Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@01:27:26 GMT

مهارت افزایی با بروز رسانی منابع درسی

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۰۸۳۴۰

مهارت افزایی با بروز رسانی منابع درسی

تهران- ایرنا- بروز رسانی محتوای کتاب های درسی در مدارس، موضوعی است که کارشناسان آموزشی همواره بر آن تاکید دارند؛ چرا که روزآمدی آموزش، پیش شرطی لازم برای جا نماندن جامعه از قطار علم و دانش جهانی است.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، روزآمدی و تحول در محتوای کتاب های درسی، در چند سال اخیر بارها از سوی کارشناسان آموزشی مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد فعالان حوزه آموزش و پرورش، محتوای کنونی کتاب های درسی در مقاطع مختلف تحصیلی با استانداردهای آموزشی و علمی روز فاصله دارد و پاسخگوی نیازهای علمی فردای جامعه نخواهد بود.
در همین زمینه چندی پیش «محی‌الدین بهرام محمدیان» معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش به این مهم اشاره داشته و گفت: هر کتاب درسی ٥ سال عمر مفید دارد و به همین دلیل قصد داریم تا از پایه اول تا سوم ابتدایی کتاب ها را مورد بازنگری قرار دهیم. این تغییرات مبتنی بر اسناد بالادستی، مطالعات و ارزشیابی های سیستم استقرار یافته که در یک بانک اطلاعاتی جمع آوری شده اند.
محمدیان با اشاره به تدوین کتب درسی پایه دوازدهم وآغاز بازنگری کتاب های اول تا سوم پایه دبستان، افزود: کتاب درسی یک عنصر از عناصر آموزشی است. کتاب ‌های درسی باید برای فرداها باشد.
به گفته معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، «سیدمحمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش نیز بتازگی به همه دستگاه‌ های دولتی نامه ‌ای ارسال کرده است تا هرچه را برای ورود به کتب درسی لازم می‌ دانند، تا پایان آذر ماه اعلام کنند.
گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، به منظور بررسی میزان اهمیت این موضوع، به گفت وگو با «محمد روزبهانی» جامعه شناس و کارشناس مسائل آموزشی و «محمد نیک نژاد» عضو انجمن صنفی معلمان و فعال حوزه آموزش و پرورش پرداخت. کارشناسان در این گفت وگو بر لزوم بازنگری در محتوای آموزشی کتاب های درسی تاکید کردند و این تغییر را پیش شرط رشد علمی کشور دانستند.

** روزآمدی منابع درسی همگام با تحولات علمی
روزبهانی در گفت وگو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، بر اهمیت تغییر در محتوای کتاب های درسی به منظور بازنماندن از پیشرفت های علمی سریع در جهان تاکید کرد و گفت: محتوای کتاب های درسی در مدارس ما هم اکنون به شدت نیازمند تغییر است. بی تردید سرعت تحولات علمی در دنیای امروز، تغییر متناسب کتب درسی را به عنوان ابزارهای مهم آموزشی ضروری می سازد.
بدیهی است که نباید محتوای کتاب های درسی سال های گذشته، امروز نیز به دانش آموزان در مدارس آموخته شود اما گویی برخی متولیان همچنان نمی خواهند این حقیقت را بپذیرند. به نظر می رسد برخی مسوولان تغییر در محتوای کتاب های درسی را با تغییر در شکل ظاهری کتاب ها یکسان تلقی می کنند این در حالی است که تغییر در محتوای کتاب های درسی به معنای تغییر در شکل و شمایل آنها نیست.
روزبهانی در ادامه با اشاره به اینکه محتوای کتاب های درسی در علوم مختلف از ریاضی، فیزیک و شیمی گرفته تا جامعه شناسی و سایر علوم اجتماعی به روز نیست، اضافه کرد: مطالب موجود در کتاب های درسی در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس برای چندین دهه قبل است و به درد زندگی امروز و فردای دانش آموزان نمی خورد. سیستم آموزش و پرورش ما برای گذشتگان است اما دانش آموزان را باید طوری پرورش دهیم که برای زندگی در جامعه آینده آماده شوند.
وی در ادامه یادآور شد: پیروی از روش های گذشته در زمینه آموزش و پرورش، نتیجه ای جز رکود علمی نخواهد داشت و با ادامه این راه به لحاظ علمی، وضعیتی بهتر از اکنون نخواهیم داشت.
برای پیشرفت علمی چاره ای جز تغییر در زاویه دیدمان نسبت به محتوای آموزشی مدارس نداریم. اگر این محتوا را به روز کنیم می توانیم به آینده امیدوار باشیم و در غیر این صورت از پیشرفت علمی باز خواهیم ماند زیرا جهان به لحاظ پیشرفت علم و دانش ساکن نمی ماند تا ما خودمان را با آن برسانیم

** افزایش مهارت پژوهش و شیوه اندیشیدن
روزبهانی در ادامه با تاکید بر اینکه کتاب های درسی فقط جایگاه انباشت اطلاعات نیست، گفت: محتوای کتب درسی نباید فقط یکسری اطلاعات و داده هایی باشد که دانش آموزان در بیرون از این کتاب ها نیز به آنها دسترسی دارند و برایشان جذاب نیست.
کتاب های درسی در گذشته منبع اطلاعات برای دانش آموزان بود و دانش آموزان با آموختن آنها احساس می کردند چیز جدیدی یاد گرفته اند و موضوع بکری را کشف کرده اند. اکنون اما با پیشرفت های تکنولوژی همه گونه اطلاعات در دسترس دانش آموزان است.
این جامعه شناس و کارشناس آموزشی در خصوص راه حل این چالش اضافه کرد: کتب درسی باید اطلاعات عمیق تری را در اختیار دانش آموزان قرار دهند. باید روند تالیف کتاب ها تغییر کند و مولفان در تالیف کتب درسی به جای نگاه به گذشته نگاه به آینده داشته باشند تا کتاب های درسی به جای اطلاعات محور بودن، مهارت پژوهش و یادگیری را به دانش آموزان بیاموزند. باید به جای انباشت اطلاعات قدیمی و به روز نشده در کتاب های درسی، به دانش آموزان مهارت های علمی و شیوه های اندیشیدن آموخته شود.

** لزوم اولویت یادگیری بر نمره گرایی
نیک نژاد در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا، در پاسخ به این سوال که برای رشد علمی دانش آموزان چه تحولاتی باید در منابع درسی و روش های آموزشی صورت گیرد، گفت: باید درونمایه های آموزشی تغییر کند و این درونمایه ها طوری تنظیم شود که بر اساس آن یادگیری و فهم دانش آموزان از مطالب درسی در اولویت قرار گیرد. سیستم آموزشی نباید روی حفظ کردن و نمره و معدل متمرکز شود، بلکه باید بر پرورش استعداد دانش آموزان مستعد تمرکز کند.
وی با تاکید بر اهمیت شاد و انگیزه بخش کردن دروس، عبور از روش های ابتدایی و حرکت به سمت حیطه های بالاتر آموزشی، افزود: باید سیستم آموزشی به سمتی حرکت کند که درک علمی دانش آموزان را بالا برد و از آموختن طوطی وار و حفظ کردن مسایل توسط دانش آموز عبور کند. برای این منظور محتوای کتاب های درسی و شیوه های آموزشی معلمان در مدارس باید معطوف به بالا بردن قدرت تحلیل، ارزشیابی و درک و فهم دانش آموزان شود. متاسفانه در سیستم آموزشی ایران به سطوح بالای یادگیری توجه نمی شود.
نیک نژاد در ادامه اضافه کرد: در سطوح مختلف تحصیلی نیازمند به روز کردن محتوای کتاب های درسی هستیم. این محتوا باید به گونه ای باشد که دانش آموز بتواند با آن ارتباط برقرار کند. متاسفانه درونمایه بسیاری از کتاب های درسی ما به گونه ای است که دانش آموزان فقط در شب امتحان سعی می کنند آنها را به شکلی طوطی وار حفظ کنند و یک نمره قبولی بیاورند. نتیجه چنین یادگیری مسلما عمیق نخواهد بود و دانش آموزانی که دروس خود را اینگونه آموزش می بینند به زودی محتوایی را که آموخته اند از یاد می برند.
برای همگامی با پیشرفت های سریع علمی و باز نماندن از قافله دانش جهانی بی شک نیازمند بروزرسانی منابع علمی و آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی هستیم. کتب درسی باید متناسب با دانش سیال امروز و توسعه فراگیر تکنولوژی و تغییرات سریع در عرصه علم و فناوری در جهان تغییر کنند چراکه آموزش یک سری مطالب ثابت طی سالیان متوالی، بی شک ضربه های فراوانی به بدنه علمی کشور خواهد زد.

پژوهشم**9282**1601**خبرنگار:مهتاب افشین نسب** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۸۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ ثبت‌نام کتاب‌های درسی پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنائی)، اول ۲ (استثنائی)، اول ۳ (استثنائی)، اول تکمیلی (استثنائی)، دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم از روز چهارشنبه، ۵ اردیبهشت آغاز می‌شود.

ثبت سفارش و توزیع کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ تمامی دوره‌های تحصیلی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی my.gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir و برابر جدول تقویم زمانی زیر انجام می‌شود.

لازم است مدارس ضمن اطلاع رسانی به دانش‌آموزان به شرح جدول تقویم زمانی زیر نسبت به ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بر فرض قبولی دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری اقدام کنند. در صورت عدم موفقیت دانش آموز در پایه فعلی در زمان اصلاح سفارش امکان تغییر پایه وجود خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از فردا
  • ۵ اردیبهشت؛ آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد
  • تاکید بر بروز رسانی دانش پژوهشگران بخش کشاورزی
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از ۵ اردیبهشت
  • راه‌اندازی پلتفرم آموزشی مهارت‌افزایی برای مشمولان نظام وظیفه/ایجاد نئو بانک صنعتی
  • امضای تفاهمنامه تأمین محتوای علمی و آموزشی حوزه های علمیه افغانستان
  • تأمین محتوای علمی و آموزشی حوزه‌های علمیه افغانستان