Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت تیما زعفران قاینات گفت: با استفاده از شیوه نوین آبیاری زعفران پیش‌بینی می‌شود به صورت میانگین بین 20 تا 25 کیلو زعفران خشک به صورت 5 ساله برداشت شود.

«علیرضا رحیمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که کشت زعفران به سه روش قپه‌ای، مهره تسبیحی و روش سنتی انجام می‌شود، گفت: کشت زعفران به شیوه نوین معمولاً به روش قپه‌ای انجام می‌شود، چون تراکم کشت در این روش بالا است و بهترین عملکرد را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: استفاده از شیوه نوین منظور کشت زعفران نیست بلکه شیوه نوین آبیاری زعفران مورد توجه  است، چون مهم‌ترین بخش زعفران آبیاری هست و بیش از 80 درصد آبیاری منظم، به موقع و خوب می‌تواند بر عملکرد مزرعه تأثیرگذار باشد و از همین‌رو تمرکز بیشتری بر آبیاری داریم تا نوع کشت و بهترین نوع کشت روش کشت قپه‌ای و بهترین نوع آبیاری هم روش بارانی است.

مدیرعامل شرکت تیما زعفران قائنات افزود: استارت این کشت از آبان سال 94 زده شده و سال گذشته نتیجه آن حاصل شد.

رحیمی تصریح کرد: سال قبل این روش را در سه هکتار از مزرعه اجرا کردیم که نتایج مثبت حاصل شد و امسال تمام مزرعه خود را به این روش مجهز کردم.

وی ادامه داد: سال گذشته این روش را در یکی از مزارع قائنات اجرا کردیم و 44.7 کیلوگرم در هکتار زعفران خشک برداشت شد و پیش‌بینی می‌شود به‌صورت میانگین بین 20 تا 25 کیلو زعفران خشک به‌صورت 5 ساله برداشت شود.

مدیرعامل شرکت تیما زعفران قائنات، در خصوص هزینه‌های استفاده از روش نوین بارانی، گفت: برای استفاده از این روش بین 4 تا 5 میلیون تومان بسته به ابعاد زمین در هکتار هزینه دارد.

رحیمی در خصوص مزایای استفاده از این روش کشت تصریح کرد: در این روش یک ششم آب مورد نیاز زعفران استفاده می‌شود و با توجه به این‌که زعفران در ماه‌های بهمن و اسفند ریشه خود را از زیر زمین از دست می‌دهد و تغذیه‌اش را از سربرگ و سبزینه پیاز تأمین می‌کند و نیاز به باران دارد که در این روش آب باران را به‌صورت مصنوعی هر سه یا 4 روز بسته به شرایط آب و هوایی به مدت دو یا سه دقیقه تا اوایل اردیبهشت ماه انجام می‌دهیم.

وی یادآور شد: در این نوع کشت، اشتغال‌زایی بیشتر از حد سنتی است و امسال 5 هکتار به سطح کشت  اضافه شد و در مجموع برای هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی شد که بین 800 تا 830 نفر اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۴۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان مدیر کل شیلات گلستان گفت: پیش بینی می‌شود بیش از ۱۰۰ تن قزل آلا از این مزارع برداشت شود.

اسماعیل جباری افزود: تاکنون ۵ هزار تن مجوز پرورش ماهی در قفس در استان صادر شده و تاکنون هفتاد قفس یا همان مزرعه پرورش در دریا مستقر شدند.

او گفت: تلاش می‌کنیم امسال میزان پرورش ماهی در این طرح به هزار تن افزایش یابد.

سید محمد دهنوی معاون هماهنگی استاندار گلستان نیز در مراسم آغاز برداشت ماهی قزل آلا در قفس گفت: بازگشایی خلیج گرگان سبب شده گلستان به این ظرفیت دست یابد.

ایری نماینده کردکوی، گمیشان، بندرترکمن و بندرگز در مجلس نیز خواستار حمایت از متقاضیان این طرح با پرداخت تسهیلات و تسهیل روند صدور مجوز شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



 

دیگر خبرها

  • خسارت سیل به مزارع زعفران آبیز 
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • ادامه آبیاری نخلستان‌های آبپخش تا برداشت محصول
  • آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع نیشکر خرمشهر
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد