Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - فيسبوک در تلاش است تا يک شناخت جامع و دقيق از شما داشته باشد و براي اين کار به اطلاعات شخصي شما نياز دارد. سؤال اصلي اين است که کدام اطلاعات و چقدر؟
به گزارش جام‌جم آنلاين به نقل از زوميت، با دو ميليون کاربر فعال ماهيانه، فيسبوک مي‌تواند يک‌سوم جمعيت جهان را تحت نظر داشته باشد. چه جزو 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

32 ميليارد کاربري باشيد که هر روز به اين شبکه سر مي‌زنند و چه هر از چند گاهي وارد اکانت خود شويد تا از آخرين اتفاقات و اخبار دوستانتان باخبر شويد، بهتر است بدانيد که اين شرکت چه چيز‌هايي در مورد شما مي‌داند.
استفاده اصلي فيسبوک از اطلاعات شخصي شما در درجه اول براي اين است که بتواند تبليغات مرتبط و مناسب به خودتان را برايتان نمايش دهد. شايد برخي اين کار را نادرست و تجاوز به حريم خصوصي بدانند؛ اما برخي ديگر نيز بر اين عقيده‌اند که با اطلاعات خصوصي‌شان هزينه خدمات رايگان شرکت را پرداخت مي‌کنند.
جزو هر کدام از اين دو دسته باشيد، باز هم دانستن اينکه چه اطلاعاتي از شما در دست شرکت است، ضرورت دارد. با دانستن مواردي که خواهيم گفت، مي‌توانيد کنترلي نسبي روي استفاده فيسبوک از اطلاعات خود داشته باشيد.
البته اگر خواهان اين هستيد که از اطلاعاتتان استفاده تجاري نشود و در اختيار هيچ سازماني قرار نگيرد، بهترين و تنها روش پيش‌رو اين است که اکانت خود را به‌طور کامل حذف کنيد.
تنظيمات تبليغات را چک کنيد
وقتي براي اولين بار در فيسبوک ثبت‌ نام مي‌کنيد، اطلاعات پايه‌اي مانند نام، نام خانوادگي و آدرس ايميل را وارد مي‌کنيد. سايت هم‌چنين از شما مي‌خواهد که موقعيت محل زندگي، شغل، دوستان و آشنايان و تحصيلات خود را وارد کنيد.
اما همه اين‌ها يک سري اطلاعات پيش‌پا افتاده هستند. با شروع فعاليت در اين شبکه اجتماعي، فيسبوک رفتار‌هاي شما را تحت‌ نظر مي‌گيرد و اطلاعات به‌مراتب بيشتر و مهم‌تري از شما به دست مي‌آورد.
يکي از راه‌هاي سريع براي ديدن اين‌که فيسبوک چه چيز‌هايي از شما مي‌داند - و محدود کردن دسترسي به آن‌ها - اين است که به صفحه تنظيمات تبليغات (ad preferences) برويد. با کليک روي لينکي که درون پرانتز قرار داده‌ايم مي‌توانيد به صفحه مورد نظر برويد. اگر نمي‌خواهيد از لينک استفاده کنيد، کافي است وارد اکانت خود شويد و روي آيکون فلش که در سمت راست منوي ناوبري موجود است، کليک کنيد؛ از منويي که باز مي‌شود تنظيمات (Settings) را انتخاب کنيد و سپس تبليغات (ads) را.
اين‌جا مي‌توانيد اطلاعاتي را که به فيسبوک داده‌ايد، مشاهده و تعيين کنيد که فيسبوک مجاز به استفاده از کدام‌ها نباشد.
براي مثال روي Your information ( اطلاعات شما) کليک کنيد تا ببينيد وضعيت تأهل و شغل خود را با فيسبوک به اشتراک گذاشته‌ايد يا نه.
اگر گزينه Your intrests (علاقه‌مندي‌هاي شما) را انتخاب کنيد، خواهيد ديد که بر اساس فعاليت‌ها و رفتار‌هاي شما در اين شبکه اجتماعي (و حتي وب‌گردي در وب‌سايت‌هاي ديگر)، ليستي از علاقه‌مندي‌هايتان تهيه شده است.
از همين صفحه مي‌توانيد تعيين کنيد که آيا فيسبوک مجاز به استفاده از اين اطلاعات براي تبليغات و مقاصد تجاري باشد يا نه.
براي اين کار لازم نيست اطلاعاتتان را به کلي حذف کنيد. شما مي‌توانيد در عين به اشتراک گذاري اطلاعات‌ (مانند وضعيت تأهل)، فيسبوک را از استفاده تجاري از آن منع کنيد. اگر بيش‌از حد نگران هستيد، چاره‌اي جز حذف کردن نداريد.
اين شرکت براي بهبود تجربه کاربري خود و هدفمند کردن تبليغاتش، اطلاعات شما را مورد استفاده قرار مي‌دهد
حتي اگر فيسبوک اطلاعات شما را به شرکت‌هاي ديگر نفروشد، همچنان احتمال دارد که به جمع‌آوري آن بپردازد. اين شرکت براي بهبود تجربه کاربري خود و هدفمند کردن هرچه بيشتر تبليغاتش، اطلاعات شما را - از مدل گوشي‌ گرفته تا اپليکيشن‌هايي که زياد استفاده مي‌کنيد - مورد استفاده و تجزيه تحليل قرار مي‌دهد.
مي‌توانيد برخي از اين اطلاعات را از صفحه پروفايل خود کاملا حذف کنيد. کافي است در صفحه اصلي پروفايل خود روي نامتان کليک کنيد و گزينه Edit Profile را انتخاب کنيد.
قطعا قادر نخواهيد بود همه چيز را حذف کنيد؛ اما حداقل مي‌توانيد اطلاعات تحصيلي و شغلي خود را پاک و صفحاتي که لايک کرده‌ايد آنلايک کنيد.

با استفاده از سرويس‌هاي شخص ثالث جستجو کنيد
شما هيچ گاه به‌طور دقيق و با جزئيات نخواهيد دانست فيسبوک چه اطلاعاتي از شما دارد. الگوريتم‌هاي سري و محرمانه اين شرکت بسته به نوع فعاليت و رفتار‌هاي شما، در مورد‌تان حدس و گمان‌هايي مي‌زنند.
البته وقتي مي‌گوييم سري و محرمانه، به اين معني نيست که هيچ کس به هيچ‌وجه نمي‌تواند به آن‌ها دسترسي داشته باشد. برخي ابزار‌هاي شخص ثالث هستند که با دسترسي به گزارش فعاليت‌هاي اخير شما مي‌توانند نشان دهند که فيسبوک چه اطلاعاتي از آن‌ها به دست آورده است.
Data Selfie که يک افزونه کروم است، مي‌تواند فعاليت‌هاي شما را رصد کند و نشان بدهد که فيسبوک بر اساس همان رفتار‌ها چه اطلاعاتي از شما به دست آورده است. لازم به ذکر است که اطلاعات اين افزونه غالبا تئوريک هستند و به‌طور حتمي نشان‌دهنده آن‌چه در فيسبوک اتفاق مي‌افتد نيستند.
براي به‌ دست آوردن اطلاعات بيشتر و جامع‌تر در مورد اکانت خود، به وب‌سايت Stalkscan برويد. وقتي در بالاي صفحه، آدرس URL پروفايل فيسبوک خود را وارد مي‌کنيد، وب‌سايت به‌طور خود‌کار تمام اطلاعاتي را که ممکن است فيسبوک از شما جمع‌آوري کند، ليست مي‌کند. از هتل‌ها و رستوران‌هايي که رفته‌ايد تا ويديو‌هايي که در آن‌ها تگ شده‌ايد يا ويديو‌ها و آهنگ‌هايي که لايک کرده‌ايد.
همين کار را مي‌توانيد با استفاده از وب‌سايت Intel Techniques نيز انجام دهيد. وقتي وارد سايت شديد، در سمت چپ صفحه روي گزينه Facebook کليک و آدرس URL اکانت خود را وارد کنيد. اين بار هم لينکي از تک‌تک فعاليت‌هاي شما برايتان نمايش داده خواهد شد که با کليک روي هرکدام خواهيد توانست به صفحه مربوط به آن هدايت شويد.
متأسفانه وب‌سايت‌هايي مانند اين‌ها، فقط اطلاعات سطحي و ظاهري مربوط به فعاليت‌هاي شما را در اختيار‌تان مي‌گذارند و الگوريتم‌هاي مشابه آن‌چه فيسبوک دارد، در اختيار ندارند. به‌عنوان مثال فيسبوک الگوريتم‌هاي فوق‌العاده پيشرفته‌اي دارد که با استفاده از آن‌ها مي‌تواند با دقت بسيار بالايي فيد خبري شما را از علاقه‌منديهايتان پر کند.

علاوه‌بر اين، فيسبوک الگوريتم‌هايي دارد که با استفاده از آن‌ها کاربران را بسته به سليقه‌ها و مشخصاتشان به گروه‌ها و دسته‌هاي مختلف تقسيم‌بندي‌ مي‌کند تا تبليغ‌کننده‌ها بتوانند جامعه هدف خود را بهينه‌تر انتخاب کنند.
سال گذشته واشنگتن پست ليستي از 98 فاکتور مختلف را منتشر کرد که فيسبوک بر اساس آن‌ها تقسيم‌بندي‌هاي خود را انجام مي‌دهد. اين موارد شامل اطلاعات به‌دست‌آمده از شرکت‌هاي ديگر نيز مي‌شود.
غير فعال کردن موقعيت و رصد وب‌گردي
به‌غير‌از اطلاعاتي که خودتان مستقيما به فيسبوک مي‌دهيد و اطلاعات رفتاري شما در اين شبکه اجتماعي، نوع سومي از اطلاعات هم هست که فيسبوک جمع‌آوري مي‌کند و برايش ارزش بالايي دارد. اطلاعات موقعيت مکاني و وب‌گردي شما در وب‌سايت‌هاي ديگر.
اجازه دادن به فيسبوک براي در اختيار داشتن موقعيت مکاني شما مي‌تواند مفيد باشد. با استفاده از آن مي‌توانيد اطلاعات مربوط به رستوران‌ها، مغازه‌ها و نمايشگاه‌هاي نزديک به خود را به‌ دست آوريد و همچنين دوستانتان را که در حوالي شما هستند پيدا کنيد. همچنين فيسبوک مي‌تواند مکان‌هاي مورد علاقه شما را شناسايي کند تا بر اساس آن, تبليغات مفيد‌تري برايتان نمايش دهد.
اجازه دادن به فيسبوک براي در اختيار داشتن موقعيت مکاني شما مي‌تواند مفيد باشد
قطعا مي‌توانيد حدس بزنيد که چرا فيسبوک علاقه دارد موقعيت مکاني کاربران را بداند: تبليغات بهتر. اگر شما وارد برخي وب‌سايت‌هاي بخصوص شويد، بلافاصله فيسبوک خبردار خواهد شد و از نوع رفتار شما در آن وب‌سايت اطلاعات زيادي جمع‌آوري خواهد کرد. اين شرکت همچنين اطلاعات وب‌گردي يا مکاني شما را به آژانس‌هاي تخصصي تبليغات مي‌فرستد تا آن‌را تحليل کنند و نتايج قابل استفاده و مفيدتري از آن‌ها استخراج کنند.
به‌طور دقيق و قطعي نمي‌توان گفت که شرکت‌هاي تبليغاتي چه اطلاعاتي از شما جمع‌آوري و در نهايت آن‌ها را تبديل به چه اطلاعات ديگري مي‌کنند. تنها کاري که ‌مي‌توانيد بکنيد رفتن به همان صفحه تنظيمات تبليغات است که در‌بالا اشاره کرديم.
براي اين‌که جلوي استفاده فيسبوک از اطلاعات مکاني و وب‌گردي خود را بگيريد، در صفحه تنظيمات تبليغات گزينه Ad Settings را باز کنيد و اولين گزينه از بالا را (Ads based on your use of websites and aps) غير‌ فعال کنيد.
اين روز‌ها فيسبوک در توضيح دادن اين‌که چه نوع اطلاعاتي جمع‌آوري مي‌کند، توضيحات خوبي ارائه مي‌دهد؛ اما با اين وجود قادر نخواهيد بود تمام اطلاعات خود را از دسترس اين شبکه اجتماعي خارج کنيد؛ زيرا هنگام ثبت نام و ايجاد اکانت، با شرايط و اساسنامه فيسبوک موافقط کرده‌ايد.
تنها کاري که مي‌توانيد انجام دهيد اين است که از اطلاعات جمع‌آوري شده آگاه شويد و حواستان باشد چه چيز‌هايي را مستقيم و غير مستقيم به اشتراک مي‌گذاريد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۱۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف برنج تقلبی در بابل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، سرهنگ علی داداش تبار گفت: در راستای مقابله با کالا‌های تقلبی و کلاهبرداری در ارزاق عمومی مورد نیاز مردم، ماموران پلیس امنیت اقتصادی با اشرافیت اطلاعاتی از وجود محل تهیه و توزیع برنج‌های تقلبی در سطح شهرستان بابل مطلع شدند.

وی افزود: ماموران با انجام اقدامات نامحسوس و اشراف اطلاعاتی، مکان دقیق نگهداری این کالا‌ها را در یک انبار شناسایی و با هماهنگی قضائی و همکاری بازرسان جهاد کشاورزی از محل بازدید کردند.

فرمانده انتظامی بابل گفت: ماموران در بازرسی انجام شده یک تن و ۲۰۰ کیلوگرم برنج خارجی نامرغوب با برنج‌های مرغوب ایرانی تخلیط گردیده بود را کشف کردند.

سرهنگ داداش تبار با اشاره به دستگیری یک نفر متهم و معرفی وی به مرجع قضایی، از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک و همچنین پیشگیری از سوء استفاده از اقلام مورد نیاز توسط سودجویان، بلافاصله موضوع را از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • بلومبرگ: کشتی بهشاد ایران از بیم حمله اسرائیل دریای سرخ را ترک کرد
  • بهت صهیونیست‌ها از اشراف اطلاعاتی حزب‌ الله لبنان
  • بُهت صهیونیست‌ها از اشراف اطلاعاتی حزب‌الله
  • مرکز پژوهش‌های هسته‌ای «دیمونا» اسرائیل هک شد
  • مرکز پژوهش‌های هسته‌ای «دیمونا» اسرائیل هک شد
  • ۴۲۰ کیلوگرم تریاک از خودروی لکسوس کشف شد
  • کشف برنج تقلبی در بابل
  • حمله سایبری به سیستم‌های اطلاعاتی رژیم اسرائیل
  • حمله سایبری به سیستم‌های اطلاعاتی حساس رژیم اسرائیل
  • اطلاعات حساس رژیم صهیونیستی هک شد