Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در ايران دو نوع بنزين به‌صورت معمولي و سوپر عرضه مي‌شود. بنزين معمولي داراي اکتان 87 و بنزين سوپر داراي اکتان 95 است. اما تنوع بنزين عرضه‌شده در سطح اروپا بيشتر است. به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، بنزين داراي درجه کيفي‌اي است که اصطلاحاً به آن اکتان گفته مي‌شود. اکتان، مشخص کننده ميزان مقاومت بنزين در مقابل ضربه موتور است و هرچه اين امتياز بالاتر باشد بنزين در مقابل ضربه موتور مقاومت بيشتري دارد، به‌زباني ساده‌تر، بنزيني که اکتان بالاتري دارد، بيشتر مي‌تواند فشرده شود (به‌همراه هوا) و ديرتر به‌دليل حرارت توليدي از عمل فشرده‌سازي منفجر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق گزارش رسمي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، با استفاده از بنزين اکتان بالا، مي‌توان از نرخ‌هاي فشرده‌سازي بالاتري استفاده کرد، شايان ذکر است که نرخ فشرده‌سازي مستقيماً با مقرون به صرفه بودن حرارتي در ارتباط است و هرچه نرخ فشرده‌سازي بالاتر باشد، پيشرانه مقرون به‌صرفه‌تر عمل خواهد کرد. همچنين زمان‌بندي پيشرفته احتراق، به‌کمک بنزين اکتان بالا ممکن مي‌شود، يعني شمع به‌خوبي هنگامي که پيستون به بالاترين وضعيت فشرده‌سازي مي‌رسد عمل مي‌کند.
خودروهاي شهري با بنزين اکتان بالاتر عملکرد بهتري دارند به‌شرطي که براي بنزين اکتان بالا طراحي شده باشند، اگر سازنده خودروي شما گفته باشد که بنزين معمولي استفاده کنيد، بنزين اکتان بالا در عملکرد آن تفاوت قابل توجهي نخواهد داشت ولي اگر خودرويي توصيه شده باشد که از بنزين اکتان بالا در آن استفاده کنيد، عملکرد بسيار بهتري خواهد داشت.
در ايران، دو نوع بنزين به‌صورت معمولي و سوپر عرضه مي‌شود. بنزين معمولي داراي اکتان 87 و بنزين سوپر داراي اکتان 95 است. اما تنوع بنزين عرضه‌شده در سطح اروپا بيشتر است.
در اروپا بنزين‌هايي با اکتان 95، 97، 98، 99 و 100 عرضه مي‌شوند که قيمت‌هاي متفاوتي دارند و کيفيت آنها با نماد اختصاري RON به‌معناي Research Octane Number مشخص مي‌شود.
ٰانتهاي پيام/*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۵۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امشب؛ آخرین مهلت انتخاب خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه

مهلت انتخاب ۵ خودروی وارداتی عرضه شده سامانه یکپارچه پایان امروز سه‌شنبه به اتمام می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، از روز یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت نخستین مرحله عرضه خودروهای وارداتی در سال جدید و البته اولین دور از فروش خودروهای برقی در سامانه یکپارچه به آدرس https://saleauto.ir شروع شد.

در این مرحله متقاضیانی که اسفند ماه سال ۱۴۰۱ با مسدود کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده بودند، می‌توانند از میان پنج خودروی عرضه شده که سه خودروی هیوندای ENS۱، لونا و هونگچی EQM۵EV برقی هستند و همچنین نیسان سانی (بنزینی) و لاماری‌ایما هیبریدی، خودروی مد نظر خود را انتخاب کنند.

لازم به ذکر است در این دور ثبت نام جدیدی صورت نمی‌گیرد و فقط متقاضیان نوبت دهی شده در اسفند ۱۴۰۱ می‌توانند خودرو انتخاب کنند.

کد خبر 751463

دیگر خبرها

  • مادران دارای ریسک بارداری بالا، در محیطی با هوای پاک سکونت کنند
  • امشب؛ آخرین مهلت انتخاب خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه
  • کشف ۲۷ میلیون لیتر بنزین قاچاق و توقیف ۴۰۰۰ خودروی شوتی در یک سال
  • متقاضیان خرید خودرو بخوانند/ قیمت خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه اعلام شد + جزییات
  • چالش ناترازی بنزین با «متانول» برطرف می‌شود؟
  • قیمت خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه اعلام شد
  • اولین دور فروش خودروهای برقی وارداتی آغاز شد
  • تخصیص زمین به خانواده ۳ فرزند به بالا در استان همدان
  • آغاز اولین فروش خودروهای برقی از امروز
  • نجات مصدومان حادثه واژگونی خودرو و ریزش بنزین در رشت