Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل امتداد نیوز، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشته است: نیروهای مخالف دولت سوری با حمایت ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا، اصلی ترین مانع برای تحقق کامل ابتکارعمل صلح جویانه روسیه برای حل و فصل مناقشه نظامی در سوریه بشمار می روند. در واکنش به اظهارات چند روز قبل “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه در باشگاه مباحثاتی «والدای» در مورد نظریه تشکیل کنگره ملی در سوریه، برخی گروههای مخالف سوری که در مناطق جنوب استان حمص که تحت کنترل آمریکا قرار دارد، مستقر هستند، از مخالفت با این مسئله و استقلال آنها از دمشق سخن گفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مقامات نیروهای دموکراتیک سوریه که با حمایت کامل آمریکا توانسته اند حدود یک سوم از خاک سوریه در مناطق شرقی این کشور را تحت کنترل خویش قرار دهند، نیز پیش از این چنین موضع گیری را اعلام کرده بودند.

پوتین در سخنرانی خود در باشگاه «والدای» گفته بود، روند حل و فصل اوضاع در سوریه به مرحله تازه ای رسیده و اقدامات صورت گرفته در این کشور، این امکان را بوجود آورده تا بتوان به مرحله بعدی، یعنی تشکیل کنگره ملی در سوریه، وارد شد تا در آن نمایندگان همه گروههای نژادی و مذهبی، دولت و مخالفان شرکت داشته باشند و اگر این کار با حمایت کشورهای ضامن صلح انجام شود، گام بسیار مهمی در حل و فصل سیاسی بحران برداشته می شود و سپس باید در فکر تدوین قانون اساسی بود که فعلا زود است در مورد آن صحبت کرد.

البته رئیس جمهوری روسیه اعتراف کرده بود که این نگرانی نیز وجود دارد که روند یافتن راه حلی برای خارج شدن از بحران سیاسی و رفع اختلافات بین مخالفان و دولت سوریه دشوار شود که مهمترین علت آن هم عدم اعتماد طرفین به یکدیگر است.

حمایت تهران و آنکارا از نظریه تشکیل کنگره ملی سوریه

منابع خبری این روزنامه تایید کرده اند که چنین نظریه ای قرار است در دور جدید مذاکرات آستانه (پایتخت قزاقستان) که قرار است اواخر همین ماه (اکتبر) برگزار شود، بعنوان گام بعدی در روند حل و فصل سیاسی بحران مورد بررسی قرار بگیرد. گفته می شود که مقامات ایران و ترکیه، که به همراه روسیه، کشورهای ضامن صلح در سوریه هستند، نیز با این نظریه موافقت کرده اند. ظاهرا این توافق در جریان مذاکرات تلفنی پوتین با همتایان خویش در این کشورها و همچنین دیگر تماسهای مقامات کشورهای فوق در عرصه دیپلماتیک و نظامی، حاصل شده است.

طرح تشکیل کنگره ملی سوریه به مزاق آمریکا و متحدانش خوش نیامده

این در حالی است که کشورهایی که در چارچوب ائتلاف بین المللی متحد آمریکا بشمار می روند و همچنین گروههای مسلح مخالف سوری که مورد حمایت واشنگتن قرار دارند، ظاهرا با این طرح که آینده سیاسی سوریه در گرو آن قرار دارد، موافق نیستند. در واقع صحبت بر سر ادامه مبارزه مسلحانه با دمشق است که می تواند تمام تلاشهای مسکو، تهران و آنکارا برای برقراری آتش بس و کاهش درگیریهای مسلحانه در سوریه را بر باد بدهد.

روز گذشته (یکشنبه) نیروهای به اصطلاح «ارتش آزادی بخش سوریه» که در مناطق مرزی جنوب شرق سوریه در ناحیه «التنف» که تحت کنترل نیروهای پنتاگون قرار دارد، مستقر می باشند در صفحه «توئیتر» خود، از آمادگی خود برای مبارزه با نیروهای دولتی که در این منطقه هستند، خبر دادند. پیش از این نیز آنها برخی مواقع فعال شده و تلاش کرده بودند تا منطقه تحت نفوذ خویش را گسترش دهند و حتی به چند موضع استقرار نیروهای دولتی نیز حمله کردند که در گزارشات قبلی وزارت دفاع روسیه نیز به این حوادث اشاره شده است. در فیلمهایی که در رسانه های گروهی سوریه پخش شده است، ارسال تجهیزات نظامی و سلاح برای آنها از طریق مرزی اردن و توسط پنتاگون مشخص است.

پنتاگون بطور جدی به فکر مبارزه مسلحانه با دمشق است

منابع خبری عرب زبان نیز تایید می کنند که مقامات نظامی آمریکایی فعالانه مسئله مبارزه مسلحانه با نیروهای دولتی در استان درالزور را مورد بررسی قرار می دهند. یکی از این جهت گیریها برای رویارویی با ارتش سوریه می تواند به ایجاد پایگاه نظامی برای آمریکا در منطقه «ابوکمال» در مرز عراق منجر شود. دقیقا در این جهت گیری است که در حال حاضر در کرانه غربی رود فرات، ارتش بشار اسد با حمایت نیروی هوایی روسیه در حال پیشروی است. ولی دقیقا در همین جهت گیری و در کرانه شرقی رود فرات، نیروهای دموکراتیک سوریه (که شبه نظامیان کرد بخش قابل توجهی از آنها را تشکیل می دهند)، از سمت جنوب غربی استان حمص، در حال انجام عملیات نظامی هستند. 

آمریکا دقیقا با تکیه بر این نیروهاست که تلاش می کند تا در این نواحی، منطقه پرواز ممنوع بوجود آورده و درصدد آموزش جدی مخالفان سازش ناپذیر سوری، برای ادامه مبارزه با رژیم بشار اسد، است. برای رسیدن به این هدف هم قرار است از پوشش اردوگاههای پناهجویان استفاده شود.

موقعیت حساس منطقه «ابوکمال» از لحاظ نظامی و انرژی

منطقه ابوکمال در شمال شهری به همین نام، در حال حاضر محل تجمع همه نیروهای گروه تروریستی داعش است که بعد از شکست در رقه و دیرالزور و همچنین از خاک عراق، به این منطقه گریخته اند. این منطقه مسکونی در حال حاضر بزرگترین منطقه تحت کنترل داعش بشمار می رود. ضمن اینکه این منطقه نقطه تقاطع مهمی برای ارتباط نیروهای داعشی فعال در سوریه و عراق است. البته علاوه بر تروریستها، در منطقه ابوکمال، پناهجویان زیادی که از شر بمبارانهای خونبار ائتلاف آمریکایی فرار کرده اند، نیز بسر می برند. چنین احساس می شود که آمریکا مخصوصا پناهجویان فراری از شهر رقه را به این سمت سوق داده تا بعدا از آنها بعنوان یک سپر انسانی مفید، به نفع خویش استفاده کند.

وزارت دفاع روسیه روز گذشته اعلام کرد که در جریان عملیات آزادسازی شهر رقه سوریه از دست ترویستهای داعش توسط نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، هزاران نفر از مردم غیرنظامی ساکن این شهر قربانی حملات هوایی ائتلاف بین المللی شده و این شهر با خاک یکسان شده است. بر اساس این اطلاعات، تا قبل از جنگ، در رقه حدود ۲۰۰ هزار نفر زندگی می کردند، ولی بعد از آغاز عملیات ائتلاف آمریکایی تا آزادی این شهر، جمعیت آن بیش از ۴۵ هزار نفر نیست. حتی بعد از تصرف شهر بدست نیروهای دموکراتیک سوریه، مردم رقه همچنان در حال فرار از آن هستند. 

رقابت نیروهای کرد با ارتش سوریه برای کنترل سریع‌تر بر «ابوکمال»

کردهای سوریه تاکنون هرگز در این مناطق زندگی نمی کردند، ولی دقیقا آنها با حمایت آمریکایی ها تلاش می کنند تا به منطقه ابوکمال دست یابند که قابل ذکر است که سرشار از منابع نفتی در کرانه شرقی رود فرات است. البته همین موقعیت منطقه نیز باعث شده که نیروهای دولتی درصدد باشند تا زودتر از کردها، این منطقه را تحت کنترل خویش قرار دهند.

سرهنگ “ادوارد رادوکوف” عضو آکادمی علوم نظامی روسیه معتقد است، «اگر کردها قبل از نیروهای بشار اسد منطقه ابوکمال را تصرف کنند، بسیار محتمل خواهد بود که آمریکایی ها بر این منطقه نفت خیز کنترل پیدا کنند. مقامات دمشق بارها خواستار توقف اقدامات ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا در خاک سوریه شده است. البته مسلما بعد از پیروزی بر داعش، این تقاضا، جنبه جدی تری پیدا خواهد کرد. در هر صورت ما امیدواریم که کنترل منطقه ابوکمال و سایر مناطق مهم در خاک سوریه، بدست نیروهای دولتی بیفتد که تا به امروز و با حمایت نیروی هوایی روسیه توانسته اند بخش اعظم خاک کشورشان را از دست تروریستها آزاد کنند.»

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۲۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

رسانه آمریکایی گزارش داد خروج آمریکا از چاد و نیجر می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر پایان عصر حضور نظامی آمریکا در آفریقا و منطقه ساحل باشد؛ امری که چالش‌های متعددی را متوجه سیاست خارجه دولت آمریکا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد آمریکا با یک عقب‌نشینی استراتژیک در آفریقا مواجه است و شواهد حکایت از آن دارد که واشنگتن باید قید نفوذ خود در این منطقه را بزند. آمریکا اخیراً به درخواست نیجر برای خارج‌کردن نیرو‌های آمریکایی از این کشور آفریقایی پاسخ مثبت داد. درعین‌حال، چاد هم به‌عنوان یک کشور آفریقایی مهم دیگر، خواستار توقف عملیات‌های آمریکا در پایگاهی مشترک با فرانسه شده است.

به گزارش این روزنامه، خروج احتمالی آمریکا از چاد می‌تواند نمایانگر چالشی گسترده‌تر باشد که ارتش‌های غربی در منطقه ساحل با آن مواجه هستند، منطقه‌ای که لبریز از بی‌ثباتی‌های سیاسی است و تحولات عمده‌ای را به خود دیده است. چاد در آستانه انتخابات است و واشنگتن‌پست مدعی است درخواست از نظامیان آمریکا برای خروج از این کشور ممکن است راهکار دولت موقت چاد برای تحکیم حق حاکمیت باشد.

وضعیت آمریکا در نیجر هم قابل‌توجه است. پس از کودتای این کشور، حاکمان جدید نیجر به‌سرعت گام‌هایی برای قطع روابط نظامی با کشور‌های غربی، به‌ویژه فرانسه برداشته و به کشور‌هایی مانند چین و روسیه نزدیک‌تر شدند. هنگامی که شورای نظامی حاکم بر نیجر حضور آمریکا را «غیرقانونی» اعلام کرد و عملیات‌های پنتاگون در این کشور را مورد انتقاد قرار داد، پیدا بود که فصل حضور نظامی آمریکا در نیجر به پایان رسیده است. کمی بعد، نیرو‌های نظامی روسیه وارد نیجر شده و وظیفه آموزش نیرو‌های این کشور را بر عهده گرفتند.

به گزارش واشنگتن‌پست، این تحولات زنگ خطر‌ها را در کشور‌های غربی به صدا درآورده و منافع آن‌ها را تهدید کرده است. سرمایه‌گذاری‌های گسترده ایالات متحده در آفریقا با خطر مواجه شده است، از جمله پایگاه هوایی ۱۱۰ میلیون‌دلاری که آمریکا در نیجر تاسیس کرده و حالا وضعیت بلاتکلیفی دارد.

«اولف لسینگ» مدیر یک اندیشکده آلمانی با بیان اینکه این تحولات ضربه بزرگی به برنامه‌های غرب در منطقه ساحل و لیبی وارد می‌کند، گفت: «ممکن است با خارج‌شدن آمریکا، در‌ها به روی گسترش نفوذ کشور‌هایی مانند روسیه و ایران در ساحل باز شود.»

به گزارش واشنگتن‌پست، عامل دیگری که به پیچیدگی ماجرا می‌افزاید این است که چین هم گام‌های استراتژیکی در نیجر برداشته است، از جمله قرارداد مالی بزرگ یک شرکت نفتی دولتی چین با نیجر. این قرارداد نه‌تن‌ها بودجه گزافی را برای دولت نیجر فراهم می‌کند، بلکه جایگاه چین را نیز در این منطقه تقویت می‌کند.

علاوه بر این، روزنامه آمریکایی اذعان کرد که افکار عمومی در نیجر هم با روسیه و چین همراه‌تر است تا آمریکا. شهروندان نیجر حمایت روسیه و چین را به ادامه دخالت فرانسه و آمریکا ترجیح دهند.

علاوه بر این، نظرسنجی اخیر موسسه گالوپ حاکی از آن است که محبوبیت روسیه و چین در منطقه ساحل افزایش یافته و حمایت از نفوذ آمریکا کمتر شده است. به گزارش واشنگتن‌پست، این منطقه در گذشته به ایالات متحده به‌عنوان یک شریک کلیدی نگاه می‌کرد که مقاصد استعماری دولت‌های اروپایی را در سر ندارد؛ اما واشنگتن با دیپلماسی ناکارآمد و نگاه از بالابه‌پایین خود، این تصویر را مخدوش کرد.

به گزارش این رسانه آمریکایی، آفریقا به میدان نبرد ژئوپلیتیک قدرت‌های جهانی بدل شده و کشور‌های غربی که در تشخیص کاهش تدریجی نفوذ خود در منطقه ساحل ناکام بودند، حالا شاهد ازدست‌دادن موقعیت خود هستند. واشنگتن‌پست همچنین به گزارش‌های مشابه رسانه‌های غربی مانند «لوموند» و «وال‌استریت ژورنال» اشاره کرد که آن‌ها نیز از اقدامات اشتباه آمریکا و اروپا در ساحل پرداخته‌اند.

تحولات اخیر در نیجر و چاد نشان از این دارد که دوره آمریکا در آفریقا به سر آمده است. این عقب‌نشینی نه‌تن‌ها به معنای کاهش حضور نظامی، بلکه نشانه یک تغییر قابل‌توجه در مناسبات ژئوپلیتیک است. روسیه و چین عزم خود را جزم کرده‌اند تا با بهره‌گیری از خلأ قدرتی که با خروج آمریکا از این منطقه ایجاد می‌شود، حضور خود را در آنجا پررنگ کنند؛ امری که چالش‌های بزرگی را متوجه سیاست خارجه آمریکا خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • دیلی‌تلگراف: اوکراین فقط ۶ ماه وقت دارد
  • ارسال سلاح و تجهیزات آمریکایی به اوکراین و اسراییل انجام می‌شود
  • ۳ پهپاد ارتش اوکراین در منطقه «ورونژ» روسیه سرنگون شدند
  • دستگیری معترضان و مخالفان کمک به اسراییل در آمریکا
  • رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد
  • واکنش روسیه به کمک ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین | اوکراین ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است
  • شویگو: اوکراین نیم‌ میلیون سرباز از دست داده است