Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-23@12:53:07 GMT

زدن کارت بلیت و رعایت حق الناس

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۲۸۰۰۹

زدن کارت بلیت و رعایت حق الناس

حدود ۷۰۰ هزار نفر به صورت روزانه از اتوبوس های شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان استفاده می کنند که  ۴۰ درصد آنها کرایه خود را پرداخت نمی کنند و متاسفانه هنوز پرداخت کرایه اتوبوس در بین شهروندان نهادینه نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح تجهیز ناوگان اتوبوسرانی اصفهان به سامانه هوشمند از سال ۸۹ توسط شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه آغاز و تمام دستگاههای اتوبوس در اصفهان به این سامانه تجهیز شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اما مسئله مورد توجهی که بعد از گذشت چندین سال بازهم شاهد آن هستیم که برخی از مسافران از زدن کارت اتوبوس اجتناب می کنند به طوری که حتی تماشای تابلوهایی با مضمون « کارت نزدن حق الناس است» و «زدن کارت بلیت نشانه شخصیت شماست» هم تاثیری برای متخلفان نداشته است.

یکی از رانندگان خط میدان جمهوری- میدان آزادی در این مورد می گوید: واقعا جای تعجب است چندین سال است که این طرح در حال انجام است اما نمیدانم چرا برخی از مسافران هنوز میلی به اینکه کارت بزنند و کرایه خود را پرداخت کنند، ندارند در صورتی که اگر کرایه خود را از همان اول پرداخت کنند دیگر دعوای کلامی بین مسافر و راننده رخ نمی دهد چرا که هر بار آنان کارت نمی زنند ما باید با صدای بلند بگویم خانم، آقا لطفا کارت خود را بزن و آن هم غرغر کنان جای خود می نشیند و تازه بد و بیراهی را هم به ما می گویند، برخی هم که  انگار در این دنیا نیست و اصلا  به تذکرات ما اهمیتی نمی دهند.

راننده دیگری ادامه می دهد: متاسفانه برخی از مسافران از زدن کارت اتوبوس اجتناب می کنند و یا اینکه زمانی هم که می خواهند کارت بزنند شارژ ندارند و بعضی دیگر از مسافران نیز  به محض اینکه درب اتوبوس باز می شود خودشان را مانند فرفره وارد اتوبوس می کنند و لابه لای جمعیت پنهان می شوند و ما هرچه داد و فریاد کنیم که کرایه خود را پرداخت کنید فایده ندارد فقط حنجره خود را سوراخ می کنیم.

در این بین یکی از شهروندان اصفهانی از کمبود جایگاههای کارت شارژ گلایه می کند و می گوید: متاسفانه همه ایستگاهها به دستگاه شارژ کارت مجهز نیستند تا متوجه شویم اعتبار داخل کارت مان چقدر است، این واقعا معضل بزرگی است که باید برای آن چاره ای اندیشید یا حتی زمانی که میخواهیم کرایه نقدی پرداخت کنیم باید جریمه ای بدهیم که چرا کارت اتوبوس مان شارژ ندارد.

نصب سیستم  شارژ مکانیزه در نقاط پر تردد سطح شهر

گلایه شهروندان از نبود جایگاههای شارژ اصفهان کارت در حالی مطرح می شود که فرهاد گلی مدیراصفهان کارت خبر از افزایش ایستگاههای شارژ اصفهان کارت می دهد.

او می گوید: پرداخت نکردن کرایه اتوبوس شهروندان معضل بزرگی است از همین رو شهرداری اصفهان برای رفع این معضل و ارتقا خدمات به شهروندان سعی کرده علاوه بر افزایش ایستگاههای شارژ اصفهان کارت، سیستم شارژ مکانیزه را در مکان های پرتردد نصب کند.

وی در خصوص سیستم شارژ مکانیزه توضیح می دهد: سیستم شارژ مکانیزه از دستاوردهای نوینی است که شهروندان با استفاده از کارت بانکی، اصفهان کارت خود را شارژ کنند.

مدیر دفتر اصفهان کارت شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه شهروندان در هر ساعت از شبانه روز می توانند نسبت به شارژ اصفهان کارت خود اقدام کنند، عنوان می کند: دستگاه های خودکار شارژ بیشتر در ایستگاه های بی.آر.تی و مکان های پرتردد نصب شده است.

 گلی با بیان اینکه باید استفاده از این دستگاه بین شهروندان فرهنگسازی و نهادینه شود، ادامه می دهد: از همین رو تعدادی نیرو در محل دستگاه های نصب شده به منظور آموزش و فرهنگ سازی بین شهروندان مستقر شده اند.

وی در ادامه خاطرنشان می کند: بیش از ۱۵ کیوسک مطبوعاتی شهر نیز به دستگاه شارژ اصفهان کارت مجهز شده اند، مشاغلی همچون سوپرمارکت ها، لوازم التحریرها و غیره که مایل به فروش شارژ اصفهان کارت با استفاد از پوز بانکی هستند نیز می توانند عدد یک را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۷۳۰۳۰ ارسال کنند تا درخواست آنها مورد بررسی قرار گیرد.

پرداخت کرایه اتوبوس باعث افزایش سرویس دهی می شود

علیرضا صلواتی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این باره می گوید: اگر تمام مسافران اتوبوسرانی کرایه خود را پرداخت کنند به طورحتم سطح خدمات و سرویس دهی افزایش می یابد.

 وی اضافه می کند: کوتاهی شهروندان اصفهانی در استفاده از کارت های الکترونیکی حمل و نقل تاثیری در کم و زیاد شدن حقوق رانندگان اتوبوس ندارد و حقوق آن ها ثابت است اما این امر حق الناس به شمار می آید.
وی عنوان می کند: پرداخت نکردن بلیت اتوبوس‌ها توسط مردم به ایران و اصفهان اختصاص ندارد بلکه این نوع تخلف در کشورهای اروپایی نیز قابل مشاهده است اما اروپایی‌ها در این زمینه جریمه می‌شوند.

۴۰ درصد از مسافران کرایه خود را پرداخت نمی کنند

محمد علی احمدی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان نیز در این باره می گوید: حدود ۷۰۰ هزار نفر به صورت روزانه از اتوبوس های شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان استفاده می کنند که  ۴۰ درصد آنها کرایه خود را پرداخت نمی کنند.

وی با بیان اینکه ۵۰ بازرس بر این روند رسیدگی می کنند، ادامه می دهد: ارائه کارت اتوبوس توسط مسافران نیاز به فرهنگ سازی دارد که رسیدگی به این موضوع در حیطه اختیارات شرکت واحد اتوبوسرانی نیست و نهادهایی همچون صدا و سیما و کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان باید در این زمینه فعالیت کنند که تاکنون نقش کم رنگی داشته اند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان عنوان می کند: در کشورهای دیگر اگر فردی هزینه حمل و نقل شهری به وسیله اتوبوس را نپردازد، فرد متخلف، جریمه های سنگینی را باید پرداخت کند که این قانون در ایران وجود ندارد.

وی اظهارمی کند: یک سوم مخارج اتوبوسرانی برعهده دولت، یک سوم آن برعهده شهرداری و یک سوم آن برعهده شهروندان است که دولت حدود ۴ سال است که یک ریال بودجه به هیچ کدام از اتوبوسرانی های سطح کشور پرداخت نکرده است.

احمدی یادآور می شود: وقتی شهروندان نیز سهم خود را به درستی پرداخت نمی کنند مشکلات عدیده ای برای ناوگان اتوبوسرانی شهر ایجاد می شود، از جمله اینکه اتوبوس هایی که خراب باشند، ماه ها در توقفگاه مانده، سرویس دهی مختل شده و اتوبوس های دیگر نیز نمی توانند به درستی خدمت رسانی کنند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۸۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه محاسبه قیمت مترو به ازای مسافت طی‌شده

هر ساله در شورای شهر تهران نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی تصویب و سپس فرمانداری هم تأیید می‌کند. از روز شنبه، یک اردیبهشت، نرخ ورودیه در مترو داخل تهران ۱۶ درصد افزایش می‌یابد. نرخ بلیت تک‌سفره از ۳۳۰۰ به ۴۳۰۰ تومان افزایش و خطوط حومه برای پرند و هشتگرد ۳۰ درصد نرخ بالا می‌رود.

هزینه هر سفر با مترو چگونه محاسبه می‌شود؟

به گزارش روزیاتو، در حال حاضر مسافران مترو یا از کارت‌های قابل شارژ مجدد استفاده می‌کنند و یا بلیت‌های تک سفره می‌خرند.

بلیت تک سفره

قیمت بلیت مترو تک سفره در نیمه اول سال ۱۴۰۳ برای خطوط اصلی معادل ۴ هزار تومان و برای خط ۵ که مسیر بین کرج و تهران است کمی گران‌تر بوده و معادل ۵ هزار تومان است. البته اگر بخواهید در این خط تا هشتگرد هم بروید باید ۹ هزار تومان هم هزینه کنید. آخرین قیمت استثنا نیز مربوط به بلیت تک سفره فرودگاه امام خمینی است که ۱۵ هزار تومان قیمت دارد.

کارت الکترونیکی

قیمت یا هزینه بلیت مترو در صورت استفاده از کارت بلیت آن، به صورت هوشمندانه محاسبه می‌شود. در واقع این هزینه تابع مسافت طی شده با مترو بوده و به ازای هر کیلومتر ۱۴۷ قیمت پایه ورود به مترو افزوده می‌شود.

آیا ثبت خروج از مترو با کارت در کسر هزینه از کارت شما تاثیر می‌گذارد؟

باید توجه داشته باشید در صورت استفاده از کارت الکترونیکی موقع خروج از مترو، کارت بلیت را روی اسکنر‌های موجود در گیت‌های خروجی بزنید تا خروج خود را اعلام کنید تا مابقی نرخ در هنگام خروج بر اساس کیلومتر مسیر طی شده محاسبه شود. در غیر اینصورت (یا حضور بیش از ۲ ساعت در مترو) هزینه سفر به طور کامل برای شما محاسبه می‌گردد.

به عنوان مثال هزینه سفر با بلیت الکترونیکی برای مسافت‌های مختلف به شرح زیر است:

کمتر از ۲ کیلومتر: ۲۵۰۰۰ ریال

۲ تا ۴ کیلومتر: ۲۵۲۹۴ ریال

۴ تا ۶ کیلومتر: ۲۵۵۸۸ ریال

۶ تا ۸ کیلومتر: ۲۵۸۸۲ ریال

۸ تا ۱۰ کیلومتر: ۲۶۱۷۶ ریال

۱۰ تا ۱۲ کیلومتر: ۲۶۴۷۰ ریال

۱۲ تا ۱۵ کیلومتر: ۲۶۹۱۱ ریال

۱۵ تا ۱۸ کیلومتر: ۲۷۳۵۲ ریال

۱۸ تا ۲۲ کیلومتر: ۲۷۹۴۰ ریال

۲۲ تا ۲۶ کیلومتر: ۲۸۵۲۸ ریال

۲۶ تا ۳۰ کیلومتر: ۲۹۱۱۶ ریال

بیش از ۳۰ کیلومتر: ۲۹۷۰۴ ریال

پس از ورود به مترو، مبلغ تعیین شده ثابت به عنوان هزینه سفر در کمترین مسیر از اعتبار کارت مسافران کسر می‌شود و هنگام خروج مابه‌التفاوت هزینه مسافرت در مسافت‌های بالاتر کسر خواهد شد.

قیمت بلیت تک سفره مترو تهران

قیمت بلیت مترو تک‌سفره در نیمه‌ی دوم سال ۱۴۰۳ برای خطوط اصلی معادل ۴ هزار تومان و برای خط ۵ که مسیر بین کرج و تهران است کمی گران‌تر بوده و معادل ۵ هزار تومان است. البته اگر بخواهید در این خط تا هشتگرد هم بروید باید ۹ هزار تومان هم هزینه کنید. آخرین قیمت استثنا نیز مربوط به بلیت تک سفره فرودگاه امام خمینی است که ۱۵ هزار تومان قیمت دارد.

قیمت بلیت تک سفره مترو تهران ۱۴۰۳

قیمت بلیت مترو تک‌سفره در نیمه‌ی دوم سال ۱۴۰۳ برای خطوط اصلی معادل ۴ هزار تومان و برای خط ۵ که مسیر بین کرج و تهران است کمی گران‌تر بوده و معادل ۵ هزار تومان است. البته اگر بخواهید در این خط تا هشتگرد هم بروید باید ۹ هزار تومان هم هزینه کنید. آخرین قیمت استثنا نیز مربوط به بلیت تک سفره فرودگاه امام خمینی است که ۱۵ هزار تومان قیمت دارد.

هزینه بلیت تک سفره مترو تهران
قیمت برای خطوط اصلی مترو تهران قیمت برای مترو تهران تا مترو کرج (خط ۵) قیمت برای مترو تهران تا هشتگرد قیمت برای مترو تهران تا فرودگاه امام
۴ هزار تومان ۵ هزار تومان ۹ هزار تومان ۱۵ هزار تومان
قیمت کارت بلیت الکترونیک مترو تهران

برای افرادی که بلیت الکترونیکی را تهیه می‌کنند و افرادی که بلیت را به صورت حضوری خریداری می‌کنند، تفاوت در قیمت وجود دارد. در ساعات پیک تردد، قیمت بلیت الکترونیکی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان است در حالی که برای خرید حضوری این مبلغ ۳ هزار تومان خواهد بود.

از سوی دیگر، در ساعات غیرپیک تردد، هزینه بلیت الکترونیکی ۲ هزار و ۲۹۵ تومان و برای خرید حضوری ۲ هزار و ۵۵۰ تومان است. با این تفاوت‌ها، استفاده از بلیت الکترونیکی می‌تواند هزینه را کاهش دهد و در عین حال به راحتی و بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل فروش بلیت، تهیه آن امکان‌پذیر باشد.

با توجه به شرایط مختلف و نوسانات قیمت، مبلغ ورودی برای استفاده از مترو تهران از حداقل ۲ هزار و ۲۹۵ تومان تا حداکثر ۳ هزار تومان تعیین شده است. به ازای هر کیلومتر پس از دو کیلومتر پیمایش، ۲۰ تومان به هزینه‌ها اضافه خواهد شد.

برای خط ۵ مترو، حداقل مبلغ ورودیه ۳ هزار و ۲۱۳ تومان است که در ساعات اوج سفر‌های شهری ممکن است تا حداکثر ۴ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یابد.

هزینه خرید بلیت حضوری از هشتگرد نیز در بازه ۶ هزار و ۲۷۳ تومان تا حداکثر ۸ هزار و ۲۰۰ تومان است، که مسافران بیش از ۱۵۰ کیلومتر پیمایش خواهند کرد.

برای فرودگاه امام، هزینه بلیت میان ۱۰ هزار و ۴۴۲ تومان تا ۱۱ هزار و ۶۰۲ تومان است.

برای کاهش تمایل مردم به خرید بلیت‌های تک‌سفره و کاغذی، هزینه هر بلیت برای شهر تهران ۴ هزار تومان، برای شهر کرج ۵ هزار تومان و برای فرودگاه امام ۱۵ هزار تومان تعیین شده است.

هزینه کارت بلیت مترو ۱۲ هزار تومان است و مبلغ قابل شارژ در آن از ۵۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

هزینه کارت بلیت الکترونیک مترو تهران قیمت کارت بلیت الکترونیک مترو تهران قیمت برای خرید حضوری قیمت برای خرید غیرحضوری

ساعات غیرپیک        ۲۵۵۰ تومان             ۲۲۹۵ تومان

ساعات پیک           ۳۰۰۰ تومان              ۲۷۰۰ تومان

دیگر خبرها

  • جابجایی ۹۲۰ هزار مسافر در شهرکرد
  • زمان شارژ کالابرگ اردیبهشت ماه
  • از جابجایی ۹۲۰ هزار مسافرشهرکردی تا فروش ۹۵۱ کارت بلیت الکترونیکی
  • جابه‌جایی بیش از ۹۲۰ هزار مسافر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهرکرد
  • جابه‌جایی بیش از ۹۲۰ هزار مسافر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی
  • جابجایی بیش از ۹۲۰ هزار مسافر با ناوگان حمل و نقل عمومی
  • کمبود اتوبوس قم به اصفهان درددل مسافران شد
  • نحوه محاسبه قیمت مترو به ازای مسافت طی‌شده
  • نکاتی که در سفر با اتوبوس باید رعایت کنید
  • قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر کرد