Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@05:13:41 GMT

بررسي ديجياتو: لپ تاپ گيمينگ GE73VR 7RF Raider

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۳۴۶۹۰

بررسي ديجياتو: لپ تاپ گيمينگ GE73VR 7RF Raider

خبرگزاري آريا - لپ تاپ هاي گيمينگ ظاهر خشن، سخت افزار قدرتمند و قابليت هاي متنوعي براي بازي کردن دارند، اما بياييد روراست باشيم، واقعاً هيچ چيز در نگاه اول، به اندازه يک کيبورد RGB Per-key با دکمه هاي رنگارنگ توجه مخاطب را به سوي خود جلب نمي کند. لپ تاپ جديد GE73VR 7RF ام اس آي اولين محصول اين شرکت است که به چنين کيبوردي مجهز شده و کاربر مي تواند رنگ هر يک از دکمه ها را به طور جداگانه تعيين کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بخشي از زيبايي دستگاه هم البته به بدنه باريک آلومينيومي باز مي گردد که سخت افزار قدرتمندي در خود دارد، از جمله کارت گرافيک انويديا GTX 1070 و پردازنده Core i7 نسل هفتم اينتل. چنين ترکيبي در کنار سيستم خنک کننده Cooler Boost 5 امکان اجراي بازي هاي سنگين روي بالاترين درجه گرافيکي را فراهم مي کنند. در نهايت هم اين صفحه نمايش 120 هرتزي با سرعت پاسخگويي 5 ميلي ثانيه خواهد بود که نتيجه را پيش چشم کاربر قرار داده و لذت انجام بازي ها را، دو چندان مي کند.
براي آشنايي بيشتر با لپ تاپ گيمينگ GE73VR 7RF Raider در ادامه با ديجياتو همراه باشيد.
طراحي
MSI در GE73VR 7RF هم فرمول موفق خود را ادامه داده است و ترکيب کلي بدنه دستگاه، کاپوت يک خودروي سوپر اسپورت را در ذهن تداعي مي کند. درب لپ تاپ با آلومينيوم خراش خورده ساخته شده که البته به دليل ضخامت اندک مي توان با فشار دست کمي آن را خم کرد. ترکيب رنگ مشکي با خطوط قرمز چهره خشن تري فراهم کرده است. در نهايت لوگوي شرکت سازنده با داشتن چراغ LED در اين بخش مي درخشد و با پوشش گوريلا گلس در مقابل خراش محافظت مي شود.

درب لپ تاپ را که باز کنيد، باز هم اطراف کيبورد فلز خراش خورده به چشم مي خورد، اما اطراف نمايشگر و بخش زيرين بدنه با پلاستيک ساخته شده است. در سمت راست کيبورد 3 دکمه تعبيه شده که يکي براي خاموش و روشن کردن دستگاه کاربرد دارد، دکمه ديگر فن هاي خنک کننده را روي آخرين درجه وارد عمل مي کند و سومي براي تغيير پروفايل رنگ کليد هاي کيبورد کاربرد دارد.

در سمت راست بدنه کارت خوان و 2 درگاه USB 3.0 تعبيه شده و بقيه درگاه ها در سمت چپ بدنه قرار دارند، از جمله 1 ميني ديسپلي پورت، يک HDMI با پشتيباني از تصوير 60 هرتز با رزولوشن 4K، يک درگاه شبکه، 1 درگاه USB 3.1 Gen 2، يک USB 3.0 ديگر و 2 جک 3.5 ميلي متري براي ميکروفن و هدفون با پشتيباني از صداي هاي-فاي.

شرکت تايواني با توجه به اندازه ي دستگاه دست بازي داشته و از فضاي موجود براي تعبيه کردن تعداد زيادي درگاه متنوع در لپ تاپ Raier بهره جسته است. نکته ي جالب هم اينکه درگاه هاي USB به چراغ LED مجهز هستند و به راحتي مي توانيد بين آنها و درگاه هاي ديگر تمايز قائل شويد.
وزن 2.8 کيلوگرمي اين محصول با توجه به ابعاد 17 اينچي و توانايي سخت افزاري دستگاه در سطح کاملاً قابل قبول قرار مي گيرد، اما از آن هم بهتر ضخامت 28.5 ميلي متري بدنه به حساب مي آيد که اين لپ تاپ قدرتمند و غول پيکر را بيشتر از محصولات زمخت گيمينگ، به لپ تاپ هاي قابل حمل شبيه ساخته است.
صفحه کليد و تاچ پد
در GE73VR 7RF براي اولين بار شاهد استفاده از کيبورد RGB Per-key ساخت SteelSeries با قابليت تغيير رنگ تک تک دکمه ها هستيم، در حالي که تا پيش از اين، تمام کليد هاي سطح کيبورد به 3 گروه تقسيم شده بود و مي توانستيد براي هريک از قسمت هاي راست، چپ يا وسط، يک رنگ انتخاب کنيد.
دکمه هاي کيبورد لپ تاپ Raider جنس نرمي دارند و اطراف آنها شفاف ساخته شده است تا نور را به شکل بهتري انتشار دهد. اين کيبورد ضمناً به ويژگي anti-ghosting مجهز شده است، در نتيجه فشار دادن يک دکمه باعث فعال شدن دکمه هاي کناري به شکل ناخواسته نمي شود و خللي در اجراي بازي از اين نظر ايجاد نمي کند.

در اين لپ تاپ کليدهايي با ارتفاع 1.9 ميلي متر در اختيار داريم که مقدار حرکت بالايي دارند، اما به دليل نرم بودن دکمه ها نبايد توقع تجربه کاربري در سطح صفحه کليدهاي دسکتاپ يا لپ تاپ هاي گيمينگ مجهز به کيبورد مکانيکي را داشته باشيد.
تغيير رنگ دکمه ها و تنظيمات کيبورد از طريق نرم افزار SteelSeries Engine 3 انجام مي شود. در اين نرم افزار مي توانيد رنگ هر يک از دکمه ها را به شکل جداگانه انتخاب کنيد يا يکي از حالت هاي پيش فرض شرکت سازنده را مورد استفاده قرار دهيد. گزينه هاي مختلفي با افکت هاي مختلف وجود دارد، از طرح پرچم دانمارک يا آمريکا گرفته تا حالت ديسکو که رنگها را روي سطح صفحه کليد به رقص در مي آورد، حالت برخورد قطرات باران با سطح برکه، رنگ هاي رنگين کمان و موارد ديگر.

تاچ پد بزرگ محصول فضاي مناسبي در اختيار شما قرار مي دهد و ميزان حساسيت آن کاملاً قابل قبول است. در پايين تاچ پد نيز دو دکمه فيزيکي به چشم ميخورد که به شکل مکانيکي عمل مي کنند. مزيت تاچ پد هايي با دکمه هاي جداگانه نسبت به مدل هاي يکپارچه در اين است که موقع کليک کردن روي دکمه ها تمام سطح تاچ پد به سمت پايين فشرده نمي شود و محل نشانگر ماوس روي صفحه به شکل ناخواسته جابجا نمي شود.
صفحه نمايش
لپ تاپ 17.3 اينچي Raider به صفحه نمايش 17.3 اينچي با پنل TN مجهز شده و از رزولوشن Full HD بهره مي برد. رنگهاي صفحه نمايش کاملاً زنده و پويا هستند اما چيزي که بيشتر از همه لذت انجام بازي ها را دو چندان مي کند توانايي دستگاه در پخش تصوير با نرخ تازه سازي 120 هرتز و سرعت پاسخگويي 5 ميلي ثانيه به حساب مي آيد. سرعت پاسخگويي 5 ميلي ثانيه در کنار قابليت نمايش 120 فريم تصوير در هر ثانيه به اين معنا خواهد بود که GE73VR 7RF Raider قادر است تصاوير را بدون هرگونه تار شدن نمايش دهد.
GE73VR ضمناً از فناوري ماتريکس ديسپلي شرکت سازنده پشتيباني مي کند، در نتيجه مي توانيد 2 مانيتور تا حداکثر 4K شصت هرتزي را به درگاه هاي HDMI و Display Port دستگاه متصل کنيد و در مجموع 3 صفحه نمايش در اختيار داشته باشيد. فناوري ديگر شرکت سازنده هم True Color 2.0 نام دارد که دستگاه به لطف آن مي تواند 100 درصد رنگ هاي استاندارد sRGB را با دقت بالا نمايش دهد و بازي ها را با رنگ و لعاب چشم نوازي به اجرا درآورد.

عمده ترين نقطه ضعف دستگاه نيز در اين بخش عدم پشتيباني از فناوري G-Sync انويديا به حساب مي آيد. اگر داشتن اين قابليت براي شما اهميت دارد مي توانيد تهيه مدل GT73VR TITAN را از همين سازنده مد نظر داشته باشيد که در محدوده قيمت نزديک به GE73VR Raider ساخته شده و خصوصيات مشترک زيادي هم دارد، از جمله نمايشگر 120 هرتزي با سرعت پاسخگويي 5 ميلي ثانيه و کارت گرافيک GTX 1070.
پخش صدا
GE73VR دو ساب ووفر 3 واتي و دو اسپيکر 2 واتي دارد که به گفته ي سازنده ابعاد آنها از اندازه ي مرسوم لپ تاپ ها 2 تا 3 برابر بزرگتر است، در نتيجه بلندي صداي دستگاه از 100 دسيبل بالاتر مي رود که رقم قابل توجهي است (براي مقايسه توجه داشته باشيد که 120 دسيبل حداکثر صداي قابل تحمل براي گوش انسان است و از آن بالاتر باعث صدمه به شنوايي مي شود). براي بررسي ادعاي سازنده پخش صداي دستگاه را امتحان کرديم و در دنياي واقعي هم چيزي غير از اين نبود. لپ تاپ Raider به خوبي قادر است فضاي يک اتاق بزرگ را پر از صدا کند و از قدرت پخش بيس و شفافيت مناسبي نيز برخوردار است، موضوعي که در کنار عملکرد مناسب نمايشگر دستگاه، لذت اجراي بازي ها را هرچه بيشتر مي کند.
در نهايت به نرم افزار +Nahimic 2 مي رسيم که امکانات متنوعي را در حوزه صدا براي کاربر فراهم مي کند. با استفاده از اين نرم افزار مي توانيد اکولايزرهاي متنوعي را روي صدا اعمال کنيد که بر اساس سبک بازي ها دسته بندي شده اند، مثل اتومبيل راني، تير اندازي، استراتژي يا نمايش فيلم و پخش موسيقي. اگر قابليت Sound Tracker را در اين نرم افزار فعال کنيد، دستگاه قادر است محل منبع توليد صدا را به شکل گرافيکي روي تصوير نمايش دهد، مثلا حين بازي کردن مشخص کند صداي قدم زدن از کدام سو به گوش مي رسد.
از ديگر ويژگي هاي اين نرم افزار نيز مي توان به قابليت شبيه سازي صداي سه بعدي، افزايش بيس و ضبط صداي HD اشاره کرد. لپ تاپ MSI ضمناً‌ با مجهز بودن به چيپ صداي HiFi ساخت ESS از پخش صداي رزولوشن بالا با نرخ 24 بيت/192 کيلوهرتز پشتيباني مي کند.
عمر باتري
جاي تعجب ندارد که Raider هم مثل تقريباً همه لپ تاپ هاي گيمينگ مصرف باتري بسيار بالايي دارد. اين محصول يک باتري 6 سلولي با توان 51 وات ساعت دارد و با هر شارژ کامل مي تواند تا 4 ساعت مرور وب را دوام آورد، رقمي که از بسياري رقباي محصول کمي بالاتر است اما در مجموع در بازه معمول لپ تاپ هاي گيمينگ قرار مي گيرد. طبعاً هرچه توان پردازش دستگاه را بيشتر مورد استفاده قرار دهيد، مدت زمان شارژ دهي به راحتي 2 تا 3 ساعت کمتر مي شود، هرچند در نهايت اين محصول قرار است روي ميز براي شما بازي هاي روز بازار يا نرم افزارهاي سنگين را اجرا کند و به نظر نمي رسد کسي لپ تاپ گيمينگ را براي عمر باتري آن خريداري کند.
حرارت
وظيفه خنک کردن لپ تاپ قدرتمند Raider به سيستم Cooler Boost 5 سپرده شده است، سيستمي متشکل از 7 لوله گرمايي که به شکل جداگانه پردازنده و کارت گرافيک دستگاه را خنک مي کند. بعد از 15 دقيقه پخش ويديو دماي تاچ پد به 25 درجه، مرکز کيبورد به 30 درجه و زير بدنه به 35 درجه مي رسد که همگي کاملاً قابل قبول هستند. حين اجراي بازي هاي سنگين هم دماي پردازنده و کارت گرافيک به 75 و 69 درجه سانتي گراد افزايش يافت و صداي آزار دهنده اي از فن هاي خنک کننده به گوش نمي رسيد. در نهايت به تست استرس اشاره مي کنيم که با تحت فشار قرار دادن پردازنده و کارت گرافيک دماي آنها را تا 91 و 71 درجه سانتي گراد افزايش داد، يعني کمتر از رقيبي مثل HP Omen 17 که در همين تست رقم 97 درجه سانتي گراد را ثبت کرده بود.
عملکرد
لپ تاپ گيمينگ Raider با پردازنده 2.8 گيگاهرتزي اينتل Core i7-7700HQ، حافظه رم 16 گيگابايتي و کارت گرافيک انويديا 1070 براي اجراي سنگين ترين بازي و برنامه ها کاملاً آمادگي دارد. کسب امتياز 14 هزار در بنچمارک Geekbench 4 اين محصول را بالاتر از متوسط لپ تاپ هاي گيمينگ هم رده قرار مي دهد که در اين سطح قيمت عموماً امتيازشان پايينتر از 13 هزار قرار دارد. بر همين اساس مي توان گفت GE73VR 7RF Raider نسبت به هزينه پرداختي شما از ارزش خريد بالايي برخوردار است و به خوبي مي تواند توقع کاربر را از نظر توان پردازش تامين کند.
اين محصول به حافظه داخلي SSD از نوع M.2 SATA با ظرفيت 512 گيگابايت مجهز است و يک هارد ديسک 1 ترابايتي هم با سرعت 7200 دور در دقيقه دارد. لپ تاپ Raider به لطف درگاه بسيار سريع M.2 SATA قادر است اطلاعات را با سرعت سرسام آور 1742 مگابايت در ثانيه از روي حافظه بخواند، اما مثل بسياري از ديگر محصولات شرکت تايواني، سرعت نوشتن اطلاعات روي 138 مگابايت محدود است که براي يک حافظه SSD رقم بالايي به نظر نمي رسد.

در ادامه مي توانيد نتيجه ديگر بنچمارک هاي انجام گرفته روي دستگاه را مشاهده و با دو گزينه از رقباي هم قيمت مقايسه کنيد.

اجراي بازي ها
کارت گرافيک 8 گيگابايتي GTX 1070 مورد استفاده در GE73VR مشکلي در اجراي بازي ها روي درجه گرافيکي بالا ندارد و تفاوتي ندارد بازي مورد نظر شما جديدترين گزينه عرضه شده به بازار باشد يا مربوط به دنياي واقعيت مجازي. براي بررسي عملکرد دستگاه در اين بخش اجراي بازي Star Wars Battlefront را روي رزولوشن 1080 و درجه گرافيکي Ultra امتحان کرديم و تعداد فريم ها به 135 در هر ثانيه مي رسيد که رقم کاملاً قابل قبولي است. اجراي بازي Hitman روي همين درجه گرافيکي و رزولوشن از رقم 99 فريم در هر ثانيه حکايت داشت. Rise of the Tomb Raider نيز روي درجه گرافيکي Very High و رزولوشن 1080 با نرخ 55 فريم در هر ثانيه اجرا مي شد که متوسط محصولات اين بازه قيمت کمي بالاتر است.
اگر مي خواهيد با لپ تاپ Raider به دنياي واقعيت مجازي قدم گذاريد بد نيست بدانيد که اين محصول در بنچمارک SteamVR امتياز 10.9 را از 11 امتياز کسب کرد که از متوسط 9.4 در لپ تاپ هاي اين رده قيمت به شکل قابل توجهي بالاتر است، هرچند برخي محصولات Alienware در اين زمينه امتياز کامل را کسب کرده اند.
جمع بندي
MSI از سال 1986 (همسن نگارنده!) با توليد مادربوردهاي دسکتاپ شناخته مي شد و حالا چند سالي است که با ورود به بازار لپ تاپ هاي قدرتمند خصوصاً در حوزه گيمينگ، به يکي از موفق ترين ها در اين زمينه تبديل شده است. GE73VR 7RF Raider يکي از نمونه محصولات قدرتمند اين شرکت است که امکانات متنوعي را براي بازي کردن در اختيار گيمرها قرار مي دهد، از جمله پردازنده نسل هفتم اينتل، کارت گرافيک قدرتمند GTX 1070، حافظه رم 16 گيگابايتي و 512 گيگابايت حافظه داخلي بسيار سريع از نوع M.2 SATA که البته با 1 تربايت هارد ديسک 7200 دور در دقيقه اي همراهي مي شود.

GE73VR با وجود همه اين ويژگي ها فقط 28.5 ميلي متر ضخامت دارد و وزن دستگاه هم از 2.8 کيلوگرم فراتر نمي رود که با توجه به اندازه 17 اينچي رقم کاملاً قابل قبولي است. اما ويژگي متمايز کننده دستگاه نسبت به بسياري از لپ تاپ هاي گيمينگ کيبورد RGB Per-key به حساب مي آيد که توسط SteelSeries ساخته شده و رنگ هر دکمه ي آن به دست کاربر قابل انتخاب است. اگر محصول جذابي مي خواهيد که قادر باشد بازي هاي روز بازار را با آخرين درجه گرافيکي يا نرم افزارهاي سنگين مهندسي را براي شما اجرا کند، لپ تاپ Raider با قيمت 7.895.000 تومان به خوبي از پس اين کار بر خواهد آمد.
نکات مثبت
بدنه باريکسخت افزار قدرتمندکيفيت صداکيبورد RGB Per-keyنکات منفي
عدم پشتيباني از G-Syncتجربه تايپ کيبورد

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۴۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری گلستان برای بررسی راهکارهای قانونی کاهش هزینه ساخت مسکن در استان

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان در این جلسه، اعضای این انجمن مشکلات، موانع و عواملی که زمان و هزینه ساخت مسکن در  استان به ویژه شهر گرگان را افزایش می دهد، طرح و خواستار ورود دستگاه قضایی استان برای رفع این موانع شدند.
رئیس کل دادگستری گلستان گفت: یکی از مواردی که امسال در ستاد اقتصاد مقاومتی با موضوع شعار سال دنبال خواهیم کرد جهش تولید در بخش مسکن است و به زودی نشستی با همین محور با حضور مسئولان در حوزه مسکن، نظام مهندسی و راه و شهرسازی برگزار می شود  و الزامات قانونی را پیگیری می کنیم.
حیدر  آسیابی در ادامه سخنان خود درباره زمانبَر بودن رسیدگی به دعاوی حقوقی در حوزه مسکن هم گفت:  برای کاهش زمان رسیدگی ها و جلوگیری از قضایی شدن دعاوی این حوزه ، تاکید ما بر فراگیر شدن استفاده از داور در قراردادهای حوزه ساخت و ساز مسکن است تا افراد در صورت بروز مشکل، اختلافات خود را با داوری، حل و فصل کنند .
مرتضوی، رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان هم در این دیدار  با قدردانی از تلاش های دادگستری برای رونق اقتصادی استان گفت: طولانی شدن فرایندهای صدور پروانه ساخت، محدودیت پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی در حوزه مسکن و اعتماد نکردن به پیمانکاران بومی از جمله مشکلات حوزه مسکن در استان است و امیدواریم با حمایت های دستگاه قضا، این مشکلات رفع شود.

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین کاربرد دکمه پشت آینه (فیلم)
  • تکمیل طرح‌های نیمه تمام با فروش اموال و املاک مازاد
  • مرکز تعمیرات لوازم خانگی آاگ در تبریز
  • آموزش: دستگاه پلی‌استیشن خود را چگونه برای اولین بار راه‌اندازی کنیم؟
  • مانیتور گیمینگ جدید Skyworth چه مشخصاتی دارد؟
  • گیفت کارت هایی که هر گیمری را خوشحال می‌کنند
  • مرگ یک کارگر بر اثر سقوط آوار سنگ
  • توقیف کامیون حامل ۲۰ میلیارد کالای قاچاق با بارنامه جعلی
  • ورود ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری گلستان برای بررسی راهکارهای قانونی کاهش هزینه ساخت مسکن در استان
  • ممنوعیت واردات گوشی‌های دکمه‌ای تکذیب شد