Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@00:18:12 GMT

چگونگی حمایت‌ برای توسعه علوم شناختی تشریح شد

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۱۰۵۴۴

چگونگی حمایت‌ برای توسعه علوم شناختی تشریح شد

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری ضمن تشریح برنامه‌های این ستاد به منظور توسعه علوم شناختی گفت: حمایت از برنامه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی تنها بخشی از اقداماتی است که ستاد به منظور آشنایی بیشتر با این حوزه انجام می‌دهد. البته تامین زیر ساخت‌ها در این حوزه نیز مسئله‌ای است که از دید این ستاد دور نمانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر کمال خرازی در این باره اظهار کرد: ستاد برنامه‌های متنوعی در سطوح دانش‌آموزی و دانشجویی دارد، چرا که آشنایی با این حوزه خصوصا در دوران دانش‌آموزی و دانشجویی نقش مهمی را در توسعه نیروی انسانی برای آینده ایفا خواهد کرد. در این زمینه می‌توان به برگزاری دوره‌های ترویجی و آموزشی مختلف در دانشگاه‌ها اشاره کرد. در این دوره‌ها زمینه آشنایی دانش‌آموزان و دانشجویان با حوزه علوم شناختی فراهم می‌شود تا آگاهانه گرایش آینده خود برای ادامه تحصیل را انتخاب کنند.

خرازی درباره دیگر برنامه‌های ستاد در زمینه توسعه حوزه شناختی گفت: حمایت ستاد از دانشجویان دوره دکتری جهت شرکت در کنگره‌های معتبر، حمایت از دانشجویان برای انجام رساله دکتری خود زیر نظر مشترک اساتید برجسته داخلی خارجی و گذراندن دوره‌های آموزشی اساتید در خارج از کشور از دیگر برنامه ‌های ستاد است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی تعامل متخصصان حوزه‌های مختلف علمی را از ویژگی‌های علوم شناختی ذکر کرد و ادامه داد: اجرای تحقیقات پیشتاز گروهی در حوزه شناختی یکی از لوازم توسعه این دانش و فناوری است و در حال حاضر نیز اساتید و متخصصانی که در مرزهای دانش مشغول تحقیق هستند، با تشکیل گروهی متشکل از متخصصان رشته‌های ذیربط کار خود را پیش می‌برند و ستاد نیز خود را موظف می‌داند به عنوان یک اولویت از طرح‌های پیشتاز گروهی که در آن متخصصان رشته‌های مختلف گرد هم جمع شده باشند، حمایت کند. 

خرازی همچنین به تامین زیرساخت‌های لازم در کشور برای انجام تحقیق در حوزه شناختی اشاره کرد و گفت: محققان برای انجام تحقیقات خود نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی هستند و ستاد در این راستا از تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاهی برای انجام پروژه‌های مصوب حمایت می‌کند. راه‌اندازی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز نیز از دیگر اقداماتی است که برای رفع نیازهای محققان کشور به تجهیزات آزمایشگاهی انجام گرفته است.

وی همچنین بیان کرد: ستاد علوم شناختی با روش‌های مختلف برنامه توسعه این حوزه را در دستور کار خود دارد و خوشبختانه در اساتید، دانشجویان و دانش آموزان انگیزه فراوانی برای فعالیت در این حوزه وجود دارد و این مسئله نشان می‌دهد که استعدادهای سرشاری در کشور ما وجود دارد که اگر مورد حمایت قرار گیرد و زیرساختهای آن فراهم شود، می‌توان در این حوزه نیز همچون سایر حوزه‌های علمی به پیشرفت‌های قابل توجهی نایل آییم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۰۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه پیگیری اولویت‌های پنج گانه وزارت علوم در سال ۱۴۰۳

وزیر علوم گفت: برنامه مهم وزارت علوم در سال ۱۴۰۳ دنبال کردن اولویت‌های پنج‌گانه آموزش عالی است.

به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وزارت علوم در سال ۱۴۰۳ اولویت‌های پنج گانه را دنبال می‌کند، گفت: ما ۵ اولویت در ابتدای کار مطرح کردیم که مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری؛ آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند؛ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری؛ شاگرد، فناوری و نوآور پروری؛ تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش پنج اولویت اصلی وزارت علوم است.

وی افزود: برنامه مهم ما برای سال ۱۴۰۳ ادامه و پبگیری ابن اولویت‌ها است.

وزیر علوم ادامه داد: سال ۱۴۰۲ در اجرای تمام این اولویت‌ها موفق بودیم و برای امسال هم برنامه‌هایی داریم.زلفی‌گل اظهار داشت: در مرجعیت علمی تا قبل از دولت مردمی سیزدهم ۱۰۱ مجله تحت نمایه بین‌المللی بود و توسط پایگاه‌های بین‌المللی نمایه می‌شد اما در این مدت به لطف خداوند بزرگ با برنامه‌ریزی که کردیم حدود ۶۰ مجله جدید اضافه شده و تلاشمان این است که تا پایان دولت سیزدهم تقریبا به دو برابر برسانیم.

وی افزود: در بحث آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند هم سعی کردیم که پذیرش دانشجوی استاد محور که براساس نیازهای ثبت شده در سامانه نظام ایده ها و نیازهاست کارها را انجام دهیم.

وزیر علوم گفت: در بحث شاگرد، فناور و نوآور پروری هم دستیار فناوری، امریه فناوری، تور فناوری و پسادکترای فناوری را تعریف کردیم.

وی اضافه کرد: در زمینه فناوری فرهنگی هم جشنواره رویش را برگزار کردیم و تلاش می‌کنیم دانشجویان با خانه‌های خلاق و شتاب دهنده‌ها آشنا شوند.

زلفی‌گل عنوان کرد: در زمینه خلق ثروت از دانش سعی کردیم تسهیلاتی را به شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد بدهیم.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وزیر علوم گفت: در بحث دیپلماسی فناوری هم فعالیتمان را بیشتر کردیم که پارک‌های علم و فناوری ما بتوانند با کشورهای همسایه کار کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ادامه پیگیری اولویت‌های پنج گانه وزارت علوم در سال ۱۴۰۳
  • ۲۰۰ طرح تحقیقاتی حوزه علوم شناختی به نتیجه رسید
  • همکاری در تدوین سند توسعه دریامحور دستور کار سال ۱۴۰۳
  • تشریح برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان برای تحقق شعار سال
  • برنامه های بخش مسکن و شهرسازی در ۱۴۰۳ تشریح شد
  • تشریح توانمندی های استان آستاراخان در همایش بین المللی روسیه
  • ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال در سال گذشته
  • حمایت برنامه «فن‌تز» از پایان‌نامه‌های حوزه صنایع غذایی
  • ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳
  • حمایت از پایان‌نامه‌های فناورانه حوزه صنایع غذایی