Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - محدثه شب‌راه يکي از دانش‌آموزان مصدوم حادثه واژگوني اتوبوس اردوي دانش‌آموزان هرمزگاني است؛ او در اين حادثه تلخ، يک دست و يک پايش را از دست داده است و در هفته گذشته حواشي رسانه‌اي متعددي برايش پيش آمد.
به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس به جنوب کشور- «ميناب»، بامداد 10 شهريور ماه، چيزي حدود 50 روز پيش بود که اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگاني که عازم اردو به مقصد شيراز بود، در جاده داراب واژگون شد و تعداد زيادي کشته و زخمي به جاي گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بدون شک 10 شهريور 1396 براي پدران و مادران جنوبي يادآور ثانيه‌هاي پر التهاب، ثبت و ضبط شده است؛ آن لحظه‌اي که به پدران و مادران خبر رسيد که دختر نوجوان آنها که به همراه همکلاسي‌ها عازم اردو بود، تصادف کرده و از وضعيت آنها خبر دقيقي در دسترس نبود. لحظاتي که بسيار سخت گذشت.
دقايق پُر التهاب خانواده‌ها
اين دقايق براي خانواده‌ها پر التهاب بود؛ وقتي که از طريق تلفن و فضاي مجازي با خبر شدند که اتوبوس دخترشان در داراب واژگون شده و از زنده ماندن يا نماندن آنها خبري در دست نبود.
زماني که با سرعت خود را به داراب رساندند و به ناچار از کنار اتوبوس واژگون شده فرزندانشان عبور کردند و عمق فاجعه را پيش از رسيدن به فرزندشان ديدند.
زماني که به بيمارستان رسيدند و جوياي فرزندشان شدند و با اين جمله رو به رو شدند؛ «اسامي فوتي‌ها و مصدومان روي تابلو است». اين لحظه شايد بدترين ثانيه و دقيقه زندگي يک پدر و مادر در تمام عمرش باشد. لحظه‌اي که بدون شک قلب براي ثانيه‌هايي ايستاد و فقط چشم به تابلوي اسامي دوخته شد.
«ميناب» پس از حادثه واژگوني اتوبوس دانش‌آموزان
ميناب اکنون 40 هزار دانش‌آموز و 3900 معلم دارد که مسئولان آموزش و پرورش اعم از رئيس و معاونان و ديگر مديران بيشترين زمان شبانه‌روز خود را براي خدمت رساني به دانش‌آموزان حادثه ديده اختصاص داده‌اند.
ميناب در مجموع 24 دانش‌آموز را به اين اردو اعزام کرده بود که متأسفانه 2 نفر فوت شدند، 3 نفر در اتوبوس ديگري حضور داشتند که آسيب نديدند و 19 نفر مصدوم شدند.
بررسي وضعيت «محدثه شب‌راه»
از بين مصدومان اين حادثه، «محدثه شب‌راه» از ميناب دچار نقص عضو در يک دست و يک پا شده است.
محدثه از همان زمان حادثه تا 27 مهر ماه در شيراز حضور داشت و پس از اعمال جراحي که روي دست و پاهايش انجام شد، در يک هتل مشغول سپري شدن طول درمان خود بود.
او يک پرستار خصوصي در هتل محل اقامتش داشت و هر روز توسط اين پرستار مورد رسيدگي قرار مي‌گرفت و همچنين پانسمان‌ها تعويض و زخم‌ها بررسي مي‌شد.

محدثه شب‌راه، محدثه ذاکري و فاطمه وحداني دانش‌آموزان مصدوم مينابي بودند که تا 27 مهر ماه در شيراز تحت درمان بودند و پنجشنبه گذشته در ميان استقبال مسئولان آموزش و پرورش وارد ميناب شدند.
در اين گزارش صرفا به روند وضعيت محدثه شب‌راه مي‌پردازيم و در گزارش‌هاي بعدي وضعيت ساير دانش‌آموزان را بررسي مي‌کنيم.
آموزش و پرورش ميناب عنوان مي‌کند تمام هر آنچه که محدثه شب‌راه براي ادامه درمان نياز داشت را در شيراز براي وي فراهم کرده بود.
به گفته پزشکان محدثه بايد تحت درمان باشد تا زماني که زخم‌ها بهبود يابد و وضعيت بافت‌ها طوري باشد که بتوانند از پروتز براي دست و پاي او استفاده کنند.
پس از اين حادثه ناگوار که دل هر فردي را به درد مي‌آورد، فقط براي بهبودي هر چه سريع‌تر محدثه بايد دعا کرد.
حاشيه‌هاي ايجاد شده با نام محدثه در فضاي رسانه‌اي
اما، در هفته گذشته خبرهايي در فضاي رسانه‌اي کشور منتشر شد که نگاه‌ها را به اين حادثه، امدادرساني و همچنين توجه پس از حادثه نسبت به تمام افرادي که براي بهبود تمام اين دانش‌آموزان تلاش مي‌کنند، تغيير داد.
خبر از اين قرار بود که، «خانواده محدثه شب راه: آموزش و پرورش ما را رها کرده است»
بعد از اين خبر بود که در محافل مختلف شروع به کارشناسي موضوع بدون مستندات شد و در نهايت موج صحبت‌ها و اظهار نظرهاي منفي در خصوص مسئولان آموزش و پرورش شروع شد که چرا و چگونه آموزش و پرورش اين بچه‌ها که اکنون نيازمند کمک هستند را رها کرده است.
اعزام خبرنگار فارس به منطقه جنوب کشور
در اين زمان بود که خبرگزاري فارس تصميم گرفت تا خبرنگاري به منطقه جنوب کشور که بيشترين دانش‌آموزان حادثه ديده داشت يعني «ميناب» و «رودان» در هرمزگان اعزام کند.
روايت خبرنگار: در اواخر هفته گذشته بود که وارد ميناب شدم، ميناب شهري آرام و بدون هياهو در 85 کيلومتري بندرعباس با مردماني خون گرم مانند هواي گرم جنوب است که آرامش و صبر را يادآور مي‌شود.
به نظر مي‌رسد که هيچ التيامي براي زخم مادران فرزند از دست داده وجود ندارد و مادراني که فرزنداشان دچار آسيب ديدگي شده‌اند خدا را شاکر هستند که فرزندشان اکنون در کنارشان حضور دارند.
به سمت خانه محدثه شب‌راه در روستاي شهوار قديم ميناب حرکت کردم. از يک قسمتي راه کمي خاکي بود و با يک پرس و جوي ساده به خانه رسيدم. خانه از دور هم مشخص بود چون درِ قسمت بيروني مشغول ساخت و ساز بودند.

يک کارگر مشغول جابه‌جا کردن بلوک‌هاي سيماني بود، از او پرسيدم «کسي خانه نيست؟» پاسخ آمد که «خير، شيراز هستند» از وي جويا شدم که اينجا چه کار مي‌کند، گفت «مشغول ساخت يک اتاق و سرويس بهداشتي مجزا در کنار خانه و براي محدثه هستيم».


در اين خصوص از مسئولان آموزش و پرورش ميناب سوال کردم که «آيا از ساخت اين اتاق کنار خانه محدثه شب راه اطلاع داريد؟» پاسخ دادند: «بله، چند روز پس از اتفاقي که براي محدثه رخ داد خانواده او درخواست ساخت يک سرويس بهداشتي که داراي امکانات براي استفاده محدثه باشد را داشتند. پس از آن شروع به ساخت آن کرديم که خانواده مجددا اعلام کرد که يک اتاق مجزا هم براي محدثه بسازيد. طوري خانه ساخته شود که زلزله به آن آسيب وارد نکند».
مسئولان آموزش و پرورش از همان روز شروع به ساخت يک اتاق و يک سرويس بهداشتي مجهز براي محدثه کردند و تاکنون هم حدود 20 ميليون تومان براي تأمين مصالح اين خانه هزينه شده است.
زندگي شخصي محدثه
به گفته آشنايان محدثه شب‌راه، وقتي مادرش، محدثه را باردار بود متوجه شد که به بيماري سرطان مبتلاست و پزشکان تأکيد کردند که بايد بچه سقط شود که اگر اين چنين نشود جان مادر به خطر خواهد افتاد.
مادر دلش نمي‌آيد فرزندش را از بين ببرد و در نهايت پس از به دنيا آمدن محدثه، مادرش از دنيا رفت و محدثه را خاله و مادربزرگش بزرگ کردند.
شروع درگيري‌هاي خانواده
پس از اين حادثه، آموزش و پرورش بابت بيمه دانش‌آموزي محدثه مبلغ 100 ميليون تومان به پدر محدثه که از نظر قانون «قَيم» اصلي او محسوب مي‌شود، پرداخت کرد.

شنيده‌ها حاکيست با توجه به اينکه پدر محدثه اين مبلغ را دريافت کرد، مواردي مبني بر اينکه چرا اين مبلغ به کساني که محدثه را بزرگ کردند، پرداخت نشد. 
اين موضوع حواشي متعددي را به بار آورد تا جايي که روزنامه دولت، اقدام به انتشار مطلبي کرد مبني بر اينکه محدثه عنوان کرده بود«مسئولان آموزش و پرورش ما را رها کرده‌اند».

بعد از انتشار اين مطالب، آموزش و پرورش به انتشار ليست هزينه‌اي که براي محدثه انجام شده بود، اقدام کرد و عنوان کرد که نه تنها محدثه رها نشده است بلکه همچنان پيگير وضعيت او هستند.
اظهارنظر ديگر والدين در خصوص خانواده شب‌راه
مادر نازنين روشنايي يکي از دانش‌آموزان حادثه ديده در خصوص اينکه گفته شده آموزش و پرورش اين بچه‌ها را رها کرده است، به خبرنگار فارس گفت: آقاي سالاري مدير آموزش و پرورش ميناب از همان ابتدا به حال و اوضاع بچه‌ها رسيدگي کرد و اينکه بعضي‌ها گفته‌اند رسيدگي نشده است، ناراحتم کرد. مدام پيگير وضعيت بچه‌ها هستند و هر چيزي نياز بود را فراهم کردند. اين اولين تصادفي است که مي‌بينم اين همه رسيدگي مي‌کنند.
پدر نازنين روشنايي هم اظهار کرد: بعضي به دنبال بهره‌برداري شخصي خودشان هستند، آموزش و پرورش از همان ابتدا در کنار بچه‌ها حضور داشت.
همچنين، به گفته برخي خانواده‌ها، هزينه اسکان و هواپيما اطرافيان دور حادثه ديدگان را آموزش و پرورش پرداخت مي‌کند و اگر يک دانش‌آموز بستري شده است، تعداد زيادي همراه آنجا دارد.
پدر سارا خادمي يکي ديگر از حادثه ديدگان واژگوني اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگاني که اهل رودان است، به خبرنگار فارس گفت: در شيراز که بوديم، 4 دانش‌آموز حادثه ديده بستري بودند و حدود 70 همراه آنجا داشتند که هزينه‌هاي آنها را آموزش و پرورش مي‌دهد که اين کار درستي نيست.
* پدر محدثه: حرف‌هايي پيش آمده بود اما حل شد
پدر محدثه شب‌راه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پاسخ به اين پرسش که آخرين وضعيت محدثه اکنون چگونه است، گفت: خداروشکر وضعيت بهتر است و ميناب هستيم. محدثه الان پرستار دارد و پانسمان زخم‌ها را تعويض مي‌کند.
وي افزود: آموزش و پرورش وسايل لازم را فراهم کرده است اما هنوز خانه‌اي که قول داده بودند تکميل نشده و فعلا شالوده آن زده شده و آماده نشده است.
پدر محدثه در پاسخ به اين پرسش که «آيا آموزش و پرورش شما را در شيراز رها کرده بود؟»، تصريح کرد: زماني که در هتل حضور داشتيم يک مشکلي پيش آمد و بعد از آن مشکل مرتفع شد. قبلا آموزش و پرورش ٢ نفر را براي رسيدگي امور گذاشته بود اما بعدا فقط يک راننده حضور داشت که به چند مريض نمي رسيد.
وي در پاسخ به اين پرسش که «آيا در شيراز مشکل ديگري رخ داده بود که از آن ناراحت بوديد»، خاطرنشان کرد: يک موضوعي پيش آمده بود که نميدانم خود رئيس يا کسي ديگر گفته بود که هر چقدر به اينها پول مي‌دهيم سير نمي شوند؛ نمي‌دانم اصلا اين حرف را چه کسي زده بود، شايد رسانه‌ها نوشته بودند. برادرم اين خبر را ديده بود؛ ضمن اينکه گفته بودند پدر محدثه معتاد است و بين برادرها دعوا وجود دارد. برادرهايم ناراحت نيستند که چرا پول را به من پرداخت مي‌کنند.
وي افزود: ما هنوز پولي نگرفته‌ايم و آن چک ١٠٠ ميليون توماني را هنوز نقد نکرده ام و دست مادرم بود چون براي نذري محرم از شيراز برگشته بودم و هنوز فرصت نشده است. روز شنبه هم دنبال پيگيري پرونده دادگاه و ديه اتوبوس بودم و يکشنبه هم بايد همين موضوع را پيگيري کنم اما دوشنبه به بندرعباس مي‌روم و چک را نقد مي کنم.
پدر محدثه شب‌راه ادامه داد: رئيس آموزش و پرورش ميناب فکر مي‌کرد ما پول را گرفته‌ايم و خرج نمي‌کنيم. شيراز حدود يک ميليون توماني پول داشتيم که تمام شده بود، دکتر که مي‌رفتيم حدود ٧٠ يا ٨٠ هزار تومان پرداخت مي کرديم؛ پولي که قبلا داده بودند تمام شده بود. به راننده گفتيم، گفت پولي به ما ندادند.
وي گفت: يک خبرنگاري از دخترم پرسيده بود و دخترم گفته بود وقتي به هتل آمديم کسي از ما نمي پرسد شما پول داريد، دارو داريد؛ فقط غذا و اين چيزا گرفتند. وقتي رئيس خبردار شد يکمي مشکلات به وجود آمد. برادرم مي‌گفت به دخترم زنگ زده‌اند و حرف‌هايي زده‌اند اما بعد معذرت خواهي کردند و حل و فصل شد.
برخي هزينه‌هايي که تاکنون آموزش و پرورش براي محدثه شب راه هزينه کرده است شامل:
«100 ميليون تومان چک نقد بابت بيمه دانش‌آموزي»، «پرداخت يک ميليون و 800 هزار تومان به صورت نقدي از سوي اداره»، «پرداخت 5 ميليون تومان از سوي يکي از نهادها»، «پرداخت 20 ميليون تومان بابت ساخت خانه»، «حدود 2 ميليون و 300 هزار تومان بابت هزينه‌هاي دارويي و درماني»، «خريد 25 ميليون تومان اقلام خوراکي و چندين نوبت پرداخت ديگر توسط وزارتخانه»، دستگاه‌ها ديگر، خيرين و نمايندگان مجلس به خانواده وي پرداخت شده است.
همچنين، «4 ميليون تومان تلويزيون ال اي دي 43 اينچ»، «يخچال امرسان»، «ميز تلويزيون»، «تخت و تشک و پتو» نيز خريداري و تحويل خانواده شب‌راه شده است.
اخيرا نيز، «يک ويلچر حدود 500 هزار توماني براي محدثه خريداري شده بود» که خانواده او اعلام کردند اين ويلچر را نمي‌خواهند و بايد «ويلچر برقي» تهيه شود که در چند روز گذشته ويلچر برقي براي او خريداري شد.
ضمن اينکه آموزش و پرورش ميناب يک «گوشي تلفن همراه 930 هزار توماني» و «يک گوشي تلفن همراه ديگر» هم از سوي وزارتخانه براي محدثه خريداري شده است.
تمام اين مبالغي که عنوان شد، قسمتي از پرداخت‌ها و هزينه‌هاي مربوط به درمان، اقامت در هتل، هزينه پرستار شخصي و موارد ديگر است. «حضور يک راننده با خودرو» براي انجام تمامي امور و پرداخت لحظه‌اي هزينه‌ها و «خريد تمامي احتياجات محدثه و اطرافيان وي» توسط مسئولان مستقر آموزش و پرورش انجام مي‌شود.
ضمن اينکه اين هزينه‌ها و پرداخت به جز مبلغي است که قرار است به عنوان ديه دريافت شود.
مسئولان آموزش و پرورش همچنان اعتقاد دارند، تمامي کارهايي که نه براي محدثه بلکه براي تمام دانش‌آموزان حادثه ديده انجام مي‌دهند وظيفه آنها است و تا زمان بهبودي اين خدمات را ارائه مي‌دهند.
اما، نکته مربوط به محدثه اين است که اين دانش‌آموز متأسفانه دچار نقص عضو است و بايد کارهاي درماني و رواني بسياري براي وي انجام شود تا بتواند هر چه سريع‌تر به زندگي و مدرسه بازگردد.
مطمئنا هيچ هزينه‌اي نمي‌تواند در دردهاي محدثه التيام بگذارد و شرايط جسمي و روحي او را مانند قبل از اين حادثه کند، اما همه تلاش خود را براي بهبودي و بازگشت به زندگي محدثه انجام مي‌دهند.
به نظر مي‌رسد در اين مقطع زماني اين خانواده‌ها و دانش‌آموزان حادثه ديده بيشتر از اينکه درگير حاشيه باشند و درگير مسائل مختلف شوند، نيازمند آرامش روحي و رواني هستند تا شرايط زندگي معمولي خود را به دست بياورند.
خبرگزاري فارس در روزهاي آينده گزارشي از تمام دانش‌آموزان حادثه ديده هرمزگاني به تفکيک منتشر خواهد کرد تا مخاطبان و مردم در جريان روند درمان و سلامتي اين دانش‌آموزان قرار گيرند.
ساخت سوئيت براي محدثهگزارش از ميثم حاجي‌پور
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۲۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر۱۰ درصد برنامه درسی دوره متوسطه اول به نفع مهارت‌آموزی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛رضامرادصحرایی افزود: ۱۰ تا ۲۰ درصد برنامه‌های آموزشی باید متناسب با زیست بوم هر استان امکان تغییر داشته باشد،

وي گفت: پس از ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین، نخستین آیین نامه برای اجرای این سند یعنی بخش مهارت آموزی دانش آموزان تصویب شد. این آیین نامه در ۱۰ ماده به تصویب هیات دولت رسید. بر این اساس تا ۵ سال آینده، ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می شود و تعداد دانش آموزان در رشته های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش آموزان کل کشور می‌رسد.بنابراین تا پایان برنامه هفتم ۲۵۰۰ هنرستان به واحدهای تولیدی و کارآفرین تبدیل خواهد شد معادل ۲ درصد اعتبارات حساب‌های ملی و استانی پیشرفت و عدالت در اختیار شرکت‌ها و صنایعی قرار خواهد گرفت که اقدام به تاسیس هنرستان جوار آن شرکت می‌کنند. 

وزیر آموزش و پرورش افزود: ۲۰ درصد ظرفیت آموزش متمرکز فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها به آموزش مهارت به دانش‌آموزان غیر از رشته فنی و حرفه‌ای اختصاص پیدا خواهد کرد. 

صحرايي درخصوص برنامه آموزشی استان‌ها برای سال تحصیلی جدید، گفت: ۱۰ تا ۲۰ درصد برنامه‌های آموزشی باید متناسب با زیست بوم هر استان امکان تغیبر داشته باشد. امکان‌سنجی این موضوع در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفته و امیدواریم این موضوع نیز به زودی به ثمر برسد. یکی از کارهای آیین‌نامه اخیر این است که ۱۰ درصد برنامه درسی دوره متوسطه اول به نفع مهارت آموزی باید تغییر پیدا کند.  

وی بیان کرد: موضوع تغییر تقویم آموزشی در قالب یک طرح اعلام شده است. کمیسیون آموزش مجلس آن را تصویب کرده و در نوبت صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

صحرایی در پاسخ به سوالی درباره دریافت شهریه برای مهارت آموزی نیز گفت: اگر قانونی در مجلس است که اعلام کرده گرفتن هزینه مهارت آموزی غیرقانونی است، آن قانون مبناست. ما قانونی نداریم که اعلام کرده باشد گرفتن هزینه مهارت‌آموزی غیرقانونی است. اینکه سال گذشته گرفته نشده به این معنا نیست اخذ هزینه مهارت‌آموزی امسال غیرقانونی است.

دیگر خبرها

  • بررسی طرح ساماندهی المپیاد‌های دانش‌آموزی
  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • تغییر۱۰ درصد برنامه درسی دوره متوسطه اول به نفع مهارت‌آموزی
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • کامران در وزن ۹۷ کیلوگرم به چرخه آمد/ بررسی وضعیت یزدانی در اردو
  • واکنش آموزش و پرورش گیلان در پی انتشار یک گزارش
  • رئیس هیات ورزش دانش‌آموزی کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شد
  • چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی در بوشهر آغاز شد
  • وضعیت مطلوب شیر مدارس در چهارمحال‌ و بختیاری
  • وضعیت مطلوب شیر مدارس در چهارمحال‌وبختیاری