Web Analytics Made Easy - Statcounter


هیات مدیره انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما با صدور بیانیه ای عنوان کرد که مشاغل تخصصی را تفسیر نکنید.

به گزارش بی‌باک، چندی پیش سعید روستایی کارگردان سینما به اظهارنظر درباره مقوله دستیار کارگردانی پرداخت که این سخنان واکنش هیات مدیره انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما را به دنبال داشت و آنها به همین منظور بیانیه ای صادر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در متن این بیانیه آمده است:

«به نام خدا

اخیراً فیلمی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که در آن فیلمساز جوان و موفقی در تبیین چگونگی مسیر ورود به عرصه کارگردانی فیلم بلند سینمایی از طریق فیلمسازی کوتاه و رد طرق دیگر از جمله مسیر دستیاری کارگردان سخنانی می گوید و متاسفانه در بخشی از همین گفتگو با تخفیف حرفه دستیاری کارگردان به «انتخاب چند بازیگر فرعی» و «بستن خیابان» در جهت اثبات فرضیه شان برمی آیند. از آنجا که صحبت های آقای سعید روستایی در آن فیلم منتشر شده، جامعه دستیاران کارگردان سینما و خصوصاً اعضای انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما را آزرده خاطر ساخته و توضیحات بعدی ایشان پس از انتشار این تصاویر در توجیه صحبت هایشان نیز آنها را قانع نکرده است و با توجه به اینکه دستیاری کارگردان حرفه ای تخصصی و دارای تعریف مستقل حرفه ای است، هیات مدیره انجمن لازم می داند نکات زیر را جهت روشن شدن ابهامات همکاران محترم از جمله آقای روستایی درباره شناخت وظایف و نقش دستیاران کارگردان و برنامه ریزان متذکر شود.

طبق تعاریف مندرج در اساسنامه انجمن درباره وظایف دستیار کارگردان، وی اولین دستیار برای کارگردان بوده که در جهت اجرای دقیق منویات کارگردان سر صحنه و به عنوان رابط مستقیم او با تمامی عوامل درگیر در تولید فیلم با بهره گیری از دانش مدیریت، محاسبه، روانشناسی و شناخت بحران ها، فعالیت می کند. دستیار کارگردان با شناختی که از حرفه های دیگر مانند تدوین، فیلمبرداری، بازیگری و اصول تولید دارد، مهمترین و معتمدترین مشاور کارگردان هنگام بروز مشکلات و بحران ها خواهد بود. با همین دانش تسهیل کننده روند تولید، تسریع کننده عملیات فیلمبرداری و مسئول ایجاد هماهنگی بین تمامی گروه ها در حین ساخت فیلم است. همین وظایف و احساس مسئولیت نسبت به اجرای دقیق برنامه فیلمبرداری و تعهد به زمان و بودجه است که از آنها نیرویی خستگی ناپذیر می سازد که برای پیشبرد اهداف هنری و تولیدی یک فیلم اگر مجبور شوند حتی خود به بستن خیابان و کمک به دیگر عوامل حاضر در صحنه اقدام می کنند.

اینکه دستیاران کارگردان موفق با توجه به پرکاری و معتمد بودن نزد کارگردانان و تهیه کنندگان و نتیجتاً موفقیت مادی و کسب جایگاه والا در بین سینماگران نیازی به تغییر حرفه ندارند، باعث نمی شود توانایی منحصر به فرد آنها در اداره صحنه، تعامل همه جانبه با تمامی عوامل تولید اثر و عمل به تعهدات بر مبنای محدودیت های بودجه و زمان را نادیده گرفته و با تبلیغ شیوه های دیگر ورود به عرصه فیلمسازی و تصور حذف رقیب آنها را از میدان به در کنیم.

ما معتقدیم کارگردانی فیلم بلند سینمایی یک «حق» نیست که آن هم به واسطه حضور و عضویت در یک انجمن یا باند و حزب و گروه به فردی تعلق گیرد. کارگردانی همانند دستیاری یک حرفه در سینما است که برای ورود به هر دوی آنها باید مختصات و ویژگی های منحصر به فرد داشت که کشف و بروز این توانایی ها ساز و کار گسترده تری ورای ساخت فیلم کوتاه یا دستیاری در چند فیلم را می طلبد و بدین وسیله از تمامی فعالان محترم عرصه سینمای کشور خواهشمندیم تفسیر مشاغل درگیر در تولید فیلم را به متخصصان آن شغل سپرده یا با مشورت بزرگان و صاحب نظران آن عرصه از تعاریف سلیقه ای پرهیز نموده و از تقلیل وظایف آنها به تجربیات یا خواسته های شخصی جلوگیری نمایند.

هیات مدیره انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما
۲ آبان ۱۳۹۶»


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۶۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ هنرجوی مهابادی در دوره‌های فیلم‌سازی شرکت کردند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،رحیم بایزید، گفت: سال گذشته در مجموع ۲ دوره فیلم‌سازی تعاملی (پنج ماه) و بلند مدت (هفت ماه) در این شهرستان برگزار شد و در دوره تعامل ۱۳ هنرجو و در دوره بلند مدت ۳۷ هنرجو شرکت کردند.

وی اضافه کرد: شرایط سنی ثبت نام کنندگان باید ۱۶ تا ۳۵ سال باشد و در پایان دوره به فارغ التحصیلانی که موفق به تولید فیلم شدند، گواهی فیلم‌سازی معتبر اهدا شد.

رییس انجمن سینمای جوانان مهاباد ادامه داد: فلسفه شکل گیری دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران تقویت آموزش ارزان فیلم‌سازی در سطح ملی به منظور کشف استعداد بوده تا علاقه مندان و ظرفیت‌های سینمایی کشور به دلیل شرایط مالی از رشد و تربیت باز نمانند.

وی افزود: برگزاری دوره های آموزش فیلمسازی در راستای تحقق عدالت فرهنگی و آموزشی به منظور کشف استعدادهای نوظهور و تقویت و گسترش جریان فیلمسازی در استان‌های مختلف صورت می‌گیرد.

بایزیدی با اشاره به تولید ۱۲ فیلم توسط هنرجویان انجمن سینمای جوانان مهاباد اظهار کرد: از این تعداد ۱۰ فیلم داستانی به صورت نیمه حرفه‌ای و ۲ فیلم داستانی به صورت حرفه‌ای و با موضوع اجتماعی تهیه شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته همیچنین کارگاه آموزشی مشاغل سینمایی (عکاسی و فتوشاپ) و کارگاه آسیب شناسی فیلم کوتاه نیز با حضور علاقمندان این حوزه برگزار شد.

وی اظهار کرد: سال گذشته همچنین ۲۰ مورد نمایش فیلم با عنوان (پاتوق فیلم) با حضور علاقمندان به حوزه فیلم در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.
رییس انجمن سینمای جوانان مهاباد افزود: با توجه به نقش انکارناپذیر سینما در ارتقای فرهنگ عمومی، تلاش می‌شود تا به واسطه این هنر و پخش فیلم‌های موثر، آداب و روابط صحیح اجتماعی به مخاطبان این پرده نقره‌ای منتقل شود.

وی در خصوص برنامه های امسال انجمن سینمای جوانان مهاباد نیز گفت: علاوه بر دوره های عکاسی و فیلمسازی، تمرکز بر روی تولیدات فیلم حرفه‌ای، تاسیس کانون عکاسان مهاباد، برپایی نمایشگاه عکس و برگزاری هفدهمین دوره فیلم و عکس مهاباد از برنامه های این انجمن است.

انجمن سینمای جوانان مهاباد یکی از انجمن‌های ۶۰ گانه سینمای جوانان در ایران است که از سال ۱۳۶۶ در این شهرستان راه‌اندازی شد و تاکنون به بیش از سه هزار هنرجو در رشته‌های مختلف فیلم‌سازی، تدوین و عکاسی را آموزش داده و هم اکنون دارای ۱۰۰ نفر عضو فعال است.

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۲ درصدی ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری پزشکی سال ۱۴۰۳
  • رقابت ۱۲ هزار داوطلب در آزمون دستیاری پزشکی
  • آغاز رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین آزمون دستیاری پزشکی
  • اولین دستیار کلوپ ساز جدایی از لیورپول کوک کرد
  • آغاز «ماه پنهان» با لیندا کیانی و آرمین رحیمیان
  • ۵۰ هنرجوی مهابادی در دوره‌های فیلم‌سازی شرکت کردند
  • «ماه پنهان» در تهران کلید خورد
  • محصولات دانش بنیان دانشجویان فنی و حرفه‌ای به فروش می‌رسد
  • پرخطرترین مشاغل برای کارگران/ این بیماری ها سلامت کارگران را تهدید می کند
  • برپایی نمایشگاه توانمندی دانشجویان فنی و حرفه‌ای در چهارمحال و بختیاری