Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينکه دولت و رئيس جمهور مخالف افزايش جهش ارز هستند، گفت: مسئول اجراي اين سياست‌ها رئيس جمهور و پس از آن سازمان برنامه و بودجه است به همين دليل روند طبيعي بازار را دنبال مي‌کنيم.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، محمدباقر نوبخت در حاشيه همايش بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ريزي در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبني بر اينکه جلسه امروز مسئولان اقتصادي دولت راجع به مباحث مهم اقتصادي دقيقا درباره چيست، اظهار داشت: به صورت مرتب جلسات اقتصادي دولت روزهاي يکشنبه و پنج‌شنبه با مديريت رئيس جمهور تشکيل مي‌شود منتها قبل از اين جلسات نياز به يک تصميم‌سازي و بحث‌هاي کارشناسي بيشتري داريم که در آن جلسات نمي‌گنجد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: گاهي اوقات روزهاي چهارشنبه بعد از جلسه هيأت دولت و گاهي اوقات نيز مباحثي مانند مختلف اقتصادي اعم از بودجه و مباحث شاخص‌هاي کلان تصميم‌گيري مي‌شود. 
نوبخت در مورد روش بودجه‌ريزي در بودجه سالانه کشور، گفت: از سال 92 تلاش کرديم زمينه اجراي بودجه‌ريزي برمبناي عملکرد را شروع کنيم به همين جهت براي همه دستگاه‌ها قيمت تمام شده و هزينه واحد را محاسبه کنيم. اکنون در پيوست شماره 4 قانون هر دستگاهي هزينه واحد و دستگاه مشخص است. بنابراين مي‌دانيم براي سال 97 هر دستگاه چه کميت کاري را بايد انجام دهد و قيمت کل کار هدف‌گذاري شده را مشخص مي‌کنيم اما اينکه برمبناي پرداختي‌هاي سال گذشته و يا آنچه مصوب شده بخواهيم بودجه بدهيم اين گونه نيست.
به گفته وي، براي 15 آذر ماه که قرار است لايحه بودجه سال 97 را تحويل دهيم به شکل بودجه‌ريزي مبتني بر عملکرد و نيز هزينه‌ها برمبناي قيمت تمام شده خواهد بود. 
رئيس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينکه آنچه خزانه وصول مي‌کند برمبناي همان مي‌توانيم به دستگاه‌ها اعتبار بدهيم، بيان داشت: معمولاً به نسبت درصد وصولي خزانه به دستگاه‌ها اعتبار اختصاص پيدا مي‌کند. شيوه بودجه‌ريزي که مي‌خواهيم مبنا قرار دهيم و سال 97 هم اجرايي خواهد شد اين است که بنا به هدف تعيين شده و قيمت تمام شده بايد نشان دهد در 3 ماه چه ميزان از هدف را اجرايي کرده و برمبناي عملکرد اعتبار دريافت مي‌کند.
* پرداخت سالانه 100 هزار ميليارد تومان به طرح‌هاي عمراني
نوبخت افزود: صرفه‌جويي در هزينه‌ها يکي از سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است بنابراين همه دستگاه‌ها بايد نشان دهند بر اساس سياست ابلاغي چه ميزان مي‌خواهند نسبت به سال 96 صرفه‌جويي کنند که از اين محل فرصتي براي سرمايه‌گذاري انجام خواهد شد. همچنين براي رشد 8 درصد بايد حدود 770 هزار ميليارد تومان سالانه سرمايه‌گذاري صورت بگيرد که حداقل دولت بايد 100 هزار ميليارد تومان را سالانه در طرح‌هاي عمراني سرمايه‌گذاري کند. 
معاون رئيس جمهور تأکيد کرد: اگر قرار باشد تمامي منابع ماليات، نفت و فروش اوراق صرف هزينه‌هاي جاري شود امکاني براي اجراي طرح‌هاي عمراني نمي‌ماند. 
* تخصيص 30 هزار ميليارد تومان به طرح‌هاي عمراني در 7 ماهه امسال
وي در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبني بر اينکه در 7 ماهه امسال چه ميزان اعتبار به طرح‌هاي عمراني به صورت نقد و يا اوراق پرداخت شده است اکنون 30 هزار ميليارد تومان به اين طرح‌ها تخصيص داده شده است که ميزان نقدي آن را ياد ندارم. 
* 34 هزار و 500 ميليارد تومان از اعتبار عمراني‌ها از محل اوراق و اسناد
نوبخت افزود: امسال مي‌خواهيم 44 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري در طرح‌ها انجام دهيم که 34 هزار و 500 ميليارد تومان از محل اوراق و اسناد است و حدود 10 هزار ميليارد تومان از محل پول نقد است. 
معاون رئيس جمهور در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار فارس مبني بر اينکه بسياري از نمايندگان و کارشناسان اين دغدغه را دارند که 90 درصد بودجه کشور صرف هزينه‌هاي جاري مي‌شود و در سال‌هاي آينده ديگر بودجه عمراني وجود نخواهد داشت، بيان داشت: آنچه که مايه نگراني شده است درست است و تمام تلاشمان بر پايه اين بوده که بتوانيم اين روند را اصلاح کنيم. التفات داريم که درآمدهاي نفت بر اساس گزارش‌هاي عملکرد متوسط 6 ماهه حدود 46 تا 47 دلار در هر بشکه است که تا پايان سال به طور متوسط 50 دلار را بتوانيم طبق پيش‌بيني به دست آوريم.
وي ادامه داد: با همه اينها ماليات مقداري از هزينه‌ها را مي‌تواند جبران کند بنابراين بايد از مکانيزم انتشار اسناد خزانه استفاده کنيم که توسط خزانه منتشر بشود و نرخ سود آن 18 و 19 درصد است. بدين ترتيب مي‌توانيم نقدينگي بازار را جلب کنيم منتها سالانه 17 درصد از بابت اين موضوع بايد سود بدهيم.
رئيس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به اين سؤال فارس که انتشار اوراق موکول کردن بدهي‌ها به آينده است، با تأييد آن گفت: بله، اين روش دائمي نيست و زماني که قيمت نفت نزول مي‌کند استفاده خواهد شد. با سازوکارهاي مختلف راه گريز ايجاد کرده‌ايم.
به گفته نوبخت، سال 92 پرداختي به طرح‌هاي عمراني 22 هزار ميليارد تومان بود و براي سال 95، 42 هزار ميليارد تومان که 90 درصد افزايش بودجه جاري نيز بر اساس آمارها 120 هزار ميليارد تومان بود که به 205 هزار ميليارد تومان رسيد يعني ميزان رشد هزينه‌هاي جاري حدود 65 درصد است.
* پرداخت سررسيد 21 هزار ميليارد تومان از اوراق منتشر شده سال 95
وي يادآور شد: اوراق را که امسال استفاده مي‌کنيم بايد سال آينده اصل سود آن را بپردازيم. بنابراين به همين جهت در سال جاري 21 هزار ميليارد تومان از اوراقي که پارسال منتشر شده بود، پرداخت مي‌کنيم.
* مجوز کلي براي پرداخت تسويه بدهي‌ها اوراق به خزانه
معاون رئيس جمهور با اشاره به توافق خزانه گفت: اولويت اول براي پرداخت‌ها تسويه بدهي‌هاي اوراق بوده و ديگر تخصيص جزئي و اخذ مجوز نداريم بلکه يک مجوز کلي به خزانه‌ داده شده تا هنگام سررسيد اسناد منتشر شده خزانه آن را مي‌پردازد. 
نوبخت ادامه داد: دو اولويت داريم؛ حقوق کارکنان و سررسيد اوراق منتشر شده. همچنين عمراني‌ها را که مقيديم رشد را تأمين کنيم اگر نتوانستيم از اوراق استفاده خواهد شد.
* ابزار قانوني دست ماست و جلوي افزايش نرخ ارز را مي‌گيريم 
وي در مورد نرخ تسعير ارز، گفت: با توجه به تأکيدي که براي جلوگيري از نوسان قيمت دلار در بازار آزاد داريم در ارز مبادله‌اي بانک مرکزي بايد دقت کنيم، ممکن است بتوانيم با اعداد بالاتري دلار را به ريال تبديل کنيم اما آثار آن روي تورم وجود خواهد داشت و ضعيف را ضعيف‌تر و غني را غني‌تر مي‌کند و از سوي ديگر يک موج رواني در بازار ايجاد مي‌کند. بنابراين دولت از خير اينکه ريال در برابر دلار ارزان شود و درآمد بيشتري کسب کند خودداري مي‌کند. به دنبال افزايش قدرت خريد مردم و تقويت پول ملي هستيم و اجازه نخواهيم داد؛ ابزارهاي قانوني دست ما است و جلوي نوسانات بازار را خواهيم گرفت.
رئيس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به اين سؤال اين خبرنگار فارس که يک طيف در دولت به دنبال افزايش قيمت دلار بوده و آنچه طبق پيش‌بيني‌ها منعکس مي‌شود نرخ 5 تا 6 هزار توماني دلار براي آن متصور است و يک طيف هم خواهان روند تدريجي و طبيعي افزايش نرخ ارز هستند تا به قدرت خريد و رفاه مردم آسيب وارد نکند تکليف چيست، همچنين شنيد‌ه‌ايم که رئيس جمهور نيز با افزايش ناگهاني و جهش دلار مخالف است، بيان داشت: واقعيت اين است که در بدنه کارشناسي دولت نظرات متنوع و متفاوتي وجود دارد اما آنچه به صورت برون‌داد دولت است که نهايتاً آن را رئيس جمهور تأييد مي‌کند به دليل مسئوليتي که در قبال ملت دارد رئيس جمهور نيز همين نظر را دارد که پول ملي در برابر دلار تضعيف نشود و به افزايش قدرت خريد مردم معتقد است.
وي ادامه داد: آنچه که برخي عنوان مي‌کنند کاهش و کنترل نرخ تورم ديگر بس است و اشکالي ندارد که تورم بالا برود؛ اين موضوع باعث مي‌شود که قدرت خريد مردم کاهش پيدا کند. اگر قيمت دلار بالا برود و ريال تضعيف شود پول ملي تضعيف شده و اگر تورم بالا برود قدرت خريد پايين مي‌آيد و رئيس جمهور نسبت به هر دو حساس هستند و سازماني که بايد اين مباحث را به برنامه تبديل کند و بودجه را تأمين و بر آن نظارت کند جزئي از اختيارات شخص رئيس جمهور و سازمان برنامه و بودجه است. 
نوبخت ادامه داد: همين روند طبيعي که براي دلار وجود دارد را دنبال مي‌کنيم. اگر بخواهيم غيرمنطقي روي برخي مسائل تأکيد کنيم مشکلات ديگري مي‌آفريند. نبايد از طريق دستوري بلکه از طريق عملياتي و منطقي انجام شود. 
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۹۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویرانی های غزه از جنگ جهانی دوم بیشتر است

به گزارش جام جم آنلاین، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه میلیاردها دلار خسارت در نوار غزه به جا گذاشته است.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روزچهارشنبه اذعان کرد: میزان ویرانی‌های غزه در نتیجه حملات اسرائیل، بیشتر ازویرانی های جنگ جهانی دوم است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: جنگ در غزه ۱۹ میلیارد دلار به این منطقه خسارت زده است.

بورل تاکید کرد که بیش از ۶۰ درصد زیرساخت‌ها آسیب دیده و ۳۵ درصد زیر ساخت‌های غزه به طور کامل تخریب شده اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز هم اذعان کرد که رژیم صهیونیستی قطعنامه شورای امنیت در خصوص کمک رسانی به نوار غزه را زیر پا گذاشته است.

دیگر خبرها

  • رئیس شورای اسلامی شهرکرد، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه
  • تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس
  • ویرانی های غزه از جنگ جهانی دوم بیشتر است
  • اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم
  • برقراری توازن و عدالت منطقه‌ای سیاست اصلی شورای شهر قم است
  • شورای جوان سازی روستا‌ها تشکیل می‌شود
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • رادان: : با توسعه هوشمندسازی طرح‌های پلیس قطعاً میزان امنیت افزایش خواهد یافت
  • ضرورت تأمین بودجه هوشمندسازی ماموریت های پلیس
  • بورل: به همکاری با آنروا ادامه می دهیم