Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از انتخابات ریاست جمهوری در هنگامه معرفی اعضای کابینه جدید در پست وزارت علوم ظاهرا جناب خاکی صدیق از سوی دولت مقرر بود به مجلس جهت رای اعتماد معرفی می شود که خود خاکی صدیق منصرف می شود و جناب سید ضیا هاشمی به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی می شود که در نهایت در حالیکه گمانه زنی های از معرفی منصور غلامی بود روز شنبه 29 مهرماه به همراه وزیر پیشنهادی وزارت نیرو به مجلس معرفی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از"موج چهارم"، توجه به اینکه دولت یازدهم جناب روحانی در معرفی وزیر علوم و نهایتا معرفی و فعالیت های این وزارتخانه با مطلوب فاصله داشته است به نحوی که در دولت یازدهم جعفر میلی منفرد را به مجلس معرفی می کند که به دلیل حضور در تجمعات غیر قانونی در فتنه 88 و در دانشگاه رای نمی آورد. جعفر توفیقی سرپرست وزارت می شود. در ادامه رضا فرجی دانا به مجلس معرفی می شود و رای می آورد ولی پس از یک سال به دلیل انتخاب ها و انتصاب های نامناسبش استیضاح می شود و محمد علی نجفی به عنوان سرپرست از سوی دولت معرفی می شود. در طول سریال معرفی نامزد های تصدی وزارت علوم به ترتیب محمود نیلی احمد آبادی و سپس فخرالدین احمدی دانش آشتیانی معرفی می شوند که باز هم از سوی مجلس رای اعتماد نمی گیرد. رئیس جمهور روحانی با استفاده از حکم حکومتی مدت زمان سرپرستی نجفی را تمدید کرد و محمد فرهادی را به مجلس معرفی نمود که در آذر 93 رای اعتماد مجلس را می گیرد و تا پایان دولت یازدهم در وزارت علوم می ماند.

پس از انتخابات ریاست جمهوری در هنگامه معرفی اعضای کابینه جدید در پست وزارت علوم ظاهرا جناب خاکی صدیق از سوی دولت مقرر بود به مجلس جهت رای اعتماد معرفی می شود که خود خاکی صدیق منصرف می شود و جناب سید ضیا هاشمی به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی می شود که در نهایت در حالیکه گمانه زنی های از معرفی منصور غلامی بود روز شنبه 29 مهرماه به همراه وزیر پیشنهادی وزارت نیرو به مجلس معرفی شدند.

در گفتگوی اختصاصی خبرنگار موج چهارم با مهدی طرفی و توفیق تویراتیان فعالان دانشجویی پیرامون وزارت علوم و خواست های تشکلات دانشجویی از وزیر علوم آینده به گفتگو پرداخته است.

 

 

توفیق تویراتیان: این همه دقت و این همه بالا و پایین شدن ها و حساسیت ها جهت فرد وزیر برای وزارتخانه علوم حاکی از اهمیت این موضوع برای دولت و مجلس داره، فرد متصدی وزارت احتمالا حساسیت های بیشتری پیرامونش هست.

از طرفی، گذشته انتخاب های وزرای پیشنهادی در دو دوره یازده و دوازدهم را می بینیم متوجه می شویم که گفتمان اعتدال نتوانسته حداقل در وهله انتخاب وزیر به خوبی به وظیفه اش عمل کند. بهتر این بود اول مهر جامعه دانشگاهی به جای سرپرست با وزیر اداره می شد زیرا در مقام سرپرست نه می تواند برنامه های بلند مدت ارائه بدهد و نه مجلس می تواند بعد نظارتی اش را به خوبی اعمال کند.

جناب ضیا هاشمی فرد ناآشنا به وزارت علوم نبود در ابتدای دولت یازدهم بوده و تا الان حضور داشته، که گاهی از برخی از تشکل ها در یادداشتها و تریبون ها ازشون حمایت صورت می گرفت. در دولت هفتم و هشتم در جلساتی که هیئت دولت با رهبری داشتند بیشتر مخاطبشون وزارت ارشاد و علوم بودند. حسی که هست احساس عقب رفت به آن دوره را داریم.

مهدی طرفی: وزارتخانه علوم متاسفانه تبدیل به "وزارتخانه احزاب" شده، گروه ها، جریانات سیاسی مختلف درصدد هستند چینش افراد خود در وزارتخانه کنند تا بتوانند سهم بیشتری پیدا کنند. وزارتخانه علوم برای چی مهمه؟ چرا دولت یازدهم این درگیری داشته و دوازدهم هنوز درگیر هست؟ اهمیتش از این باب هست که بازوی علمی و اجرایی کشور هست از سویی بعد سیاسی هم دارد، دانشگاه سیاسی هست و می ماند اما وزارت علوم سیاست زده شده! جریانات مختلف سهم خواهی می کنند. وقتی هر ازگاهی گزینه ای معرفی می شد و همان گزینه از سوی جریانی دیگر حذف می شود نشان دهنده سهم خواهی و همچنین اهمیت وزارت علوم است.

 

نکته ای که وجود دارد این است که سیاسی بودن وزارت علوم خوبه ولی سیاست زدگی اش اصل خوب نیست! الان می بینم -جناب ضیا هاشمی- در  وزارت علوم در دوره دولت یازدهم، دست یک طیف خاصی بود این طیف مشخص هست کی هست و کی پشت قضایاست. وزیر گذشته علوم با تیمی که بسته شده بود آمد کاری را انجام داد و رفت و واقعا جامعه دانشجویی و خصوصا جنبش دانشجویی عملا از عملکرد وزرای علوم دولت یازدهم راضی نیستند. به خاطر  اینکه در شاخص هایی نظیر علمی تعداد مقالات کاهش پیدا کرد در  شاخص دیگر مثل رفاه دانشجویی و موضوعات صنفی  اتفاق مثبتی نیافتاد و صعودی نداشتیم که رهبری ورود کردند و خواستار این شدند که رشد علمی متوقف نشود.

خب پس دولت یازدهم در این ضمینه عملکرد مناسبی نداشت و این نقد بارها از سوی جنبش های دانشجویی مطرح شده بود. آقای ضیا هاشمی به عنوان معاون فرهنگی وزیر علوم در دولت یازدهم  یکسری نقدها  به ایشان وارده، ما ندیدیم به جز اواخر دولت یازدهم دیدار با دانشجویان، داشته باشند. دراردیبهشت 96 ایشان با  دانشجویان استان خوزستان در دانشگاه شهید چمران اهواز دیدار داشته باشند که کافی نیست و البته در مراسم شهدای دانشجو در هویزه می آمدند.

ضیا هاشمی کسی بود که حمایت کرده بود از تشکل های یکبار مصرف که مثل قارچ در دانشگاه ها  قبل از انتخابات روئیدند، حمایت داشته از این تشکلات که عملا در انتخابات به سود دولت کار می کردند. این موضوع را باید از معاون فرهنگی وزارت علوم خواست که چرا و به چه مجوزی این تشکلات اقدام به چنین برنامه هایی می کردند. علاوه بر موضوع تشکلات یکبار مصرف، موضوع کنسرت ها و اردو های مختلط در برخی از دانشگاه های وزارت علوم را شاهد بودیم.

در دولت یازدهم دانشگاه ها به سوی سیاست زدگی پیش برده شدند به این شکل که برخی موضوعات کوچک را سیاسی می کردند و این نکته را بگویم که خواسته تمام تشکلات دانشجویی انقلابی در سطح کشور است که سخنران های مورد دار و افرادی که سر و سری با فراد فتنه سال 88 داشته اند همچون دولت یازدهم در دانشگاه تریبون داده نشوند.

با حمایت این آقایان و روسای برخی از دانشگاه ها و مسئولین وزارت علوم، چندین و چندبار افراد مشکل دار و مساله دار در دانشگاه صحبت کردند و برخی هم صحبت های ساختار شکنانه انجام داده اند.  جنبش دانشجویی واقعا تحمل نمی کند چنین افرادی دوباره وارد دانشگاه  بشوند و این مطالبه را از وزیر علوم آینده به طور جدی داریم.

نگاه می کنیم می بنیم علاوه بر اینکه در رشد علمی متوقف شده ارتباط با صنعت هم رشدی نداشته است. تا چه حد وزارت علوم توانسته نیازهای صنعت رصد و بر طرف کرده است؟ خب وقتی دانشگاهی سیاست زده می شود می بینم که آنجا که باید اثر گذار باشد خبری ازش نمی شود می شود همچون اواخر دولت یازدهم.

جز خطوط قرمز جنبش دانشجویی حتما انتخاب فردی به عنوان وزیرعلوم هست که بعد علمی ایشان ثابت شده باشد تا بعد سیاسی کاری اش، لذا حتما از مجلس می خواهیم این موضوع را در انتخاب وزیر علوم مد نظر داشته باشد.

در تحصیلات تکمیلی شاهد برخی مشکلات صنفی هستیم و اخبارش را در سطح کشور می بینیم که زیبنده وزارت علوم جمهوری اسلامی نیست مگر نه اینکه در قانون اساسی حق تحصیلات رایگان هست ولی شاهد هستیم وزارت علوم ما به سمت پولی شدن رفته است، لذا از وزیر آینده می خواهیم تا با جدیت موضوع صنفی دانشجویان را پی گیری و مرتفع کند.

تویراتیان:نکته مهم اینه که صحبت هایی که رهبری در مواجه با جامعه دانشگاهی و دانشجویی می کنند دولت نهم و دهم با همین قشر در دولت های بعدی می کنند می شود به نحوی نتیجه گیری کرد. در آن دوره سطح موضوعات و منویات ایشان از دانشجویان بالاتر بود و این نکته که رشد علمی کشور متوقف و یا کند شده در اون دوره نبود ولی الان بارها وزیر پیشین نقدهای دلسوزانه را برای این موضع بهش وارد می شد. قبلا  صحبت از این بود که زبان فارسی بشود زبان علمی جهان ولی الان داریم می بینیم همون مسیر که می رفتیم متزلزل شده و مثلا تعداد مقالات پژوهشی کم می شود.

 

در انتخابات امسال جناب رئیس جمهور در جهت تلطیف فضای دانشگاه ها وعده و وعیدهایی دادند، خوب است که جنبش های دانشجویی این موضوع را پیگیری کنند.

در مقام کمک به وزیر علوم آینده باید به فطرت جنبش ها دانشجویی که همان مطالبه گری آرمان های انقلاب هست را اشاره کنم. این بزرگترین کمکی هست که می شود به وزیرعلوم آینده کرد. از طرفی جنبش دانشجویی تعصبی بر افراد ندارد و اگر ببیند شخصی در پارادایم نظام و رهبری در دانشگاه ها و وزارت علوم فعالیت می کند مسلم بداند می تواند از ظرفیت جنبش دانشجویی بهره ببرد.

در سالهای گذشته عملکرد وزارتخانه در تامین و رسیدن به اهداف علمی و صنفی دانشجویان مطلوب نبوده و اگر هم حرکتی در راستای فرهنگی در دانشگاه ها بود با حمایت از سوی جنبش های دانشجویی شکل گرفته و ادامه پیدا کرده است.

جنبش های دانشجویی فقط یک میدان می خواهند تا بتوانند در آن اثرگذار باشند، نقش مسئولین وزاتخانه و دانشگاه ها در اینجا بیشتر می شود که این میدان را از دانشجویان نگیرند و دانشجویان را همراهی کنند.

مهدی طرفی: متاسفانه در وزارتخانه و دانشگاه ها یک روح تنبلی، جمود و رخوتی دمیده شده که محصول همان نگاه سیاست زدگی در دانشگاه است. دنبال این هم هستند الان.عده ای از سیاست زدگی در دانشگاه سود می برند و از دانشجویان استفاده ابزاری می کنند. این مطلوب روحیه عدالت طلبی و آزاده خواهی دانشحویان نیست. دانشجویان یک شخصیت آزادی دارند که دنبال حق و حقیقت هستند.

دانشگاه ها همیشه مبدا تحولات هستند چه قبل و بعد از انقلاب مبدا تحولات جامعه ما در دانشگاه بود. لذا دانشجویان با روح آزاد اندیشی و عدالتخواهی که داشتند می توانستند موذن جامعه باشند در نتیجه مبدا و محرک در جامعه می شوند و نگاه ها از سمت جریانات سیاسی به آنها جلب می شود.

وزیر علوم آینده باید تکلیف خودش را مشخص کند که می خواهد دانشگاه را به سمت لیبرال شدن پیش ببرد یا اسلامی شدن، اگر قرار هست دانشگاه به سمت اسلامی شدن پیش ببره باید تحول بنیادی در کتب و سرفصل های ارائه می شوند در دانشگاه و برخی از زیر ساخت ها و حتی اساتید بوجود بیاد که خروجی دانشگاه ما به اسلامی شدن نزدیک باشد.

رئیس دولت دوازدهم در دیدار اخیر با دانشجویان در دانشگاه تهران به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید صحبت از این کردند که بگذارید در دانشگاه فضای نقد به وجود بیاد، جنبش دانشجویی علاوه بر این که موافق حرف رئیس جمهور در این مورد هست خواهان  فضای انتقاد پذیری در مسئولین بوجود بیاید و دانشجویان را بی سواد و بی شناسنامه خطاب نکنند. دانشگاه ها باید به سمتی بروند که فضای باز و کرسی های آزاد اندیشی بوجود بیاد، طیف های مختلف چه از لحاظ سیاسی بلکه علمی بیایند صحبت های خود را ارائه کنند و دانشجو خودش تصمیم بگیرید. اینکه سخنرانی کنسل بشود و اجازه سخنرانی به عده ای در دانشگاه را ندهیم به بهانه های واهی، مناسب وزارت علوم نظام جمهوری اسلامی نیست.

یک از منویات رهبری از دانشجویان بوجود آوردن هسته های مقاومت در دانشگاه های جهان است در این مسیر دانشگاه های داخلی با سایر دانشگاه ها خارجی معاهده های همکاری علمی و فرهنگی دارند که با همکاری وزارت علوم و وزارت خارجه و همت تشکلات و جنبش های دانشجویی انقلابی موضوع بوجود آوردن هسته های مقاومت در سایر دانشگاه ها را پیگیری و محقق بشود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۴۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باشگاه استقلال تکلیف نکونام را مشخص کرد

قرار است سهام باشگاه استقلال همانند باشگاه استقلال به گروه‌های جدید واگذار شود و علی الظاهر قرار است استقلال در اختیار شرکت‌های پتروشیمی قرار گیرد. این واگذاری ممکن است تغییر مدیریت را هم در باشگاه به همراه داشته باشد، اما نمی‌تواند منجر به تغییر در کادرفنی آبی‌ها شود. به این خاطر که باشگاه قبلا با جواد نکونام قرارداد سه ساله امضا کرده است.

فرشید سمیعی یکی از اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال در مورد آینده جواد نکونام در این تیم گفت: «نکونام قرارداد ۳ ساله دارند و فعالیت خود را ادامه خواهند داد. با توجه به اینکه مالک جدید باشگاه در این هفته مشخص خواهد شد، باید تیم مدیریتی جدید مشخص شود و حداقل تا آخر فصل تیم مدیریتی جدید مستقر خواهد شد و برنامه‌ریزی‌های جدید بر مبنای اتفاقات آینده پیش خواهد رفت.»

منبع: خبر ورزشی

tags # جواد نکونام ، استقلال سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی چیست؟ +فیلم
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی+فیلم
  • وزیر علوم: انتظارات رهبر انقلاب از تشکل‌های دانشجویی / تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند+فیلم
  • زلفی گل: بیشتر از این در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنیم؟/ شوخی وزیر علوم با بسیج دانشجویی + فیلم
  • هر کاری می‌کنیم با بسیج دانشجویی رفیق بشویم نمی‌شود! / بیشتر از این در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنیم؟+ فیلم
  • باشگاه استقلال تکلیف نکونام را مشخص کرد