Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@12:40:31 GMT

کاهش ابتلا به بیماری سل در خوزستان

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۱۱۰۵۷

کاهش ابتلا به بیماری سل در خوزستان

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  دکتر شکرالله سلمان‌زاده، رئیس مرکز بهداشت خوزستان در همایش روز جهانی سل و تجلیل از فعالان عرصه مبارزه با سل که امروز (یکم آبان ماه) در سالن شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، گفت: 24 مارس به عنوان روز جهانی سل نامگذاری شده، ولی در کشور ما به دلیل اهمیت این بیماری یک روز ملی مبارزه با سل که مصادف با سالروز وفات زکریا رازی که به دلیل بیماری سل فوت کرده، در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان داشت: امروز فرصتی برای گوشزد این نکته است که بیماری سل درمان نمی‌شود، مگر اینکه همه ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط به ویژه سازمان‌های حمایت‌کننده وارد کار شوند و اگر همکاری لازم انجام نشود نباید امیدی به ریشه‌کنی این بیماری داشته باشیم.

سلمان‌زاده با بیان اینکه واکسن سل در سال 1880 کشف شده، اظهار کرد: از حدود سال 1947 میلادی که داروهای درمان بیماری سل کشف شده تاکنون تشخیص و درمان این بیماری رایگان انجام می‌شود ولی تنها درمان و تشخیص این بیماری را جمع نمی‌کند و نیاز به حمایت و همکاری گسترده بین نهادهای موثر جامعه دارد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اذعان داشت: بسیاری از افراد از سل به یک بیماری اجتماعی یاد می‌کنند، زیرا فردی که رفاه اجتماعی خود را از دست داده سیستم دفاعی بدن وی هم ضعیف می‌شود و در نهایت سلامتی خود را با این بیماری از دست می‌دهد. همه ما زمینه بیماری سل را داریم، ولی به دلیل اینکه سیستم دفاعی بدن ما مقاوم است این بیماری در بدنمان فعال نمی‌شود.

این مقام مسئول افزود: تنها 10 درصد افراد در طول زندگی دچار بیماری علامت‌دار می‌شوند که علت فعال شدن بیماری ضعف ایمنی بدن می باشد و طبیعی است که افرادی که دچار فقر هستند و از سوءتغذیه رنج می‌برند سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند و مبتلا به بیماری سل شوند.

شکرالله سلمان زاده بیان کرد: در حقیقت فقر موجب سل و سل موجب فقر می‌شود و این امر موجب می‌شود بیماران دچار انگ اجتماعی و ناتوانی جسمی شوند، لذا سل تنها یک بیماری عفونی نیست بلکه یک بیماری اجتماعی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به کاهش میزان ابتلا به بیماری سل در جهان اظهار داشت: ابتلا به بیماری سل به دلیل کشف دارو کاهش نیافته، بلکه به دلیل توسعه‌یافتگی جوامع کاهش یافته، لذا توسعه‌یافتگی و بهبود جامعه به ویژه جوامع حاشیه‌ای و کنترل آن در کنترل بیماری سل تاثیرگذار هستند.

سلمان زاده گفت: کنترل بیماری سل نیاز به 3 مداخله دارد؛ مداخله نخست بیومدیکال است که در حوزه تشخیص، درمان و در صورت نیاز بستری فرد مبتلا به بیماری است. مداخله دیگر رفتاری است که باید دریافت مرتب دارو، لزوم انجام آزمایش برای افراد نزدیک بیمار، اصلاح رفتار پرخطر که بخشی از آن مربوط به حوزه درمان است را به بیمار آموزش دهیم و مداخله سوم اجتماعی است که باید همکاری بین بخشی در این زمینه انجام شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اذعان کرد: میزان بروز سل در دنیا در سال 2014، تعداد 9.6 میلیون نفر بود، ولی در سال ۲۰۱۵ میزان ابتلا به سل افزایش یافت. همچنین مرگ‌های ناشی از بیماری سل در سال 2014، 1.4 میلیون نفر بود و در سال 2015 به 1.8 میلیون نفر رسید.

سلمان زاده بیان داشت: 1.7 میلیارد نفر در جهان آلوده به سل هستتد که ممکن است هر لحظه بیماری آن ها فعال شود. همچنین 3.5 میلیون نفر در جهان مبتلا به بیماری سل هستند که بیماری آنان تشخیص داده نمی‌شود.

وی اذعان داشت: 95 درصد موارد ابتلا به سل در کشورهای فقیر و در حال توسعه رخ می‌دهد. در حال حاضر 80 درصد مبتلایان به این بیماری در 22 کشور دنیا هستند که برخی از آن ها کشورهای همسایه ما هستند و این تهدید جدی محسوب می‌شود.

شکرالله سلمان‌زاده با بیان اینکه بروز بیماری سل در جهان به 142 در 100 هزار نفر است افزایش یافته، ولی میزان آن در کشور ما کاهش یافته است، عنوان کرد: میزان بروز سل در مدیترانه شرقی 173 در 100 هزار نفر و میزان بیمار‌یابی 63 درصد است، ولی در کشور ما میزان بروز 11.4 در 100 هزار نفر و میزان بیماریابی 71 درصد است، ولی در خوزستان بروز بیماری 18 در 100 هزار نفر است که نشان از پیشرفت ما در تشخیص بیماری است.

این مقام مسئول گفت: امیدواریم با بیماریابی فعال و کنترل افراد پرخطر، زندانیان و کارتن‌خواب‌ها بتوانیم در تشخیص بیماری سل پیشرفت کنیم. همچنین بیماری مالاریا در میان اتباع افعانستانی که در ایران زندگی می‌کنند وجود دارد که باید در کنار سل این بیماری نیز تشخیص داده شود.

انتهای پیام/گ

پیشرفت  تشخیص بیماری سل در خوزستان

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۱۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبله مرغان، بیماری شایع اولین فصل سال است

مسعود مردانی با بیان اینکه اینکه احتمال ابتلا به آبله مرغان در فصل بهار افزایش می‌یابد، اظهار کرد: عامل ابتلا به آبله مرغان یک بیماری ویروسی حاد است که منجر به بروز تب و بثورات جلدی (جوش‌های پوستی) در فرد مبتلا خواهد شد. درگذشته این بیماری مخصوص کودکان بود، اما با افزایش سطح بهداشت در جامعه کودکان در مراحل ابتدایی زندگی به این بیماری مبتلا نمی‌شوند و در بزرگسالی با آبله مرغان درگیر می‌شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه نشانه‌های ابتلا به آبله‌مرغان در بزرگسالان به مراتب شدیدتر از کودکان است خاطرنشان کرد: این بیماری ارتباط مستقیم با سن دارد، هر چه سن ابتلا افزایش یابد علامت‌های بیماری نیز شدید‌تر است.

مردانی از ظهور جوش‌های پوستی آبله مرغان در قسمت‌های مختلف بدن مانند سر، صورت، اندام و در برخی موارد در تمام بدن به عنوان علائم ابتلا به این بیماری یاد کرد و گفت: دوره حاد این بیماری ۷ روز است، اما در برخی افراد بهبود بیماری ممکن است بین دو تا سه هفته نیز ادامه دار باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه به افراد توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری از دست دادن و دیده بوسی با مبتلایان خودداری کنند، خاطرنشان کرد: این بیماری واگیر‌دار است به شکلی که با کوچک‌ترین تماس با فرد آلوده، بیماری انتقال می‌یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه معمولا این بیماری در کودکان سالم خفیف است و در موارد شدید، ضایعات می‌تواند تمام بدن را پوشش دهد، اضافه کرد: ممکن است در گلو، چشم‌ها و غشا‌های مخاط مجرای ادرار و واژن نیز نشانه‌هایی از بیماری ایجاد شود.

به گفته وی بثورات تاولی و خارش دار ناشی از عفونت آبله مرغان بین یک هفته تا ۲۰ روز (بسته به شرایط فرد متفات است) پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شود و معمولا حدود ۵ تا ۱۰ روز این بیماری نشانه‌های خود را دارد.

مردانی به برخی از نشانه‌های آبله مرغان که ممکن است یک یا دو روز قبل از بثورات ظاهر شوند اشاره کرد و افزود: تب (اغلب با تب خفیف ۳۷.۸ تا ۳۸.۹ درجه‌ی سانتی‌گراد شروع می‌شود)، کاهش اشتها، سردرد، خستگی و احساس ناخوشی عمومی از جمله نشانه‌های این بیماری است.

وی توصیه کرد: در صورت ابتلا به آبله‌مرغان ضایعات را نخارانید ممکن است خاراندن ضایعات شما را در معرض خطر عفونت باکتریایی قرار دهد و همچنین می‌تواند باعث برجای ماندن محل ضایعات شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

دیگر خبرها

  • درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است
  • ۷۰ درصد تشخیص پزشکان وابسته به آزمایشگاه است
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • کاهش حساسیت بینایی ۱۲ سال قبل از ابتلا به آلزایمر / تاثیر فرکانس ۴۰ هرتزی بر توقف بیماری
  • شمشیر دو لبه‌ای به نام کورتون | پاسخ به همه سؤالات و نگرانی‌ها درباره چگونگی مصرف داروهای ضدالتهابی
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد
  • تشخیص بیماری‌های استخوانی با دستگاه ایران‌ساخت
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری
  • آبله مرغان، بیماری شایع اولین فصل سال است