Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-28@16:32:10 GMT

جولان تازه‌واردهای چینی

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۹۳۳۲۸

در این بین با توجه به محبوبیت خودروهای شاسی‌بلند در بازار کشورمان (از شاسی بلندهای فول سایز گرفته تا کراس‌اوورهای کوچک)، محصولات چینی بلندقامت بیش از دیگر خودروهای چینی مورد استقبال قرار می‌گیرند. برای مثال در چند سال اخیر، ام‌وی‌ام ایکس33 (X33) و جک اس5 (S5) دو خودروی محبوب چینی در بازار ایران بودند که از طرف مصرف‌کنندگان ایرانی مورد استقبال بی‌سابقه‌ای قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما عرضه‌کنندگان این دو محصول (به ترتیب مدیران خودرو و کرمان خودرو) بتازگی برادران کوچک‌تر ایکس33 و اس5 را برای خریداران ایرانی آماده کرده‌اند که تحت عناوین ام‌وی‌ام ایکس22 (X22) و جک اس3 (S3) شناخته می‌شوند. نمونه‌های فول این دو محصول تازه تقریبا در یک بازه قیمتی قرار می‌گیرند و هرچند که اس3 هنوز به خیابان‌های کشور راه پیدا نکرده، اما بزودی شاهد رقابت خوبی بین این خودرو و رقیبانش خواهیم بود. اس3 اتوماتیک در حال حاضر با قیمت قطعی 71 میلیون و 990 هزار تومان از طرف کرمان خودرو به فروش می‌رسد و با توجه به این که ام‌وی‌ام ایکس22 تیپ اسپرت اتوماتیک نیز 66 میلیون و 990 هزار تومان قیمت دارد، انتخاب میان این دو برای برخی خریداران قطعا کار آسانی نیست.

در ادامه به نقد و بررسی فنی این دو چینی تازه نفس می‌پردازیم.

بررسی در ابعاد و اندازه

 هر دو خودرو از نظر ابعاد در زمره شاسی بلندهای کوچک که به اصطلاح تخصصی‌تر تحت عنوان «کراس ‌اوورهای فشرده» شناخته می‌شوند قرار می‌گیرند و به همین سبب اس3 و ایکس22 از نظر ساختار شباهت خاصی به شاسی‎‌بلندهای بزرگی مثل کیا موهاوی یا امثال آنها ندارد! در واقع ایکس22 را می‌توان یک ام‌وی‌ام 315 دانست که اندکی بزرگ‌تر شده و شمایلی شبیه به خودروهای شاسی‌بلند به خود گرفته است. البته با توجه به این که ایکس22 از پلتفرمی مشترک با 315 بهره می‌برد، در عمل هم قضیه از همین قرار است. در مقابل اس3 به عنوان یک شاسی‌بلند کوچک‌تر از اس5 موفق، هرچند از نظر ابعاد اندکی بزرگ‌تر از ایکس22 است؛ اما این خودرو نیز در زمره کراس‌اوورهای فشرده قرار می‌گیرد که این دسته از خودروها اصولا کاربردی شهری داشته و برای خانواده‌های کم‌جمعیت یا افراد مجرد مناسب هستند.

جک اس3 از نظر ظاهر شباهت‌های فراوانی به برادر بزرگ‌ترش یعنی اس5 دارد و از آنجا که خود اس5 یک کپی موفق از نسل پیشین هیوندای توسان به شمار می‌رود، پس اس3 هم بی‌شباهت به زبان طراحی نیم دهه پیش هیوندای نیست. هرچند این خودرو در نمای عقب اندکی عجیب و غریب طراحی شده و به نظر می‌رسد این ظاهر از برخی ژاپنی‌ها کپی شده باشد! در مجموع هر دوی این کراس اوورها با ظاهری نسبتا اسپرت طراحی شده‌اند و از رینگ‌های آلومینیومی اسپرت 16 اینچی بهره می‌برند. همچنین برخی امکانات ظاهری مثل چراغ روز (Daylight) و چراغ راهنمای آینه‌های جانبی در هر دوی این خودروها مشترک است.

نگاهی به طراحی داخلی و امکانات

جک اس3 در داخل کابین نیز بسیار شبیه به برادر بزرگ‌ترش طراحی شده و از خط‌مشی شبیه به محصولات هیوندای بهره می‌برد. با این تفاوت که خطوط به کار رفته در داخل کابین این خودرو اندکی برجسته‌تر شده و فضای نسبتا اسپرت‌تری را در قیاس با اس5 به شما ارائه می‌دهد. کابین این خودرو مملو از ادوات سیاه‌رنگ است و طبق اعلام کرمان خودرو در کاتالوگ رسمی این خودرو، اس3 با روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها و غربیلک فرمان روانه بازار خواهد شد. همچنین امکاناتی مثل تهویه مطبوع اتوماتیک، خروجی برق 12 ولت روی داشبورد، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سنسور پارک عقب، سانروف برقی، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم اتولایت (روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو با توجه به نور محیط)، سیستم مشایعت تا درِ منزل چراغ‌های جلو، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، قابلیت تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان، کامپیوتر سفری، سیستم صوتی با شش بلندگو، قابلیت اتصال به بلوتوث و بهره‌گیری از ورودی‌های AUX، USB و iPod، برف‌پاک‌کن شیشه عقب، شیشه‌های برقی چهار در، کنسول زیر آرنجی ردیف اول و دوم و... روی این خودرو استفاده شده که این موارد برای خودرویی در این ابعاد و کلاس مناسب است.

اما ایکس22 در داخل کابین فضای داخلی جالب‌تر و شاید اسپرت‌تری را به شما ارائه می‌کند. این خودرو در داخل کابین از طراحی ساختارشکنی بهره می‌برد که شبیه هیچ یک از محصولات قدیمی این کمپانی نیست. همچنین وجود امکاناتی مثل ایربگ سرنشینان جلو، مانیتور هشت اینچی لمسی، کروز کنترل، سنسور پارک به همراه دوربین دنده‌عقب (نمایش روی نمایشگر میانی کنسول)، حالت اقتصادی (ECO) گیربکس، تریم داخلی دو رنگ نارنجی و مشکی، روکش چرم صندلی‌ها، سیستم صوتی به همراه چهار بلندگوی استریو و پشتیبانی از بلوتوث، AUX و USB، سیستم تهویه مطبوع با کنترل‌کننده‌های الکتریکی، شیشه بالابر برقی همه در‌ها، گرمکن و برف پاک‌کن شیشه عقب، سانروف برقی، نمایشگر چندرسانه‌ای خودرو، رایانه سفری، تنظیم برقی آینه‎های جانبی و... در ایکس22، این خودرو را به یک کراس اوور قابل قبول از نظر تمهیدات رفاهی تبدیل می‌کند. البته باتوجه به این که بعضی از امکانات در ایکس22 به چشم می‌خورد، اما در اس3 یافت نمی‌شود و برعکس، نمی‌توان تصمیم کاملا صحیحی در مورد برتری هر یک از این گزینه در امر امکانات رفاهی داشت، اما به نظر می‌رسد ایکس22 با وجود موارد مذکور تا اینجای مطلب گزینه بهتری برای جوان‌ترها باشد و اس3 نیز خودروی ایده‌آل‌تری برای افرادی محسوب شود که دنبال ظاهری موقرتر و ساده‌تر هستند.

معاینه دو خودرو زیر سقف

اس3 و ایکس22 همان طور که گفته شد دو خودروی کراس‌اوور فشرده هستند که از نظر ابعاد برای افراد مجرد یا خانواده‌های کم‌جمعیت مناسب هستند. در واقع ابعاد این نوع خودروها طوری طراحی شده که اندکی جادارتر از یک هاچبک بزرگ و کوچک‌تر از یک کراس اوور سایز متوسط باشند. به همین سبب فضای بار این دسته از خودروها محدود بوده و به غیر از این، برای مسافرت‌های طولانی با سرنشینان بلندقامت اندکی خسته‌کننده هستند، اما در مجموع بسیاری از خودروسازان مطرح جهان در حال حاضر سرمایه‌گذاری خوبی روی این دسته از خودروها کرده‌اند که از نمونه‌های موفق آنها می‌توان به محصولاتی مثل تویوتا سی‌اچ‌آر، نیسان جوک، سانگ‌یانگ تیوولی و ... اشاره کرد. اس3 و ایکس22 هم از نظر ابعاد داخلی (اعم از فضای کلی کابین، حجم فضای بار، فضای پای سرنشینان، ارتفاع کف صندلی تا سقف و...) در وضع متوسطی قرار دارند و هرچند که سرنیشنان بلندقامت در ردیف جلو مشکل خاصی نخواهند داشت، اگر صندلی‌های ردیف جلو تا انتها به عقب کشیده شوند، قرار گرفتن افراد بزرگسال در ردیف عقب اندکی دشوار خواهد بود.

مقایسه فنی در محفظه موتور

همان طور که ابتدا نیز اشاره شد، ایکس22 از پلتفرمی مشترک با ام‌وی‌ام 315 بهره می‌برد. از این رو موتور و گیربکس مورد استفاده روی این خودرو نیز با 315 یکسان است. این محصول چینی با موتور چهار سیلندر 1/5 لیتری 16 سوپاپ وارد بازار کشورمان شده است که پیشرانه مذکور قادر به تولید بیشینه قدرتی معادل 105 اسب بخار و حداکثر گشتاور 135 نیوتن‌متر خواهد بود. این مجموعه توان با جعبه‌دنده چهار سرعته اتوماتیک (پنج سرعته دستی در نمونه MT) به چرخ‌های محور جلو منتقل شده و در نهایت اعدادی مثل مصرف سوخت 6/1 لیتر در صد کیلومتر را برای ایکس22 به ارمغان می‌آورد، اما نکته‌ای که در همین بخش نظر برخی را به خود جلب می‌کند، این است که ایکس22 نیز همچون ایکس33 بدون سیستم چهارچرخ متحرک به بازار عرضه می‌شود که این مساله نیز گواهی بر تفاوت کراس‌اوورهای کامپکت با خودروهای شاسی‌بلند سایز بزرگ خواهد بود. در مقابل جک اس3 را با صد سی‌سی (0/1 لیتر) حجم موتور بیشتر داریم که فقط دو اسب بخار بیشتر از ام‌وی‌ام ایکس22 قدرت تولید می‌کند، اما بیشینه گشتاور اس3 عدد 155 نیوتن‌متر است که نسبت به ایکس22 برتری فاحشی دارد. کرمان خودرو هرچند اس5 را در هر دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به بازار عرضه می‌کرد، اما فرزند جدید این برند چینی در بازار ایران تنها با جعبه‌دنده اتوماتیک سی‌وی‌تی به فروش می‌رسد. این نوع جعبه‌دنده‌ها که تحت عنوان «ضریب متغیر» نیز شناخته می‌شوند، عملکرد متفاوتی نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک ساده دارند. به این صورت که شما با قرار دادن گیربکس در وضعیت D، دنده خاصی نخواهید داشت و گیربکس با توجه به نیاز شما با توجه به مکانیسم پیچیده‌اش، یک ضریب دنده متفاوت به شما ارائه می‌دهد. به این ترتیب دور موتور همیشه پایین باقی می‌ماند و مصرف سوخت نیز کاهش پیدا می‌کند، اما در عوض این گیربکس به هیچ وجه مناسب رانندگی اسپرت نیست. در ایکس22 از ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ به همراه سیستم‌های ABS و EBD استفاده شده، ولی در اس3 علاوه بر موارد ذکر شده برای ام‌وی‌ام، شاهد امکانات کنترلی بیشتری مثل سیستم کنترل پایداری، ترمز کمکی هیدرولیکی و کنترل پایداری خودرو در سربالایی هستیم.

نظر کارشناسی کلی

ام‌وی‌ام ایکس22 در حال حاضر با چهار تیپ دنده‌ای ساده، دنده‌ای اسپرت، اتوماتیک ساده و اتوماتیک اسپرت به بازار عرضه می‌شود که طبق نرخ‌نامه جدید مدیران خودرو، قیمت (رُند شده) هریک از این خودروها به ترتیب 57/5، 59، 65/5 و 67 میلیون تومان است که در گران‌ترین تیپ، باز هم حدود پنج‌میلیون تومان از اس3 ارزان‌تر است، اما موضوع اینجاست که در ایکس22 اتوماتیک مشکلاتی مثل خاموش شدن ناگهانی خودرو، مشکلات گیربکس، سیستم برقی و... گزارش شده است و البته هرچند اس3 هنوز به خیابان‌های ایران راه پیدا نکرده، اما به نظر می‌رسد مثل برادر بزرگ‌ترش مشکلاتی مثل بالابودن مصرف سوخت در کیلومترهای اولیه، ایرادات گیربکس و... را داشته باشد. با این حال اگر قصد خرید یک خودروی کراس‌اوور فشرده تا حدود 70 میلیون تومان را دارید، بد نیست نیم نگاهی هم به رنو ساندرو استپ وی داشته باشید. این خودرو هرچند از ظاهر بسیار ساده‌تر و امکانات کمتری نسبت به دو محصول چینی بهره می‌برد، دوام بالایی داشته و همچنین ارزان‌تر است. در غیر این صورت با توجه به موارد گفته شده در نوشتار فوق و با در نظر گیری شرایط و سلیقه خود، گزینه مدنظرتان را انتخاب کنید.

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۳۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدل‌های جدید خودروهای برقی چینی در نمایشگاه بانکوک

خودروسازان چینی مانند جیلی و اکسپنگ قرار است در نمایشگاه بانکوک، یک نمایشگاه یک هفته‌ای که چهارشنبه (۲۷ مارس) آغاز می‌شود، جدیدترین خودروهای برقی خود را برای مشتریان تایلندی رونمایی کنند.

به گزارش ایسنا، با افزایش فروش خودروهای برقی، خودروسازان چینی در نمایشگاه بین‌المللی خودرو بانکوک این هفته در کانون توجه قرار خواهند گرفت و این امر بر چالش فزاینده‌ای برای غول‌های خودروسازی ژاپنی تاکید می‌کند.

خودروساز زیکر در هانگژو، در ماه ژوئن دو مدل خودروی الکتریکی را در تایلند ارائه خواهد کرد. زیکر با شرکت‌های چینی مانند بی‌وای‌دی و گریت وال موتورز که در حال حاضر بیشترین سهم را از بازار خودروهای برقی تایلند دارند، رقابت خواهد کرد.

شرکت خودروسازی اکسپنگ، یک خودروی پهپاد پرنده را در غرفه خود به نمایش می‌گذارد و در نظر دارد امسال پنج نمایشگاه در تایلند افتتاح کند تا خودروهای برقی بالاتری را ارائه دهد.

خودروسازان چینی متعهد شده‌اند که بیش از ۱.۴۴ میلیارد دلار در تاسیسات تولید در بزرگترین قطب تولید خودرو در جنوب شرقی آسیا سرمایه‌گذاری کنند. تایلند در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰ درصد از تولید سالانه خودرو خود را به خودروهای برقی تبدیل کند. سال گذشته تایلند ۱۶۴ خودروی برقی باطری تولید کرد.

بر اساس گزارش رویترز، خودروسازان بزرگ ژاپنی قرار است ۱۵۰ میلیارد بات (۴.۳۴ میلیارد دلار) در تایلند طی پنج سال سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (عکس) جایگزین سراتو به بازار آمد!
  • جایگزین سراتو به بازار آمد!/ عکس
  • ربات ۲پای چینی با موفقیت آزمایش شد
  • خودرو GWM Tank ۵۰۰ مدل ۲۰۲۴ چه مشخصاتی دارد؟
  • بررسی دلایل لاستیک سایی خودرو
  • (ویدئو) جولان خودرو چینی جدید گلزار در سطح شهر
  • (ویدیو) جولان خودرو چینی جدید گلزار در سطح شهر
  • قطار هیدروژنی چینی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت آزمایش شد
  • مدل‌های جدید خودروهای برقی چینی در نمایشگاه بانکوک
  • یادداشت شدیداللحن روزنامه‌نگار چینی علیه برانکو!