Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: یکی از معاونت های کاربردی و تاثیرگذار در دانشگاه علوم پزشکی قم که ارتباط های گسترده ای نیز با دانشجویان برقرار می کند، معاونت دانشجویی و فرهنگی است که با برنامه های متنوع خود می کوشد فضای مناسب را برای دانشجویان فراهم آورد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، این معاونت دارای بخش های مختلفی است که در طول دوره تحصیلی برای دانشجو برنامه داشته و می کوشد تا علاوه بر ایجاد خدمات رفاهی، خدمات فرهنگی و هنری را نیز در میان دانشجویان گسترش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به منظور کسب اطلاعات بیشتر از این معاونت به محضر دکتر حکيم الهي معاون دانشجويي و فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي قم رسیدیم و در خصوص فعالیت این این معاونت جویا شدیم.

 

 *آقاي دكتر معاونت دانشجويي و فرهنگي در دانشگاه علوم پزشكي چه وظايف و رويكردي را پيگيري مي‌كند؟

معاونت دانشجويي فرهنگي بر اساس وظيفه خود در حوزه مرتبط با امور رفاهي دانشجويان مانند خوابگاه، تغذيه دانشجويان و ساير كمك‌ها از جمله پرداخت وام‌ها فعاليت دارد يا در حوزه نقليه امكاناتي براي رفت و آمد دانشجويان از دانشگاه به خوابگاه يا نقاط مختلف سطح شهر فراهم مي‌كند.

بخش ديگر فعاليت‌ها مربوط به بحث فرهنگي است كه در اين بخش مأموريت‌هاي مختلفي دارد و در اين زمينه كارهاي گسترده‌اي انجام شده و در رأس آنها فعاليت‌هاي قرآني است كه دانشگاه طرحي با عنوان نسيم بهشتي را در دانشگاه اجرا كرد كه تشويق حفظ قرآن بر اساس تأكيد رهبر معظم انقلاب در اين طرح صورت گرفت.

اكنون نزديك به 10 درصد دانشجويان در بحث حفظ قرآن از يك جزء تا حفظ كامل قرآن فعاليت دارند.

فرزندان كاركنان نيز زيرپوشش اين طرح قرار رگرفتند به طوري كه برنامه‌هايي در تابستان گذشته نزديك به 120 نفر از فرزندان كاركنان برگزار شد و تشويق‌هايي در اين زمينه صورت گرفت.

 

*معاونت در زمينه ترويج و حمايت از ازدواج چه اقداماتي انجام داده است؟

معاونت در بحث ازدواج فعاليت‌هاي قابل توجهي در زمينه ترغيب و آگاه‌سازي دانشجويان و خانواده‌هاي آنها داشته و كارگاه‌هاي زيادي برگزار كرده و از خانواده‌ها و اساتيد براي شركت دعوت كرده تا به آگاه‌سازي بپردازند.

بحث واسطه‌گري در امر ازدواج از ديگر موارد است كه كانون پيوند در اين زمينه فعاليت دارد و بر اين اساس 63 مورد ازدواج در چهار سال اخير به نتيجه رسيده است.

 

*معاونت در عرصه فعاليت‌هاي اجتماعي دانشجويان چه فعاليت‌هايي دارد؟

فعاليت‌هاي دانشجويان در عرصه سياسي و اجتماعي به شكل تشكل‌هاي دانشجويي، نشريات و كانون‌ها خود را نشان مي دهد. در سال 93 تنها تشكل فعال دانشجويي بسيج دانشجويي بود ولي امروز به جز بسيج سه تشكل دانشجويي ديگر فعاليت مي كنند و مجوز فعاليت از هيأت نظارت بر تشكل‌هاي دانشگاه دريافت كردند و اكنون نيز فعال هستند.

در حوزه نشريات دانشگاهي از 14 نشريه در سال 93 به 33 نشريه تاكنون رسيده كه دانشجويان در حوزه‌هاي مختلف طنز، سياسي، ادبي اجتماعي،‌ علمي و تخصصي به قلم‌زني مي‌پردازند.

 

*دانشجويان در بخش اردوهاي جهادي به چه صورتي فعاليت دارند؟

دانشجويان فعال در اردوهاي جهادي از حمايت كامل معاونت دانشجويي فرهنگي برخوردار بودند و اين افراد فعاليت‌هاي قابل قبولي در مناطق محروم استان و فعاليت‌هايي در مناطق محروم خارج از استان داشتند.

بيشتر اين فعاليت‌ها در زمينه فرهنگي، بهداشت و سلامت ساكنان مناطق محروم بوده است.

 

*عملكرد فرهنگي معاونت در بين دانشجويان به چه صورت است؟

بحث كانون‌ها از نكات قابل توجه ديگر است كه به فعاليت‌هاي فرهنگي حوزه معاونت مربوط مي‌شود كه موقعيتي براي دانشجويان است كه به فعاليت‌هاي متنوع ديگر به جز حوزه درسي خودشان بپردازند.

تعداد كانون‌ها از 6 كانون در سال 93 به 9 كانون در دوران كنوني رسيده كه در حوزه‌هاي مختلف فعاليت دارند.

حمايت‌هاي معاونت در بخش هيأت دانشجويي از ديگر فعاليت‌ها است كه از هيأت دانشجويي نهايت حمايت را داشته و اين دانشجويان از سال 94 تاكنون فعال‌تر شده و مراسم‌هايي داشته و طي يك هفته متوالي در دانشگاه با حضور دانشجويان، ‌اساتيد و هيأت علمي و كاركنان عزاداري صورت گرفته و حتي پذيرايي اين افراد به عهده معاونت بوده است.

تلاش مي‌شود دانشجويان درحوزه فرهنگي بتوانند فعاليت‌هاي فوق برنامه هدفمند و قابل قبولي داشته باشند و در اين حوزه نيز با آموزشگاه‌هاي فني و حرفه‌اي، جهاد دانشگاهي و‌ برخي آموزشگاه‌هاي سطح شهر تفاهم‌نامه‌هايي امضا شده تا دانشجويان در رشته‌هايي به جز رشته درسي توانمندي كسب كنند.

بر اساس دستورالعمل و ابلاغ وزارتخانه در دو جشنواره قرآن و عترت و فرهنگي دانشگاه حضور فعال دارد به طوري كه دانشجويان اساتيد و كاركنان در سال 95 پنج رتبه كشوري در جشنواره قرآن و عترت وزارتخانه و دو رتبه كشوري در جشنواره فرهنگي كسب كردند.

چهار انجمن علمي تازه تأسيس وجود دارد كه دانشجويان در حوزه‌هاي مختلف تخصصي در آنها فعاليت دارند.

 

*چه برنامه‌هايي براي نشاط دانشجويان در دستور كار است؟

اردوهاي متعدد دانشجويي براي نشاط دانشجويان و سلامت روان آنها برگزار مي شود كه اين اردوها به دو دسته يك و چند روزه تقسيم مي‌شوند. اردوهاي يك روزه به مناطق نزديك مانند استان تهران، كاشان و اصفهان و اردوهاي چند روزه به شهر مشهد و برخي اوقات شهرهاي ديگر از جمله شيراز بوده است.

 

*در زمينه مراسم‌هاي دانشجويي چه اقداماتي انجام شده است؟

مراسم‌هاي مختلف به مناسبت فارغ التحصيلي دانشجويان، روزهايي با عنوان بهداشت حرفه‌اي، علوم آزمايشگاهي و روپوش سفيد و با حمايت معاونت برنامه برگزار مي‌شود و با استقبال قابل توجه دانشجويان رو به رو بوده است.

 

*چه برنامه‌اي براي توانمندسازي عقيدتي دانشجويان در دستور كار داريد؟

طرح معرفتي شهيد بهشتي براي توانمندسازي عقيدتي دانشجويان از سال‌هاي گذشته در معاونت اجرا مي‌شود و تاكنون هفت دوره اجرا شده كه دانشجويان تمام شبهات اعتقادي كه براي آنها مطرح است ابراز مي‌كنند و از سوي اساتيد متبحر به پاسخگويي و برطرف شدن شبهه پرداخته مي‌شود و نتايج بسيار قابل قبول و خوشحال‌كننده داشته است.

 

*در زمينه خوابگاه‌هاي دانشجويي چه خدماتي ارائه مي‌شود؟

احداث خوابگاه دانشجويي و سالن تربيت بدني واقع در پرديس دانشگاه رو به روي ورزشگاه يادگار با همت معاونت پشتيباني دانشگاه تكميل واز سوي وزير بهداشت افتتاح شد.

اين امر سبب شد دانشجويان از خوابگاه استاندارد، نوساز و با امكانات مناسب برخوردار باشند. خوابگاه جديد دختران داراي ظرفيت 500 نفري است كه اكنون نزديك 360 نفر دانشجو در آن بخش ساكن هستند.

پيش از اين خوابگاه دختران در 20 متري شهيد بهشتي ساختمان قديمي وجود داشت كه از نظر تأسيسات فرسوده و مشكل‌ساز بود.

دانشگاه علوم پزشكي قم در حال توسعه است و هر سال تعداد دانشجويان و رشته‌ها افزايش پيدا مي‌كند كه سبب شده روز به روز بر نياز به خوابگاه دانشجويي افزوده شود.

 اميدواريم با مساعدت وزارتخانه و مقامات استاني بتوانيم خوابگاه پسران را احداث كنيم زيرا موقعيت كنوني خوابگاه پسران ساختماني فرسوده است كه بناي اصلي آن براي امور ديگر بوده است و صرفا خوابگاه دانشجويي نيست.

در پرديس زميني براي خوابگاه پسران است كه به طور جدي پيگير هستيم كه با مساعدت وزارت در نخستين فرصت بتواتيم كلنگ احداث خوابگاه پسرانه را رو به روي ورزشگاه يادگار امام به زمين بزنيم البته اكنون در مرحله دستيابي به تفاهم اوليه و مقدمات با وزارت هستيم.

 

*معاونت در حوزه تغذيه دانشجويان چه خدماتي ارائه مي‌دهد؟

دانشگاه علوم پزشكي قم با وجود آنكه بودجه تخصيص يافته تغذيه دانشجويان كفايت اين ميزان تغذيه را نمي داد از درآمد اختصاصي خود نهايت كمك را داشته تا بتواند غذاي مناسبي در سه وعده در اختيار دانشجويان قرار دهد.

بر اساس نظرسنجي صورت گرفته 70درصد دانشجويان از وضعيت تغذيه دانشگاه رضايت داشته‌اند.

يك سال زودتر از تأكيد وزارتخانه مبني بر ايجاد شوراي صنفي ورود پيدا كرديم كه برخي امور كه منع قانوني ندارد، به دانشجويان واگذار مي‌شود.

 

*در زمينه ارائه تسهيلات به دانشجويان چه اقداماتي انجام شده است؟

در زمينه تسهيلات دانشجويي در سال گذشته 995 نفر دانشجويان وام كمك هزينه تحصيلي دريافت كردند كه در مجموع مبلغ 460 ميليون تومان را شامل مي‌شود و مي‌توان بيان كرد نزديك 50 درصد دانشجويان دانشگاه از وام كمك هزينه تحصيلي استفاده كردند.

سال گذشته حدود 170 دانشجو از وام ضروري بهره‌مند شدند و وام وديعه مسكن سال گذشته به 20 نفر از دانشجويان ارائه شد.

علاوه بر وام‌هايي كه از طريق صندوق رفاه وزارت بهداشت به دانشجويان تعلق مي‌گيرد با رأي‌زني با صندوق وام بنياد علوي سال گذشته وامي به 63 نفر دانشجو اختصاص پيدا كرد كه مبلغ 600 هزار تومان براي دانشجويان مجرد را شامل مي‌‌شد.

تمام دانشجويان در حوزه رفاهي بيمه حوادث هستند و در صورتي كه حادثه‌اي براي دانشجو روي دهد از مزاياي بيمه حوادث استفاده مي‌كنند.

آزمايشات مربوط به نيدل استيك در دستور كار است به طوري كه پس از واكسيناسيون دانشجويان به هپاتيت ب اگر سطح آنتي بادي خون افراد پايين باشد با اين غربالگري به طور مجدد واكسيناسيون آنها تجديد مي‌شود تا سطح ايمني دانشجويان افزايش پيدا كند.

در حوزه نقليه نيز دانشگاه تسهيلات خوبي براي دانشجويان در نظر گرفته و از تمام خوابگاه‌ها و دانشكده‌ها بحث سرويس‌دهي درون شهري انجام مي‌شود و به مقصد بيمارستان‌ها و خوابگاه‌ها رضايتمندي ايجاد شده تا دانشجويان از اين تسهيلات استفاده كنند.

 

*در حوزه امكانات ورزشي و تربيت بدني چه اقداماتي انجام شده است؟

سالن 2 هزار نفري شهيد ميرزايي مجتمع پرديس دانشگاه واقع رو به روي ورزشگاه يادگار امام سال گذشته پس از تجهيز افتتاح شد.

در كنار سالن ورزشي مجموعه‌هاي جنبي مانند سالن مجهز تيراندازي داراي سيبل‌هاي ديجيتال امسال افتتاح شد كه كه در سطح قم كم‌نظير است.

اداره تربيت بدني و اغلب استخرهاي سطح شهر با دانشگاه طرف قرارداد هستند و دانشجويان از سانس‌هاي اختصاصي و بليط نيم بها استفاده مي‌كنند.

با باشگاه‌هاي ورزشي در سطح استان مانند رشته‌هاي مختلف ورزشي مانند بدنسازي، ورزش‌هاي انفرادي و تيمي طرف قرارداد هستيم و براي دانشجويان تسهيلات فراهم شده تا با كمترين هزينه از اين ورزش‌ها استفاده كنند و در المپيادهاي ورزشي شركت كنند.

 

*فعاليت‌هاي اداره مشاوره دانشجويي چه حوزه‌هايي را دربرمي‌گيرد؟

 اداره مشاوره دانشجويي يكي از ادارات تابعه است كه دانشجوياني كه به هر دليلي در حوزه‌هاي روانشناختي دچار مشكل هستند مراجعه و مشاوره رايگان دريافت مي‌كنند.

با برخي از مراكز خصوصي مشاوره نيز طرف قرارداد هستيم و دانشجويان از تسهيلات دفاتر خصوصي مشاوره در سطح شهر نيز استفاده مي‌كنند. برگزاري كلاس‌هاي توجيهي براي دانشجويان در دستور كار است و كلاس‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي براي دانشجويان داشته تا بتوانيم در بحث بيماري‌هاي روانشناختي حمايت خوبي از دانشجويان داشته باشيم تا عوارض مسائل رواني و افسردگي كاهش پيدا كند.

در مجموع معاونت دانشجويي فرهنگي بخشي خدماتي است و توانسته به اندازه توان يك رضايت نسبي در بين دانشجويان داشته باشد و در آينده تلاش مي‌شود سطح خدمات از نظر كيفيت و تنوع افزايش پيدا كند.

 

پایان پیام/343

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۶۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوی جهادی نوروزی با بیش از ۹۰ دانشجو + تصاویر

دبیر قرارگاه جهادی نوروزی بسیج دانشجویی خراسان‌شمالی گفت: اردوی جهادی در منطقه غلامان شهرستان رازوجرگلان از ششم تا شانزدهم فروردین با حضور بیش از ۹۰ نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان استان در حال برگزاری است.

پویا حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از خراسان‌شمالی اظهار کرد: اردوی جهادی به همت دانشجویان دانشگاه‌های مختلف استان از ششم تا شانزدهم فروردین در منطقه غلامان شهرستان رازوجرگلان در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه هشت دانش‌آموز پسر، ۷۰ دانشجوی آقا و ۱۵ دانشجوی خانم در این اردوی جهادی شرکت کرده‌اند، افزود: فعالیت دانشجویان در این اردو فرهنگی، عمرانی، تربیتی و رسانه بوده و برنامه‌های فرهنگی اردو شامل برگزاری کلاس‌های قرآن، زبان‌های خارجه و معارف برای مردم است.

دبیر قرارگاه جهادی بسیج دانشجویی خراسان‌شمالی گفت: برگزاری کلاس‌های تشکیلاتی، ازدواج توحیدی و جریان‌شناسی تاریخی از جمله برنامه‌های در نظر گرفته توسط مسؤلان اردو برای جهادگران است.

کد خبر 739841

دیگر خبرها

  • دانشجوی کانادایی حامی فلسطین راهی بیمارستان شد
  • اردوی جهادی نوروزی با بیش از ۹۰ دانشجو + تصاویر
  • استفاده از ظرفیت دانشجویان در فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان
  • دانشکده داروسازی در استان کردستان تاسیس می شود
  • نحوه برگزاری کلاس‌های دانشجویان پس از تعطیلات نوروز اعلام شد
  • آمار افت و خیز دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو اعلام شد/ روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد
  • اعلام جزئیات برگزاری آزمون فرهنگیان
  • تامین خوابگاه یکی از شروط صدور مجوز برای جذب دانشجوی بین‌الملل + فیلم
  • ۵۰ درصد از ظرفیت علوم پایه باید صرف بررسی چالش‌های آینده شود
  • اتحادیه‌های دانشجویی: دفاع از فلسطین وظیفه همگان است