Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@21:25:45 GMT

نوشيدني‌هاي انرژي‌آور يا مرگ‌آور ؟

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۹۴۱۸۷

نوشيدني‌هاي انرژي‌آور يا مرگ‌آور ؟

خبرگزاري آريا - امروزه جوانان به مخصوص آن دسته از افراد که به باشگاه هاي ورزشي مي روند، روزانه ممکن است از نوشيدني هاي انرژي زا براي تامين انرژي بدنشان در هنگام ورزش استفاده کنند. اما سوالي که در اين جا بوجود مي آيد اين است که آيا اين انرژي بوجود آمده از اين نوشيدني ها مي تواند براي بدن مضر باشد؟ به گفته متخصصان اين نوشابه‌ها که مدتي است در ميان جوانان بيشتر از قبل پر طرفدار شده است، خطرات جدي را را با خود به همراه دارد و حتي ممکن است باعث مرگ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر محمدحسين عزيزي، رئيس انجمن صنايع غذايي کشور در گفت و گو با جام جم انلاين بيان کرد: نوشابه ها يکي از پرمصرف‌ترين و البته مضرترين نوشيدني‌هاي دنيا محسوب مي شوند. نوشيدني هاي انرژي زا مشابه نوشابه هاي گاز دار هستند اما با اين تفاوت که مي توان به جرات گفت چندين برابر از نوشابه هاي معمولي مضرتر هستند. همان طور که از نام نوشيدني هاي انرژي زا پيداست اين دسته از محصولات مواد انرژي زاي بالايي را دارا هستند.
وي افزود: ميزان شکر و کافئين موجود در اين نوشيدني ها چندين برابر بيشتر از نوشابه هاي معمولي است. پوسيدگي دندان ها، چاقي، سوء تغذيه، تاثير منفي بروي کليه ها، پيري زودرس پوست و تخريب استخوان ها از جمله مضرات نوشابه هاي معمولي است، حال تصور کنيد افزودني هاي داخل نوشيدني هاي انرژي زا چندين برابر بيشتر از حد معمولي آن است بنابراين شدت عوارض نام برده نيز بيشتر است.
اين متخصص در پاسخ به اين پرسش که آيا اين نوشيدني ها واقعا انرژي زا هستند گفت: اين نوشيدني ها به دليل شکر و کافئين بسيار زياد يک انرژي موقتي را در افراد پديد مي آورد، افراط در مصرف آن ها رفته رفته ديگر نه تنها انرژي را در بدن توليد نمي کند بلکه موجب به وجود آمدن مشکلات جدي براي سلامتي مي شود.
عزيزي، نوشابه هاي شيرين را مهمترين عامل چاقي دانست و گفت: مضرات نوشيدني هاي گاز دار و انرژي زا تمامي ندارد، فشار خون بالا که يک عامل خطرزا براي بيماري قلب و عروق است با مصرف اين دسته از نوشيدني ممکن است اين بيماران دچار حملات قلبي و مغزي شوند، به علاوه اختلال در هضم غذا، افزايش خطر سکته، پوکي استخوان، افزايش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده و افزايش احتمال ابتلا به سنگ هاي کليوي از ديگر خطراتي است که درکمين مصرف کنندگان نوشيدني هاي گازدار و انرژي زاست.
رئيس انجمن صنايع غذايي کشور اظهار داشت: اين نوشيدني‌ها گرچه حاوي انرژي است، اما به طور خالص از کافئين و شکر تشکيل شده‌ و در واقع اين انرژي به بدترين شکل موجود براي افراد توليد مي‌شود. کافئين موجود در اين دسته از نوشيدني ها باعث مي‌شود که خواب افراد دچار اختلال شود و به عبارتي درگير بي خوابي هاي شبانه گردند. همچنين بالا رفتن ضربان قلب يکي از مهم ترين خطرات انرژي زا ها تلقي شده و افرادي که روزانه آنها را مصرف مي کنند به شدت در معرض سکته هاي قلبي قرار دارند.
وي متذکر شد: مواد موجود در ترکيب نوشيدني هاي انرژي زا فشار خون و ضربان قلب را افزايش مي دهند، در نتيجه مصرف آنها در حين انجام فعاليت هاي ورزشي فشار خون و ضربان قلب ورزشکاران بالا مي برد، لذا به هيچ عنوان به ورزشکاران توصيه نمي شود که اين دسته از نوشيدني ها را مصرف کنند چرا که در صورت مصرف بيش از اندازه آنها افراد درگير عوارض قلبي و عروقي از جمله انواع بي نظمي در ضربان قلب، ايست ناگهاني قلبي و سکته هاي قلبي و مغزي شود.
عزيزي هشدار داد: نوشيدني هاي انرژي زا بيشتر براي افرادي که ورزش هاي سنگين انجام مي دهند تهيه شده است چرا که اگر پس از مصرف آنها ورزش صورت گيرد خطرات آن به حداقل ميرسد البته ناگفته نماند متخصصان به هيچ عنوان اين دسته از نوشيدني هاي گاز دار و انرژي زا را به هيچ کدام از افراد توصيه نمي کنند.
رئيس انجمن صنايع غذايي کشور در پايان خاطرنشان کرد: توصيه مي شود اين نوشابه ها را با شکم خالي مصرف نکنيد مصرف نوشيدني هاي گاز دار و انرژي زا هفته اي يکبار مشکل خاصي را براي افراد به وجود نمي آورد اما باز هم به مردم تاکيد مي شود بهتر است به کلي دور اين دسته از نوشيدني ها خط قرمز بکشند.
بيتا نوروزي-جام جم آنلاين

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۴۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف انرژی چگونه به جهش تولید و اقتصاد کمک خواهد کرد؟

فرشاد جامع کارشناس انرژی در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به نقش کلیدی بهینه مصرف کردن انرژی گفت: انرژی نقش مهمی در توسعه اقتصادی هر کشور ایفا می‌کند. انرژی یک عامل اساسی در هدایت تولید و بهبود استاندارد‌های زندگی است. در سال‌های اخیر، تأکید فزاینده‌ای بر نیاز به اصلاح یارانه‌های انرژی برای ارتقای مصرف بهینه انرژی و رشد اقتصادی در ایران شده است. این رویکرد منطبق بر اصول حاکمیت انرژی است و می‌تواند تا حد زیادی به گذار به سمت یک بازار جامع انرژی با تمرکز بر استفاده مولد از انرژی کمک کند. با مشارکت مردم در فرآیند مصرف انرژی و ایجاد انگیزه برای استفاده کارآمد، کشور‌ها می‌توانند به دستاورد‌های قابل توجهی هم در توسعه اقتصادی و هم در شیوه‌های انرژی پایدار دست یابند.

ضرورت اصلاح یارانه انرژی

وی ادامه داد: یارانه‌های انرژی در صورت اعطای بدون قید و شرط و تنها مبتنی بر مصرف درون کشور نظیر اتفاقی که در کشور ما رخ می‌دهد؛ در نهایت منجر به مصرف بیهوده و ناکارآمد انرژی می‌شود. یکی از رویکرد‌های کلیدی برای دستیابی به مصرف پایدار و بهینه انرژی در کشور، تمرکز بر تبدیل مردم به ذینفعان اصلی کاهش مصرف انرژی در ایران است. ایران می‌تواند با اعطای یارانه انرژی به طور مستقیم به افراد و تشویق مشارکت فعال آن‌ها در بازار انرژی، استفاده بهینه از انرژی را ارتقاء داده و تولید را در بخش انرژی پیش ببرد. این رویکرد با اصول حاکمیت انرژی که بر اهمیت مشارکت ذی‌نفعان مصرف انرژی در فرآیند‌های تصمیم‌گیری و ارتقای شفافیت و پاسخگویی در سیاست‌های انرژی تاکید می‌کند، نیز همسو است.

این کارشناس انرژی با اشاره به لزوم مشارکت مردم در بهینه مصرف کردن انرژی اظهار کرد: به منظور ارتقای مشارکت مردم در مصرف انرژی، فراهم کردن ابزار‌ها و انگیزه‌های افراد برای تصمیم‌گیری بهینه در مصرف انرژی ضروری است. ایران می‌تواند با تغییر نظام سهمیه‌بندی و اعطای سهمیه انرژی به هر فرد و اجازه به آن‌ها برای خرید و فروش واحد‌های انرژی در بازار مبادلات انرژی، خانوار‌ها را تشویق کنند تا مصرف خود را بهینه کنند و بهره وری را افزایش دهند و در عوض از منفعت مالی بیشتری از محل بهینه کردن مصرف خود بهره‌مند شوند. این رویکرد نه تنها به کاهش مصرف بیهوده انرژی کمک می‌کند، بلکه افراد را قادر می‌سازد تا کنترل مصرف انرژی خود را در دست بگیرند و انتخاب‌هایی داشته باشند که هم به نفع مالی خانوار و هم برای محیط زیست و هم برای کشور باشد.

با ایجاد یک بازار مبادله انرژی غیرمتمرکز که در آن افراد می‌توانند آزادانه واحد‌های انرژی را تجارت کنند، دولت‌ها می‌توانند از قیمت گذاری انرژی که به صورت متمرکز کنترل می‌شود فاصله بگیرند و به مردم قدرت دهند تا بر اساس نیاز‌ها و ترجیحات خود تصمیم بگیرند. این رویکرد رقابت و نوآوری را در بخش انرژی تقویت می‌کند و فرصت‌هایی را برای ظهور مدل‌های تجاری و فناوری‌های جدید که مصرف بهینه انرژی را به دنبال دارند؛ ایجاد می‌کند. با مشارکت مردم در فرآیند مصرف انرژی، کشور‌ها می‌توانند فرهنگ مصرف مسئولانه انرژی را ترویج کنند و تولید را در بخش انرژی به سمت استفاده مولد از انرژی هدایت کنند.

 

تشویق مردم به بهینه سازی مصرف انرژی

جامع با اشاره به مزایای مدل جدید اعطای یارانه انرژی و اصلاح یارانه انرژی اظهار کرد: اصلاح یارانه‌های انرژی برای ارتقای مشارکت مردم در مصرف انرژی طیف وسیعی از منافع را هم برای افراد و هم برای جامعه به عنوان یک کل ارائه می‌دهد. با ایجاد انگیزه برای استفاده کارآمد از انرژی ذیل مدل اعطای سهمیه به نفر به جای مدل فعلی که دخالت در کل زنجیره و قیمت‌گذاری دستوری در مصرف انرژی و اعطای بی قید و شرط یارانه انرژی به مشترکان است؛ موجب خواهد شد که اولا مردم به بهینه سازی مصرف انرژی تشویق شوند و در عوض به اخذ مستقیم از منافع مالی حاصل از این بهینه مصرف کردن را به عنوان صرفه اقتصادی دست پیدا کنند.

با مشارکت مردم در فرآیند مصرف انرژی، ایران می‌تواند بخش انرژی پویاتر و انعطاف پذیرتری ایجاد کنند که بتواند با شرایط متغیر بازار سازگار شود و توسعه پایدار را ارتقا دهد. علاوه بر این، اصلاح یارانه انرژی می‌تواند تولید در بخش انرژی را به حرکت درآورد و رشد اقتصادی را تحریک کند و همچنین مصرف عمده انرژی کشور نیز به جای اتلاف انرژی در مدل فعلی توزیع یارانه‌ها، به سمت تولید کالا‌های با ارزش افزوده بالا و صادراتی تبدیل شود و رشد اقتصادی را افزایش دهد و در نتیجه درآمد بالایی نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.

همچنین با مدل جدید اعطای یارانه انرژی به نفر و حذف قیمت‌گذاری دستوری شاهد خواهیم بود که استفاده کارآمد از انرژی ترویج یابد و این ایجاد انگیزه در بهینه مصرف کردن می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در صنایع مختلف کشور ایجاد کنند که این موضوع نه تنها به افزایش بهره وری اقتصادی کمک می‌کند، بلکه رقابت پذیری بخش انرژی را در صحنه جهانی افزایش می‌دهد. با مشارکت مردم در فرآیند مصرف انرژی، کشور‌ها می‌توانند از پتانسیل شهروندان خود برای هدایت نوآوری و رشد در بخش انرژی استفاده کنند.

وی در پایان گفت: اصلاح یارانه‌های انرژی مبتنی بر اعطای سهمیه انرژی به هر نفر برای ارتقای مشارکت مردم در مصرف انرژی گامی حیاتی در جهت دستیابی به شیوه‌های انرژی پایدار و هدایت مصرف انرژی به سمت بخش مولد اقتصاد است. دولت سیزدهم با ایجاد انگیزه در مصرف انرژی کارآمد و توانمندسازی افراد برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد مصرف انرژی بهینه خود، می‌تواند اتلاف را کاهش دهند، هزینه‌ها را کاهش دهند و رشد اقتصادی را ارتقا دهند. با مشارکت مردم در فرآیند مصرف انرژی، ایران می‌تواند از پتانسیل خود مردم برای هدایت نوآوری و رشد اقتصادی در بخش انرژی استفاده کنند که در نهایت به نفع افراد و جامعه به عنوان یک کل است. از طریق اصلاحات موثر یارانه انرژی و مشارکت مردم در مصرف انرژی، کشور‌ها می‌توانند به دستاورد‌های قابل توجهی در توسعه اقتصادی و شیوه‌های انرژی پایدار دست یابند و راه را برای آینده‌ای مرفه‌تر و پایدارتر هموار کنند.

 

دیگر خبرها

  • جای خالی مبحث ۱۹ در ساختمان‌سازی
  • حل ناترازی ها مهمترین اولویت انرژی کشور در ۱۴۰۳
  • رونمایی از پویش «با انرژی»
  • مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف انرژی چگونه به جهش تولید و اقتصاد کمک خواهد کرد؟
  • چه شربتی را جایگزین نوشابه و دلستر کنیم؟
  • راه‌های افزایش طول عمر باتری موبایل
  • انبار بزرگ مواد غذایی و نوشیدنی در آبادان پلمب شد
  • تولید بیش از ۸ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا
  • تولید ۸ میلیارد و ۳۸۲ میلیون کیلووات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا
  • بازنگری در مقررات ملی ساختمان با رویکرد مدیریت مصرف انرژی