Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-19@22:52:35 GMT

۷ مکان محبوب برای تماشای ستارگان

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۲۰۸۴۲

۷ مکان محبوب برای تماشای ستارگان

مکانی تاریک با رطوبت هوای کم، محلی مناسب برای تماشای یک آسمان پر از ستاره است. مکان‌هایی وجود دارند که ازنظر علمی بهترین مکان‌ها برای مشاهده بهتر آسمان شب است، تقریبا در تمام قاره‌های دنیا این مکان‌ها وجود دارند.

سرویس سبک زندگی فردا: در جهان مکان‌هایی برای مشاهده بهتر آسمان شب و ستارگان وجود دارد. سالانه صد‌ها توریست برای مشاهده ستارگان به این مکان‌های محبوب می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نقل از کجارو تماشای آسمان پرستاره در شب یکی از لذت‌های بزرگ زندگی است که به لطف شهرنشینی از آن محروم هستیم. حدود ۸۰ درصد از آمریکایی‌ها که در نواحی شمالی آمریکا زندگی می‌کنند به دلیل آلودگی‌های نوری قادر به تماشای ستارگان در شب نیستند. البته تهران خودمان هم‌دست کمی از آمریکای شمالی ندارد! نور ماشین‌ها، خیابان‌ها و هزاران نور مزاحم دیگر در شب، لذت تماشای ستارگان در شب را از ما گرفته است. تور‌های تماشای ستارگان در حال حاضر به یکی از پرطرفدارترین تور‌های صنعت گردشگری تبدیل‌شده است. اگر قصد رفتن به تور مشاهده آسمان شب را دارید باید خود را برای تاریک‌ترین مکان‌ها آماده کنید، چون در آنجا دیگر خبری از آلودگی نوری نیست.

 

 

مکانی تاریک با رطوبت هوای کم، محلی مناسب برای تماشای یک آسمان پر از ستاره است. مکان‌هایی وجود دارند که ازنظر علمی بهترین مکان‌ها برای مشاهده بهتر آسمان شب است، تقریبا در تمام قاره‌های دنیا این مکان‌ها وجود دارند. اگر شما هم عاشق آسمان شب هستید، با ما همراه باشید تا بهترین مکان‌ها برای تماشای ستارگان را بشناسید:


کویر آتاکاما، شیلی


کویر آتاکاما، یکی از خشک‌ترین بیابان‌های دنیا است و در آمریکای جنوبی قرار دارد. فقط کافی است یک‌بار برای تماشای ستارگان به این کویر بروید، دیگر دوست ندارید از آن خارج شوید. موقعیت جغرافیایی و عوامل محیطی در این کویر به گونه‌ای است که در شب صور فلکی به خوبی قابل مشاهده هستند، با خیال راحت بدون کمترین تلاشی، کهکشان راه شیری را ببینید!

مناطق زیادی در شیلی برای مشاهده ستارگان مناسب هستند، سن پدرو آتاماما در شمال شیلی (در فصل تابستان)، آلتی پلانو (در فصل زمستان) بهترین مکان‌ها برای تماشای ستاره‌ها است. آسمان بیابان آتاکاما در بیشتر روز‌های سال صاف و پرستاره است، راه رفتن بر روی خاک سرخ بیابان و تماشای آسمانی رنگارنگ حس قدم زدن بر روی مریخ را به انسان می‌دهد.


موناکیا، هاوایی


موناکیا آتشفشانی خاموش در جزایر هاوایی در ارتفاع ۴۲۰۷ متری از سطح دریا است. در بالای این کوه آتشفشانی رصدخانه‌ای با نام رصدخانه مونوکی وجود دارد که توسط دانشگاه هاوایی اداره می‌شود. در این رصدخانه از تلسکوپ‌های بزرگی مانند تلسکوپ کک، تلسکوپ سوبارو و جمینی استفاده می‌شود. تماشای ستاره‌ها در چنین ارتفاعی شبیه به تماشای ستاره‌ها بر روی زمین نیست و شما می‌توانید دید بهتری از ستارگان داشته باشید. در رصدخانه هاوایی افرادی به‌عنوان راهنما وجود دارند که شما در هرچه بهتر و علمی‌تر دیدن آسمان راهنمایی می‌کنند، رصدخانه هاوایی یکی از بهترین مکان‌ها برای دیدن آسمان شب است.


پارک‌های ملی در جنوب غرب آمریکا


در طی سال‌های اخیر سازمان حفاظت محیط‌زیست آمریکا سعی کرده تا پارک‌های ملی این کشور در ایالت‌های مختلف را از هر گونه آلودگی نوری و صوتی دورنگه دارد و محیط را هرچه بیشتر به محلی برای آرامش تبدیل کند.

تقریبا تمام پارک‌های ملی آمریکا در قسمت جنوب غربی این کشور، برای تماشای آسمان شب مناسب هستند. از جمله این پارک‌ها می‌توان به پارک ملی یوتا است که در سال ۲۰۰۷ رکورد بازدیدکننده را زد. بسیاری از ستاره‌شناسان آماتور برای شروع کار به این پارک می‌آیند.

ازجمله پارک‌های خوب برای مشاهده ستارگان می‌توان به پارک ملی آکادیا در شمالی شرقی آمریکا، پارک مونت رینر، یلواستون، بدلندز در داکوتای جنوبی و بیگبند در تگزاس اشاره کرد.


لاپالما، جزایر قناری


لاپالما یکی از جزیره‌های جزایر قناری در کشور اسپانیا است و پنجمین جزیره بزرگ از مجموعه جزایر قناری محسوب می‌شود. تماشای ستارگان در کنار اقیانوس یکی از لذت‌های بزرگ دنیا است. با توجه به موقعیت این جزیره و احاطه شدن آن با آب، ولی این مکان یکی از بهترین محل‌ها برای تماشای ستارگان است. پارک ملی تیده در جزیره مجاور لاپالما هم از بهترین مکان‌ها برای تماشای ستارگان است. در این پارک کوه آتشفشانی غیرفعال وجود دارد که علاقه‌مندان به بالای این کوه رفته و در ارتفاع بالاتر آسمان را بهتر می‌بینند.


اوت بک، استرالیا غربی


اوت بک درواقع به بخش‌هایی از استرالیا می‌گویند که خشک است و دور از مرکز شهر قرار دارد و همچنین خالی از سکنه است. بدون شک محلی با چنین خصوصیاتی بهترین مکان برای تماشای ستارگان است. پارک ملی نامبانگ یکی از بهترین مکان‌ها برای ستاره شناسان مبتدی است.


پارک ملی ساگارماتا


پارک ملی ساگارماتا محلی حفاظت‌شده در هیمالیا در نپال شرقی است. دورتادور این پارک ملی با کوه اورست احاطه شده است. روستا‌های زیادی در این اطراف منطقه وجود دارند و خود پارک هم، محلی مناسب برای استقرار است.


آلکوا دارک اسکای، پرتغال


منطقه آلکوا، منطقه‌ای محافظت‌شده در کشور پرتغال است که از بهترین مکان‌ها برای مشاهده آسمان شب است، با استقرار در خانه‌های روستایی از اقامت در این محل لذت ببرید.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۰۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژانس دوستی و تماشای یک تیتراژ واقعی

کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می‌کند با انتخاب عناصر، فرم‌ها و چینش‌ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته‌سنج، اندیشمندانه و حساب‌شده پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته می‌شود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور می‌کند.

آنچه بهانه‌ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطره‌سازترین موسیقی‌های مربوط به برخی برنامه‌ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آنها برای ما در هر شرایطی می‌تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره‌بازی پس از آغاز و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطره‌بازی هفتگی در روز‌های جمعه هر هفته، روح و ذهن‌مان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال‌هایی که حال‌مان بهتر از این روز‌های پردردسر بود، برویم.

«خاطره بازی تیتراژ‌های ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که به‌صورت هفتگی می‌توانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آن را دنبال کنید.

در صد و سیزدهمین شماره از این روایت رسانه‌ای به سراغ موسیقی سریال تلویزیونی «آژانس دوستی» رفتیم که در سال ۱۳۷۸ به کارگردانی تعدادی از هنرمندان صاحب نام عرصه تلویزیون از شبکه یک سیما پیش روی مخاطبان قرار گرفت و تبدیل به یکی از پرمخاطب‌ترین مجموعه‌های داستانی سیما در دهه هفتاد شد. مجموعه‌ای که حضور ستاره‌های بازیگری تئاتر، تلویزیون و سینما در آنکه اکنون تعداد زیادی از آنها در بین ما نیستند، موجب شد تا به عنوان یکی از خاطره سازترین سریال‌های تلویزیون هم لقب بگیرد و همچنان هم به ماندگاری خود ادامه دهد.

سریال تلویزیونی «آژانس دوستی» محصول سال ۱۳۷۸ شبکه یک سیما به تهیه کنندگی فتح الله جعفری جوزانی، نویسندگی حمید جبلی، عبدالله اسفندیاری و فتح الله جعفری جوزانی است که در آن سال‌ها توسط احمد رمضان زاده، محرم زینال زاده، حمیدرضا صلاحمند، مجید جعفری شیرازی، فرامرز قریبیان، کاوه دژاکام و اکبر منصور فلاح در قالب قسمت‌های جداگانه کارگردانی شد. مجموعه‌ای که به گفته دست اندرکارانش فقط ۱۰۰ میلیون تومان هزینه داشت که متاسفانه گویا مشکلات مالی مانع ساخت فصل سوم آن شد. مجموعه‌ای که قطعاً یکی از پربیننده‌ترین و متفاوت‌ترین سریال‌های آن سال‌های تلویزیون محسوب می‌شد و دربرگیرنده جذابیت‌هایی بود که در روزگار فقدان اپلیکیشن‌های اینترنتی حمل و نقل شهری خاطرات ماندگاری را برای مردمان آن سال‌ها ساخت.

طبیعتاً یکی از نکات درخشان و قابل اتکایی که فارغ از ارایه داستانک‌های به روز و برآمده از زندگی مردم کوچه و خیابان که توسط گروه نویسندگان برای این مجموعه در نظر گرفته شده بود، حضور تعدادی از بهترین‌های بازیگری تئاتر و سینما و تلویزیون در سریال بود که ارزش آن را ۲ چندان کرد و موجب شد تا خط داستانی مورد نظر گروه نویسندگان به دلیل بازی ساده، روان و باورپذیر بازیگران از هنرمندان پیشکسوت گرفته تا جوانانی که در آن روز‌ها گمنام بودند، بیشتر در ذهن دیداری مخاطب رسوخ کند و سریال «آژانس دوستی» را تبدیل به یکی از بهترین‌های آن روزگار سازد. روزگاری که همه ما تا این حد درگیر زندگی در فضای مجازی و حاشیه‌هایش نبودیم و می‌توانستیم با تمام سختی و مشکلاتی که در محیط پیرامونی مان وجود داشت زیست راحت تری داشته و بیشتر یکدیگر را دوست داشته باشیم.

زیستی که به واسطه ساخت چنین سریال‌هایی که عمدتاً به صورت هفتگی پیش روی بینندگان قرار می‌گرفت دربرگیرنده جذابیت‌های زیادی بود و با شنیدن موسیقی و تماشای قصه‌هایی از زندگی مردم در قاب تلویزیون بهترین خاطره‌ها را برای ما ثبت می‌کرد و موجب می‌شد حتی کوچک‌ترین مولفه‌های چنین آثار تصویری را به خاطر بسپاریم و در این روز‌ها به بهانه‌ای یادآوری شان کنیم. شرایطی که طبیعتاً موسیقی نیز در آن نقش مهمی داشت.

و چه قدر حیف که اکنون بسیاری از هنرمندان بازیگر این سریال سال هاست در خاک آرمیده‌اند و نبودشان فقدانی برای بازیگری در ایران محسوب می‌شود. فقدانی به عظمت آنچه آنها روی صحنه‌های تئاتر و قاب‌های سینمایی و تلویزیونی پیش روی مخاطبانشان قرار دادند و ما فقط می‌توانیم در نبودنشان و اعتبار درخشانی که داشتند با بهانه‌های رسانه‌ای این چنین که موسیقی کلید واژه اصلی آن محسوب می‌شود، یاد آدم‌های رفته را گرامی بداریم و با هنرمندی شان خاطره بازی کنیم.

مرحوم فردوس کاویانی در نقش فردوس تهرانی راننده آژانس و راوی، مرحوم اسماعیل داورفر در نقش آقای رئوفی مدیر آژانس، مرحوم حسین پناهی در نقش هوشنگ رئوفی راننده آژانس، پژمان بازغی در نقش جواد راننده آژانس، حمید لولایی در نقش کامیاب راننده آژانس، اصغر همت در نقش احمد گودرزی راننده آژانس، سحر جعفری جوزانی در نقش صدیقه همسر جواد، فتح الله جعفری جوزانی در نقش مهندس ولی دوست هوشنگ، زویا امامی در نقش خانم تهرانی همسر فردوس تهرانی و ماهپاره چگینی در نقش بی بی مادر فردوس تهرانی بازیگران اصلی سریال «آژانس دوستی» را تشکیل می‌دادند.

این در حالی است که در قسمت‌های مختلف هم به تناسب داستانی که پیش روی مخاطبان قرار می‌گرفت بازیگران مهمان هم به این جمع اضافه می‌شدند که از آن جمله می‌توان به علی نصیریان، میرصلاح حسینی، نیکو خردمند، جعفر بزرگی، آرزو افشار، مرجان محتشم، عباس حقیقی، رضا شفیعی جم، آهو خردمند، سیما تیرانداز، رضا بنفشه خواه، الهام پاوه نژاد، سپیده گلچین، ولی الله شیراندامی، ژاله صامتی، آتش تقی پور، پروین دخت یزدانیان، اصغر بیچاره، داریوش اسدزاده، کامران فیوضات، یوسف تیموری، حمیرا ریاضی، مهرانه مهین ترابی، سعدی افشار، مریم بوبانی، عباس محبوب، نیلوفر دوستی، محرم بسیم، توران قادری، علی اوسیوند، فلامک جنیدی، زهره فکورصبور، پروین میکده، احمدرضا اسعدی، امیر غفارمنش، کامبیز دیرباز، ایرج سنجری، هاشم روحانی، رضا محمدزاده، سید ابراهیم عمادی، شراره رخام، ایرج خدری، اکبر منصور فلاح، شهرام زرگر و … اشاره کرد.

قصه این سریال هم حول محور یک تاکسی سرویس به نام «آژانس دوستی» بود که اتفاقات اصلی داستان در آنجا رخ می‌داد. آقای رئوفی بزرگ صاحب جواز این آژانس بود و هر روز با راننده‌های مختلفی که به‌نوعی هرکدام قهرمان یک قسمت از سریال بودند، داستان را جلو می‌برد. تهرانی، کامیاب، هوشنگ و جواد هم شخصیت‌های اصلی و راننده‌های این آژانس بودند و داستان‌هایی که آنها در مواجهه با مسافران خود داشتند، درونمایه اصلی هر قسمت این مجموعه را تشکیل می‌داد.

اما طبیعتاً یکی از جلوه‌های جذاب و خاطره انگیزی که موجب بیشتر دیده شدن، سریال «آژانس دوستی» شد موسیقی تیتراژ و تیتراژ آن بود؛ آن هنگام که قبل از آغاز سریال، تصویری باز از فضای شهر پیش روی مخاطب نمایش داده می‌شد و بیننده از پس زنگ‌های پی در پی تلفن‌های آن دوران که همراه با موسیقی و تصویر نمایش داده می‌شد مرتب شنونده این صدا بود: «الو … آژانس دوستی، الو... آژانس دوستی، الو... آژانس دوستی» و این عبارت چند بار با همراهی تصاویری از تهران و خیابان‌های شلوغش همراه با یک ملودی که درونمایه‌ای ایرانی دارد به مخاطب ارایه می‌شد. تا در ادامه رزوشن آژانس پاسخ می‌داد: «آژانس دوستی بفرمایید»؛ دقیقاً در همین جا به واسطه طراحی انجام گرفته، تصاویر تک تک بازیگران اصلی سریال روی صفحه با اسامی آنها نمایان می‌شد و ماجرای یک تیتراژ تلویزیونی را برای مخاطب متفاوت و شیرین‌تر جلوه می‌کرد.

آنجا که آقای رئوفی می‌گوید: «بنی آدم اعضای یکدیگرند» تا شیرین گویی‌هایی منحصر به فرد و استثنایی هوشنگ با بازی حسین پناهی، از جایی که پژمان بازغی جوان مشغول تست خوانندگی است و موارد دیگری که از قسمت‌های سریال استخراج شده و در نهایت به معرفی تصویری عوامل فنی و کارگردان می‌انجامد همه و همه دربرگیرنده یک طراحی خلاقانه و متفاوت به نسبت سریال‌های تلویزیونی آن دوران بود و حتی می‌تواند موسیقی تیتراژ سریال «آژانس دوستی» را تبدیل به یکی از متفاوت‌ترین ملودی‌های مرتبط با موسیقی تیتراژ‌های دهه هفتاد کند.

به نظر می‌آید یکی از مولفه‌های مهمی که توانسته در مسیر محتوای ارایه شده سریال به مذاق گوش شنیداری مخاطب خوش بیاید، موسیقی تیتراژ است. موسیقی که با قدم زدن در حال و هوای موسیقی ایرانی که کاملاً منطبق با جریان اصلی داستان است، توانست در ایرانیزه شدن سریال کمک موثری داشته باشد. مولفه‌ای که در آن سال‌ها بیشتر مورد توجه آهنگسازان و هنرمندان فعال در عرصه آهنگسازی سریال و فیلم بود و تبدیل به جریانی شده بود که می‌توانست نقش غیرقابل انکاری در توسعه مفاهیم سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی ایفا کند. آن چنان که قبل از هنرمندانی، چون افشین کنعانیان آهنگساز سریال و هم نسلانش در سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی دیگر به واسطه حضور آهنگسازان توانمندی، چون فرهاد فخرالدینی، فریدون شهبازیان، مجید انتظامی، بابک بیات و برخی دیگر تجربه شده و پاسخ مثبتی هم از مخاطب دریافت کرده بود.

آنچه دست اندرکاران سریال تلویزیونی «آژانس دوستی» از موسیقی متن و تیتراژ به مخاطبان ارایه دادند، دستپختی مناسب و موثر در بضاعت اندک آن سال‌های عرصه تولید سریال‌های تلویزیونی بود که عواملش نسبت به این دوران و در روزگار پلتفرم‌ها و دیگر بستر‌های رسانه‌ای، اسیر پول و ثروت نبودند و می‌توانستند خالصانه‌تر، دغدغه مندانه‌تر و متمرکزتر آثارشان را در خدمت محتوای قصه قرار دهند. مسیری که اگرچه فقط به فصل اول و دوم سریال محدود شد، اما ماجرا را به شکلی هدایت کرد که اکنون می‌توان از پس پخش چندین و چند باره سریال که نزدیک به بیست و چهار سال از ساخت آن می‌گذرد، موسیقی تیتراژ آن را به عنوان یکی از ماندگارترین‌ها و خاطره انگیزترین تیتراژ‌ها معرفی و با آن خاطره بازی کرد.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • قنادی محبوب خیابان انقلاب باز هم پلمب شد
  • ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم
  • آژانس دوستی و تماشای یک تیتراژ واقعی
  • آیا چهره صورت‌های فلکی تغییر می‌کند؟
  • پپ گواردیولا هنگام تماشای پنالتی شاگردانش مقابل رئال مادرید / ویدیو فان
  • کولاک السد با حزباوی و 9 گل!
  • اوسمار ویرا در حال تماشای دربی اصفهان / فیلم
  • آمار و دلایل محبوبیت بازی های آنلاین منتشر شد
  • نظریه محبوب؛ چپ‌پا‌ها کاشته‌زن‌ های بهتری هستند! / فیلم
  • با شروع اردیبهشت به تماشای قدیمی‌ترین بارش شهابی بنشینید