Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری از جمله کارشناسان مذهبی زبده‌ای است که همواره در دل مخاطبین جایگاه ویژه‌ای داشته و دارند. از جمله ویژگی‌های ایشان دسته بندی دقیق و منظم مطالب است. به سراغ ایشان رفته‌ایم و از مسائل زناشویی و ازدواج سوال پرسیده ایم و سعی کرده ایم از کلیشه به دور باشیم.

  سرویس اجتماعی فردا، محمد نگینی: حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری از جمله کارشناسان مذهبی زبده‌ای است که همواره در دل مخاطبین جایگاه ویژه‌ای داشته و دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
از جمله ویژگی‌های ایشان دسته بندی دقیق و منظم مطالب است. به سراغ ایشان رفته‌ایم و از مسائل زناشویی و ازدواج سوال پرسیده ایم و سعی کرده ایم از کلیشه به دور باشیم. سعی‌مان بر این بوده راجع به موضوعاتی صحبت کنیم که معمولا کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود و در رسانه ملی به علت معذوریتی که وجود دارد راجع به آن‌ها صحبت نمی‌کنند. تعداد بازدید : 1 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
گاهی اوقات جوانان وقتی پرسش این سوالات صریح را پیدا نمی‌کنند به شبکه‌های ماهواره‌ای و مشاوره‌هایی که هیچ رنگ و بویی از دین نبرده متوسل می‌شوند و در نتیجه ممکن است که به بیراهه بروند.

فردا: قصد داریم به سوالاتی بپردازیم که به دلیل معذوریتی که وجود دارد در رسانه ملی به صورت مفصل به آن پرداخته نمی‌شود. اجازه می‌دهید سوالات را خیلی صریح بپرسیم؟

ببینید اگر یک سری سوالات را نمی‌توان در یک رسانه عمومی مطرح کرد، خب سایت فردا نیوز هم رسانه عمومی محسوب می‌شود و در این سایت هم نمی‌توان به صورت علنی به این موضوعات پرداخت. علتش هم این است که دین ما برای اینکه ضریب حیا و عفت جامعه مورد تزلزل واقع نشود راهکار‌های مناسبی را ارائه کرده است؛ لذا این مسائل خاص به جای اینکه در رسانه‌های عمومی مطرح شود؛ والدین خانواده بیایند و به فرزند خودش آموزش بدهد.
اگر پدر معذوریتی دارد و نمی‌تواند مسائل بلوغ را به پسر خود آموزش بدهد عمو این کار را انجام بدهد یا دوست پدر، تا ضریب حیا و عفت حفظ شود.
برای دختر هم سفارش شده است که مادر به دختر مسائل بلوغ و غسل‌های واجب و ... را آموزش بدهد؛ و یا اگر مادر با دختر خودش راحت نیست، خاله و یا عمه یا معلم و یا دوست مادر این کار را بکند. دین ما هیچ وقت سفارش نکرده که مسائل خاص زناشویی در محافل عمومی مطرح شود.
دختر نباید از دوستان خیابانی و یا دوستان دبیرستانی و یا شبکه‌های ماهواره‌ای این مسائل را آموزش ببیند. یکی از اشتباهاتی که در جامعه ما رخ وجود دارد، رابطه پسر و دختر با کسانی که نسبت به آینده و تربیت شان دلسوز هستند ضعیف شده است.
در حال حاضر غالبا اولین کسی که پسر یا دختر مسائل شخصی خود را از او یاد می‌گیرد یک شخص بیگانه است. بیگانه‌ای که نه برای او دلسوز است نه برای سلامتی و دیانت دختر و پسر دلسوز است.
روحانیت همه چیز را روی منبر نمی‌تواند بگوید. دختر و پسر باید به صورت خصوصی بیایند و مسائل خودشان را مطرح کنند و از روحانیت بپرسند. چه اشکالی دارد؟ ما که لولو خورخوره نیستیم. متاسفانه گاهی اوقات یک چهره‌ای از روحانیت درست می‌کنند که این دختر و پسر می‌ترسد نزدیک یک روحانی شوند و سوال خصوصی خود را بپرسند.

هر خانواده باید یک مشاور مذهبی داشته باشد

فردا: فکر می‌کنید خود مبلغان دینی و روحانیون در حال حاضر تا چه میزان وقت می‌گذارند برای تبلیغ چهره به چهره؟

ببینید، ارتباطات چهره به چهره اهل بیت از مکاتبات و منبرهای‌شان بسیار بیشتر بود. این مشخص می‌کند که یک رسالت عمده انبیاء، اولیا و روحانیت تبلیغ چهره به چهره است.
باید بگویم که عمده کار‌های بنده، مشاوره است. هم کانال تلگرام (@mandegari_mahdi) و هم سایت berangeshohada.ir و هم اینستاگرام داریم.
زیرا که در تلوزیون و سایت‌ها و منابر عمومی اجازه نداریم مسائل ریز زناشویی و مسائل شخصی دختر و پسر را مطرح کنیم. چراکه گاهی اوقات برخی سوالات مسئله یک نفر هست، ولی وقتی در رسانه عمومی مطرح می‌شود مسئله هزاران نفر می‌شود.
همانطور که الان پزشک خانواده به مردم توصیه می‌شود، بنده توصیه می‌کنم هر خانواده باید یک مشاور مذهبی داشته باشد. شماره تماس‌های ۰۹۶۴۰ که پاسخگویی به سوالات هست. ۲۰۰ کارشناس در قم نشسته اند و ۲۴ ساعته جوابگو هستند.
یا شماره حرم امام رضا ۳۲۰۲۰ با کد ۰۵۱ که ۲۴ ساعته پاسخگو هستند. خب این ظرفیت برای پاسخگویی فراهم است و مردم باید سوالات شان را مطرح کنند.
در زمان‌های قدیم هر مبلغی که از منبر پایین می‌آمد، می‌نشست و به سوالات خاص و خصوصی مستمعین پاسخ می‌داد. شاید منبر یک ساعت بود، ولی پاسخگویی بعد از منبر چند ساعت به طول می‌کشید.
من یک خاطره‌ای برای مخاطبین سایت فردا عرض کنم، در یک دانشگاهی سخنرانی داشتم حدودا ۴۵ دقیقه طول کشید؛ و مشاوره بعد از سخنرانی ۷ ساعت زمان برد. در طول این مدت من در خدمت این خوابگاه بودم و به سوالات‌شان جواب دادم. در حالی که این سوالات را اصلا نمی‌شد در منبر مطرح کرد!     اولویت با ازدواج دایم و عفت نفس است نه ازدواج موقت

فردا: نظر شما در خصوص رابطه جنسی قبل از ازدواج چیست؟ به ویژه بحث صیغه موقت.
دین ما بسیار واقع بین هست. قرآن می‌فرماید هر وقت احساس کردید به گناه می‌افتید برای فرار از گناه به سراغ ازدواج بروید. بعد در ادامه آیه می‌گوید اگر ازدواج برایتان محقق نشد عفت پیشه کنید. ما به سرعت آدرس ازدواج موقت به هیچ کسی نمی‌دهیم.
عفت نفس یعنی چه؟ در مرحله اول باید به پدر و مادر اعلام کنید که قصد ازدواج دارید؛ و اگر شرایط به هر دلیلی مهیا نبود عفت پیشه کنید.

امام کاظم فرمودند: با ازدواج موقت ما اهل بیت را زیر سوال نبرید

فردا: خب سوالی که پیش می‌آید این است که راه‌های کنترل شهوت و عفت چیست؟

اولین کار این است که بیکار نباشیم. بیکاری محل تخم‌گذاری شیطان است. بیکاری از یک طرف و این موبایل‌ها با تمام امکانات از طرف دیگر! بعد آدم می‌بیند چند ساعت از روی بیکاری نشسته پای ماهواره یا گوشی و سایت‌های مستهجن و نتیجه دیدن این تصاویر این می‌شود که یا با زن و دختران نامحرم ارتباط برقرار شود یا به خودارضایی ختم می‌شود، که تمامی موارد حرام است. شاید برخی به سراغ ازدواج موقت بروند. خب ازدواج موقت حلال است، ولی ما خودمان با دیدن تصاویر و فیلم‌های تحریک کننده زمینه‌اش را ایجاد کرده‌ایم.
پس باید وقت را با ورزش و کار و تلاوت قرآن و استمداد از قرآن و نماز اول وقت پر کنیم. نباید بگذاریم یک لحظه وقت‌مان خالی باشد. همه وقت‌مان باید برنامه‌ریزی شده و پر باشد.
حتی امام کاظم (ع) فرمودند: با ازدواج موقت ما اهل بیت را زیر سوال نبرید. خب زندگی‌ها گاهی اوقات با ازدواج موقت خراب می‌شود.

فردا: ازدواج موقت برای چه کسانی مناسب است؟

از نظر دینی ازدواج موقت برای سه دسته تعریف شده است. ۱. مردی که همسرش به هر دلیلی نمی‌تواند نیازش را تامین کند. این مرد برای اینکه به گناه نیفتد به سراغ ازدواج موقت می‌رود. ۲. مردی که در مسافرت طولانی هست و نمی‌تواند خودش را کنترل کند. ۳. جوان مجردی که تمام این مسائل را رعایت کرده، ولی فشار جنسی زیادی روی او است.
این‌ها می‌توانند از ازدواج موقت استفاده کنند. ولی خب همین نوع ازدواج هم آدابی دارد. ازدواج موقت با دختر نمی‌شود، چون اذن پدر را می‌خواهد. ازدواج موقت باید با مطلقه یا بیوه باشد؛ و سفارش می‌کنیم هر چه سنشان بالاتر باشد بهتر است.

اگر روابط جنسی در غرب عادی شده چرا آمار تجاوز بالاست؟

فردا: عده‌ای معتقدند، چون در غرب آزادی جنسی وجود دارد، لذا مسائل جنسی برایشان عادی شده و مشکلات‌شان در این زمینه کمتر است. نظرتان را بفرمایید.

از کجا معلوم که اینطور باشد؟ اگر اینطور هست چرا این همه آمار تجاوز بالاست؟ اگر مسائل جنسی برایشان عادی شده چرا فلان مقام مسئولشان به منشی دفترش هم رحم نمی‌کند؟!
خداوند یک جذابیتی برای بین این دو جنس گذاشته که سیری ناپذیر است. حتی کسانی که حرم سرا با چندصد زن داشتند سیر نمی‌شدند. پس راه اصلی یا عفت نفس است یا ازدواج و کنترل غریزه جنسی؛ لذا اگر دختر و پسر راحت در کنار هم باشند از هم دلزده و در نهایت تنوع‌طلب می‌شوند؛ بنابراین به سراغ رابطه‌های دیگر می‌روند. مثلا رابطه با همجنس یا حیوان و یا روابط مدل‌های دیگری از روابط نامشروع می‌روند. اگر غریزه جنسی کنترل نشود روز به روز تشنه‌تر و حریص‌تر می‌شود.

آیه قرآن می‌فرماید همسران شما مانند زمین کشاورزی‌تان هستند. در اختیار شما هستند. هر جور دوست دارید از آن‌ها لذت ببرید. این برای این هست که هر جور دوست دارید از هم لذت ببرید.

تنها اتاقی که شیطان هر چه سفارش کند حلال است اتاق زن و شوهر است

هر نوع رابطه جنسی زن و شوهر با رضایت طرفین هیچ اشکالی ندارد. چه متعارف باشد یا غیر متعارف. تنها اطاقی که شیطان هیچ راهی در آن ندارد اتاق زن و شوهر است. چون هر چه سفارش کند حلال است. پس ما می‌گوئیم غریزه جنسی با آزادی، عادی نمی‌شود. هیچ وقت عادی نمی‌شود؛ و فقط باید کنترل شود.

فردا: قطعا در اینجا برخی از خانم‌هایی که این گفتگو را می‌خوانند این سوال برایشان پیش می‌آید که چرا این همه آزادی فقط به آقایان داده شده و خانم‌ها محدودیت دارند؟

سه دلیل وجود دارد. اسلام برای زن حرمت بیشتری قائل است. منظورمان حرمت جنسی زن است که خیلی بیشتر از حرمت جنسی مرد است؛ لذا هر زمان که بحث حیاوعفت می‌شود اولین کسی که در ذهن مان متصور می‌شود خانم‌ها هستند. چرا که خداوند این جنس را جذاب‌تر خلق کرده. شما اگر وارد باغی بشوید، برگ‌های زمخت و ساقه‌های درختان خیلی برایتان جذاب نیست. ولی گل‌های آن باغ همیشه برایتان جذاب است.
دختر خانمی در دانشگاه به من گفت: چرا آقایان همیشه می‌توانند حتی با آستین کوتاه هم در جامعه حضور پیدا کنند، ولی ما همیشه باید پوشیده باشیم. گفتم اگر دستمان را بگذاریم روی میز، دست من ارزش نگاه کردن دارد یا دست یک خانم جوان؟ گفت: جوابم را گرفتم؛ بنابراین وقتی طلاق هم می‌گیرد، چون حرمت جنسی‌اش بیشتر است باید در شرایط خاصی عده نگه دارد؛ و البته این را هم باید مخاطیبن عزیز بدانند. هر احکامی که خدا در آن محدودیت گذاشته یک راه جبران هم گذاشته است.
دلیل دوم این است که مسئولیت اصلی خانم‌ها فعالیت در داخل منزل و مسئولیت اصلی آقایان فعالیت درخارج از منزل است. این مرد هست که بیرون از خانه آدم‌های جورواجوری را می‌بیند و اسلام هم دستش را باز گذاشته تا به گناه نیفتد. ولی کسی که از خانه خیلی بیرون نمی‌آید چیز دیگری نمی‌بیند که خیلی بخواهد هوس بکند. من یک مثالی همیشه می‌زنم. می‌گویم گاهی اوقات در ماه رمضان شما حدود ۱۸ ساعت گرسنه هستید؛ و بعد از آن وقتی یک نان خشک هم برایتان بیاورند از شدت گرسنگی آن نان خشک برایتان سالار است.
به همین دلیل اگر خانم‌ها و آقایان در طول روز به چهره دیگری به جز چهره همسرش به نگاه خریدار نگاه نکنند، باور کنید همسرشان برایشان مثل حوری بهشتی می‌شوند. شاید بگویند برخی از خانم‌ها امروز در خارج از خانه هم مشغول فعالیت هستند. ما می‌گوئیم بخش عمده‌ای از خانم‌هایی که بیرون از خانه فعالیت می‌کنند به خاطر ضرورت نمی‌آیند. به خاطر مسابقه با دیگران می‌آیند. خانم‌هایی که پا به پای آقایان بیرون می‌آیند برخی شان به خاطر تخصص زنانگی شان هست که مجاهدت می‌کنند. برخی شان برای این هست که سرپرست خانواده هستند و باید خرجی بدهند که این‌ها هم مجاهدت می‌کنند. برخی شان از روی هوس بیرون از منزل فعالیت می‌کنند. می‌خواهد بگوید بیرون از خانه شاغل هستیم و صاحب درآمد هستیم. خرج زن را باید شوهر تامین کند. این اعتقاد اسلامی‌ست. حالا شما شاید بگوئید نگاه متحجر آمیز است؛ بگوئید!
خداوند به خاطر این محدودیت‌های زن یک پادادش بسیار بزرگی داده است. در برخی تعابیر داریم که ثواب زنی که به همسر خودش وفادار باشد ثواب دو شهید است.

فردا: از مشاوره‌های عجیبی که داشتید هم لطفا برای مان تعریف بفرمایید.

ببخشید خیلی سر بسته می‌گویم، چون واقعا بدم می‌آید در محیط‌های عمومی این مطالب را بگویم. خانمی زنگ زده که خواهر و برادر با هم آزار جنسی داشته‌اند. خب بدن آدم می‌لرزد. بلافاصله بعد از آن می‌پرسم ماهواره داری؟ می‌گوید بله.
بنای ماهواره برای ترویج روابط با محارم و خیانت زن شوهردار هست؛ و بنای دیگرشان هم ترویج رابطه‌های ضربدری‌ست.

صدا و سیما روابط دختر و پسری را عادی کرده است

فردا: قطعا عادی کرده است.

نمونه دیگر مشاوره هم این بود که خانمی با بچه‌ای در بغل پیش من آمد و به شوهرش گفت که برو عقب‌تر بایست. به من گفت: این شوهرم هست و این هم بچه ام و با پسر همسایه ام هم رابطه دارم! گفتم می‌دانید دارید چیکار می‌کنید؟ گفت: بله می‌دانم. پرسیدم ماهواره دارید؟ گفت: بله. گفتم شوهرت را صدا می‌کنم. گفت: اگه به شوهرم بگوئید گردنم را درجا می‌زند. گفتم ان شا الله بلدم چه بگویم. همسرش را صدا زدم و گفتم. خانم شما وسواس فکری دارد. گفت: حاج آقا چه کار کنم؟ گفتم اولا ماهواره را بردار. بعد هم محل سکونتت را تغییر بده. گوشی موبایل را هم از خانمت بگیر؛ و به او بیشتر رسیدگی کن؛ و اینکه بدون اجازه نگذار از خانه بیرون برود.
در جامعه امروزمان نه تنها ماهواره بلکه صدا و سیمای خودمان هم رابطه دختر و پسر را عادی کرده است.
مشاوره متعدد داریم دختر و پسر به خودارضایی افتاده است. هیج راهی به جز عفت نفس و در کنار آن ازدواج نداریم. اگر خودتان را رها کنید هیچ کس نمی‌تواند به شما کمک کند، تا زمانی که خودتان نخواهید.
تعداد بازدید : 1 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
این گفت و گو ادامه دارد...
بخش اول گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین استاد ماندگاری به پایان رسید؛ بخش‌های بعدی گفتگو از سوالات منتخب مخاطبین محترم «فردانیوز» انتخاب خواهد شد. شما هم اگر سوالی دارید می‌توانید در بخش نظرات در انتهای همین مطلب آن را مطرح کنید تا استاد ماندگاری به آن‌ها پاسخ بدهند.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۸۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر‌هایی از عرضه کالاهای تنظیم بازار در بیارجمند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️   مجموعه خبری "گشت خبری"، خبر‌های متنوع و رویداد‌های خبر ساز استان سمنان است که در بخش خبری ۲۰ سیما مرکز سمنان در شب گذشته پخش شده است.
در این مجموعه خبری، دیگر رویداد‌های متنوع از سراسر استان سمنان، با موضوعات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، علمی به نمایش درآمده است و مخاطبان می‌توانند این مجموعه خبری را مشاهده کنند.
مجموعه "گشت خبری" خبر ۲۰ سیما مرکز سمنان، هم چنین در کانال فضای مجازی خبرگزاری صداوسیما استان سمنان به نشانی @news_semnsnirib نیز بارگذاری می‌شود و علاقه‌مندان به دنیای خبر می‌توانند این اخبار را مشاهده و یا دانلود کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خبر‌هایی از برگزاری جشنواره خیریه غذا در بیمارستان کوثر سمنان
  • بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط»
  • این مردان شیطان صفت ورامین به اعدام محکوم شدند/ آزار سیاه ۲ دختر دانش آموز توسط ۲ برادر و پسرعمویشان
  • خبر مهم درباره یارانه کودکان شیرخوار؛ طرح یسنا چیست و چه کسانی آن را دریافت می‌کنند
  • جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!
  • خبر‌هایی از عرضه کالاهای تنظیم بازار در بیارجمند
  • فریب دختر ۱۸ ساله با وعده ازدواج و مهاجرت
  • عکس | بازیگران نون خ در اتاق گریم
  • بازیگران نون خ در اتاق گریم | عکس
  • اسلامی: کسانی که در دور اول انتخابات مجلس رای ندادند در دور دوم می‌توانند رای دهند