Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-19@07:54:00 GMT

10 واقعيت درباره جرم گوش

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۹۳۰۱۵

10 واقعيت درباره جرم گوش

خبرگزاري آريا -

10 واقعيت درباره جرم گوش
جرم گوش ماده اي چسبناک، زردرنگ و چرب است که توسط سلول هاي موجود در کانال گوش ترشح مي شود و مجراي گوش را از گزند آلودگي ها و ميکروب ها حفظ مي کند. در اين مطلب با 10 حقيقت درباره جرم گوش آشنا مي شويد.
1- جرم گوش چه موادي دارد؟
جرم گوش که به آن واکس گوش، موم يا سرومن نيز گفته مي شود، ترکيبي از چربي (مترشحه از غدد چربي پوست)، سلول هاي پوستي جدا شده از داخل گوش و ترشحات غدد سرومن در کانال گوش خارجي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


2- آيا نوع جرم گوش خود را مي دانيد؟
جرم گوش دو نوع خشک و مرطوب است. نوع آن بستگي به ژنتيک شما دارد. ژنتيک مردم آسياي شمال شرقي مخصوصا مردم کشورهاي چين يا کره طوري است که جرم گوش خشک دارند، در حالي که جرم گوش افراد ساير کشورها مرطوب است.
3- چطور جرم گوش شبيه موي بيني است؟
جرم گوش يکي از عوامل محافظتي بدن است. جرم گوش همانند مژه هاي چشم و موهاي بيني از بدن ما در برابر عوامل مزاحم مثل گردوغبار، باکتري ها و ساير ميکروارگانيسم ها محافظت مي کند. اين عوامل با ورود به بدن باعث بروز ناراحتي، التهاب و عفونت مي شوند.
اگر در اثر تجمع جرم گوش، شنوايي شما کم شده است و صداها را به سختي مي شنويد، براي معاينه نزد پزشک متخصص گوش و حلق و بيني برويد.
4- چطور جرم گوش شبيه اشک است؟
جرم گوش، گوش هاي ما را ليز و نرم مي کند، همان طور که اشک، چشم هاي ما ليز و مرطوب مي کند. اگر مقدار جرم گوش کم باشد، گوش ها دچار خشکي و خارش مي شوند.
5- جرم گوش بعد از پاک کردن گوش، برطرف مي شود.
گوش ها با لطف جرم گوش، خودشان را پاک و تميز مي کنند. هر وقت شما فک يا چانه خود را تکان مي دهيد، جرم گوش به آرامي از طرف پرده گوش به سمت سوراخ گوش مي آيد. سپس خشک شده و بيرون مي افتد.
6- داخل گوش خود را دستکاري نکنيد.
براي تميز کردن گوش نبايستي چيزي داخل گوشتان فرو کنيد، زيرا گوش ها خودشان را تميز مي کنند.
براي خاراندن گوش يا خارج کردن جرم گوش، گوش پاک کن، سنجاق، انگشت دست و هر چيز ديگري را وارد گوشتان نکنيد، زيرا با اين کار جرم را بيشتر به سمت داخل گوش هل مي دهيد که مي تواند گوش را کيپ کند و شنوايي شما کم شود.

7- از شمع گوش استفاده نکنيد.
برخي افراد براي پاک کردن جرم گوش از شمع گوش استفاده مي کنند. در اين روش، فرد روي يک طرف بدن خود دراز مي کشد و شمعي مخروطي شکل و تو خالي در داخل کانال گوش قرار مي گيرد. سپس شمع را روشن مي کنند.
گفته مي شود حرارت شمع، جرم گوش را نرم مي کند و بيرون مي آورد.در حالي که اين کار هيچ فايده اثبات شده اي ندارد و در عين حال باعث سوختگي گوش، گرفتگي گوش در اثر تجمع جرم و سوراخ شدن پرده گوش مي شود.
8- چطور جرم گوش روي شنوايي موثر است؟
تجمع و سفت شدن جرم گوش، شايع ترين دليل کاهش شنوايي است. ممکن است گاهي اوقات جرم گوش به طرف پرده گوش هل داده شود و يا گوش ها بيش از حد مورد نياز، جرم توليد کنند.علائم تجمع و سفت شدن جرم گوش عبارتند از درد گوش، احساس سنگيني و پري گوش، احساس کيپ شدن گوش و زنگ زدن گوش.
همچنين ممکن است گوش هاي شما دچار خارش، بوي نامطبوع و ترشحات شوند.
9- چطور جرم گوش را تميز کنيم؟
اگر احساس مي کنيد گوش هاي شما در اثر تجمع جرم گوش بسته شده اند، نزد پزشک متخصص گوش و حلق و بيني برويد تا جرم گوش شما را تميز کند. براي اين کار:
- ابتدا لازم است جرم گوش را نرم کنيد. طبق دستور پزشک براي مدت چند روز، دو تا سه بار در روز چند قطره روغن گلسيرين فنيکه را داخل سوراخ گوش خود بريزيد. اين روغن جرم گوش را نرم مي کند و باعث خروج راحت تر آن مي شود.
- بعد از چند روز نزد پزشک مي رويد. پزشک با استفاده از يک سرنگ پر از آب گرم، داخل گوش شما را شستشو مي دهد تا جرم گوش ها خارج شود.
- سپس بيرون گوش خود را با دستمال کاغذي تميز خشک مي کنيد. يا اينکه مي توانيد با باد ملايم سشوار داخل آن را به آرامي خشک کنيد.
بيماران مبتلا به ديابت و يا اختلال سيستم ايمني بدن بايستي قبل از اين کار، بيماري خود را به پزشک بگويند.
10- چه موقع نزد پزشک برويم؟
اگر در اثر تجمع جرم گوش، شنوايي شما کم شده است و صداها را به سختي مي شنويد، براي معاينه نزد پزشک متخصص گوش و حلق و بيني برويد.اگر بعد از شستشوي گوش توسط پزشک، دچار مشکلي در گوش هاي خود گشتيد، مجددا نزد پزشک برويد، مثلا اگر دچار درد گوش شديد و يا اينکه همچنان صداها را خيلي کم مي شنيديد.
اگر از وسايل کمک شنوايي مثل سمعک استفاده مي کنيد و يا هر چند مدت يک بار گوش هاي شما در اثر تجمع جرم کيپ مي شوند، بايستي هر چند مدت يک بار براي تميز کردن گوش هاي خود نزد پزشک برويد.
منبع: tebyan.net


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۳۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از رؤیا تا واقعیت!

شاید به‌جرئت بتوانم بگویم که دنیای این روزهای برخی از دختران نوجوان و جوان این مرز پرگهر، این رؤیا شده است که «بازیگر شوند!». آرزویی که با آن شاید سال‌هاست زندگی می‌کنند!

به گزارش ایسنا، شرق نوشت: فکر بازیگری و بازیگرشدن از کجا به ذهن آدمی می‌رسد؟! در این زمانه پر از هیاهوی شهری که پر از دغدغه‌های فراوان است، گاهی اوقات به آنچه اطراف‌مان می‌گذرد، نگاهی بیندازیم، به مواردی برمی‌خوریم که جای تأمل و تفکر فراوان دارد. این روزها شاید درباره پدیده بازیگرشدن، «چیزهایی شنیده یا دیده باشید»؛ اما گاهی اوقات به‌سادگی از کنار آن عبور می‌کنیم! بی‌شک آن‌قدر در گیرودار زندگی ماشینی امروز غرق شده‌ایم که آسیب‌های اجتماعی، روانی و فرهنگی جامعه‌ای را که در آن زندگی می‌کنیم، به‌سادگی فراموش می‌کنیم! شاید بپرسید چرا!؟ شاید به‌جرئت بتوانم بگویم که دنیای این روزهای برخی از دختران نوجوان و جوان این مرز پرگهر، این رؤیا شده است که «بازیگر شوند!». آرزویی که با آن شاید سال‌هاست زندگی می‌کنند!

حال چرایی و چگونگی آن نیاز به بررسی دقیق و کارشناسانه دارد که در حوصله شما خوبان و نیکان اکنون نمی‌گنجد. خاطره‌ای که خواندن آن را به شما توصیه می‌کنم. لطفا همراه من باشید. چندی پیش یکی از دوستانم با من تماس گرفت و گفتند که یک آگهی آموزش و تست بازیگری در روزنامه دیده‌اند و تمایل دارند که به آن آموزشگاه برای تست‌دادن بروند و من هم همراه ایشان به آنجا رفتم. به دلیل اصرار این عزیز، من با او راهی آن آموزشگاه شدم و تعداد زیادی دختران و زنان جوان را که همگی تحصیل‌کرده نیز بودند، دیدم و وقتی اندکی جست‌وجو کردم، متوجه شدم که همه آنان عاشق بازیگری هستند و به قول سینمایی‌ها، «عاشق جلوی دوربین‌ رفتن و دیده‌شدن!». فردی که متصدی تست بود، آمد و از تک‌تک افراد به فراخور علاقه‌شان، تست بازیگری گرفت.

احساس خوبی نداشتم. نمی‌دانم چرا؟! بگذریم! بعد از چند وقتی خبر رسید که آن آموزشگاه را به دلایل خاص تعطیل کرده‌اند و اصلا آنجا مجوزی برای آموزشگاه بازیگری نداشته است. حال شما خود قضاوت کنید که چرا و به چه دلیل! شاید شما هم در صفحات حوادث نشریات و روزنامه‌ها دیده، شنیده یا خوانده باشید که: «دختری به خاطر بازیگرشدن، طعمه افرادی شیاد و دروغ‌گو قرار گرفته و اغفال شده است!». پس لطفا اندکی تأمل داشته باشید، دوست عزیز من که سودای بازیگری در سر دارید!

وسوسه بازیگری در دختران جوان از کجا می‌آید؟!

اکنون روی سخن من با دختر خانم‌های نوجوان و جوانی است که با دیدن یک فیلم سینمایی یا یک سریال تلویزیونی وسوسه بازیگری یا به عبارتی سودای بازیگرشدن را در سر می‌پرورانند! خوبان و نیکان! گاهی اوقات آدمی تحت تأثیر آنچه می‌بیند، قرار می‌گیرد و بلافاصله دوست دارد آن رؤیا را به واقعیت تبدیل کند؛ اما به چه قیمتی؟! آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که چگونه بر این احساس زودگذر خود غلبه کنید؟ ما انسان‌ها خیلی احساسی تصمیم می‌گیریم و تحت تأثیر آنچه دیده‌ایم، بدون اینکه تأمل و تفکری کرده باشیم، می‌خواهیم یک‌شبه قهرمان داستان بشویم! نمی‌خواهم بگویم که بازیگری خوب نیست! نه! نگاه و دلیل من این است که شما توانایی‌هایی دارید که از آنها غافل هستید. برای آنکه بازیگر شوید، بهتر است از راه اصولی و علمی آن وارد شوید.

قوانین طلایی روان‌شناس

تحصیل در رشته سینما و تئاتر و گذراندن روش‌های کارشناسی در دانشگاه و آشنایی با اصول و فنون علمی و عملی و تجربه این رشته زیر نظر استادان دانشگاه که کاربلد، مجرب، کارآزموده، متعهد و با دانش کافی هستند، بدون‌شک شما را به سرمنزل مقصود خواهد رساند. اینکه یکباره و بدون تحقیق و پژوهش‌ و تنها به خاطر یک آگهی سر از آموزشگاه‌های بدون مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مراجع ذی‌صلاح دربیاورید، گاهی اوقات چنان لطمه‌های جبران‌ناپذیری برای شما به بار خواهد آورد که در ابتدای این نوشته اشاره کردم که در صفحه حوادث روزنامه‌ها و نشریات اگر مطالعه کرده باشید، خواهید دید؛ یعنی همان اتفاق‌ها در کمین شما نیز هست!

آیا همه آموزشگاه‌های بازیگری نامناسب هستند؟!

در پاسخ به این سؤال باید بگویم که خیر! من قصد نفی همه آموزشگاه‌های بازیگری را ندارم؛ چراکه برخی از این مکان‌ها با بهره‌گیری از استادان برجسته و متعهد، درصدد برآوردن آرزوی دیرینه شما هستند که جا دارد به همه آنانی که در این روزگار غریب، صادقانه و عاشقانه کار می‌کنند و درصدد فراهم‌کردن زمینه درست و دقیق دوره‌های بازیگری و کارگردانی هستند، یک خسته نباشید جانانه و صمیمی بگویم و برای‌شان که در راه اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین کهن تلاش و کوشش خالصانه و خاضعانه دارند، از یزدان بخشنده آرزوی سلامتی، موفقیت و شادکامی دارم. از قدیم گفته‌اند که «هنر نزد ایرانیان است و بس!».

رسیدن به شهرت و محبوبیت خوب است؛ اما به کدامین بهانه و دلیل؟!

دیده‌شدن خوب است؛ اما به چه بهایی؟! خداوند عالمیان در نهاد هر انسانی یک هنر و تخصص به ودیعه گذاشته است که اگر آن را خوب بشناسید و به آن بها بدهید، بدون‌شک مطمئن باشید که شما نیز فردی موفق و سربلند خواهید شد. پس به توانایی‌های خود بیشتر بیندیشید. حتما قرار نیست که همه دختران، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون شوند. شاید استعداد و توانایی‌های شما فراتر از این باشد و در دیگر زمینه‌های فردی موفق و برجسته و مهم شوید که بی‌شک همین نیز هست!

کلام پایانی روان‌شناس

من نمی‌گویم که به دنبال بازیگری نروید؛ بلکه نگاه و بینش من این است که با احساس تصمیم نگیرید، نه‌تنها برای این رشته؛ بلکه برای دیگر امور زندگی‌تان! لحاظ‌کردن نظر خانواده و دوستان دلسوز و اطرافیان شما که عاشقانه شما را دوست می‌دارند، می‌تواند در روند تصمیم‌گیری‌های شما در طول زندگی سهیم باشد. همچنین مشورت و مطالعه زندگی بازیگران و هنرمندان مورد علاقه‌تان و اینکه آنان چگونه به این مرتبه از جایگاه شهرت و محبوبیت رسیده‌اند، می‌تواند دیدگاه و نگرش و رویکرد شما را درباره این موضوع روشن‌تر و بهتر جلوه دهد. اگر قصد بازیگرشدن دارید، حتما با بینش، آگاهی، دانش، اطلاعات و مشورت با بزرگان این فن و نیز درنظرگرفتن شرایط فعلی جامعه و فرهنگ ایرانی درباره انتخاب خود قدم بردارید؛ چراکه هر انسانی حق انتخاب دارد؛ اما هوشیارانه، آگاهانه و هدفمند. توصیه می‌کنم که اگر چنین قصدی دارید که به دنبال بازیگرشدن بروید، حتما از کلاس‌های مجوزدار مورد تأیید مراجع مربوطه اطمینان کامل حاصل کنید و با تمام انرژی‌تان در مسیر علاقه‌تان گام بردارید. به امید آن روز.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استقلال نظامی اروپا از آمریکا؛ از رویا تا واقعیت
  • پیش بینی اقتصاد ایران در سال 1403
  • قتل آتشین زن گمشده قبل از مراجعه به مطب پزشک در تهران
  • فرماندهی نتانیاهو در جنگ غزه جای نگرانی دارد!
  • واقعیت‌هایی از سرآغاز حیات
  • عینک هوشمند، محصول بعدی اپل پس از ویژن‌پرو
  • جواد زرینچه: داستان «پرویزخان» عین واقعیت است/ بدون بازی در لیگ وارد تیم ملی شدم
  • هدست «ویژن پرو» اپل ربات‌ها را آموزش می‌دهد
  • ◄ ایجاد عمدی ترافیک توسط مسئولان شهری واقعیت دارد؟
  • از رؤیا تا واقعیت!