Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز به نقل از ایسنا، بر این اساس ۴ قرارداد بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دانشگاه‌های شیراز، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و 5 قرارداد نیز بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با دانشگاه‌های تهران، شیراز، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و صنعتی اصفهان امضا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین ۳ قرارداد بین شرکت ملی گاز ایران با دانشگاه‌های تهران و علم و صنعت ایران (شرکت OTC به عنوان همکاری دانشگاه علم و صنعت) و پژوهشگاه صنعت نفت منعقد شد.

امضای این قراردادها به عنوان بزرگترین و مهمترین همکاری میان دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها بشمار می‌رود و اجرای این قراردادها نیز در دستور کار دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

جزئیات ۱۲ قرارداد پژوهشی

بر پایه قراردادهای منعقدشده و توافقات صورت گرفته، دانشگاه شیراز در قالب ایجاد انستیتوی تحقیقاتی متانول با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و در قالب ایجاد انستیتوی تحقیقاتی ایزومریزاسیون نفتای سبک با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همکاری می‎کند.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز ۲ قرارداد مجزا به امضا رساند و انستیتوی تحقیقاتی کاتالیست‌های پلی‎الفین را در حوزه پتروشیمی و انستیتوی تحقیقاتی تبدیل کاتالیستی نفتا (CCR) در حوزه فرآورده‌های نفتی ایجاد خواهد کرد.

دانشگاه تهران با شکل‎دهی انستیتوهای تحقیقاتی مربوط، با شرکت ملی گاز ایران در حوزه LNG (مایع‌سازی گاز طبیعی) و با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در زمینه ارتقای نفت سنگین همکاری می‎کند.

بر پایه قراردادهای منعقد شده شرکت ملی گاز ایران، دانشگاه علم و صنعت ایران با همکاری شرکت OTC نسبت به راه‎اندازی انستیتوی تحقیقاتی توربین‌های گازی و اندازه‌گیری هوشمند اقدام می‌کند و پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه تصفیه و شیرین‌سازی گاز با شرکت ملی گاز همکاری خواهد کرد.

دانشگاه‌های صنعتی شریف و صنعتی اصفهان نیز که هر یک، یک قرارداد امضا کردند، به ترتیب در قالب انستیتوی تحقیقاتی گوگردزدایی از نفتا و میان تقطیر (HDS) و انستیتوی تحقیقاتی هیدروکراکینگ با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران همکاری می‌کنند. ضمن آنکه موضوع قراردادهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران نیز به ترتیب همکاری در قالب ایجاد انستیتوهای تحقیقاتی الفین و پروپیلن است.

در سال گذشته تفاهم‌نامه‌های همکاری 3 شرکت اصلی وزارت نفت با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به «قرارداد» رسید و وزارت نفت با این اقدام در راستای توسعه فناورانه با همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها اقدام به توسعه مخازن نفتی کرده است.

جزئیات قراردادهای نفتی امضا شده با دانشگاه‌ها

بر اساس این همکاری‌ها قراردادهای انجام مطالعات پژوهشی حوزه بالادست صنعت نفت با دانشگاه‌ها شامل میادین و مخازن نفتی ذیل می‌شود:

ردیف میدان-مخزن حوزه فعالیت مشاور پژوهشی ۱ منصوری (آسماری و بنگستان) دانشگاه شیراز ۲ اهواز (آسماری و بنگستان) پژوهشگاه صنعت نفت ۳ گچساران(آسماری و بنگستان) دانشگاه صنعت نفت ۴ کرنج(آسماری و پابده) دانشگاه آزاد اسلامی ۵ کوپال(آسماری و بنگستان) دانشگاه صنعتی شریف ۶ سروش(برگن  آ و ب) دانشگاه صنعتی سهند تبریز ۷ دارخوین (فهلیان) دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۸ آزادگان(سروک، فهلیان، کژدمی،‌ گدوان) انستیتو نفت دانشگاه تهران ۹ بی‌بی‌حکیمه (آسماری و بنگستان) پژوهشکده ازدیاد برداشت

در بخش فعالیت‌های مربوط به انستیتوهای تحقیقاتی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی قراردادهایی با 4 دانشگاه و پژوهشگاه با حجم 120 میلیارد تومان منعقد شد. شکل‌گیری انستیتو کاتالیست پلی الفین و تدوین دانش فنی کاتالیست‌ها در مقیاس آزمایشگاهی از جمله اهداف این قراردادها بوده است.

ردیف دانشگاه طرف قرارداد عنوان انستیتو برونداد فناورانه مبلغ به میلیارد ریال ۱ شیراز متانول تدوین دانش فنی کاتالیساهای تولید متانول ۴۱۲ ۲ تربیت مدرس الفین تدوین دانش فنی الفین‌ها ۱۱۵ ۳ پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی پروپیلن تدوین دانش فنی پروپیلن و مشتقات آن ۳۲۸ ۴ صنعتی امیرکبیر کاتالیست‌های پلی‌الفین تدوین دانش فنی تولید کاتالیست‌های متالوسن و ریگلرناتا ۲۴۵

 

وزارت نفت در حوزه پالایش و پخش نیز قراردادهایی با حجم ۳۹۵ میلیارد تومان در حوزه‌های ارتقای کیفی نفت سنگین و باقی مانده‌های سنگین، ایزومریزاسیون نفتاری سبک و گوگردزدایی از نفتا به امضا رساند.

ردیف دانشگاه طرف قرارداد برونداد فناورانه مبلغ قرارداد به میلیارد ریال ۱ تهران تدوین دانش فنی فرآیندهای ارتقای نفت سنگین و باقی‌مانده‌های آن  ۱۳۳۳ ۲ شیراز تدوین دانش فنی فرآیند و کاتالیست ۶۸۱ ۳ صنعتی‌امیرکبیر تدوین دانش فنی فرآیند و کاتالیست‌های مورد نیاز ۶۲۶ ۴ صنعتی شریف تدوین دانش فنی کاتالیست‌های مورد نیاز ۶۲۶ ۵ صنعتی‌اصفهان تدوین دانش فنی کاتالیست ۶۴۶

 

قراردادهای مربوط به انستیتوهای تحقیقاتی در شرکت ملی گاز که با حجم  202 میلیارد تومان به امضا رسید، به این شرح است:

ردیف دانشگاه طرف قرارداد برونداد فناورانه مبلغ قرارداد به میلیارد ریال ۱ تهران تدوین دانش فنی فرآیند مینی LNG و تجهیزات کلیدی آن ۶۰۰ ۲ پژوهشگاه‌صنعت‌نفت تدوین دانش فنی شیرین‌سازی گاز و ساخت کاتالیست ۵۰۰ ۳ علم و صنعت ایران و شرکت OTC تدوین و توسعه دانش فنی ساخت تجهیزات چون توربین و کمپرسور ۹۲۵

true برچسب ها : وزارت نفت دانشگاه میادین نفتی پژوهشگاه ها true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۹۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی کنسرسیوم میکروبی موثر در حذف آلودگی‌های نفتی منطقه دهلران

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، آلودگی‌های زیست محیطی به ویژه مواردی که عامل انسانی دارند از مهم­ترین مشکلاتی هستند که سلامت بشر را تهدید می­‌کنند. اگر کنترلی بر روند رشد تصاعدی این پدیده انجام نگیرد با فاجعه زیست‌محیطی روبه‌رو خواهیم شد. آلودگی‌های نفتی که در طی فرایند استخراج، انتقال یا پالایش ایجاد می­‌شوند از رایج‌ترین آلاینده‌­های خاک و آب در کشور هستند و نگرانی‌های زیست‌محیطی زیادی را به همراه دارند.

استفاده از راهکار‌های سریع، ایمن و مقرون به‌صرفه جهت رفع و پالایش این آلودگی‌ها مورد توجه پژوهش­‌های زیادی بوده است.

روش‌های فیزیکی و شیمیایی که معمولاً برای اصلاح این آلودگی‌ها استفاده می‌شود، در کنار آشفتگی که برای محیط زیست ایجاد می­کنند، به تجهیزات زیادی نیاز داشته و گاهی اوقات بسیار گران است.

همچنین ممکن است پسماند‌های شیمیایی اثرات منفی بر محیط‌زیست داشته باشد. در میان روش‌های اصلاح آلودگی‌های نفتی، پالایش زیستی آلودگی­های نفتی که شامل تبدیل آلودگی­ها به مواد غیر سمی با استفاده از میکروب­ها است، روشی مقرون‌به صرفه، با بازدهی بالا و دوستدار محیط‌زیست است.

سامان حسینی به عنوان سرباز نخبه با همکاری تیمی پژوهشی و با راهنمایی روح الله شریفی، فعالیت خود در زمینه حذف آلودگی­های نفتی را در قالب تقسیم کار ملی ستاد توسعه زیست فناوری و با تمرکز بر حل مشکل آلودگی­های نفتی غرب کشور بویژه در میدان­های نفتی نفت شهر کرمانشاه و دهلران استان ایلام انجام می‌­دهد.

طرح پیشین این گروه پژوهشی در منطقه نفت شهر و زیر نظر شرکت نفت مناطق مرکزی ایران انجام شد که به صورت موفقیت آمیزی آلودگی­های نفتی را در منطقه نفت شهر و در زمان مناسبی حذف کرد. در ادامه، شرکت نفت غرب درخواست کرد که دستاورد طرح با هماهنگی اداره محیط‌زیست در منطقه نفتی دهلران نیز انجام شود. منطقه نفتی دهلران تحت تاثیر آلودگی شدید نفتی قرار داشته و از نظر شرایط محیطی، چون آب‌وهوا، شوری و خشکی خاک شرایط نامساعدی دارد.

ارزیابی اولیه نشان داد که به علت تفاوت برش‌های نفتی و همچنین شرایط نامساعد محیطی، سویه‌های جدا شده از نفت شهر قادر به استقرار در شرایط جدید نیستند؛ لذا طرح پژوهشی جدیدی به‌منظور دستابی به سویه‌های سازگار با محیط جدید طراحی شد.

در قالب طرح پژوهشی جایگزین خدمت سربازی نخبگان وظیفه با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری در تابستان ۱۴۰۱ از خاک‌های آلوده گودال­‌های ناشی از حفاری منطقه نفتی دهلران، نمونه خاک‌های جمع‌آوری شد و پس از بررسی صفات فیزیکی و شیمیایی خاک، جدایه‌های باکتریایی جداسازی و کارآیی جدایه‌های برتر در تجزیه نفت خام منطقه و تحمل شرایط نامساعد محیطی مورد بررسی قرار گرفت.

آلودگی خاک در منطقه مورد مطالعه حدود ۸ درصد بود که درصد بسیار بالایی محسوب می­شود. خاک منطقه شنی، قلیایی و شوری آب و خاک بسیار بالا بود. تعداد ۳۷ جدایه باکتری از نمونه خاک‌ها جداسازی شد. از میان آنها، پنج جدایه منتخب قادر بودند که پس از چهار روز از انکوباسیون در محیط کشت مایع، بیش از ۸۵ درصد از نفت خام موجود را با نرخ نزدیک به ۹۰ میلی­گرم بر لیتر بر ساعت به مصرف برسانند که توانایی قابل توجهی محسوب می­شود.

هدف نهایی این طرح پژوهشی دستیابی به فرمولاسیون کاربردی حاوی چند جدایه باکتری (کنسرسیوم میکروبی) است که قادر باشد در شرایط مختلف محیطی موثر بوده و تجزیه کاملی از ترکیبات متنوع موجود در نفت خام را داشته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی از محصولات دانش بنیان دانشگاه سمنان
  • ایران در جمع قدرت‌های فضایی؛ پرتاب موفق ثریا، مهدا و پارس
  • از احساس احیای زمین‌های کشاورزی دانشگاه آزاد خاش تا حمایت از فعالیت دانش‌بنیان
  • شناسایی کنسرسیوم میکروبی موثر در حذف آلودگی‌های نفتی منطقه دهلران
  • بازدید دانشجویان از دستاوردهای صنعتی اصفهان
  • تلفیق صنعت و دانشگاه توسعه جامعه را رقم می زند
  • همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان
  • همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم
  • توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات
  • دانشگاه علوم و تحقیقات دارای ظرفیت توسعه ملی دانش رباتیک است