Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@23:56:17 GMT

یک‌چهارم مدارس تهران فرسوده‌اند

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۳۴۱۵۹

یک‌چهارم مدارس تهران فرسوده‌اند

اجتماع > آموزش - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران که در جلسه پارلمان شهری پایتخت حاضر شده‌بود از فقر سرانه آموزشی در تهران گفت و اینکه ۷۰۰ مدرسه از ۴ هزار مدرسه شهر فرسوده هستند و با کوچک‌ترین حادثه‌ای فرو می‌ریزند.

عباس‌علي باقري در گزارش خود تهران را ازجمله فقيرترين شهرهاي كشور از نظر فضاي آموزشي اعلام كرد و نشانه آن را وجود كلاس‌هايي 30تا 40نفره در تهران دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباس‌علي باقري گفت: سرانه هر دانش‌آموز تهراني از فضاي آموزشي 4.3 متر است.

اين رقم در كشور 5/5متر است كه البته با استانداردهاي بين‌المللي فاصله بسيار دارد. وي از فرسوده بودن فضاهاي آموزشي هم سخن گفت و افزود: 0001 مدرسه از 4هزار و 98مدرسه تهران نيازمند مناسب‌سازي بوده و 007 مدرسه نيز فرسوده‌اند ضمن اينكه بسياري از مدارس شهر به‌دليل واقع‌شدن در كنار معابر و اتوبان‌ها يا داخل كوچه‌هاي باريك موقعيت ايمني استانداردي ندارند. اين در حالي است كه در تهران حدود يك‌ميليون و 28هزار و 136دانش‌آموز مشغول تحصيل هستند.

همچنين تهران براي رسيدن به حداقل‌ها 006مدرسه كمبود دارد. به گفته مديركل آموزش و پرورش شهر تهران در ميان نزديك به 20درصد پسران دوره متوسطه رفتارهاي پرخطر مشاهده مي‌شود و از سوي ديگر در 20درصد دختران در همين مقطع خشم بالا مشاهده مي‌شود كه هيچ خوب نيست. باقري از نظرسنجي‌اي سخن گفت كه براساس آن در حوزه حمايتي حدود 66درصد از دانش‌آموزان گفته‌اند از دوستان و همسالان خود حمايت مي‌گيرند كه اين نشان‌دهنده ضعف جايگاه حمايتي خانواده درميان دانش‌آموزان نوجوان است.

باقري ازمغفول ماندن طرح شهردار مدرسه سخن گفت واظهار اميدواري كرد كه با روي كارآمدن شوراي شهر و شهردار جديد اين طرح ارتقا يابد. مديركل آموزش و پرورش شهر تهران در مورد سرويس مدارس هم گفت: بايد از شهرداري تهران تشكر كرد كه سرويس مدارس استثنايي را متقبل شد.

باز هم مديريت يكپارچه!

در واكنش به اين گزارش اكثر اعضاي شوراي شهر به اظهارنظر پرداختند. ابتدا محسن هاشمي به‌عنوان رئيس شورا اين صحبت‌ها را تأييد‌كننده تحقق مديريت يكپارچه دانست و گفت: شوراي شهر اين مسئله را پيگيري خواهد كرد و اساسا دليل دعوت از مسئولين براي حضور در جلسات شورا همين است كه بتوانيم زمينه تحقق اين مهم را فراهم‌ سازيم. به گفته هاشمي، اساسا عدم‌تحقق مديريت يكپارچه شهري باعث به‌وجود آمدن مشكلات بسياري شده؛ ازجمله درحوزه آموزش و پرورش.

البته تأكيد اين است كه اگر مسئوليتي هم به شهرداري واگذار مي‌شود بايد همراه با منابع آن باشد نه اينكه فقط مشكلات سازمان‌ها و شركت‌ها بر دوش شهرداري بيفتد. احمدمسجد جامعي نيز از وجود 18مصوبه در شوراي شهر درمورد آموزش و پرورش سخن گفت كه برخي از آنها به ايمن‌سازي‌ مدارس و برخي ديگر به موضوع ارائه تسهيلات توسط شهرداري براي بازسازي فضاي آموزشي و... اختصاص دارد و بايد اين مصوبات را مرور كرد تا موفقيت و عدم‌موفقيت آنها را سنجيد. مسجدجامعي همچنين از هزينه كرد 113ميليارد توماني شهرداري طي سال‌هاي 93تا 96براي آموزش و پرورش خبر داد وخواستار روشن شدن اثر بخشي تخصيص اين اعتبارات شد.

نظر محمود ميرلوحي تهيه طرح جامعي درمورد مكان يابي صحيح مدارس بود و درعين حال بر لزوم آموزش تفكيك زباله از مبدأ درمدارس تأكيد كرد. بهاره آروين نيز گفت: گزارش‌هاي ارائه شده در صحن بايد هدفمند و منطبق با تفاهمنامه‌هايي باشد كه با مديريت شهري و دستگاه‌هاي ديگر به امضا رسيده تا بتوانيم تصميم‌گيري كنيم نه اينكه فقط چالش‌ها و راهبردها مشخص باشد؛ مثلا طرح مدرسه آماده، دنبال ايمن‌سازي‌ بود اما متأسفانه جديت لازم براي اجراي اين طرح مشاهده نمي‌شود بنابراين بايد مشخص شود كه چرا تفاهمنامه‌هاي به امضا رسيده ميان آموزش وپرورش و شهرداري به درستي اجرا نمي‌شود.

زهرا صدراعظم نوري هم معتقد بود كه شهرداري فقط نگاه پشتيباني و لجستيكي يا تأمين منابع به آموزش و پرورش نداشته باشد بلكه بايد متناسب با ماموريت‌هاي شهرداري نسبت به آموزش و ارتقاي آگاهي شهروندان تلاش كند و پيگير آموزش دانش‌آموزان دراين حوزه‌ها باشد.

شهربانو اماني هم خواستار ارائه گزارشي شد تا مشخص شود فرزندان از چه سني از خانواده تأثيرپذيري ندارند؟ وي افزود: آسيب‌هاي اجتماعي معلول علت‌هاي بسيار زيادي است كه يك ركن اصلي آن آموزش و پرورش است. آيا آموزش و پرورش اين همت را در شهر تهران دارد كه نهضت آموزش عمومي را راه بيندازد؟

اماني به موضوع سرويس مدارس نيز اشاره كرد و گفت: 23درصد هزينه سرويس مدارس به مدير مدرسه داده مي‌شود. درخواست من اين است كه اين هزينه گرفته نشود تا مردم بتوانند با هزينه كمتري كودكان خود را با سرويس به مدرسه برسانند. آرش ميلاني هم خواستار ارائه يكسري اطلاعات شد؛ ازجمله اينكه چه تعداد كلاس درس توسط خيرين تأمين مي‌شود، چه ميزان بودجه مشاركت مردمي داريد و نسبت دانش‌آموزان به سرانه‌هاي كتابخانه‌ها، آزمايشگاه‌ها و سالن‌هاي ورزشي مدارس چيست؟ محمد سالاري هم با اشاره به اينكه منطقه ۲۲ يكي از محروم‌ترين مناطق تهران از لحاظ سرانه‌هاي آموزشي است، گفت:

متأسفانه امروز مدارس شهر تهران به لحاظ فرسودگي نسبت به كل كشور وضعيت بسيار وخيمي دارند و وضعيت سرانه‌هاي آموزشي آن بغرنج است. ناهيد خداكرمي هم مخالفت خود را با ادامه روش‌هاي سنتي آموزشي كه درآن معلم متكلم وحده باشد و به‌صورت مستقيم يا نصيحت گونه آموزش‌هاي شهروندي را ارائه دهد اعلام كرد و گفت: خوب است دراين حوزه بچه‌ها از مدارس خارج شده به بوستان‌ها، كوچه و خيابان‌ها بروند و آموزش‌هاي لازم به‌صورت غيرمستقيم به آنها داده شود.

وي در گفت‌وگو با همشهري تصريح كرد: هدف غايي نظام آموزش و پرورش ما اين است كه دانش‌آموزان براي زندگي آينده خود آماده شوند. دوره ابتدايي نيز بهترين دوره براي آموزش و انتقال مفاهيم مرتبط با اين امر است.

نظر مرتضي الويري نيز اين بود كه وقتي 30درصد سفرهاي شهري آموزشي است درطرح جامع سال 86دربحث طرح‌هاي موضوعي و موضعي قرار بود كه تا سال 89وزارت آموزش و پرورش وشهرداري طرح موضوعي درمورد كاهش سفرهاي شهري به شورا را ارائه كنند و بعد برود به كميسيون ماده 5اما از آن زمان تا‌كنون اين مصوبه اجرا نشده است. افشين حبيب‌زاده آخرين نفري بود كه درواكنش به گزارش مديركل آموزش و پرورش صحبت كرد. وي پيشنهاد كرد درجهت تحقق مديريت يكپارچه شهري شوراي شهر متولي شود تا شوراي اداري شهرتهران را تشكيل دهد.

دعوت از مردم براي مشاركت بيشتر

ناهيد خدا كرمي، عضو كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري ديروز در نطق پيش از دستور خود مهم‌ترين مسائل امروز پايتخت را آلودگي هوا، ترافيك، آسيب‌هاي اجتماعي، بدهي، كيفيت آب وغذا، پسماند، نابرابري، رشوه و فساد اقتصادي دانست و گفت: اين مشكلات امروز و فرداي مردم را تهديد مي‌كند و حل آنها نه‌تنها عزم جدي دولت و مديريت شهري را مي‌طلبد، بلكه نياز به يك حركت عظيم اجتماعي دارد. خداكرمي خواستار مشاركت مردم از سطح خانه تا محله، منطقه و شهر با شهرداري و شوراي شهرشد و ازآن به‌عنوان تنها راه برون رفت از چنبره اين مشكلات نام برد.

اين عضو شوراي شهر از اسناد بالادستي نظير سند چشم‌انداز 1404به‌عنوان مهم‌ترين سند پيش رو به‌منظورتوسعه و پيشرفت نام برد كه مسير حركت مديريت شهري و اداره كشور را نشان مي‌دهد اما چون بند بند اين اسناد و سياست‌ها از زمان ابلاغ به درستي اجرا نشد به چنين روزگاري گرفتار شديم.

وي با برشمردن برخي مشكلاتي كه شهر هم‌اكنون با آنها دست به گريبان است و موجب شده تا هويت شهر در لابه‌لاي بزرگراه‌ها، پل‌هاي بي‌قواره وساختمان‌هايي كه به مثابه ننگ معماري و شهرسازي بر پيشاني يخ‌زده شهر است، مدفون شود، افزود: مردم عزيز تهران! پايتخت بدون مشاركت شما نمي‌‌تواند مسير پيشرفت را ادامه دهد، اگر به فروش تراكم و تغيير كاربري درمناطق مسكوني به تجاري معترضيم، اگر نگران به تاراج رفتن پارك‌ها، باغ‌ها و ساخت‌وساز برج‌ها در دامنه كوه‌هاي پر صلابت شهر هستيم،

از ترافيك در رنجيم، آلودگي هوا نفسمان را به شماره انداخته، ازورشكستگي صنايع بومي متأسفيم، بوي تعفن پسماندهاي شهر دروازه‌هاي تهران را مشمئز كرده است و محله هرندي، دره فرحزاد و حاشيه نشيني قلبمان را به درد مي‌آورد، همه ما متهميم، پس بياييد تاعامل تداوم يا تشديد آن نباشيم واز درون خانه‌هاي خود به فكر ساختن شهرمان و آينده كودكانمان باشيم.

خيابان مردم به روي مردم گشوده شود

تنها تذكر ديروز از سوي زهرا نژادبهرام، عضوهيأت رئيسه شوراي شهر تهران، ري و تجريش مطرح شد. وي در اعتراض به مجلس و مسئولين ذيربط گفت: به‌دليل محدوديت‌هايي كه در خيابان مردم ايجاد شده روز گذشته تعدادي از معترضين به مؤسسه كاسپين در ميدان ابن سينا واقع در منطقه 12تجمع كردند اين درحالي است كه قبلا مردم براي بيان خواسته‌هاي خود به خيابان مردم دركنار خانه مردم (مجلس) مراجعه مي‌كردند. اين خيابان متعلق به مردم است و بايد بتوانند براي طرح درخواست خود به همين نقطه مراجعه كنند.

تصويب يك طرح فوريت دار

در ادامه جلسه ديروز مرتضي الويري يك طرح يك فوريتي را تقديم هيأت رئيسه كرد اين طرح برسياست‌هاي اجرايي والزامات تدوين لايحه بودجه سال 1397شهرداري تهران اشاره داشت. به گفته الويري طي سال‌هاي گذشته ازطرف شوراي شهر سياست‌هاي كلي تدوين بودجه سال بعد به تصويب مي‌رسد و به شهرداري ا بلاغ مي‌شود مرتضي الويري، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران طي سخناني در توضيح يك فوريت اين طرح تصريح كرد: چند سالي است كه سياست‌هاي اجرايي بودجه از سوي شوراي اسلامي شهر تهران تنظيم شده و به شهرداري ابلاغ مي‌شود. امسال نيز با توجه به فرصت محدود دراختيار و براي اينكه زمان ازدست نرود اين طرح را با قيد يك فوريت مطرح كرديم.بنابراين گزارش اعضاي شوراي شهربه يك فوريت اين طرح رأي دادند.

اقتصادي شدن يا نشدن ورزش همگاني

ديروز در جريان معرفي يك نماينده از شورا براي حضوردركميته اجرايي چگونگي مشاركت شهرداري تهران درايجادوتوسعه و ساماندهي فضاها واماكن ورزشي شهرداري تهران ابتدا محمود ميرلوحي از لزوم اعمال نگاه اقتصادي به اماكن ورزشي شهرداري سخن گفت و درعين حالي‌كه خواستار توجه به خانواده‌هاي محروم وايثارگران شد اما نسبت به اينكه سالانه 400ميلياردتومان از سوي شهرداري دراين حوزه يارانه پرداخت مي‌شود انتقاد كرد.

در پاسخ اما حجت نظري كه ازسوي شورا در كميته اجرايي توسعه و ساماندهي فضاهاي ورزشي انتخاب شد، گفت: شهرداري يك نهاد خدماتي اجتماعي است و در بسياري از حوزه‌ها وظيفه دارد بدون نگاه اقتصادي به خدمت رساني به شهروندان بپردازد. نظري معتقد است كه يكي از حوزه‌هايي كه شهرداري نبايد در آن نگاه اقتصادي داشته باشد، بحث ورزش همگاني است.

شورا فاقد ابزارهاي نظارتي لازم است

ديروز محسن هاشمي رئيس شوراي اسلامي شهرتهران، ري و تجريش در سخناني درصحن علني شورا به چند نكته درمورد نظارت شورا بر عملكرد دوره‌هاي گذشته شهرداري تهران اشاره كرد. وي با مقايسه نحوه نظارت مجلس شوراي اسلامي و ابزارهاي دراختيارآن از نهاد شوراي شهر به‌عنوان نهال نورسي نام برد كه فاقد ابزارهاي نظارتي لازم است و درصورت مشاهده تخلف هم جزاعلام به مجمع عمومي آن دستگاه متخلف كارديگري براي پيگيري نمي‌توانست انجام دهد.

هاشمي درسخنان خود 4راهكار را مطرح كرد و از اعضاي شوراي پنجم خواست تا روشن كنند آيا موافق ادامه روند گذشته درامر نظارت هستند؟ آيا مي‌خواهند ابزار نظارتي نظير ديوان محاسبات را براي نظارت برعملكرد مديريت شهري ايجاد كنند؟ يا مي‌خواهند كه بررسي عملكرد مديريت شهري را نيز به ديوان محاسبات مجلس شوراي اسلامي واگذار كنند؟ پيشنهاد ديگر رئيس شوراي شهر پنجم فعال كردن معاونت برنامه‌ريزي وپايش شورا براي انجام اين وظيفه بود.

به گفته هاشمي، انتخاب يكي از 4راه فوق يا روش‌هاي ديگر بدون انجام مطالعه و مداقه‌اي جامع امكانپذير نيست و پس از اين تصميم راهبردي است كه مي‌توان در مورد بررسي تخلفات احتمالي دوره‌هاي قبلي مسئوليت شورا يعني شهرداران 20ساله گذشته تهران تصميم‌گيري كرد. وي انتظار شوراي شهر از افكارعمومي، كارشناسان و رسانه‌ها را ارائه كمك‌هاي فكري ونظرات كارشناسي در اين حوزه اعلام كرد و از آنها خواست تا در انتخاب مسيري با كمترين هزينه و بالاترين بازدهي شورا را ياري كنند. از نظر محسن هاشمي اين تصميم با خبرسازي‌ها و ايجاد هيجانات كاذب يا شخصي‌سازي‌ موضوع به نتيجه مطلوب منجر نخواهد شد.

در همین زمینه: هر دانش آموز ایرانی پنج متر فضای آموزشی دارد؛ یزد بالاتر از استاندارد فاجعه ۸۰۰ مدرسه فرسوده در تهران و آدرس غلط رسانه‌ها وجود ۸۰۰ مدرسه ناامن که حضور دانش آموز در آن خطرناک است

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۴۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه تشکیل سازمان گردشگری به شورای شهر تهران رسید

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: لایحه تشکیل سازمان گردشگری در شهرداری تهران تقدیم شورای شهر تهران شده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امین‌ توکلی‌زاده؛ معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در دویست و سی‌امین جلسه شورای شهر تهران در قالب ارائه گزارش از سوی این معاونت در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در این ایام، پویش‌های متعددی از جمله تهران دوست‌داشتنی، روزه‌اولی‌ها، لشگر قدس، عید بندگی، افطاری ساده، ماه مهربانی و ... انجام شد که مورد استقبال شهروندان تهرانی قرار گرفت.

وی افزود: در طی این دوره از مدیریت شهری ویژه برنامه‌های نوروز با استقبال خانواده‌ها قرار گرفته به طوریکه در سال اول اجرای برنامه‌ها از ایوان شمس کلید خورد و در سال دوم آغاز برنامه‌ها از میدان ولیعصر بود و در سال جاری نیز آغاز برنامه‌های نوروز از میدان هفت تیر تا پارک لاله اجرا شد.

توکلی‌زاده با اشاره به اینکه یکی از توفیقات این دوره از مدیریت شهری شاد کردن خانواده‌ها در ایام نوروز بوده است افزود: ما توانستیم به ایده‌ها و طرح‌های جدید و نو و برگرفته از جبهه انقلاب، تاثیر بسیاری را در نشاط‌آفرینی داشته باشیم و در این ایام کارناوال‌های شادی در سطح شهر تهران راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: در طی ایام نوروز و رمضان همکاران ما در مدیریت شهری به صورت ویژه پای کار بودند تا بتوانند محیطی شاد و مناسبی را برای شهروندان تهرانی برقرار کنند.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران به برقراری شهر رمضان، شهر شهدا، دهکده‌های ورزشی و جام جهانی اشاره کرد و گفت: در تمامی این طرح‌ها شاهد همراهی مخاطبین بودیم. همچنین در ایام نوروز و رمضان شاهد برپایی کنسرت‌ها و موسیقی ها در پهنه‌های مختلف شهر تهران بودیم.

توکلی‌زاده به برپایی شهر شهدا اشاره کرد و گفت: همزمان با کنگره 24 شهید تهران شهر شهدا در فرهنگسرای خاوران در منطقه 15 آغاز به کار کرد و توانست مورد استقبال شهروندان قرار بگیرد و نزدیک به دو ماه در مجموعه فرهنگسرای خاوران شهر شهدا فعال بود.

وی ادامه داد: برپایی ویژه برنامه‌ها در برج میلاد، بوستان مشاهیر، اراضی عباس‌آباد و همچنین بهشت زهرا اجرا و مورد استقبال قرار گرفت. همچنین در قالب شهر رمضان 15 برنامه اجرا شد.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به بازدید 500 هزار نفر از شهروندان از برنامه‌های شهر رمضان گفت: همزمان با ایام ماه مبارک رمضان نیز برپایی سفره افطاری ساده با مشارکت شهرداری تهران و خیرین برپا شد که مورد استقبال شهروندان قرار گرفت که 5 میلیون نفر از آن بازدید کردند.

توکلی‌زاده اضافه کرد‌: در حوزه ورزش نیز اقدامات ویژه‌ای در قالب دهکده‌های تفریحی و ورزشی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان دایر شد.

وی با اشاره به برپایی بازارچه‌ها و گذر گردشگری برای حضور شهروندان در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز گفت: بر اساس آمار امسال در ایام نوروز دو میلیون گردشگر از اراضی عباس آباد بازدید کردند که این یک رکورد محسوب می‌شود. حضور شهروندان در شب‌های احیا در بهشت زهرا نیز از مواردی است که در ماه مبارک رمضان شاهد بودیم و در شب‌های احیا نزدیک به 500 هزار نفر در بهشت زهرا حضور پیدا می‌کردند.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: طراحی و اجرای برنامه‌ها در 16 بوستان در کنار مجموعه‌های اصلی از دیگر برنامه‌هایی بود که در سطح مناطق عملیاتی و اجرا شد.

توکلی‌زاده گفت: از دیگر برنامه‌های انجام شده در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز می‌توان به ویژه برنامه جشن عید فطر اشاره کرد. در سنوات گذشته ما هیچ برنامه‌ای در عید فطر نداشتیم که برنامه های امسال پس از نماز عید فطر مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.

وی در پایان از ارائه لایحه تشکیل سازمان گردشگری شهرداری تهران خبر داد و گفت: این لایحه تقدیم شورا شده و انشاءالله پس از طی روند آن شاهد تشکیل این سازمان باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حکایت تاکسی برقی تهران!
  • نبود آموزش‌های شهروندی در حوزه فرهنگی و اجتماعی/ فعالیت‌های پردوام و فاخر محدود است
  • لایحه تشکیل سازمان گردشگری به شورای شهر تهران رسید
  • تسهیل در فرآیندهای صدور سند مالکیت املاک فاقد سند
  • زمان آغاز سال تحصیلی 1403 مشخص شد | امسال مدارس کی باز می‌شوند؟
  • دانش‌آموزان مدارس استثنایی رفتارهای صحیح ترافیکی را فرامی‌گیرند
  • دانش‌آموزان مدارس استثنایی رفتارهای صحیح ترافیکی را فرا می‌گیرند
  • تقدیر از عوامل برنامه‌های قرآنی ماه رمضان
  • حکایت تاکسی برقی تهران !
  • پویش سپاس از معلم در ۴۸ واحد آموزشی خوانسار