Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -   ستاره‌هاي سيگاري، دودي، قليوني و ني‌قليوني، از اولين نسل فوتبال ايران که حساب کني، جايشان در تيم ملي و روي چشم سرخابي‌ها محفوظ است. 
به گزارش "ورزش سه" و به نقل از همشهري ورزشي ، آنها نه که مثل دکتر سوکراتس برزيلي، با نمايي درشت از سيگار برگي بر لب، اداي چريک‌هاي آمريکاي لاتين را دربياورند؛ نه، آنها تنها «يک دود و دمي‌ صرف» و بازيگوش بودند که خوشي زده بود زير شکم‌شان، و فرت فرت دود مي‌کردند تا اداي آدم معمولي‌ها را دربياورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


باحال‌ترين‌شان اکبر افتخاري ستاره دهه‌چهلي تيم ملي بود که در سفر به شوروي با تيم ملي، وقتي توي کوپه‌اش نشسته بود و فس دود مي‌کرد، ناگهان مي‌بيند که مستر سوچ مربي تيم ملي، در حال سرکشي به کوپه‌هاي بازيکنان است. پس دستپاچه شده و از روي شيطنت، سيگار روشن وينستون سه‌خطش را مي‌گذارد لب طفلي ناظم گنجاپور که هر دو، بچه بندر امام بودند و در يک کوپه جا داشتند. سوچ که مي‌رسد به کوپه آنها، مي‌بيند از فرط دود، چشم چشم را نمي‌بيند. مي‌بيند که ناظم خوابِ خواب است اما از سيگاري که به لبش چسبيده، دود مي‌آيد بيرون عين اگزوز تراکتور. برمي‌گردد مي‌گويد: «من هيچ جاي دنيا نديده بودم انسان مرده يا آدم خوابيده، سيگار بکشد، آن‌وقت عين لوله توپ جنگي هم ازش دود بيرون بزند.» اکبر نشسته بود غش‌غش مي‌خنديد و سوچ شاخ درآورده بود و ناظم در خواب غفلت بود و شازده‌هاي تيم ملي هرکدام به سرگرمي‌ خود مشغول بودند.
بعد از نسل شوخ و شنگ اکبر افتخاري، وقتي نوبت به سيگاري‌هاي دهه پنجاهي فوتبال رسيد، در تيم سرفراز حشمت، چندتايي دودي بودند که زده بودند به سيم آخر. سردسته‌شان هم کاپيتان سبيلويي بود که شايد کامل‌ترين فوتباليست تاريخ بود. مردي ياغي و سياسي که علنا جلوي همه سيگار آتش مي‌زد و باکي‌اش نبود. آخرش يک روز حشمت به اصغر اشاره داد که برو به اين بابا محترمانه بگو تو اتاقش بکشه نه توي انظار عمومي ‌و اصغر که بلد بود با گردنکش‌هاي تيم ملي چه شکلي ديالوگ برقرار کند تا مرعوب طرف نشود، ندا داد که حشمت شاکي است. و کاپيتان حساب کار دستش آمد. ديگر از آن تيم تا تيم دهداري که در اردوي دشت مغان با «دود و دم‌بازي»، آبروي هرچه فوتباليست را بردند، يک دهه طول کشيد، تا اينکه آسياب به نوبت، اين‌بار نوبت به قلياني‌هاي دهه نودي رسيد. مردان مفت‌بازي که هيچ‌کدام‌شان انگشت‌کوچيکه دکتر سوکراتس نشدند. نه در آرمانخواهي، نه در فوتبال، نه در منورالفکري و ايثار اجتماعي.

* اول بار که جنجال دود و دمي‌ها به صفحات جلد نشريات ورزشي شنبه‌ها کشيد، در دهه‌50 بود. روزي که باشگاه پرسپوليس طي اطلاعيه‌اي رسمي ‌به بازيکنان سيگاري‌اش توپيد و تهديد به جريمه‌شان کرد، تا روزي که فدراسيون فوتبال، علنا عليه بازيکنان وافوري اعلاميه داد، فقط يکي دوماه فاصله بود. در نسل‌هاي پيشين ممکن بود که وينستون‌کش‌ها تک‌وتوکي باشند داستان اما از دهه50 به بعد به مرز هشدار رسيد و چنان رو شد که حتي سردمداران فدراسيون فوتبال و باشگاه پرسپوليس را به اين صرافت انداخت که براي پيشگيري و بازدارندگي، اطلاعيه‌هاي سفت و سختي منتشر کنند.
اطلاعيه‌هايي که بزهکاري نخبگان افيوني را از جلوي چشم‌ها به پشت پرده‌ها کشاند و براي برخورد «قانوني» با آنها به فکر وصل کردن خلاف‌شان به قوانين «دوپ» و دوپينگ افتاد. چنين شد که اولين‌بار در اواخر سال1353، نشريه کيهان‌ورزشي طي مقالاتي تند، از اين کجروي‌ها و زنهار دادن‌ها پرده برداشت و هشدارهاي نويسندگان ايده‌آليست بالاخره به گوش فدراسيون رسيد و تيتر «اخطار شديد فدراسيون فوتبال به وافوري‌هاي فوتبال ايران» .
در شماره 30 فروردين 1352 کيهان‌ورزشي روي جلد رفت. عين خبر از اين قرار است: «به دنبال دو مقاله‌اي که راجع به معتاد شدن بعضي ورزشکاران رشته‌هاي فوتبال، کشتي و وزنه‌برداري در دو شماره گذشته نوشتيم فدراسيون فوتبال ايران پيشقدم شده و به قرار اطلاعي که به دست آورده‌ايم کليه بازيکنان معتاد را شناخته، و به نامبردگان شديدا اخطار کرده است در صورتي که دست از عمل از زشت خود برندارند آنها را از شرکت در کليه مسابقات داخلي و خارجي محروم مي‌کند و نام‌شان را ضمن اعلاميه‌اي منتشر خواهد کرد. فدراسيون فوتبال يک‌ماه به نامبردگان مهلت داده است که گزارش پزشک مبني بر ترک اعتيادشان را به‌طور محرمانه به دبير فدراسيون تسليم دارند و از آن پس نيز تا مدت شش‌ماه -هر 15روز يک‌بار- اين معاينه را تکرار کنند. يک مقام فدراسيون فوتبال ضمن تشکر از فتح بابي که توسط کيهان‌ورزشي صورت گرفته است گفت فدراسيون فوتبال اين عمل را يک نوع دوپينگ تلقي مي‌کند و براي آنکه ترک‌کنندگان يک‌بار ديگر به اين بلاي خانمان سوز رو نکنند و همچنين براي اينکه احتمالا فوتباليست‌هاي ديگر گرد اين عمل زشت نگردند به خود حق خواهد داد که در پايان هر مسابقه از جام تخت‌جمشيد به حکم قرعه دو بازيکن هر تيم را مورد آزمايش قرار دهد.»
* اين در حالي بود که همزمان با انتشار مقاله‌هاي هشداردهنده کيهان‌ورزشي، برخي باشگاه‌هاي معروف پايتخت -از جمله پرسپوليس- نيز به اين صرافت افتادند که در قراردادهاي رسمي ‌بازيکنان خود، تبصره‌هاي بازدارنده‌اي را به امضا برسانند تا بازيکنان‌شان از چنين خلاف‌هايي دوري کنند. نشريه کيهان‌ورزشي در تاريخ پنجم بهمن1353 خود، طي گزارشي پرده از برخي متون قراردادهاي داخلي بازيکنان باشگاه پرسپوليس درباره دود و دم برداشت و نوشت: «هفته گذشته باشگاه پرسپوليس با بازيکنان خود قرارداد تازه‌اي امضا کرد که اين قرارداد از پاره‌اي جهات، بسيار تازگي دارد. در متن قرارداد مربوط به مقررات باشگاه پرسپوليس آمده است که استعمال دخانيات در رختکن و محوطه ميدان‌هاي ورزشي اکيدا براي بازيکنان اين تيم ممنوع است و به بازيکنان تيم اخطار داده شده است چنانچه 48ساعت قبل از مسابقه، اقدام به شب‌نشيني و شرکت در مجالس کنند از حضور در مسابقه‌ها محروم خواهند شد و در نتيجه از مزاياي مربوط در قراردادشان سهمي‌ نخواهند برد.»
ابراهيم افشار
(منبع : همشهري ورزشي)

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۵۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسمی؛ قرارداد سرجیو کونسیسائو با پورتو تمدید شد

سرمربی پورتو که بارها نامش به عنوان گزینه هدایت سایر تیم ها مطرح شده، در پرتغال ماندنی شد.

طرفداری | سرجیو کونسیسائو، سرمربی 49 ساله پورتو برای تمدید قرارداد با این تیم به توافق رسید.

با اعلام باشگاه پورتو، قرارداد سرجیو کونسیسائو با این تیم تا تابستان 2028 تمدید شد. این سرمربی که از سال 2017 در پورتو حضور دارد، در 372 بازی روی نیمکت این تیم نشسته و 268 پیروزی، 49 تساوی و 55 شکست را با پورتو کسب کرده است. کونسیسائو در طول این هفت سال در پورتو موفق به کسب ده جام مختلف شده است.

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • تکذیبه تشکیل و اعزام تیم ملی فوتبال دانشجویان
  • قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان ۴۰-۵۰ میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟
  • پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند
  • رسمی؛ قرارداد سرجیو کونسیسائو با پورتو تمدید شد
  • مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم
  • ابهام درباره حضور ۲ پرسپولیسی مصدوم
  • نبی: انتخاب برترین‌ها از سوی رسانه ملی انگیزه ها را بالا برده است
  • نامه رسمی فدراسیون فوتبال به AFC برای تغییر مالکیت پرسپولیس و استقلال
  • مکاتبه فدراسیون فوتبال با AFC و حل مشکل مالکیت سرخابی‌ها
  • کشتار ورزشکاران، تخریب اماکن ورزشی و فدراسیون‌ها