Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این‌که شایع‌ترین علت بروز مسمومیت در دنیا ناشی از دارو است گفت: ۷۰ درصد ارجاعات به مراکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم کشور مربوط به مسمویت‌های دارویی است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، بیتا دادپور ظهر امروز در نشست خبری هفته پیشگیری از مسمویت‌ها که در شهرک دانش و سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که طبق گفته سازمان پزشک قانونی کشور هرساله 5500 فوتی در اثر مسمومیت‌ها داریم، گفت: این مسمویت‌ها ناشی از سوء مصرف داروها، عوارض مواد مخدر و مواد محرک حادث شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این نکته که به نقل از سازمان پزشک قانونی کشور در شش ماه اول سال 96 مرگ های ناشی از مسمومیت های مواد مخدر 57 درصد بوده است، افزود: هنچنین 19 درصد فوتی‌ها ناشی از مسمومیت مربوط به سموم، 13 درصد مربوط به داروها و 9 درصد ناشی از منوکسیدکربن است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: مرگ ناشی از مسمویت های مواد مخدر در شش ماه امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

دادپور همچنین به علل فوت ناشی از مسمومیت در مراجعین بخش بیمارستان امام رضا(ع) مشهد اشاره کرد و متذکر شد: در شش ماه اول امسال 45 درصد فوتی‌های ناشی از مسمومیت به خاطر مواد مخدر بوده که نسبت به سال قبل خود این رقم افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: 22درصد مراجعین مسمویت در بیمارستان امام رضا(ع) ناشی از سموم و 33 درصد مربوط به داروها بوده است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: هنوز در شش ماه اول امسال خوشبختانه آماری در خصوص مسمومیت ناشی از منوکسید کربن ثبت نشده است.

70 درصد ارجاعات به مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم کشور مربوط به مسمویت‌های دارویی است

دادپور با یادآوری این موضوع که70 درصد از مسمویت های دارویی در کشور تعمدی است در ادامه به سن مسمومین در کشور نیز اشاره کرد و گفت: بیشتر مراجعین ناشی از مسمویت‌ به بیمارستان‌ها بعد از مواد مخدر مسمویت‌های ناشی از مصرف دارو است.

وی افزود: سن مسمومین در کشور بین 20 تا 40 ساله که و این مسمویت‌ها در خانم‌ها بیشتر شایع است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این‌که شایع‌ترین علت بروز مسمومیت در دنیا ناشی از دارو است گفت: 70 درصد ارجاعات به مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم کشور مربوط به مسمویت‌های دارویی است.

مصرف داروها حتما با نظر پزشک باشد

وی با تاکید بر این نکته که هیچ دارویی خودسرانه نباید مصرف شود و مصرف داروها حتما با نظر پزشک باشد، افزود: در سال‌های گذشته افرادی که به خاطر مسمومیت در بخش اورژانس، بخش و بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا(ع) مشهد بستری شده‌اند به خاطر مصرف داروهایی بود که از عطاری‌ها جهت درمان مشکلات مانند کمک به ترک اعتیاد، ایجاد سرخوشی و آرامش، کمک به کنترل درد، کاهش وزن و موارد از این دست تهیه کرده‌اند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: آنچه که مسلم است این که محتوای داروهایی که از عطاری‌ها برای حل مشکلات اعتیاد، کاهش وزن و موارد این چنینی تهیه می شود، اصلا مشخص نیست و گاهی منجر به عوارض جبران ناپذیری در افراد می‌شود.

داد‌پور متذکر ضمن اشاره به این نکته که کودکان، افراد مسن و بیماران افسرده و کسانی که تعادل رفتاری ندارند در معرض مسمومیت های دارویی هستند، متذکر شد: باید داروهای خطرناک مانند متادون که جهت ترک اعتیاد است را دور از دسترس کودکان قرار دهیم چون مصرف این دارو منجر به مسمومیت و حتی مرگ کودکان می شود.

وی تصریح کرد: برخی مسمومیت های دارویی حتی در اقدام به خودکشی که فرد قادر است مقادیر بسیاری را مصرف کند، ممکن است در فاز اولیه عوارضی نداشته باشد ولی بعد از مدتی به طور ناگهانی فرد دچار بی‌حالی می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص مصرف داروهای ترک اعتیاد مانند متادون خاطرنشان کرد: این داروها باید با تجویز پزشک باشد و توصیه می کنیم که از تهیه این نوع داروها از افراد غیر پزشک اجتناب کنند، چون شربت متادونی که از این افراد تهیه می شود میزان متادون و ناخالصی‌های موجود در آن مشخص نیست که ممکن است منجر به مسمویت و مرگ شود.

استفاده از دارو با هدف بدنسازی در جوانان عوارض وخیمی دارد

دادپور همچنین به مضرات مصرف داروهای هورمونی در جوانان نیز اشاره کرد و گفت: این داروها که با هدف بدنسازی در جوانان مورد استفاده قرار می‌گیرد عوارضی وخیمی چون عقیمی، نارسایی قلبی، کبدی، کوتاهی قد، تغییر فرم بدن در مردان پرمویی، خشنونت صدا در خانم‌ها، عوارض قلبی، عروقی و حتی مرک را بدنبال دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۹۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین ظرفیت پذیرش در آزمون دکتری تخصصی رشته های داروسازی

به گزارش خبرنگار مهر، آزمون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) رشته های داروسازی با هدف تأمین نیروی انسانی متعهد و متخصص با برگزاری آزمون کتبی در ۴ مرداد ۱۴۰۳ برگزار می شود.

مهلت نام نویسی و ارسال مدارک تا هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به صورت اینترنتی است.

آزمون ورودی دکتری تخصصی (Ph.D) رشته های تخصصی داروسازی برای پذیرش دانشجو در رشته های اقتصاد و مدیریت دارو، کنترل دارو، فارماسیوتیکس، شیمی دارویی، فارماکوگنوزی، زیست فناوری دارویی، سم شناسی، داروسازی بالینی، داروسازی سنتی، داروسازی هستهای، نانوفناوری دارویی، زیست مواد دارویی و نوتراسیوتیکس برگزار می شود.

مدارک مورد نظر ثبت نام در دفترچه راهنمای ثبت نام در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی درج شده است و داوطلبان باید مدارک لازم را اسکن کرده و بارگذاری کنند.

فهرست دانشگاه های پذیرنده اولیه بوده و ممکن است در اعلام نهایی تغییراتی در رشته های مختلف انجام شود. تغییرات احتمالی تا زمان انتخاب رشته اعلام می شود.

جدول ظرفیت اولیه پذیرش در رشته های دکتری تخصصی (Ph.D) داروسازی سال ۱۴۰۳

رشته دانشگاه های علوم پزشکی ظرفیت عادی ظرفیت شهریه پرداز
اقتصاد و مدیریت دارو تهران/ شهیدبهشتی ۷ نفر ۲ نفر
داروسازی سنتی اهواز/ تبریز/ تهران/ شاهد/ شهیدبهشتی/ شیراز/ مازندران/ مشهد/ ایران ۱۵ نفر ۶ نفر
داروسازی هسته ای تهران/ مازندران ۴ نفر ۲ نفر
داروسازی بالینی اصفهان/ تبریز/ تهران/ شهیدبهشتی/ شیراز/ مازندران/ مشهد ۳۷ نفر ۹ نفر
زیست فناوری دارویی اصفهان/ تبریز/ تهران/ شیراز/ کرمان/ مشهد/ انستیتو پاستور ایران ۲۰ نفر ۸ نفر
زیست مواد دارویی تبریز/ تهران/ زنجان/ کرمانشاه ۹ نفر ۴ نفر
سم شناسی اهواز/ تهران/ شیراز/ کرمان/ مازندران/ مشهد/ آزاد تهران (علوم دارویی)/ تبریز ۱۷ نفر ۹ نفر
شیمی دارویی تبریز/ تهران/ شهیدبهشتی/ مازندران/ مشهد/ اصفهان ۱۹ نفر ۶ نفر
فارماسیوتیکس اصفهان/ اهواز/ تبریز/ تهران/ زنجان/ شهیدبهشتی/ شیراز/ کرمان/ مازندران/ مشهد/ کرمانشاه ۲۸ نفر ۱۰ نفر
فارماکوگنوزی اصفهان/ تبریز/ تهران/ شیراز/ کرمان/ کرمانشاه/ مازندران/ مشهد ۱۷ نفر ۸ نفر
کنترل دارو و فراورده های آرایشی و بهداشتی تبریز/ تهران/ زنجان/ شیراز/ کرمان/ مشهد ۱۳ نفر ۵ نفر
نانوفناوری دارویی اصفهان/ تبریز/ تهران/ زنجان/ شهیدبهشتی/ شیراز/ مازندران/ مشهد/ همدان ۲۱ نفر ۷ نفر
نوتراسیوتیکس (شیمی مواد خوراکی و آب شناسی پزشکی) تهران ۲ نفر یک نفر
جمع کل ۲۸۶ نفر ۲۰۹ نفر ۷۷ نفر

دانشگاه های علوم پزشکی کشور تعهدی در قبال اسکان و تامین خوابگاه ندارند و بر اساس امکانات موجود، خوابگاه در اختیار دانشجو قرار می دهند. داوطلبان جهت دریافت اطلاعات بیشتر باید به سایت اینترنتی دانشگاه یا مرکز مورد نظر مراجعه کنند.

دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی و مرکز سنجش آموزش پزشکی در مورد ارائه یا عدم ارائه خوابگاه هیچگونه مسؤولیتی ندارند.

تحصیل در دوره های شهریه پرداز مستلزم پرداخت شهریه است که مبلغ آن توسط دانشگاه اعلام خواهد شد.

کد خبر 6080357

دیگر خبرها

  • مسکن مجاز در دوران بارداری
  • توقیف ۱۱۵ دستگاه خودرو حادثه‌ ساز در خراسان رضوی
  • مصرف آب مشهد هفت هزار و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه است
  • برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!
  • ۲۲ عطاری متخلف در قم طی سال گذشته پلمپ شدند
  • تعیین ظرفیت پذیرش در آزمون دکتری تخصصی رشته های داروسازی
  • ۷ داروی پرکاربرد که مصرف بی‌رویه آن‌ها مشکل‌ساز است
  • هفت داروی پرکاربرد که مصرف بی‌رویه آن‌ها مشکل‌ساز است
  • علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان چیست؟ / بروز نشانه‌های بیماری در پی مصرف بعضی داروها
  • این ۷ دسته دارو را بی‌رویه نخورید | داروخانه‌ها شبیه سوپرمارکت‌ها عمل می‌کنند