Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-25@13:58:21 GMT

مسیر یاب «ویز» ایرانی به بازار آمد

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۱۷۷۵۸

مسیر یاب «ویز» ایرانی به بازار آمد

رکنا: جای خالی نرم‌افزارهای مسیریاب صوتی بدون دردسر فیلترشکن، برنامه‌نویسان ایرانی را بر آن داشت که با اتکا به توانایی‌های خود به تولید یک نرم‌افزار بومی اقدام کنند.

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، اپلیکیشن ویز یک برنامه مسیریاب بر مبنای GPS با قابلیت راهنمایی لحظه‌به‌لحظه برای گوشی‌های هوشمند است اما در شرایطی که تاکسی‌های اینترنتی از آن به عنوان برنامه‌ای با قابلیت نمایش ترافیک استفاده می‌کردند، سال گذشته از کافه‌بازار حذف شده و در نهایت به دستور مقامات قضایی با این توضیح که حوزه سرویس‌های‌ مکان‌محور به دلیل ارتباط نزدیک با داده‌های باارزشی همچون داده‌های مکانی کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است و ویز یک ابزار جاسوسی متعلق به رژیم صهیونیستی است، فیلتر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمود واعظی - وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات - آن زمان درباره تصمیم برای فیلترینگ ویز اظهار کرده بود: این تصمیم در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای گرفته نشده بود بلکه یک قاضی Judge در این باره حکمی را صادر کرده بود. ما با توجه به اینکه این نرم‌افزار جایگزین‌های متعدد داشته این دستور را اجرا کردیم. اگر زمانی این نرم‌افزار به کسب‌وکارها مربوط می‌شد یا جایگزینی برای آن وجود نداشت ممکن بود ما مذاکراتی در این خصوص داشته باشیم اما زمانی که این نرم‌افزار دارای جایگزین است چرا بخواهیم حتما از آن استفاده کنیم.

نخبگان ایرانی دست به کار شدند

نبود نمونه ایرانی باکیفیت در این حوزه مشکلات بسیار زیادی برای هموطنان فارسی‌زبان ایجاد کرده است. اما به دلیل حل نشدن نیاز کاربران همچنان رانندگان با استفاده از روش‌های مختلف نظیر استفاده از فیلترشکن‌های مختلف اقدام به استفاده از مسیریاب ویز می‌کردند که مجبور به قبول سختی‌های استفاده از این روش و پرداخت هزینه‌های اضافه پهنای باند و تهیه ابزارهای فیلترشکن بودند. به همین خاطر جمعی از نخبگان دانشگاه شریف اعلام کردند که تحت قالب مجموعه "دال" جمع شده و مسیریاب صوتی را ارائه کردند.

بنا بر اعلام مجموعه دال در بهمن ۱۳۹۵ شروع به فعالیت در حوزه سرویس‌های مکان‌محور کرده و با نگاه به نیاز روزافزون جامعه ایرانی به مسیریاب فارسی که با توجه به ظهور تاکسی‌های اینترنتی نظیر اسنپ و تپسی روزبه‌روز بر اهمیت آن افزوده می‌شد، تصمیم به ارائه نقشه و مسیریاب صوتی به زبان فارسی گرفت. مسیریاب صوتی دال در قالب برنامه کاربردی تلفن همراه در بستر اندروید اوایل مهر ماه به بازار Store عمومی ارائه شده و به گفته دست اندرکاران در اولین هفته‌های ارائه به بازار توانست حدود ۱۰هزار کاربر را جذب کند.

نقشه فارسی، نمایش ترافیک لحظه‌ای راه‌های کشور، امکان جست‌وجو بین مکان‌های مختلف، مسیریابی و پیشنهاد مناسب‌ترین مسیر بر اساس ترافیک لحظه‌ای جاده‌های شهری، تخمین زمان رسیدن به مقصد بر اساس ترافیک راه‌ها در طول مسیر، ارائه راهنمای صوتی و دستورات راهنمای مسیر به زبان فارسی در نقاط مختلف مسیر، همراهی در طول سفر و نشان دادن لحظه‌ای مکان متحرک روی مسیر، ذخیره مکان‌های مختلف به عنوان علاقه‌مندی و مسیریابی از بین موارد مورد علاقه و سابقه مسیرهای قبلی و امکان مسیریابی مستقیم از سایر نرم‌افزارهای تاکسی‌یاب از ویژگی‌های اصلی مسیریاب صوتی دال است.

این مسیریاب صوتی ویژگی‌های اصلی مورد نیاز برای یک سفر را در اختیار کاربر قرار داده است و کاربران تنها با انتخاب مقصد خود می توانند تا انتهای مسیر از راهنمایی این مسیریاب استفاده کنند. از مزایای استفاده از یک اپلیکیشن بومی مورد تایید علاوه بر فارسی بودن آن، این است که طبعا کاربران نیازی به استفاده از فیلترشکن ندارند. همچنین با استفاده از دال داده‌های مکانی که از اهمیت بالایی برخوردار هستند نیز در اختیار اپلیکیشن‌های خارجی نظیر ویز قرار نمی‌گیرد.

فیلم‌های آموزشی نرم‌افزار دال در آپارات موجود است و کاربران برای دریافت مسیریاب دال می‌توانند به مارکت‌های داخلی بازار و ایران‌اپس مراجعه کنند.

اگرچه صرف‌نظر از کیفیت نرم‌افزار ایرانی دال، اینکه خواهد توانست جایگزین مناسبی برای ویز فیلترشده باشد و یا با شنیده‌هایی که مبنی بر رفع فیلتر ویز وجود دارد، آیا می‌تواند گوی رقابت را از این اپلیکیشن قدرتمند خارجی و یا نمونه‌های احتمالی داخلی برباید، تلاش برای ارائه و جایگزینی یک نرم‌افزار بومی ارزشمند است؛ اما اقناع نیاز کاربران هم از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اگر نرم‌افزارهای ایرانی از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند، حتی اگر در ابتدا به دلیل بومی بودن به آنها توجه ویژه‌ای شود، با گذشت زمان عرصه را به رقیبان خارجی خود خواهند باخت.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۷۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بازار عینک‌های هوشمند یک دنیای پر تحرک است که همواره در حال تغییر و تحول است. از سال ۲۰۲۲ این بازار با ارزشی فراتر از یک میلیارد دلار ظاهر شده است و به طور پیوسته در حال گسترش است. با نرخ رشد خیره کننده‌ای که تا سال ۲۰۳۰ پیش بینی می‌شود، عینک‌های هوشمند به یکی از جذاب‌ترین و پر رونق‌ترین بازار‌های دنیای فناوری تبدیل شده اند.

این رشد ناشی از افزایش نیاز به دستگاه‌هایی است که به طور همزمان قادر به انجام وظایف پیچیده و ارائه تجربیات کربری منحصر به فرد هستند. با پیشرفت فناوری پوشیدنی، ارتقاء فناوری‌های دیجیتال و به کار گیری فناوری ۵G بازار عینک‌های هوشمند به یک مکانی از تحول و نوآوری تبدیل شده است که همواره برای کشف و کاربرد‌های جدید آماده است.

علیرضا یحیایی، یکی از مجریان این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم وفناوری آنا گفت: این محصول یک دمو (نسخه نمایشی) و گجت پوشیدنی است و عینک هوشمند دستیار محسوب می‌شود که می‌تواند با قابلیت‌های صوتی در زمان واقعی، به مسیریابی در محیط‌های پیچیده و تشخیص دقیق اشیاء، به کاربران کمک کند.

وی افزود: این محصول برای افراد نابینا، دانشجویان، اساتید دانشگاه، متخصصان، پزشکان و کادر درمانی و حتی افراد عادی کاربرد دارد، اما در حال حاضر گروه هدف ما افراد نابینایان هستند؛ این عینک با استفاده از پردازش تصویر و هوش مصنوعی مسیر را برای نابینایان آنالیز و شناسایی می‌کند و به وسیله اسپیکر‌هایی که درون سیستم تعبیه شده است، اعلام می‌کند فرد به سمت چپ یا راست حرکت کند. جلوی او انسان، ماشین، مانع و چاله‌ای قرار دارد. 

یحیایی تصریح کرد: در حال حاضر خط بریل در کافه ها، رستوران‌ها و در سطح شهر خیلی کم وجود دارد. صفحه تلفن‌های همراه نیز بریل نیست. یکی از قابلیت‌هایی که این محصول دارد، قرائت متون عادی برای افراد نابیناست.

وی تاکید کرد: این محصول ضمن اینکه برای افراد نابینا امکاناتی از قبیل توصیف‌های صوتی، کمک به مسیریابی وتشخیص اشیاء فراهم می‌کند و زندگی روزمره افراد نابینا را بهبود می‌بخشد؛ همچنین برای دانشجویان نیز به منظور ارائه محتوای آموزشی تعاملی، شبیه سازی‌های آزمایشگاه مجازی و محتوای آموزشی جذاب را فراهم کند.

یحیایی گفت: این محصل ابزار‌های بی قیاس برای کمک به پزشکان و کادر درمانی در زمان عمل ها، مشاوره‌ها و تشخیص‌ها را فراهم می‌کند و برای افراد متخصص نیز زمینه‌ای برای دسترسی آسان به اطلاعات، همکاری از راه دور و اجرای فرایند‌های راهنمایی شده به وجود می‌آورد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: این محصول هم اکنون نمونه مشابه داخلی ندارد و در مرحله ثبت اختراع است.

وی اضافه کرد: ما برای تولید نمونه اولیه این محصول نیاز به ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه داریم. متاسفانه اعمال تحریم‌ها شرایط کار را برای ما سخت‌تر کرده اند. یکی از مشکلات اصلی مان این است که مجبوریم قیمت این دمو را به دلار اعلام کنیم، زیرا قیمت ریال ثبات ندارد و همه قطعات این محصول وارداتی هستند به همین دلیل نوسان‌های بازار روند اجرای کار ما را دچار نوسان کرده است.

به گفته یحیایی، امیدواریم دولت برای رفع این مشکلات با در نظر گرفتن تسهیلات ویژه به دانشجویان، ما را در این زمینه کمک کند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرا ایرانی‌ها بیشتر در دام بدافزار‌ها می‌افتند؟
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • قیمت خودرو‌های ایرانی در بازار، چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • قیمت جدید برنج اعلام شد
  • قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار
  • مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد
  • تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی
  • قیمت لوازم خانگی ایرانی در بازار چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • مکالمات داور و ‏VAR‏ در انگلیس محرمانه است!‏
  • انتشار آگهی‌های غیر واقعی درباره فروش املاک