Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: شبکه اجتماعی که سرور آن هم در خارج از کشور است حق دارد که 30 میلیون ایرانی در آن حضور داشته باشند؟ این «هیچ»، یک «هیچِ امنیت ملی» است نه یک «هیچ سیاسی».

سردار غلامرضا جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با بیان اینکه چون گوشی‌های هوشمند کوچک هستند، ممکن است مردم و مسئولان حس نکنند که همین گوشی‌های کوچک تا چه اندازه می‌توانند خطرآفرین باشند، اظهار کرد: گوشی‌های هوشمند امروز با توجه به سنسورهای مختلفی که بر روی آنها نصب شده، به اندازه «اَبر کامپیوترها» قدرت پردازش اطلاعات دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی توضیح داد: اگر «مکان‌نما» یا همان «لوکیشن» تلفن همراه کنترل نشود، «به ساعت و به دقیقه»، تمام مسیرهای رفت و آمدی ما در هر جایی که باشیم، رصد می‌شود؛ این وضعیت ممکن است برای یک آدم عادی چندان مهم نباشد اما برای مسئولان ما بسیار با اهمیت است. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: ثبت هر لمس بر روی تلفن‌های همراه هوشمند، اثر انگشت ما را برای شرکت سازنده گوشی ارسال می‌کند که بسیار خطرناک است. وقتی که از وِب‌کم تلفن همراه استفاده می‌کنیم، عکس قرنیه چشم ما ثبت می‌شود. میکروفون‌ها و دوربین‌های مخفی زیادی در برخی از گوشی‌های همراه وجود دارند که ما تنها می‌توانیم برخی از آنها را کنترل و مدیریت کنیم. اگر از سمت شرکت سازنده آن گوشی، فرمان خاصی داده شود، این امکان وجود دارد که دوربین‌های گوشی به نحوی که فرد صاحب گوشی مطلع نشود، روشن شوند.

سردار جلالی با بیان اینکه گوشی‌های هوشمندی که امروز در اختیار اکثر افراد جامعه ایران قرار دارد، متناسب با نیاز شرکت سازنده تلفن همراه، «آپدیت» یا «بروز رسانی» می‌شوند، افزود: مثلا شرکت‌های سازنده تلفن همراه، گوشی‌های مسئولان و مقامات کشور را آنگونه که خودشان می‌خواهند، بروزرسانی می‌کنند. 

وی همچنین با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی استفاده از گوشی‌های هوشمند در جامعه ما، «موافقت غیرهوشیارانه با قوانین نرم‌افزارها» است، گفت: برخی از نرم‌افزارها در هنگام نصب بر روی تلفن‌های هوشمند، قوانینی را روبروی فرد می‌گذارند تا اگر صاحب گوشی با آنها موافق بود، نصب نهایی انجام شود. اکثر قریب به اتفاق صاحبان گوشی‌های هوشمند نیز در حالیکه این قوانین را به صورت کامل نخوانده‌اند، با آنها موافقت می‌کنند و گزینه «Agree» را لمس می‌کنند.  به عنوان مثال در قوانین نرم‌افزار موردنظر، آورده شده که «در صورت نصب این نرم افزار، تمامی اطلاعات گوشی، دفترچه تلفن، پیام‌ها، عکس‌ها، ویدیوها و ... که در گوشی شما وجود دارد، در اختیار نرم‌افزار و به تبع آن شرکت سازنده نرم‌افزار قرار می‌گیرد». بسیاری از ما هم در حالیکه این قوانین را مطالعه نکرده‌ایم، با آن موافقت می‌کنیم و نصب نهایی را انجام می‌دهیم. حتی در متن قوانین برخی این نرم‌افزارها آورده شده که «ممکن است اطلاعات مربوط به شما را در اختیار دیگران قرار داده شود.»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه تصریح کرد: «Big Data» شبکه تلگرام در خارج از کشور ما قرار دارد و اگر قرار باشد این «Big Data» ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، اطلاعات فراوانی در اختیار این شرکت قرار می‌گیرد. آنها از این طریق می‌توانند افکار اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه ما را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهند. به عنوان مثال، با استفاده از داده‌کاوی این اطلاعات، می‌توان با قطعیت 97 درصدی نتیجه انتخابات‌های کشور را پیش‌بینی کرد و حتی به آن جهت داد.

سردار جلالی در ادامه با بیان اینکه  شبکه تلگرام به راحتی می‌تواند اطلاعاتی که در اختیار دارد را به فروش برساند، تاکید کرد: این اطلاعات به درد هیچ کسی جز اسرائیلی‌ها، آمریکایی‌ها و عربستانی‌ها نمی‌خورد. برخی‌ها می‌پرسند چطور می‌شود که عربستانی‌ها بر جریانات اجتماعی ما مسلط می‌شوند؟ چطور می‌شود که آنها وارد غائله‌های اجتماعی ما می‌شوند و آن را به «آتش اجتماعی» تبدیل می‌کنند؟ این ابزارها نباید در اختیار افرادی در خارج از کشور باشد که بتوانند بر ما مدیریت کنند. این «باید» یک «باید جدی و ملی» است، چه یک جریان سیاسی خوشش بیاید و چه یک جریان سیاسی دیگر بدش بیاید.

وی گفت: شبکه اجتماعی که سرور آن هم در خارج از کشور است حق دارد که 30 میلیون ایرانی در آن حضور داشته باشند؟ این «هیچ»، یک «هیچِ امنیت ملی» است نه یک «هیچ سیاسی».

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۶۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انگیزه برای قتل زن مورد علاقه‌ با ۱۹ضربه چاقو در خیابان بالاشهر

رهگذران که شاهد درگیری بودند، ناگهان با صحنه تلخ و عجیبی مواجه شدند.

روزنامه ایران نوشت: مرد جوان گوشی تلفن همراهی در دست داشت و زن جوان با اصرار از او می‌خواست گوشی‌اش را پس بدهد اما در یک لحظه مرد عصبانی دست به جیب شد و با بیرون آوردن یک چاقو ضربات متعددی به زن جوان زد و پا به فرار گذاشت.

شاهدان بلافاصله با اورژانس و پلیس تماس گرفتند و زن جوان به بیمارستان منتقل شد اما ۱۹ ضربه چاقو او را به کام مرگ کشاند. گزارش قتل زن جوان به بازپرس سالار صنعتگر اعلام شد و تیم جنایی تحقیقات خود را برای شناسایی و دستگیری عامل جنایت آغاز کردند.

هویتی برای قاتل

با حضور کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی در محل، مشخص شد محل سکونت زن جوان چند خیابان پایین‌تر از محل قتل بوده است. یکی از شاهدان در تحقیقات گفت: زن جوان اصرار داشت که گوشی تلفن همراهش را از قاتل بگیرد اما او ممانعت می‌کرد و می‌خواست محتویات داخل گوشی را ببیند. به همین دلیل مقتول به دنبال مرد جوان می‌دوید و فریاد می‌کشید.

خیلی زود محل زندگی مقتول و خانواده‌اش شناسایی شد و در تحقیقات از آنها مشخص شد مقتول مدتی قبل از همسرش جدا شده و با فرزندش زندگی می‌کرده است. مدتی قبل او با مردی به نام پژمان آشنا شد. اما بعد از چند ماه زن جوان تصمیم به جدایی گرفت اما مرد جوان موافق جدایی نبود.

با این اطلاعات احتمال ارتکاب قتل از سوی پژمان قوت گرفت و کارآگاهان با دریافت عکس وی و نشان دادن به شاهدان ماجرا مطمئن شدند که قتل از سوی او رخ داده است.

همچنین کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت در بازبینی دوربین‌های مداربسته اطراف محل درگیری تصاویر ضارب را بدست آوردند که با تطبیق عکسی که از پژمان در دست داشتند، تأیید می‌کرد که او قاتل فراری است.

دستگیری در شمال

با شناسایی هویت قاتل، تیم تحقیق راهی محل زندگی او شدند، اما مرد جوان آنجا را ترک و فرار کرده بود. تحقیقات برای شناسایی متهم ادامه داشت تا اینکه رد او در یکی از شهرهای شمالی کشور بدست آمد. کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت، پس از هماهنگی‌های قضایی، راهی محل مخفیگاه متهم شده و او را بازداشت کردند.

متهم پس از انتقال به پایتخت، به قتل ناخواسته زن جوان اعتراف کرد. پژمان، برای تکمیل تحقیقات به دستور بازپرس شعبه هشتم دادسرای امور جنایی پایتخت به اداره آگاهی منتقل شد و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

نمی‌دانستم مرتکب قتل شده‌ام

مرد جوان که به اتهام قتل بازداشت شده، مدعی است پس از ضربه زدن به زن جوان و هنگام فرار از اینکه زن مورد علاقه‌اش به قتل رسیده بود، اطلاع نداشته و بعد از دستگیری متوجه شده است.

با مقتول چطور آشنا شدی؟

۵ ماه قبل در یکی از خیابان‌های شمال تهران با او آشنا شدم. رابطه‌مان اوایل در حد تلفن و پیامک بود، اما کم کم قرار ملاقات‌ها شروع شد و مدام همدیگر را می‌دیدیم. به خودم که آمدم متوجه شدم او را خیلی دوست دارم و او همان زنی است که سال‌ها دنبالش بودم.

با این همه علاقه چرا او را به قتل رساندی؟

قصدم کشتن نبود. اصلاً نمی‌دانستم که او را کشته‌ام. وقتی او را زدم و فرار کردم نگران حالش بودم اما جرأت نمی‌کردم تماس بگیرم.می‌دانستم پلیس در تعقیبم است و می‌ترسیدم که لو بروم از طرفی هراس این را داشتم که بشنوم او کشته شده است.

چرا تلفنش را گرفته بودی؟

شک کرده بودم. رابطه ما خیلی خوب بود اما از یک هفته قبل از قتل همه چیز تغییر کرد. رفتارش سرد شده بود و تلفن‌هایم را پاسخ نمی‌داد. از هر ۱۰ پیام یک پیام را جواب می‌داد. پیگیر رفتارش شدم و او گفت که دیگر نمی‌خواهد با من ادامه دهد و خواست که با او تماس نگیرم.

چرا؟

خودم هم نمی‌دانم، رابطه‌مان خوب بود و حتی قرار بود با هم ازدواج کنیم. اما یک دفعه تغییر کرد، احساس می‌کردم شخص دیگری وارد زندگی‌اش شده است و باید به این موضوع پی می‌بردم.

روز حادثه چه اتفاقی افتاد؟

به مقابل خانه‌اش رفتم و از او خواستم گوشی تلفن همراهش را بدهد تا آن را بررسی کنم. تصور می‌کردم اگر پای شخص سومی در این میان باشد، بی‌شک پیام‌ها یا تماس‌هایش را در گوشی می‌بینم. اما او نمی‌خواست تلفنش را ببینم و زمانی که گوشی او را به زور گرفتم، تا چند خیابان آن طرف‌تر دنبالم آمد.

چرا چاقو داشتی؟

چاقو را بردم تا او را بترسانم و بتوانم گوشی تلفن همراهش را بگیرم و با بدست آمدن رمز گوشی، وارد آن شوم و بفهمم که آیا به من خیانت کرده است یا خیر.

چند ضربه به او زدی؟

نمی دانم، خیلی عصبانی بودم. پلیس می‌گوید که ۱۹ ضربه زده‌ام. آن زمان چون حالم را نمی‌فهمیدم، به یاد ندارم چند ضربه زده‌ام.

دیگر خبرها

  • گوشی هوشمند به "کنترل تلویزیون" تبدیل می‌شود
  • همراه پرخرج
  • انگیزه برای قتل زن مورد علاقه‌ با ۱۹ضربه چاقو در خیابان بالاشهر
  • سرک کشیدن در موبایل همسر باعث قتل شد!
  • سرک کشیدن در موبایل همسر باعث قتل شد
  • وارسی گوشی موبایل همسر باعث قتل شد
  • وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست
  • واردات ۵۰۰ هزار گوشی تلفن همراه در یک ماه
  • پیام لیبرمن به سیاستمداران اسرائیلی: ساکت باشید
  • معاون علمی رئیسی: افرادی که از کشور خارج می‌‎شوند با منِ نوعی مشکل دارند نه با ایران