Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-03-29@09:56:57 GMT

ترسیم خدمات ویژه اتاق تهران به تشکل‌ها

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۱۲۳۳۷

ترسیم خدمات ویژه اتاق تهران به تشکل‌ها

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست به نقل از اتاق تهران ؛ نمایندگان تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی در نشستی با حضور تعدادی از معاونان و مدیران اتاق تهران از خدمات جدید پارلمان بخش خصوصی به اعضای تشکل‌ها و فعالان اقتصادی مطلع شدند. در این نشست، مدیران اتاق تهران با برشمردن خدمات مختلف اتاق تهران در حوزه‌های آموزشی، علمی، حوزه داوری، حمایت از تشکل‌ها و حتی خدمات مربوط به بیمارستان بازرگانان به نمایندگان تشکل‌ها توضیح دادند که عضویت فعال در اتاق تا چه اندازه می‌تواند به توانمندسازی تشکل‌ها و اثرگذاری آنها در فضای اقتصادی کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این گردهمایی که با مشارکت چشمگیر نمایندگان تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی برگزار ‌می‌شد، هر یک از معاونت‌های اتاق تهران و نیز مدیر بیمارستان بازرگانان به تشریح خدمات خود به اعضای تشکل‌ها پرداختند.

در ابتدای این جلسه، غلامرضا ملکی مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران با تشریح چشم‌انداز، ماموریت، استراتژی و برنامه‌های اتاق تهران در حوزه تشکل‌های اقتصادی و ضرورت تکمیل بانک اطلاعاتی تشکل‌ها در اتاق تهران، به مصوبات کارگروه آموزشی تشکل‌ها در مرداد ماه اشاره کرد و گفت: در آن جلسه، این توافق با دبیران و روسای تشکل‌ها حاصل شد که به منظور سامان یافتن رابطه اتاق تهران و تشکل‌ها در حوزه آموزش، رابطینی از سوی آنها به اتاق تهران معرفی شود. چرا که اعتقاد ما بر این است که توسعه آموزش هوشمند و مهارت‌محور ‌می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را حل کند.

ملکی همچنین به تصویب آیین‌نامه نحوه حمایت از تشکل‌ها در هیات رییسه اتاق تهران اشاره کرد و گفت: در این آیین‌نامه، مهمترین ابزار حمایتی، آموزش عنوان شده و معاونت آموزشی اتاق تهران نیز تقویم آموزشی نیم‌سال دوم سال جاری را بر همین اساس تدوین کرده است.

مدیر امور تشکل‌های اتاق تهران سپس از راه‌اندازی سامانه همکاران سیستم به منظور ساده‌سازی ارتباط با تشکل‌ها خبر داد و گفت که مکاتبات اداری اتاق تهران با تشکل‌ها از طریق این سامانه صورت خواهد گرفت..

 او گفت: یکی دیگر از برنامه‌های حمایتی اتاق تهران، کمک به توسعه عضویت در تشکل‌هاست. اتاق تهران در نظر دارد، صدور کارت عضویت برای اعضای تشکل‌ها را تسریع و تسهیل کند تا آنها بتوانند از امکانات اتاق نیز بهره بگیرند.

 

آموزش‌های عمومی و تخصصی برای اعضای تشکل‌ها

در ادامه این نشست، ناصر عندلیب، معاون آموزش اتاق تهران به مزایای ارتقا سطح تعامل اتاق و تشکل‌ها اشاره کرد و گفت: آموزش‌ها در ایران اغلب، عرضه ‌محور است، نه تقاضا محور. بررسی‌ها نیز نشان ‌می‌دهد که قریب 65 درصد آموزش‌ها، نیاز بازار کار نیست. در واقع به‌رغم شعارهایی که در مورد نزدیکی دانشگاه و صنعت، سر داده ‌می‌شود، این امر تحقق نیافته و تا زمانی که این امر محقق نشود، بهره‌وری حاصل نمی‌شود.

عندلیب در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اینکه مرکز آموزش اتاق تهران، متدولوژی CBT را به عنوان روش آموزشی خود برگزیده است، گفت: این روش، رویکردی در آموزش مهارتی است که تمرکز بر شایستگی‌های حرفه‌ای دارد. شایستگی‌ها را به عنوان پیامدهای آموزشی در نظر می‌گیرد و فرآیند نیازسنجی، طراحی و تدوین برنامه درسی و ارزشیابی براساس آن انجام ‌می‌شود. رسیدن فراگیرندگان به حداقلی از شایستگی‌ها به عنوان هدف در این رویکرد مورد توجه قرار ‌می‌گیرد.

 او ادامه داد: مرکز آموزش دارای سه کلاس با ظرفیت همزمان 80 نفر است و حداکثر ظرفیت آموزش سالیانه مرکز 150هزار نفر ساعت است. این ظرفیت آموزش، متناسب با اهداف و برنامه‌های مرکز آموزش نیست. اتاق نیز برای رفع این محدودیت پس از یک‌سال تلاش و پیگیری و انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه با موسسه ترویج کسب و کار اتاق بازرگانی اتریش و سازمان فنی و حرفه‌ای تهران، موفق شد مجوز لازم جهت بهره‌برداری از مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای مرکز اقدسیه تهران را اخذ کند.

عندلیب گفت: مرکز آموزش اتاق تهران، ضمن ارائه آموزش‌های تخصصی در حوزه تربیت مدیر در بخش‌های منابع انسانی، مالی، بازاریابی، بازرگانی خارجی، کیفیت و خلاقیت و حتی مدیرعامل، سرفصل‌های آموزشی برای اعضای تشکل‌ها طراحی کرده است.

 او اخذ مجوز آموزش و تدوین استانداردهای آموزشی برای تشکل‌ها، تربیت مدرس و اجرای آزمون‌های تعیین صلاحیت را به عنوان بخشی دیگر از خدمات آموزشی اتاق تهران به تشکل‌ها برشمرد.

 

کمک به تدوین استراتژی

مریم خزاعی، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران هم به معرفی خدمات واحد تحت مدیریت خود به نمایندگان تشکل‌ها پرداخت و گفت: یکی از فعالیت‌های این معاونت، تهیه گزارش‌ها و پژوهش‌های اقتصادی و ارائه اطلاعات کاربردی از وضعیت شاخص‌های اقتصادی ایران و جهان است. در عین حال این معاونت ‌می‌تواند در زمینه آمار و اطلاعات مورد نیاز تشکل‌ها به آنها مشاوره دهد.

 او گفت: بررسی طرح‌های مطالعاتی و نحوه حمایت اتاق تهران از این طرح‌ها نیز در معاونت اقتصادی صورت ‌می‌گیرد. همچنین اتاق تهران ‌می‌تواند از تشکل‌ها برای تدوین استراتژی رشته فعالیت‌هایشان حمایت کند.

خزاعی همچنین گفت: از سال گذشته، بررسی پتانسیل‌های صادراتی ایران به کشورهای همسایه نیز آغاز شده و نتایج این مطالعات در نشست‌هایی به متقاضیان ارائه ‌می‌شود. ترجمه کتاب اصول حکمرانی حاکم بر تشکل‌های کسب‌وکار و اتاق‌های بازرگانی نیز در این معاونت انجام شده است. این کتاب، ترجمه راهنمای اصول حکمرانی حاکم بر تشکل‌ها و اتاق‌های بازرگانی است که مرکز بین‌المللی بنگاه‌های اقتصادی خصوصی (CIPE) و فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی (WCF) به منظور دستیابی به رهنمودهای مربوط به حکمرانی شایسته و ایجاد امکان ارزیابی رویه‌های جاری در تشکل‌های کسب‌وکار تدوین کرده است که اتاق تهران آن را ترجمه و در اختیار تشکل‌ها قرار داده است.

 

روش داوری را ترویج کنید

 در ادامه این نشست، حمید حسن‌زاده ، معاون اجرایی مرکز داوری اتاق تهران نیز از مزایای بهره‌گیری از امکان داوری سخن گفت و افزود: داوری در سایر کشورها، در شمار خدمات لاینفک اتاق‌های بازرگانی قرار دارد و البته ترویج این روش در ایران کُند بوده است. داوری به عنوان جایگزینی مناسب برای محاکم قضایی تلقی ‌می‌شود و قدرت اجرایی بالایی دارد. در عین حال، رای در پروسه زمانی کوتاه‌تر و توسط افراد متخصص صادر ‌می‌شود.

 او تنها راه کاهش پرونده‌های قضایی را گسترش بهره‌گیری از داوری دانست و گفت: تشکل‌ها ‌می‌توانند نقش موثری در ترویج استفاده از روش داوری در اختلافات بین فعالان اقتصادی ایفا کنند.

در ادامه، آشوری مدیر اداری، مالی و پشتیبانی بیمارستان بازرگانان که مدیریت آن از حدود یک سال پیش به اتاق تهران بازگشته است، گفت: اعضای تشکل‌ها با ارائه معرفی‌نامه ‌می‌توانند از خدمات این بیمارستان بهره بگیرند و به دلیل ایجاد واحد پذیرش جداگانه برای اعضای اتاق، آنها بدون معطلی ‌می‌توانند پذیرش شوند.

در ادامه این نشست، نوبت به رابطان آموزشی تشکل‌ها رسید که انتظارات و پیشنهادات خود را مطرح کنند که راه‌اندازی نشریه داخلی میان اتاق و تشکل‌ها، حمایت از اعزام هیات‌های تجاری توسط تشکل‌ها، صدور کارت عضویت سه ساله برای اعضای تشکل‌ها و کمک به دریافت ویزا برای اعضای تشکل‌ها از جمله درخواست‌های مطرح شده از سوی نمایندگان تشکل‌ها بود.


منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۲۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم در تولید، چگونه؟| آرمان خالقی

عضو هییت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: برای حداکثر شدن مشارکت مردم در فضای اقتصاد، بایستی اعتبار قراردادهای دولتی با بخش خصوصی احیا شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آرمان خالقی عضو هییت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در خصوص الزامات تحقق شعار سال گفت: یکی از جنبه های حضور مردم در اقتصاد بحث مولد سازی داراییهای دولت است. با عدم بهره برداری مناسب از ایده مولدسازی عملا زمینه اتلاف منابع کشور ایجاد شده است.

 

.

 

وی افزود، یک نکته ای که باید به آن توجه ویژه شود این است که  نباید مردمی شدن اقتصاد با نظام بسته اقتصادی خلط شود. در مردمی سازی اقتصاد بایستی ویژه خواری و رانت اطلاعاتی  حذف شود.

برای حداکثر شدن مشارکت، بایستی اعتبار قراردادهای دولتی با بخش خصوصی احیا گردد

عضو هییت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  گفت: بایستی احترام به قراردادها با بخش خصوصی احیا شود و اگر واگذاری صحیحی انجام شده و به هر علت فرایند آن متوقف شده زمینه جبران آن فراهم گردد.

قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: باید در خصوص واگذاریهای دولت و قراردادها با بخش خصوصی تضمین حداکثری لحاظ شود.

خالقی با اشاره به اینکه توسعه بایستی به صورت متوازن شکل بگیرد،گفت:  ایران می تواند بهشت سرمایه گذاری باشد دراین راستا توسعه نظام جامع مالیاتی باید در دستور کار قرار گیرد تا تخلفات مالی و اقدامات غیر مولد محدود شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ساماندهی کمک‌های مردمی به غزه کار ویژه مهم هلال‌احمر است
  • خدمات رسانی ویژه در اولین شب قدر پایتخت
  • خدمات رسانی ویژه در اولین شب قدر
  • برنامه‌های ویژه اتوبوسرانی تهران برای شب‌های قدر و نمایشگاه قرآن
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟| آرمان خالقی
  • پذیرش ۱۲ هزار و ۱۰۳ نفر در پایگاه های اسکان فرهنگیان استان
  • خدمات ویژه مترو در شب‌های قدر | مترو تا ۲ بامداد فعالیت می‌کند
  • فرخ‌رو پارسا نخستین وزیر زن ایرانی در نوروز ۴۸: نخست‌وزیری خیلی هم خوب است و اگر بتوانم می‌شوم/ مدرسه‌ی چهارهزار نفره تاسیس می‌کنم
  • پذیرش بیش از ۱۴ هزار  نفر در پایگاه‌های اسکان فرهنگیان استان همدان
  • آخرین وضعیت تفحص از شستا و اتاق بازرگانی در مجلس