Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز از اهواز، چند سالی است که استان خوزستان تقریباً به‌طور مداوم در فصول مختلف مورد هجوم ریزگردهایی قرار می‌گیرد که از دو منشأ وارد استان و به‌ویژه شهرستان‌های جنوبی استان می‌شود.

قسمتی از ریزگردهای هجوم‌آورنده منشأ خارجی دارند ولی حدود ۲۵ درصد از این ریزگردها منشأ داخلی دارند. کانون‌‌های داخلی اگر چه در ظاهر سهم کمتری را به خود اختصاص داده‌اند اما به‌لحاظ نزدیکی به شهرها و ساختار فیزیکی، قدرت اثرگذاری بالاتری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تداوم پدیده خشکسالی در استان خوزستان از یک سو و دست‌اندازی‌های غیر کارشناسانه در اکوسیستم از سوی دیگر باعث شده تا حقابه‌ای که به‌صورت سیلاب رطوبت لازم برای دشت‌های آبرفتی را تأمین می‌کرد اکنون برآورده نشود، در نتیجه ساختمان خاک‌های منطقه به‌شدت آسیب‌پذیر شده و تحت تأثیر فرسایش بادی قرار می‌گیرد که اصطلاحاً از آن به‌عنوان ریزگرد نام می‌بریم.

 از جمله مناطق فوق بحرانی که به‌عنوان یکی از کانون‌های ریزگرد داخلی معرفی شده در جنوب شرق شهرستان اهواز قرار دارد، این منطقه از مناطقی بوده که در مواقع سیلابی به زیر آب می‌رفته اما اکنون به‌علت تبخیر شدید آب و وجود املاح فراوان در زمین به منطقه‌ای خشک و بی‌آب و علف تبدیل شده است.

بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته تنها راه علاج‌بخشی و تثبیت ریزگردهای موجود در این کانون ریزگرد، کاشت نهال و درخت‌کاری است.

تحقق وعده‌ خداوند

وعده‌های الهی همیشه محقق شده‌اند و در جای جای دنیا مصداق بارز تحقق این وعده‌ها را در زمان و قرون مختلف به عینه می‌توان مشاهده کرد.

خداوند در سوره بقره آیه ۲۱۶ می‌فرماید “چه‌بسا چیزی را دوست نداشته باشید، حال آنکه خیر شما در آن است”، مصداق کوچک این آیه عظیم را می‌توان در چند کیلومتری اهواز مشاهده کرد جایی که یک پدیده طبیعی ناخوشایند سبب خیر و کسب روزی برای اهالی آن منطقه شده است.

به‌ جرات می‌توان گفت که اغلب خوزستانی‌ها دل خوشی از پدیده گرد و غبار ندارند و مشکلات عدیده‌ای را برای خوزستانی‌ها به بار آورده است اما این بار قصه جور دیگری رقم خورده و پدیده‌ای که مورد اکراه اهالی استان خوزستان است به منبعی برای کسب روزی و درآمد چند خانوار روستایی تبدیل شده است.

محمد علی کلی مسئول آموزش اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار امتداد اظهار داشت: برای مقابله با بیابان‌زدایی به نهال احتیاج داشتیم همچنین این امر مدنظرمان بود که نهال مسافت بسیاری را طی نکند و نیز ضعیف نشود پس پیشنهاد کشت نهال را در همین منطقه دادیم.

وی با بیان اینکه ۴ میلیون نهال برای کشت لازم است، افزود: از ۴ میلیون نهالی که برای کاشت لازم داشتیم تأمین ۱۰ درصد آن را به جوامع محلی اختصاص دادیم و با ۶۵ خانواده روستایی قرارداد بستیم از جمله شرایط قرارداد این بود که گلدان، دانه، خاک و آموزش پرورش نهال را به خانواده‌های روستایی ارائه دهیم و در آخر آنها نیز نهال را برای کشت به ما تحویل دهند.

محرومیت از ریزگردها پررنگ‌تر بود

در روستای حفیره آلبوبالد با وجود کاشت نهال بین چند خانوار و بازگشت روح شادمانی به روستا اما باز هم گرد و غبار محرومیت از ریزگردها بیشتر به چشم می‌خورد و با وجود ایجاد منبع درآمد برای اهالی این روستا، فقر از کانون ریزگردها پررنگ‌تر است و تا چشم کار می‌کرد علاوه بر کانون‌های ریزگرد داخلی فقر و محرومیت اهالی روستا به چشم می‌آمد.

محمود بالدی یکی از اهالی روستای حفیره آلبوبالد در گفت‌وگو با خبرنگار امتداد اظهار داشت: ریزگردها سبب شد که مسئولان استان و حتی کشور نیز صدای مردم روستا را بشنوند، اگر ریزگردها نبود چگونه ما می‌توانستیم فقر و محرومیت‌مان را به وزیر کشور برسانیم؟

وی افزود: قول‌های زیادی به مردم داده شد اما هیچ‌کدام از قول‌ها عملی نشده، حتی جاده‌ها به‌علت تردد ماشین‌های سنگین خراب شدند. تنها سپاه که یک سوی قرارداد کشت نهال در منطقه فوق بحرانی جنوب شرق اهواز است به اکثر وعده‌هایش عمل کرد و حتی به خانواده‌های بی‌سرپرست نیز کمک کرد.

یکی از اهالی روستای حفیره آلبوبالد بیان کرد: بیشتر بحث ما بر سر این قضیه است که کار بیشتری را به مردم روستا بسپارند و حالا که کارگاه کشت نهال در روستا قرار دارد چرا کارهای دیگری را برای اشتغال بیشتر اهالی به ما نمی‌سپارند؟

مقابله با فقر و محرویت کنار مقابله با ریزگردها

قطع به یقین مقابله با کانون‌های ریزگرد سبب خیر و کسب روزی برای اهالی روستا شده‌ است اما باز هم کم‌کاری‌ها در مشارکت دادن مردم و ایجاد اشتغال برای جوانان، خانواده‎‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست نیز وارد است و این طرح به‌مراتب می‌تواند بهتر و قوی‌تر اجرا شود چرا که وقتی چنین کار خیری را آغاز کردیم پس باید تمام تلاشمان را صرف ایجاد اشتغال بیشتری برای جوانان کنیم.

با وجود فاصله نه‌چندان دور به شهرستان کارون و اهواز اما گرد و غبار برخواسته از این روستا بیشتر به‌علت فقر و محرومیت است تا کانون‌های ریزگرد و مردم بیشتر از فقر و نبود امکانات کافی برای یک زندگی بدون مشکلات رنج می‌برند و نه ریزگردهایی که در نزدیکی آنها زندگی می‌کنند.

اکنون که ریزگردها حنجره‌ای برای فریاد فقر و محرومیت چند روستا شده و صدای مردم را به گوش مسئولان استانی و کشوری رسانده است انتظار می‌رود که کنار تلاش مسئولان برای مقابله با ریزگردهای داخلی، تلاشی مضاعف برای مقابله و از بین بردن فقر و محرومیت این روستاها شود.

گزارش از زینب مرزوقی/ عکس از انیس وحدتی‌فر

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۷۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه ویسی به کمالوند: مردم ساده هستند اما احمق نه!

به گزارش ورزش سه، عبدالله ویسی سرمربی تیم فولاد خوزستان در نشست خبری پیش از دیدار مقابل مس رفسنجان حاضر شد و درباره دیدار این هفته اظهار داشت: امتیاز گرفتن در این بازی برای مردم خوزستان حساس و مهم است و امیدوار هستم با یک بازی شایسته، لایق و تماشاگرپسند که مردم خوزستان دوست دارند، در این بازی امتیاز بگیریم و خودمان را در جدول نگه داریم. متاسفانه هر سه تیم خوزستانی وضعیت خوبی ندارند و اینجا هستیم که رفیق باشیم‌ و همبستگی پیدا کنیم. باز هم متاسفانه قرار است یک تیم از ما بیفتد و امیدوار هستم مردم خوزستان که همین فوتبال را دارند، خوشحال باشم و ما بتوانیم با فوتبال آنها را خوشحال کنیم.

وی افزود: باید کالبد شکافی و کارشناسی شود. باید بزرگ‌های فوتبال خوزستان صحبت کنند و راجع به موضوع به یک نظر متحدی برسند. متاسفانه من نمی‌توانم الان درباره آن صحبت کنم چون هم ما بازی داریم و هم دو تیم خوزستانی دیگر بازی دارند و شاید با این وضعیت به حاشیه برویم. در مجموع باید یک هم‌اندیشی شود و تفکرات خوبی که زیبنده فوتبال خوزستان است گرفته شود تا مردم خوشحال باشند.

عبدالله ویسی درباره استفاده از کلمه «فولاد مریض» توضیح داد: دو بار فولاد را به من دادند و هر دو بار فولاد بیمار بوده. فولادی که مردم به آن زندگی می‌کنند و حتی برای قهرمانی در آسیا هم می‌جنگیده اما متاسفانه یک بار فولاد را به من دادند که پنجره بسته بود و ۵ ۶ بازیکن جدا شدند. در هفته چهارم اتفاقات ناگواری افتاد که زیبنده من خوزستانی نبود. الان هم در شرایط تیم را به من دادن که برای نیفتادن می‌جنگد. من تمام وجودم را می‌گذارم و از مردم و مسئولان خواهش می‌کنم که نه تنها من فولادی، بلکه به استقلال خوزستان و صنعت نفت آبادان هم کمک کنند تا اتفاق ناگواری رقم نخورد. الان بحث باز کردن مسائل نیست و بحث این است که به هم کمک کنیم و اتحاد پیدا کنیم تا تیم های خوزستانی آسیب نبینند. من نمی‌توانم بیشتر از این صحبت بکنم و از شما، از مردم، از مسئولان، از اصحاب رسانه و از کل بازیکنان و مجموعه خواهش می‌کنم که کمک کنند تا آخر فصل اتفاق خوبی در تیم رقم بخورد.

او ادامه داد: من مربی وقتی تیمی را قبول می‌کنم گذشته را باید فراموش کنم. وقتی تیم را قبول می‌کنم نباید سرمربی قبلی را زیر سوال ببرم و او تیم را با تفکرات خودش می‌بندد و به هر حال درست نیست راجع به گذشته صحبت کنم. سال گذشته رفتم آبادان و ۸ امتیاز عقب بود اما راجع به سرمربی قبلی و قبل از آن هم حرف نزدم. الان زیبنده نیست و این باید کالبدشکافی شود. باید از نو شکافته شود چون زیبنده نیست که از چهار تیم مدعی سقوط سه تیم خوزستانی باشند.

سرمربی فولاد در واکنش به صحبت دیگر سرمربیان خوزستانی‌ها خاطرنشان کرد: وقتی مسئولیت قبول می‌کنم ۱۰۰ درصد اتفاقاتش با من است. وقتی راننده یک اتوبوس هستم، اتوبوس خراب باشد یا لاستیکش خراب باشد یا در گردانه یا سراشیبی باشد فرقی نمی‌کند چون من قبول کردم. یا قبول نمی‌کنم یا اگر قبول کردم تمام مسائل را باید به تن خود بزنم. با تمام وجود پایش ایستادم و هیچ مربی و مدیری مقصر آن نیست. الان اگر اتفاق ناگواری بیفتد، مقصر عبدالله ویسی است. خداگو با خداجو فرق دارد، حقیقت با هیاهو فرق دارد. اینکه مردم را گول بزنیم و عوام فریبی کنیم، نباید باشد. با تمام احترامی که برای همکارم قائل هستم، یا قبول نمی‌کنی یا اگر قبول کردید داستان درست نکنید. من وقتی به آبادان رفتم ۶ بازیکن جدا شد و هیچ بازیکنی هم اضافه نکردم اما هیچ حرفی هم نزدم. از هفته یازدهم فصل قبل مشخص بود من جدا می‌شوم و دو ماه وقت داشتند. سه هفته من وقت دادم و هفتاد روز برای تیم بستن وقت داشتند. مردم خوزستان ساده هستند اما احمق نه. یک تیم را قبول کردی بمان پایش اما اگر قبول نکردی داستان هم درست نکن.

دیگر خبرها

  • مراسم نذر باران در روستای کوریجان کبودراهنگ
  • مراسم نذر باران در روستای کوریجان
  • مشکلات آبرسانی در روستاهای بخش گابریگ از زبان اهالی
  • وقتی وعده صادق به اهالی غزه فرصت نفس کشیدن داد
  • پیشرفت۹۰درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی
  • کنایه ویسی به کمالوند: مردم ساده هستند اما احمق نه!
  • آخرین فرصت خرید نهال گردوی اصلاح شده فقط با 40 هزار تومان
  • هزینه‌کرد ۷۰۰ میلیارد تومانی برای آبرسانی به روستاهای کردستان
  • هزینه‌کرد ۷۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای کردستان
  • ۷۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای کردستان هزینه شد