملقب به «کاکا» فوتبال خود را از خيابان‌هاي سائوپولو شروع کرد و به عنوان يک نوجوان وارد تيم اين شهر شد. 21 ساله بود که وارد آث ميلان شد اما قبل از آن، به چندين مصدوميت دچار شده بود که حتي مي‌توانست به فوتبال وي پايان دهد. کاکا، بلافاصله خود را با ميلان تطبيق داد و يکي از اصلي‌ترين عوامل قهرماني آن تيم تحت مربيگري کارلو آنچلوتي در فصل 4-2003 در سري آ بود.

يک سوم دفاعي حريفان، اسير جادوي کاکا شده بود. خلاقيت و نوآوري از اين بازيکن مي‌باريد. او آنقدر خوب کار کرد که «مانوئل روي کاستا» -هافبک برجسته پرتغالي- کنار گذاشته شد. همکاري او با دو مهاجم توانا و عالي تيم «آندري شوچنکو»يِ و «پيپو اينزاگي»، بسيار عالي بود و کاکا تبديل شده بود به مرکز آفرينشي تيم.

کاکا در کنار روي کاستا
کاکا، 6 سال در روسونري توپ زد و هر چند که تيم پس از آن فصل طلايي، چندان موفقيت‌هايي را کسب نکرد اما عملکرد فردي اين بازيکن آنقدر خوب بود که تبديل به يک نقطه ثقل در ميلان و تيم ملي برزيل شود. در تيم ملي برزيل، رونالدو شماره 9 را انتخاب کرده بود و رونالدينيو شماره 10. آدريانو هم با آن جثه تنومندش در نوک پيکان حمله خودنمايي مي‌کرد. «کارلوس آلبرتو پريرا» -مربي وقت- سيستم 2-2-2-4 را انتخاب کرده بود. اين مربع را کاکاي خود اتکا در کنار رونالدينيو مي‌توانست کامل کند.

برزيل موفق نشد که در جام جهاني 2006 به جام دست يابد اما کاکا توانست زير نظر مربيان پس از آن، برابر با «پله» و بيش از دونگا، ريوالدو، ديدا، و حتي نيمار تاکنون، 92 بازي ملي در کارنامه خود داشته باشد. او اين عنايت‌هاي مستمر را مديون درخشش‌ در ميلان بود و در برزيل هم دست کم 2 قهرماني جام کنفدراسيون‌ها را به دست آورد.
دوران طلايي در ميلان
رونالدينيو صاحب توانايي‌هاي اعجاب‌ برانگيز و گاهي ترساننده بود. جادوي او در سبک شاعرانه و شگفت‌انگيز فوتبالش و زهر کشنده خطرش براي حريفان تجلي پيدا کرده بود. اما کاکا در زماني که رونالدينيو در اوج بود، توانست بي‌وقفه، خلاقانه، و جادويي عمل کند و امضاي شخص خود را پاي فوتبال بزند. وقتي پا به توپ مي‌شد، مغناطيس سبک بازي‌اش شما را جذب مي‌کرد. آن سبک بازي خاص از قد 186 سانتي‌متري کاکا کمي بعيد به نظر مي‌آمد چرا که مدافعين حريف را گويي که بازيکن ريز اندام و تر و فرزي است جا مي‌گذاشت و انگاري که جاذبه کمتري از زمين را احساس مي‌کند. اين چابکي همراه شده بود با پاهاي بلند او که گام‌هايش را وسعت مي‌داد و در نتيجه، سريعتر مي‌دويد.

ا و در هنگام مالکيت توپ، از چالاکي و قدرت واقعي برخوردار بود و وقت روبرويي با مدافعين حريف، آنها را چنان جا مي‌گذاشت که بر زمين ميخکوب مي‌شدند. آنگاه بود که وقتي آنها احساس تحميق شدن مي‌کردند، کاکا کار خود را کرده بود. او به واقع، غير قابل کنترل بود. او دريبل‌هاي بکر مي‌زد اما اين پايان کار نبود؛ کاکا، يک نابغه در تمام‌کنندگي بود. کافي بود پايش به نزديک چارچوب دروازه حريف برسد. درصد به ثمر سيدن گل بسيار بالا بود. گاهي 30 متر يک نفس و پا به توپ مي‌دويد تا خود را به بزنگاه شليک به سمت دروازه برساند.
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد: video/mp4
فيلم / دوران طلايي آ ث ميلان / دانلود
کاکا از نسل بزرگاني چون زيدان و اينيستا بود. پاس مي‌داد اما آنقدر بر پاس خود نگاه و تسلط داشت که گويي مي‌داند در چه زماني و چگونه بايد هم‌تيمي‌هاي خود را تغذيه کند. اين خاصيت فقط از نوابغي بر مي‌آيد که ناخداي بادبان برافراشته زمين هستند. اگر نمي‌خواست پاس بدهد، شوتي مي‌زد که قطعا براي حريف هزينه‌ساز باشد. کاکا، نزديک به 100 گل در ميلان به ثمر رساند و طي آن 6 سال، تماما ثبات داشت.

کاکا نه تنها در سال 2007 خود به عنوان بهترين بازيکن جهان دست يافت، که آ ث ميلان را به کسب افتخار در ليگ قهرمانان اروپا، سوپر کاپ اروپا، و جام باشگاه‌هاي جهان رساند و همچنين از سوي فيفا به عنوان بهترين تيم جهان شناخته شد.
امتياز کاکا حتي 200 نمره از کريستيانو رونالدو –نابغه نوظهور عرصه فوتبال- که دومين بازيکن برتر جهان شد، بيشتر بود. جالب اينکه اين دو، در نيمه نهايي ليگ قهرمانان اروپا در قامت ميلان و منچستر يونايتد با هم روبرو شدند و نمايش خيره‌کننده کاکا در آن بازي نه تنها تيم را با نتيجه 5 بر 3 به فينال رساند که مايه تحسين همگان شد.

رئال مادريد
سال 2009 شد و انتقال کاکا از ميلان به رئال مادريد بزرگ‌ترين اتفاق زندگي وي تا آن زمان بود. اما رئال کبير، در 2 سال اول براي کاکا خوب بود و در 2 سال بعدي، چيزي جز نيمکت‌نشيني و انزوا و افت براي کاکا در پيش نداشت. شايد قيمت او به اندازه قيمت زيدان نبود و نتوانست رکورد را بشکند اما عزيمت کريستيانو رونالدو به رئال مادريد را به همراه داشت. رئال، کاکا را خريد و انگيزه رونالدو براي همبازي بودن با کاکا و کوچ به ميان سپيدهاي مادريدي بيشتر شد.

جمع بزرگان، جمع بود و کاکا به رائول، کريم بنزما، گوتي، گونزالو هيگوآين، و رافائل فاندر فارت پيوست. وقتي رونالدو هم به جمع پيوست، کاکا در ميان بزرگان مادريد –هر چند که در اوايل کار خود بسيار درخشان بود- کمتر درخشان به نظر مي‌رسيد اما همچنان ذات فوتبال خود را نشان مي‌داد.
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد: video/mp4
فيلم / نمايش درخشان کاکا در رئال مادريد در 2 سال اول / دانلود
رئال مادريد بطور ذاتي، تيمي است با رقابت بسيار سنگين و شديد و ساختار آن با بسياري از تيم‌هاي ديگر جهان تفاوت دارد. وقتي بازيکني در رئال توپ مي‌زند، بايد آنقدر خوب باشد که نيکمت‌نشين نشود. خيلي خوب‌تر از آنچه که در تيم‌هاي ديگر است. کاکا، چندين بار مصدوم شد اما هر بار که از بند مصدوميت خارج مي‌شد، نبوغ تاکتيکي او کمتر خود را نشان مي‌داد. او، در فصل‌هاي 2009 و 2010 خوش درخشيد اما براستي چه بلايي بر سر کاکا آمد که در 2 فصل بعد، دچار افت شديد شد؟ رئال مادريد در فصل 12-2011 به قهرماني لاليگا دست يافت اما نابغه برزيلي، ديگر آن بازي چشمگير را نداشت. آمدن مورينيو، کار را براي او بدتر هم کرد؛ شايد مورينيو آنقدر که بايد به کاکا اهميت نمي‌داد و ترجيح مي‌داد که وقت‌اش را صرف احياي او نکند.

او 4 فصل در رئال مادريد توپ زد و ماحصل آن براي کاکا، چيز قابل توجهي نبود. آيا علت افول کاکا را مي‌توان مصدوميت‌ها و بدشانسي‌هاي او دانست و يا ظهور رونالدو به عنوان بهترين بازيکن جهان که همه را کنار زد و همگام با ليونل مسي ديگر نابغه دنياي فوتبال، تمامي عناوين را فتح و رکوردها را جابجا کرد؟
کاکا، در سال 2013 و دوران سکانداري مورينيو، رئال مادريد را ترک گفت و دوباره به ميلان بازگشت. ميلاني‌ها خوشحال بودند و اميدوار که دوباره کاکا احيا مي‌شود. اما «ماسيميليانو آلگري» -مربي شهير ايتاليايي- هم نتوانست جان تازه به کالبد «نابغه فراموش‌شده» بدمد. لذا، او در سال 2014 به باشگاه اورلاندو سيتي آمريکا پيوست؛ آنجا هم براي مدتي به صورت قرضي به سائوپولوي برزيل انتقال يافت و سپس در همين اواخر به اورلاندو بازگشت و چند روز پيش رسما با چشمان گريان از مستطيل سبز خداحافظي کرد. سخنراني پاياني کاکا چندان طولاني نبود. او از همه هواداران اورلاندو تشکر کرد و به هواداران فوتبال اطمينان داد که پيوسته يک شير باقي خواهد ماند.
کاکا، اصلي‌ترين علت وداع‌اش با مستطيل سبز را وضعيت فرزندان‌اش اعلام کرد. او، که زندگي مشترک بسيار خوبي داشت و از اين حيث در ميان فوتباليست‌ها مشهور بود، وقتي خبر جدايي‌اش از همسرش در سال 2015 از طريق رسانه‌ها منتشر شد، تقريبا همه را شوکه کرد. وي در لحظات واپسين در واورلاندو به نياز فرزندانش به پدر و اهميت پرورش و تربيت آنها اشاره کرد.

اشک بر گونه‌هاي کاکا در لحظه وداع از مستطيل سبز به همراه فرزندانش
طي مرور فوتبال قرن بيستمي رئال مادريد و دست کم طي دو دهه اخير از زمان ظهور کهکشاني‌ها، تاريخ با مشاهده عملکرد بزرگاني چون فرانتس پوشکاش،‌ دي استفانو، هوگو سانچز، زين‌الدين زيدان، رائول گونزالس، لوئيس فيگو، ديويد بکهام، کريستيانو رونالدو، سرخيو راموس و بسياري ديگر، اثبات کرده که اين تفکر که رئال «نابغه‌ خراب‌کن» است، کاملا اشتباه و غيرمنطقي است.
اگر کسي در رئال دچار افت و يا عدم محبوبيت شد، به مشکلات شخصي او و يا درگيري با رهبران رختکن و مديران باشگاه برمي‌گردد. کاکا هم همچون بسياري از برزيلي‌ها ديگر همچون رونالدو نازاريو، روبينيو، رونالدينيو، و ريوالدو دچار «افت مشهور برزيلي‌هاي نابغه» شد. بازيکني که پس از او، از سال 2007 هيچ بازيکني در ليگ ايتاليا موفق نشد که حتي نامش در بين سه کانديداي اصلي بهترين بازيکن سال باشد؛ بازيکني که زماني در ميلان، وقتي پا به توپ مي‌شد، چشم همه تحليلگران و فوتبالدوستان خيره به هنرنمايي او با توپ بود؛ بازيکني که نقطه ثقل تاکتيکي ميلان و برزيل بزرگاني چون کارلو آنچلوتي و کارلوس آلبرتو پريرا بود؛ نابغه‌اي بود به نام کاکا که خيلي زود از آنکه تصور بشود، دچار افول گرديد و از ذهن مردمان فراموش شد. اشک‌هاي او در مراسم وداع، با اشک ديگر اساطير فوتبال تفاوت داشت: هم از آن جهت که فوتبال، آن چنان که نابغه مي‌پنداشت، برايش سخاوتمند نبود؛ او، حسرت ناشي از افول زودهنگام را سال‌ها بر دل داشت و نه در اوج، که در لابلاي برگ‌هاي بي‌رحم تاريخ فراموش‌شدگان، فراموش شده بود. با اين همه، ما هيچ‌گاه کاکاي طلايي سال‌هاي 2003 تا 2011 را فراموش نخواهيم کرد ‌و به حرمت همان سال‌ها، پيوسته نام او را نيک مي‌داريم.
منابع:
http://bleacherreport.com/articles/2738922-the-forgotten-genius-of-kaka
http://www.telegraph.co.uk/football/2017/10/16/kaka-moved-tears-farewell-mls-game/
http://www.sportbible.com/football/take-a-bow-watch-when-lionel-messi-tried-to-catch-lionel-messi-in-2006-20171016

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۷۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئال مادرید ۱ - بارسلونا ۱ / گزارش لحظه به لحظه

تیم‌های فوتبال رئال مادرید و بارسلونا امشب در یکی از مهم‌ترین دیدار‌های فوتبال جهان به مصاف یکدیگر رفتند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجو، تیم‌های فوتبال بارسلونا ورئال مادرید امشب در چارچوب هفته سی و سوم رقابت‌های لالیگا و در دویست و نود و ششمین ال کلاسیکو تاریخ از ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو برابر یکدیگر صف آرایی کردند، این دیدار در حالی دنبال شد که اگر رئال برنده این بازی می‌شد عملا قهرمانی اش را تثبیت کرده بود و اگر بارسلونا می‌توانست برنده این دیدار می‌شد امید‌های کاتالان‌ها برای قهرمانی و کسب تنها جام فصل زنده می‌ماند.  

ترکیب رئال مادرید:

آندری لونین | لوکاس وازکز، آنتونی رودیگر، اورلین شوامنی، ادواردو کاماوینگا | غده والورده، لوکا مودریچ، تونی کروس | جود بلینگام | وینیسیوس و رودریگو

ترکیب بارسلونا: 

مارک آندره تراشتگن | رونالد آرائوخو، ژول کنده، پائو کوبارسی، ژائو کانسلو | فرنکی دی یونگ، آندریاس کریستنسن، ایلکای گوندوغان | لامینه یامال، رافینیا و روبرت لواندوفسکی

گل:

دقیقه ۶:بارسلونا ۱-۰ رئال مادرید (آندریاس کریستنسن دقیقه): خروج اشتباه لونین در صحنه‌ای که به سود بارسلونا کرنر اعلام شده بود، با ضربه مدافع دانمارکی بلوگرانا همراه شد تا این تیم خیلی زود یک بر صفر پیش بیفتد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دقیقه ۱۶:بارسلونا ۱-۱ رئال مادرید (وینیسوس دقیقه): مهاجم برزیلی رئال مادرید در کمال خونسردی پشت توپ ایستاد و توانست گل تساوی را به نام خودش ثبت کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

لحظات حساس: 

دقیقه ۵: در شروع بازی اشتباه لونین می‌توانست کار دست رئالی‌ها بدهد، اما لواندوفسکی و رافینیا از این موقعیت استفاده نکردند.

دقیقه ۹: روی صحنه‌ای که شوامنی و مودریچ خلاقیت بالای خود را به نمایش کشیدند، وینیسوس توانست از پشت سر ارائوخو نفوذ کند، ولی این بازیکن در زدن ضربه آخر ناکام بود.

دقیقه ۱۵:  در شرایطی که وازکز با دریبل خود از کانسلو گذشته بود، مدافع پرتغالی بارسلونا مجبور به انجام خطا کردن بر روی او شد و یک پنالتی به رئال مادرید تقدیم کرد.

در حال تکمیل...

دیگر خبرها

  • کاپلو: در تاریخ فوتبال سه بازیکن نابغه داریم که کریستیانو رونالدو جزو آن‌ها نیست
  • برگزاری جشن سلامت با نمایش عروسک‌های دادا و کاکا+عکس
  • برگزاری جشن سلامت با نمایش عروسک‌های دادا و کاکا
  • نادر کاشانی پیشکسوت بسکتبال درگذشت | دلیل درگذشت نادر کاشانی چه بود؟
  • فیلم/وداع مادر با فرزندی که در گور دسته جمعی پیدا شد
  • رونالدو نابغه نیست، فقط مسی، پله، مارادونا
  • وداع با آخرین شهید انفجار تروریستی کرمان
  • نادر کاشانی پیشکسوت بسکتبال درگذشت
  • پیشکسوت بسکتبال ایران در گذشت
  • رئال مادرید ۱ - بارسلونا ۱ / گزارش لحظه به لحظه