Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-25@17:14:34 GMT

صنعت حلال، یک فرصت بزرگ اقتصادی

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۲۲۵۴۵

صنعت حلال، یک فرصت بزرگ اقتصادی

اجرای استاندارد حلال کمک می ­کند تا به یکنواختی و اندازه­ گیری آزمون آزمایشگاهی و ایجاد طرح ­های تایید صلاحیت، به منظور تسریع تبادل کالاهای تولیدی در میان مسلمانان دست ­یابیم. امید است با برنامه ­ریزی صحیح بتوانیم سهم شایسته ­ای در این بازار عظیم داشته باشیم.

چکیده مصاحبه پژوهشی:

بازار جهانی حلال بالقوه، با بیش از 6/ 1 میلیارد مسلمان جهان روبه ­روست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
ارزش گردش مالی در بازار جهانی مواد غذایی و نوشیدنی های حلال در سال 2016 به 20 میلیون دلار رسید. مصرف کنندگان مسلمان نه تنها مایل هستند که شناخت کامل به ماهیت آنچه می­ خورند داشته باشند بلکه در مورد چیزی که می­ پوشند، چیزی که برای پوستشان مصرف می ­کنند، نوع سفری که می ­روند و خدماتی­که دریافت می ­کنند هم حساس­تر شده ­اند.

پژوهش خبری صدا وسیما:در سال 1997، استاندارد غذای حلال برای نخستین بار در سطح جهان مطرح شد و به دنبال آن در سال 2004، استاندارد غذای حلال تدوین شد. جمعیت رو به رشد مسلمانان در سال ­های اخیر، به ایجاد یک بازار مصرف بزرگ برای کالاها و خدمات حلال در سطح جهان به ویژه آسیا، منجر شده است. در این میان، کشور ما با وجود داشتن زمینه­ های مناسب، می تواند در این بازار سهم مناسبی به­ دست آورد. پژوهش حاضر با همکاری سازمان ملی استاندارد، نگاهی دارد به حوزه­ های فعالیت این صنعت در سطح بین ­الملل و وضعیت آن در ایران.

بازار بزرگ حلال در جهان اسلام

بازار جهانی حلال بالقوه با بیش از 6/ 1 میلیارد مسلمان جهان روبه ­روست. پیش­ بینی­ ها حکایت از آن دارد که در صورت رشد متوسط سالانه 5/ 1 درصد، در سال 2030 مسلمانان بیش از 26 درصد جمعیت جهان را تشکیل دهند.

 بازار جهانی حلال و ارزش آن

ارزش گردش مالی در بازار جهانی مواد غذایی و نوشیدنی های حلال در سال 2016 به 20 میلیون دلار رسید. ایالات متحده، بیشترین سهم را از این بازار در دست داشت. پس از آن، به ترتیب، آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و اقیانوسیه، آمریکای جنوبی و در آخر خاورمیانه و آفریقا بازیگران بعدی در این صنعت به حساب می­ آیند. آسیا بیشترین سهم مصرف را دارد. چین، هند و مناطق جنوب شرقی آسیا، بهترین کشورهای هدف برای صادرات حلال، در سال ­های اخیر به حساب می­ آیند.[2]

 آمار سازمان ملی استاندارد

چنانچه در جدول ذیل قابل رویت است، بازار غذا به تنهایی 65 درصد از بازار حلال را به خود اختصاص داده و در مرکز توجه است.

مهم­ ترین حوزه­ های فعال در بازار جهانی حلال

مصرف­ کنندگان مسلمان، نه تنها مایل هستند که شناخت کامل به ماهیت آنچه می­ خورند داشته باشند بلکه در مورد چیزی که می­ پوشند، چیزی که برای پوستشان مصرف می­ کنند، نوع سفری که می­ روند و خدماتی­که دریافت می­ کنند هم حساس­تر شده­ اند. در ادامه به مهم­ ترین حوزه­ های فعال در بازار حلال جهان اشاره می­ شود:

غذا و نوشیدنی

بازار مواد غذایی حلال، دارای پتانسیل بالایی برای رشد است. این بازار در همه جا مشابه نیست و فرهنگ، مکان، درآمد سرانه و بسیاری از عوامل دیگر، بازار هر کشور را منحصر به فرد می ­کند. بنابراین سازگاری محصول در بازار هدف، باید مورد توجه باشد.

لوازم آرایشی و بهداشتی

نیازهای مصرف­ کنندگان لوازم آرایش، در میان کشورها همگرا به نظر می­ رسد و تفاوت چندانی در مناطق مختلف جهان ندارد. لوازم آرایش حلال، بخش جدیدی از این بازار است که طبق گزارش موسسه مراقبت­های شخصی استرالیا، بازار جهانی لوازم آرایش به ارزش 344 میلیارد دلار و بازار جهانی آرایش حلال 13 میلیارد دلار در سال است. بسیاری از مصرف­ کنندگان، در جهان، با صرف­نظر از مسائل مذهبی، لوازم آرایش حلال را انتخاب می­ کنند زیرا به دلیل نداشتن الکل از خشکی پوست جلوگیری می ­کند.  

داروها

شرکت IMS Health   بزرگترین شرکت اطلاعات، خدمات و فن­ آوری در صنعت سلامت آمریکا نرخ رشد سالانه 4 تا 6 درصد برای صنعت دارو در جهان را پیش بینی کرده است که این رقم، افزایش تقاضای قابل توجهی در صنایع دارویی حلال به­وجود خواهد آورد. اولین استاندارد جهانی داروهای حلال را مالزی در سال 2011 معرفی کرد.

 ‍ پوشاک

صنعت حلال راه خود را به بخش ‍ پوشاک نیز باز کرده است. لباس شنا یکی از مواردی است که تبلیغات زیادی روی آن انجام شده تا جایی که گفته می ­شود 30درصد هزینه ­های شنا را کم کرده است زیرا ذرات مو، در سیستم تصفیه استخرها گیر نکرده است!

گردشگری

بخش صنعت گردشگری حلال از سرو غذاهای حلال در هو ا‍ پیما آغاز می­ شود و با هتل­ های بدون مشروب­ فروشی و استخرهای جداگانه برای زن­و مرد، ادامه ‍پیدا می ­کند. کشور امارات هر ساله درآمد فراوانی از هتل ­های حلال کسب می ­کند. خالد کمال از مدیران یکی از این هتل­ ها در امارات می­ گوید: تقاضای زیادی برای مهمانداری اسلامی در کشورهای عضو شورای خلیج فارس وجود دارد. تقریبا 80 درصد میهمانان ما غیرمسلمان هستندکه برای یک تجربه جدید فرهنگی، در محیط امن خانوادگی به هتل ما می ­آیند.

تدارکات

این بخش در واقع شامل همه جزئیات زنجیره تامین حلال، از "مزرعه تا چنگال" را شامل می­شود.

 در بازار جهانی حلال با بیش از 2 تریلیون دلار گردش مالی، خدمات بهتر، سریعتر و ارزانتر، مورد توجه قرار می­ گیرند. کشورهایی مانند مالزی و تایلند در این حوزه بسیار موفق عمل کرده ­اند و با ایجاد یک مرکز علمی حلال،  همه فرصت ­های این صنعت را به بازار عرضه تبدیل می­ کنند.[3]

به حوزه ­های یاد شده می­ توان بخش خدمات بانکداری، رسانه و سرگرمی را نیز اضافه کرد.                                                  

وضعیت استاندارد حلال در ایران

ایران عضو هیات مدیره موسسه استانداردسازی و اندازه شناسی کشورهای اسلامی (SMIIC) است. از مجموع 33 کشور اسلامی، 13 کشور عضو هیات مدیره این موسسه هستند.

تصویب ­نامه پروانه نشان حلال نیز در سطح کشور صادر، تجدید، تعلیق و ابطال می شود. برای اجرای این تصویب­ نامه، همه اقدامات و سیاست­گذاری­ های کلان، در ارتباط با صنعت حلال کشور، در شورای سیاست­گذاری و راهبری تجارت کالاها و خدمات صورت می­ پذیرد. این شورا با ریاست وزیر صنعت، دبیری رییس سازمان ملی استاندارد ایران و همکاری دستگاه ­های مرتبط از جمله تعدادی از وزرا و نماینده ولی ­فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، همچنین، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ج.ا. ایران،  تشکیل می­ شود.

سازمان ملی استاندارد، از اواخر دهه 80، در تدوین استانداردهای حلال و ایجاد ساختار انطباق در سطح ملی و به ­ویژه در سطح کشورهای عضو سازمان همکاری­های اسلامی (OIC) مشارکت نموده و توفیق انطباق این استاندارد با فقه جعفری به میزان بیش از 95% - (2009) را داشته است.[4]

 چشم­ انداز این صنعت در کشور

در صورت تدوین برنامه دقیق برای تولید و صادرات فرآورده­ های حلال و ایجاد زیرساخت­ های مناسب، به ویژه در زمینه مواد غذایی و مشخص نمودن مسیر حرکت صادرات صنایع حلال کشور، می­ توان در رتبه نخست تجارت حلال تا سال 1414 در سطح کشورهای منطقه و در بین 5 کشور اول عضو سازمان همکاری­ های اسلامی (OIC) قرار گرفت. [5]

کلام آخر

اجرای استاندارد حلال کمک می ­کند تا به یکنواختی و اندازه­ گیری آزمون آزمایشگاهی و ایجاد طرح ­های تایید صلاحیت، به منظور تسریع تبادل کالاهای تولیدی در میان مسلمانان دست ­یابیم. امید است با برنامه ­ریزی صحیح بتوانیم سهم شایسته ­ای در این بازار عظیم داشته باشیم.

پژوهش خبری // تینا صالحی

-----------------------------------------------

[1]- حلال فوکوس، سایت کشور انگلستان،  http://halalfocus.net/the-global-halal-market-stats-trends/

[2]-سایت ژاپنی حلال تایمز،

https://www.halaltimes.com/global-halal-food-beverages-market-2017-industry-key-players-trends-announced/

[3]- حلال فوکوس، سایت کشور انگلستان،  http://halalfocus.net/the-global-halal-market-stats-trends/

 [4]- سازمان ملی استاندارد ایران

[5]- همان

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۲۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری

جمعیت، وسعت و همسایگی و همچنین قدرت بالای نظامی از جمله ویژگی‌هایی هر دو کشور محسوب می‌شود و از این رو تلاش‌هایی زیادی صورت می‌گیرد تا میان اسلام آباد و تهران تنش بوجود آید و طبعا بروز هر گونه تنشی میان دو کشور برای هر دو خطرناک است.

این نکته را باید در نظر داشت که هر دو کشور دارای دشمنان و رقیبان سنتی هستند. هند رقیب اصلی پاکستان بشمار می‌رود و از سویی دیگر اسرائیل هم دشمنی سنتی ایران محسوب می‌شود و طی هفته‌های اخیر هم شاهد افزایش تنش میان جمهوری اسلامی و رژیم صهیونیستی بودیم. مضاف بر اینکه برای ایران رقبای منطقه‌ای دیگری هم وجود دارد.

موضوع دیگر اقتصادی است. در شرایط کنونی پاکستان به لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارد و علاوه بر اینکه جمهوری اسلامی هم سال‌ها است که درگیر تحریم است و طبعا بعد از اجرایی کردن قانون صلح قرن ۲۱ از سوی ایالات متحده ممکن است با تشدید فشار‌ها از سوی غرب مواجه شویم؛ بنابراین طبیعی است که دو دولت برای همکاری با هم در حوزه‌های مختلف اقتصادی تعاملاتی داشته باشند.

نکته دیگر اینکه هر دو کشور در نواحی مرزی با گروه‌های تجزیه طلب مواجه هستند و علاوه بر اینکه پدیده تروریسم هم از جمله مسائلی است که به عنوان یکی از مشکلات سر راه هر دو کشور وجود دارد و بنابراین همکاری در این حوزه‌ها حتما باعث ارتقای وضعیت امنیتی در نواحی مرزی میان دو کشور خواهد شد. 

 از این رو، اقتضای وضعیت جاری و همچنین مبتنی بر واقعیت‌های موجود گسترش روابط و تعاملات میان ایران و پاکستان است. مضاف بر اینکه هر دو از پیشینه تاریخی خوبی در حوزه روابط سیاسی و امنیتی برخوردارند.

طبعا گسترش روابط میان اسلام آباد و تهران بر نوع تعاملات آن‌ها با دیگر همسایگان هم تاثیرگذار خواهد بود. در واقع ایران و پاکستان مطلقا در حوزه افغانستان رقیب هم محسوب نمی‌شوند و هر دو کشور می‌توانند برای رسیدن ثبات در افغانستان با هم همکاری خوبی داشته باشند. 

نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که ایران و پاکستان هر دو از تاریخچه درخشانی در حوزه روابط همسایگی برخوردارند و بویژه در حوزه استراتژیکی می‌توانند تعاملات خود را گسترش دهند.

دیگر خبرها

  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • فرصت طلایی «مشارکت مردم» در توسعه طلای سیاه
  • رونمایی از بزرگ‌ترین مسئله ایران و جهان که از فقر هم وحشتناک تر است
  • رشد جنون آمیز قیمت کاکائو در جهان؛، شکلات از طلا سبقت گرفت!
  • تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری
  • آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی
  • بلینکن: ما استاندارد‌های دوگانه درباره نقض حقوق بشر از سوی اسرائیل نداریم
  • دهه کرامت، فرصت مناسبی برای نمایش الگوی شادی حلال
  • ارتقای سیاست تجاری ایران و پاکستان چگونه ممکن است؟