Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز به نقل از  روابط عمومی انتقال خون کردستان، محمد سعید کریمیان به مناسبت  هفته ملی اطلاع رسانی هپاتیت گفت: بر اساس استاندارد های بین المللی و با هدف نزدیک شدن هرچه بیشتر به انتقال خون بدون خطر امکان ابتلای بیمار به ویروس های قابل انتقال از راه تزریق خون، تمامی فرآورده های تولیدی با بیشترین دقت آزمایش می شوند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ایران پیشتاز منطقه در شاخص های سلامت خون است، عنوان کرد: دو سال از آغاز طرح غربالگری اهداکنندگان خون بار اول گذشته است و نتایج این طرح که برای اولین بار در استان کردستان اجرا شد نشان از ارتقای چشمگیر سطح سلامت خون های اهدایی در استان دارد.

کریمیان با اشاره به اینکه پس از اجرای طرح از اهداکنندگان خون بار اول کیسه خون کامل دریافت نمی شود، گفت: افرادی که داوطلب اهدای خون هستند در صورتی که بر اساس تشخیص پزشک، واجد شرایط اهدای خون باشند اما سابقه اهدای خون قبلی نداشته باشند فقط یک نمونه خون از آنها دریافت می گردد.

وی بیان کرد:اخذ نمونه خون به این معنا نیست که از همه ی داوطلبین پذیرش شده نمونه خون دریافت می شود بلکه این فرآیند تنها مربوط به افرادی است که امکان اهدای خون کامل را در شرایط فعلی دارند اما به دلیل اهمیت و حساسیت تامین سلامت خون اجازه اهدای خون تا سه ماه از ایشان سلب می شود .

وی ادامه داد: اهداکنندگانی بار اولی که نتایج تست های آنها منفی گزارش شده است پس از سه ماه فراخوانده می شوند و در صورت داشتن شرایط عمومی پس از گذراندن مجدد مراحل پذیرش، مشاوره و معاینه می توانند یک کیسه خون با حجم استاندارد یا یک واحد پلاکت آفرزیس اهدا نمایند .

کریمیان دلیل معافیت ۹۰ روز را وجود دوره نهفتگی در ویروس های هپاتیت B ، Cو HIV ذکر کرد و اظهار داشت:این ویروس ها از لحظه ورود به بدن می توانند تحت عنوان دوره ای به نام “پنجره” تا ۹۰ روز مخفی بمانند و تست های تشخیصی آزمایشگاهی نیز توان شناسایی آنها را در این دوره ندارد بنابراین این محدوده ی خطر با اجرای این طرح مورد توجه قرار گرفته است .

مدیرکل انتقال خون کردستان در خصوص شیوع بیماری هپاتیت در بین اهداکنندگان خون نیز گفت : بیماری های هپاتیت در میان جامعه اهداکنندگان خون ۱۰ برابر کمتر از عموم جامعه است و این در حالی است که شیوع هپاتیت در اهداکنندگان مستمر نیز بسیار کمتر از اهداکنندگان بار اول است .

وی از اجرای طرح کشوری واکسیناسیون اهداکنندگان مستمر در برابر هپاتیت B نیز خبر داد و افزود : این طرح در حال حاضر در برخی استان های کشور اجرایی شده است و با توجه به اینکه درصد ابتلا به هپاتیت در استان کردستان بسیار پایین تر از دیگر نقاط کشور است در مراحل بعدی در استان انجام خواهد شد.

کریمیان در خصوص اهمیت جذب اهداکنندگان متولد ۷۳ به بعد نیز بیان کرد: متولدین ۷۳ به بعد جوانانی هستند که در بدو تولد در برابر هپاتیت B واکسینه شده اند و از طرفی برای سالیان طولانی می توانند منابع سالم تامین کننده خون مورد نیاز بیماران باشند و آموزش، جذب وحفظ آنها از برنامه های اولویت دار انتقال خون است.

مدیرکل انتقال خون کردستان یادآور شد: ترویج فرهنگ اهدای خون انسان دوستانه و به دور از هرگونه هیجان و تنها با هدف کمک به همنوعان همواره از تاکیدات سازمان انتقال خون است و از همه ی اهداکنندگان تقاضامندیم که در راستای نهادینه کردن این فرهنگ یاری رسان این سازمان باشند.

گفتنی است، هفته اول آبان ماه هفته اطلاع رسانی هپاتیت نام گرفته است و سازمان انتقال خون ایران به عنوان تنها متولی تامین خون و فرآورده های آن موفق شده است طی ۱۰ سال گذشته شیوع هپاتیت B در جامعه اهداکنندگان خون را از ۰.۶ درصد به کمتر از ۰.۱۲ درصد و شیوع هپاتیت C را از ۰.۱۵ درصد با یک کاهش چشمگیر به ۰.۰۴ درصد برساند.

true برچسب ها : انتقال خون کردستان سعید کریمیان طرح غربالگری true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۸۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود

 بابک اقبالی رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هفته سلامت، برنامه ویژه‌ای در بحث مراقبت‌های قلبی با اندازه‌گیری قندخون، وزن، فشارخون و انجام آزمایش قندخون و چربی خون را داریم و این برنامه در طول این هفته اجرا می‌شود.

او افزود: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، از میان افراد بالای ۳۰ سال مراجعه‌کننده، ۳۰ درصد مبتلا به فشار خون (از هر ۳ نفر، یک نفر) و ۱۳ درصد مبتلا به دیابت (از هر ۷ نفر، یک نفر) هستند و اگر بیماری این افراد به‌موقع تشخیص داده شود، تحت درمان به‌موقع قرار می‌گیرند و از عوارض جانبی بعدی به‌دور خواهند بود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برنامه دیگرمان آموزش به افرادی بوده که تحت درمان قرار ندارند و مهم‌ترین موضوع آن در خصوص عدم افزایش وزن است تا با مشکلات و سکته‌های قلبی مواجه نشوند، ادامه داد: همچنین به افراد شیوه زندگی سالم، تحرک بدنی مطلوب و تغذیه سالم آموزش داده و به تمام مراجعه‌کنندگان، ۳۰ دقیقه ورزش سبک و ۷ هزار گام پیاده‌روی توصیه می‌شود.

اقبالی با تأکید بر اینکه در هفته سلامت، بحث غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم برای گروه سنی ۵۰ تا ۷۰ سال، بیشتر از ۳۰ سال و ۳۰ تا ۶۰ سال انجام می‌شود، بیان کرد: همچنین در این هفته و در طول ایام سال بر غربالگری تیروئید در ۳ تا ۵ روزگی تأکید داریم و در همین راستا و با گرفتن چند قطره خون از کف پا، افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیک و فیتلکونوری شناسایی می‌شوند و در مواردی که به‌موقع شناسایی شوند، از عقب‌ماندگی ذهنی و جسمی جلوگیری می‌شود و در این خصوص باید بگوییم که ۹۸ درصد نوزادان غربالگری شدند و از ۲ درصد باقی‌مانده هم درخواست داریم هرچه سریع‌تر مراجعه کنند.

او تصریح کرد: در میان مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر، بیشترین میزان ابتلا مربوط به فشارخون، دیابت و سرطان بوده و مهم‌ترین عامل در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تغذیه و فعالیت بدنی مناسب است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • ساماندهی بهداشتی اولویت طرح تضمین سلامت فرآورده‌های شیلاتی است
  • اجرای برنامه پیشگیری از خودکشی در گچساران/ غربالگری سلامت روان
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • نیاز اصفهان روزانه به ۶۴۰ اهداکننده خون
  • غربالگری ۸۰۰۰۰۰ نفر از جمعیت استان اردبیل
  • دیدار مدیرکل انتقال خون یزد با فرمانده سپاه الغدیر استان 
  • غربالگری ۸۰۰ هزار نفر در استان اردبیل
  • آثار مخرب شبه‌علم‌ها به اقتصاد سلامت کشور/ تازه شدن دعوای اهدای خون و حجامت
  • آثار مخرب شبه‌علم‌ها به اقتصاد سلامت کشور/ تازه شدن دعوای اهدای خون و حجامت با تعرفه‌های پزشکی 1403