Web Analytics Made Easy - Statcounter

حرکت تازه ای برای بازی دادن به سازمانهای مردم نهاد فعال در عرصه آسیبهای اجتماعی توسط شهرداری و شورای شهر تهران شروع شده است.

این حرکتها هرچند سابقه ای طولانی دارد ولی تاکنون از یک سو مدیریت شهری نتوانسته اعتماد سمن های فعال در این عرصه را جلب کند و البته برخی سازمانهای مردم نهاد هم ننشسته اند تا شهرداری به آنها کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها خود آستین همت بالا زده اند تا در مقابل رفع ناهنجاریهایی مانند کودکان کار و خیابان، هر چه از دستشان برمی آید فعالیت کنند.

به گزارش خبرآنلاین، شب گذشته سالن خیام واقع در اندیشکده علوم انسانی، شاهد برگزاری نشستی بود که در آن، الهام فخاری عضو شورای شهر تهران، برخی مسئولان شهرداری و نماینده گروه هایی از سازمانهای مردم نهاد حضور داشتند تا درباره مسئله کار کودکان و روشهای کاهش از این آسیب، همفکری کنند.

در خلال جلسه طولانی 4 ساعته مباحث زیادی طرح شد که یکی از این بحثها درباره سوءاستفاده از کارکودکان در عرصه تفکیک پسماند و زباله گردی از سوی پیمانکاران شهرداری بود. وضعیتی غیرقابل قبول که از بین برنده حقوق کودک و ناقض قواعد بین المللی از جمله مصوبات سازمان بین المللی کار در زمینه منع کار کودکان در مشاغل آسیب زایی مانند خیابانگردی و زباله گردی است.

بیشتر کودکان زباله گرد، افغانستانی هستند
در این نشست، رحیمی از جمعیت کمک به کودکان کار و خیابان امام علی(ع) ضمن ارائه تحقیقاتی که در حوزه کودکان کار و خیابان انجام شده است، اظهار کرد: در بین کودکان کار در تهران بیش از 55 درصد، دارای تابعیت افغانستان هستند ولی وقتی به جامعه کودکان کار که زباله گرد هستند می نگریم، بیش از 90 درصد تابعیت این کودکان، افغانستانی است. به این صورت که مثلا نوجوان 16 ساله اهل افغانستان در یک کارگاه پسماند کار می کند و بعد کودکان دیگر خانواده با سنین کمتر به او می پیوندند و در کارگاه تفکیک زباله که توسط پیمانکاران شهرداری اداره می شود، روزانه تا 15 سال کار می کنند و حتی آنجا می خوابند.
او در ادامه گفت: ما واقعا نمی دانیم آیا آمار بچه های کار و خیابان زیاد شده یا به دلیل فعالیت مردم در شبکه های اجتماعی، وضعیت آنها بیشتر رصد می شود. این را هم باید در نظر گرفت که فاکتورهای موثر در تعداد این کودکان بسیار زیاد است

کودکان زباله گرد در مراکز تفکیک پسماند شهرداری می خوابند
الهام فخاری، عضو شورای شهر در این نشست گفت: دلایلی وجود دارد که نشان می دهد پیمانکاران شهرداری، کودکان زباله گرد را به کار می گیرند، شهرداری نمی تواند بگوید به من ربطی ندارد پیمانکار، نیروی کارش را از کجا تامین می کند.
او در ادامه گفت: این کودکان در کارگاه های تفکیک پسماند می خوابند و جای خواب آنها جدا نیست. همه می دانیم بچه هایی که در این شرایط زندگی و کار می کنند در معرض چه آسیبهایی قرار می گیرند. چه بسا اگر خط قرمز برای پیمانکاران شهرداری تعریف شود، شاید دیگر به صرفه نباشد از نیروی کار ارزان این کودکانم استفاده کند.

پیمانکاران شهرداری از کودکان به عنوان نیروی کار ارزان سوءاستفاده می کنند
خدادادی، دکترای مدیریت سازمانهای مردم نهاد هم ضمن ارائه گزارشی درباره کودکان کار و خیابان که توسط پیمانکاران شهرداری استثمار می شوند، گفت: پیمانکاران شهرداری برای برنده شدن در رقابت ها و مناقصات، نیروی کار ارزان به کار می گیرند. این را می دانیم هر کس در این شهر یک دفتر کوچک برای کار داشته باشد، چه نهاد یقه او را می گیرند، اول، سازمان امور مالیاتی، پس از آن، اداره کار و در نهایت هم شهرداری برای همه کسب و کارها، برنامه دارند. کارکنان شهرداری می توانند به سادگی پیمانکاران خود را رصد کنند که آیا کودکان را به کار می گیرند یا از کارگر قانونی استفاده می کنند.
او در ادامه گفت: فقط کافی است ماموران شهرداری که متوجه حضور کارگران کودک در کارگاه شده اند، یک گزارش به وزارت کار بفرستند، مسئله اینجاست که ممکن است رانتهایی در این میان شکل گرفته باشد.
خدادادی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه شهرداری با ایجاد فرصتهای رانتی برای برخی از سمنها، امکان رقابت برابر را می از بین می برد، گفت: با همه این مسایل، اگر قرار است با پدیده کودکان کار برخورد شود و کار کودک، گونه ای بزهکاری است، چرا باید جمع آوری اینها را به شهرداری سپرد؟ اگر کودک کار، بزهکار است و باید جمع شود، چرا این کار را به پلیس نمی سپارند؟ چرا باید شهرداری در مقابل مردم قرار بگیرد؟

شهرداری: کار کودکان در مراکز تفکیک پسماند، تخلف است
رضا قدیمی، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران هم در این نشست حضور داشت. او در توجیه اقدامات شهرداری درباره کار کودکان زباله گرد برای پیمانکاران این سازمان گفت: ما ترجیح می دهیم درباره راهکار حرف بزنیم نه اینکه درباره علت و معلول گفتگو کنیم. وقتی در ادارات دولتی نگاه این است که امسال 10 درصد بودجه باید بیشتر افزایش پیدا کند، نمی توان انتظار داشت این سازمانها در مقابله با آسیب اجتماعی توانمند شوند.
او در ادامه گفت: باید نگاهمان به سازمانهای درگیر در این امر تغییر کند. در حوزه آسیبها اگر بپذیریم اعتیاد ریشه بسیاری از آسیبهاست، چرا مواد مخدر به سادگی در اختیار افراد قرار می گیرد؟ برخی افراد می گویند اولین بار در دانشگاه، مواد مخدر را دست ما دادند. وقتی در دانشگاه ها مواد مخدر راحتتر از مسایل علمی در اختیار افراد قرار می گیرد، چه می شود کرد؟
قدیمی درباره حل مشکل زباله گردی کودکان برای پیمانکاران شهرداری گفت: برای این مسئله 3 جلسه تشکیل شده است. ما در این حوزه 2 پیشنهاد مشخص داریم. اول اینکه جلساتی با سازمان مدیریت پسماند شهرداری داشته ایم و گفته ایم باید دستورالعمل بازدارنده در این حوزه تهیه شود. به کارگیری کودکان در بحث پسماند، قطعا تخلف پیمانکاران است. لذا بازنگری در دستورالعملها و آیین نامه های این حوزه باید در دستور کار قرار گیرد. پیشنهاد دوم ما بازنگری در روشها و ابزار جمع آوری پسماند است. باید مخازن یک طرفه و زیرزمینی شود که فقط بتوان در آنها پسماند ریخت و دسترسی به زباله برای کسی به وجود نیاید.

فخاری: کار کودکان در زباله ها مخفی نشود
الهام فخاری عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از این نشست که به جمع بندی نظرات اختصاص داشت، گفت: نباید داستان کار کودکان در مراکز پیمانکاری شهرداری مخفی شود و ما نباید اجازه استفاده از بچه ها را به این پیمانکاران بدهیم. در ستاد شهرداری برای این مشکل باید فکری کنند.
در این نشست، قرار شد دستورالعمل نحوه همکاری سمن ها با شورای شهر و شهرداری برای ساماندهی به مسئله کودکان کار بررسی شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۲۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق شهرداری تهران با حضور در شهرداری منطقه ۵ تهران به منظور بررسی طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در این منطقه گفت: پیگیری قانونی درباره خودرو‌ها و مراکز جمع آوری و نگهداشت غیرمجاز زباله و پسماند انجام می‌شود.

سید محمد فیاض افزود:با متخلفانی که در اجرای طرح ساماندهی و جمع آوری زباله گرد‌ها همکاری نکرده و کارشکنی می‌کنند از طریق ضابطان قضایی یگان حفاظت شهرداری برخورد قانونی می‌شود.

در ادامه رییس مرکز رصد و پایش آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران نیز گفت:با پیگیری‌های انجام شده مقرر شد تا معتادان متجاهر در مراکز بیش از شش ماه نگه داری شوند.

عبدالمجید رحمانی گفت: این افراد پس از ترک اعتیاد با ارایه خدمات آموزشی به جریان اشتغال اضافه شده و تحت نظارت مستمر خواهند بود.

وی ادامه داد: در موضوع کودکان کار و خیابان، اخلاق، مهربانی در کنار قاطعیت مدنظر است و باید از طریق مراکز غربالگری، کودکان مورد نظر به بهزیستی تحویل داده شده تا تحت حمایت یک سازمان تخصصی قرار گیرند.

شهردار منطقه ۵ نیز با اشاره به اهمیت مدیریت، ساماندهی و برخورد قاطع در مقوله ساماندهی اجتماعی و پسماند گفت: باید با داشتن روحیه جمعی و با رویکرد تشویقی موضوع پسماند بین شهرداری و شهروندان مطرح و از همه ظرفیت‌ها بهره برداری کرد.

داوود گودرزی افزود: با توجه به وجود مجموعه‌های تجاری و اداری گسترده در منطقه ۵ تهران می‌بایست با انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری در حوزه پسماند، اقدامات جدی صورت پذیرد.

دیگر خبرها

  • درآمد عجیب و باورنکردنی زباله گردها در تهران/ سلاطین زباله تهران چه کسانی هستند ؟
  • سلاطین زباله تهران چه کسانی هستند؟
  • درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران
  • درآمد عجیب و باورنکردنی زباله گردها در تهران | سلاطین زباله تهران چه کسانی هستند ؟
  • پشت پرده سلاطین زباله تهران فاش شد | درآمد مافیا از هر زباله گرد ۵۰ میلیون تومان است
  • پشت پرده مافیای زباله فاش شد | درآمد مافیا از هر زباله گرد ۵۰ میلیون تومان است
  • برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی 
  • برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف همکار با عوامل زباله گردی
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی