Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نوشهر - ايرنا - همزمان با آغاز فصل پاييز و مهاجرت پرندگان براي زمستان گذراني به سمت تالاب ها، آبگيرها و رودخانه هاي مازندران، شکارچيان با برافراشتن دام هاي هوايي به جان اين پرندگان مهاجر مي افتند.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، همه ساله با شروع فصل پاييز و سردي هوا در منطقه سيبري 150 گونه پرنده به تعداد تقريبي يک ميليون و 500 هزار بال براي زمستان گذراني به منطقه شمال کشور بخصوص تالابها و آبگيرهاي مازندران مهاجرت مي کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حضور انواع پرندگان مهاجر در فصل هاي پاييز و زمستان زيبايي خاصي به تالابها و آبگيرهاي منطقه مي بخشد و در صورت برنامه ريزي و فراهم کردن امکانات اوليه مي توان از اين مکان ها براي اشتغالزايي و جذب گردشگران بهره برداري کرد.
با اينکه از زيبايي ها و ظرفيت هاي اين پرندگان در جهت توسعه و اشتغالزايي استفاده نمي کنيم، ولي عده اي از شکارچيان شمال کشور براي منافع شخصي، اقدام به شکار آنها مي کنند.
مدير حفاظت محيط زيست نور با بيان اينکه شکار هرگونه پرنده مهاجر در اين منطقه جرم محسوب مي شود، گفت: طي 24 ساعت گذشته نيروهاي يگان حفاظت محيط زيست 38 رشته دام هوايي شکارچيان را در آب بندان نور و زمين هاي کشاورزي کمربندي نور به رويان جمع آوري کردند.
اميد رضا توني روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: با آغاز مهاجرت پرندگان، شکارچيان منطقه با برافراشتن دام هوايي پرندگان مهاجر را شکار مي کنند.
وي گفت : در حال حاضر سه اکيپ چهار نفره و با دستور قضايي و همکاري نيروي انتظامي شهرستان دام هاي هوايي منطقه را جمع آوري مي کنند.
مدير حفاظت محيط زيست نور با اشاره به وجود بيش از 80 قطعه آب بندان در اين شهرستان و مجاورت با تالاب سرخ رود، افزود: آب بندان هاي شهرستان بيش از 100 گونه مختلف پرندگان همچون مرغابي، غاز، قو، پليکان، باکلان، پرستوي دريايي، سليم، کاکايي، چنگر، اگرت، خوتکا، گيلان شاه و تليله را در خود جاي داده اند.
وي ادامه داد: از اين 100 گونه پرنده مهاجر 80 گونه زمسان گذران بوده و در منطقه ساکن مي شوند و 20 گونه نيز مهاجر عبوري از منطقه هستند.
رضاتوني همچنين از کشف و ضبط پنج سلاح غير مجاز و چهار سلاح مجاز در منطقه شکار ممنوع رزن بلده توسط ايست و بازرسي يگان حفاظت محيط زيست نور در چند روز گذشته و معرفي 6 نفر متخلف به مراجع قضايي شهرستان خبر داد.
مدير حفاظت محيط زيست نور از مردم و دوستداران محيط زيست خواست در صورت مشاهده هرگونه دام هوايي و يا شکار در مناطق ممنوعه و يا پرنده مصدوم و زمين گير شده ، آنها را به واحدهاي محيط باني و اداره محيط زيست شهرستان نور تحويل دهند و يا با شماره 44522655 تماس بگيرند.
حدود يکصد هزار هکتار منطقه حفاظت شده البرز مرکزي شمالي، 15 هزار هکتار منطقه حفاظت شده هراز که بين نور و آمل مشترک است و منطقه حفاظت شده جنگلي و از بخش چمستان با حدود 10 هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع 400 هکتاري رزن بخش بلده توسط نيروهاي محيط زيست شهرستان نور حفاظت مي شود.
خبرنگار : سيدمحمد اکبرموسوي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
/1295/ 1602/1654
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۳۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به شکارچیان؛ از منطقه کوهسرخ خارج شوید

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کوهسرخ پس از مشاهده پلنگ برای نخستین مرتبه در ارتفاعات این شهرستان به شکارچیان هشدار داد از این منطقه خارج شوند وگرنه در صورت مشاهده حضورشان و هرگونه اقدام به شکار و صید غیرمجاز به جد با آن‌ها برخورد خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمود رمضان‌نژاد اظهار کرد: با توجه به اینکه حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ با تهیه فیلمی از این گونه ارزشمند برای نخستین بار مستندسازی شده است، گشت‌های محیط‌بانان در حمایت از این گونه نادر افزایش بیشتری یافته است.

وی تصریح کرد: اگرچه در گذشته گزارش‌هایی از حضور پلنگ توسط افراد محلی در منطقه گزارش شده بود، اما این برای اولین بار است که حضور این گونه ارزشمند چتر با تهیه فیلمی ثبت و مستندسازی می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کوهسرخ در خصوص وضعیت منطقه گفت: نمایندگی کوهسرخ در سال ۱۴۰۱ استقلال یافته و از شهرستان کاشمر جدا شده است.

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد از مساحت ۴۷ هزار هکتاری منطقه سید مرتضی کاشمر داخل شهرستان کوهسرخ قرار گرفته و مشترک است، افزود: کوهسرخ دارای گونه‌های شاخص پستاندار علفخوار همچون کل و بز و قوچ و میش و دیگر گونه‌های حیات وحش است.

رمضان‌نژاد با اشاره به اینکه کوهسرخ برای این نوع گونه‌ها بسیار مناسب است، تصریح کرد: این منطقه دارای ارزش زیستی زیادی است و دارای گونه‌های ارزشمندی همچون پلنگ، گربه پالاس، کفتار، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش است و این ثبت و مشاهده پلنگ، محیط‌بانان و فعالان محیط‌زیست منطقه را بسیار امیدوار کرده است.

وی عنوان کرد: طی روز‌های اخیر حضور پلنگ به عنوان گونه شاخص گربه‌سانان برای اولین بار در شهرستان کوهسرخ ثبت و ضبط شده است، با توجه به وسعت منطقه محیط‌بانان در حمایت از گونه‌های مختلف گشت‌ها و پایش‌های مستمر و شبانه‌روزی دارند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کوهسرخ با بیان اینکه با توجه به سرشماری‌های صورت گرفته در سال گذشته جمعیت وحوش شهرستان کوهسرخ قابل توجه است، اذعان کرد: حدود ۱۰.۲ درصد کل شهرستان کوهسرخ تحت پوشش مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قرار دارد.

وی در خصوص ویژگی‌ها و منابع طبیعی این شهرستان، به زیستگاه‌های کوهستانی و ارتفاعات آن که باعث به وجود آمدن منابع آبی و زیستگاه مطلوب برای بقای گونه‌های مهم گوشتخوار و علفخواران بزرگ جثه در سطح منطقه شده است اشاره کرد و افزود:، چون پلنگ یکی از گونه‌های بسیار ارزشمند در چرخه تنوع زیستی است مشاهده و ثبت آن در یک منطقه، ضمن اینکه گواهی بر غنای زیستگاهی آن منطقه است مسیر حفاظتی آن محدوده را تغییر خواهد داد.

رمضان‌نژاد با اعلام اینکه با مشاهده پلنگ گشت‌های مستمر محیط‌بانان افزایش یافته است، گفت: به شکارچیان هشدار می‌دهیم در صورت مشاهده هرگونه اقدام به شکار و صید غیرمجاز به جد با آن‌ها برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه طی چند ماه اخیر با حضور مستمر یگان‌های حفاظت محیط‌زیست چندین شکارچی غیرمجاز که اقدام به شکار کرده بودند و حتی یکی از آن‌ها از شکارچیان سابقه‌دار هم بوده شناسایی و دستگیر شده‌اند، بیان کرد: افرادی که به صورت غیرمجاز اقدام به شکار در مناطق حفاظت شده شهرستان می‌کنند، به طور قطع با پیگرد‌های قاطع قانونی و قضایی مواجه شده و هیچ گونه مماشاتی با این افراد متخلف نخواهیم داشت.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کوهسرخ در ادامه مشارکت شهروندان را در حفاظت از عرصه‌های طبیعی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در راستای ارائه آموزش‌های مورد نیاز به دانش آموزان کلاس‌های یک ساعت با محیط‌بان در مدارس برگزار شده و از سویی مشارکت‌های مردمی هم بسیار خوب است.

وی در ادامه به تأثیر خشکسالی بر حیات وحش منطقه اشاره و عنوان کرد: با توجه به خشکسالی سال‌های اخیر اقدام به ایجاد آبشخور‌هایی شده و آب و علوفه مورد نیاز وحوش تأمین می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کوهسرخ بیان کرد: در مناطقی که از چشمه‌های طبیعی برای تأمین آب با کمبود مواجهیم با تانکر آب‌رسانی می‌شود و تاکنون اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفته است.

دیگر خبرها

  • هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
  • هشدار به شکارچیان؛ از منطقه کوهسرخ خارج شوید
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج
  • (ویدیو) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ
  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ مستندسازی شد
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه سیاهمزگی