Web Analytics Made Easy - Statcounter

سپنتا نیکنام که در دوره چهارم شورای شهر منتخب مردم یزد بوده، برای این دوره از انتخابات شوراهای شهر با حواشی عجیبی روبرو بوده است. شورای نگهبان می‌گوید که وی حق فعالیت و عضویت در شورای شهر یزد را ندارد اما مجلس شورای اسلامی، نظر دیگری دارد. آفتاب‌‌نیوز : سرویس سیاسی- ادامه فعالیت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد همچنام مبهم و گویا سرنوشت مینو خالقی نیز در انتظار وی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌طور که از شواهد برمی‌آید تلاش‌ها برای بازگشت وی به شورای شهر یزد و ادامه فعالیتش تاکنون بی‌نتیجه مانده است.
به گزارش آفتاب‌نیوز، سپنتا نیکنام که در دوره چهارم شورای شهر منتخب مردم یزد بوده، برای این دوره از انتخابات شوراهای شهر با حواشی عجیبی روبرو بوده است. باوجود نامه دبیر شورای نگهبان برای عدم حضور اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شورای شهر یزد، صلاحیت او تأیید شد و مردم یزد هم دوباره او را انتخاب کردند. با این حال، در پی شکایت یکی از رقبای ناکام انتخاباتی سپنتا نیکنام در دیوان عدالت اداری، حکم توقف موقت و جلوگیری از فعالیت این عضو زرتشتی شورای شهر یزد صادر شد.

این حکم انتقادهای گسترده‌‌ای را از سوی مسئولان و فعالان و چهره‌های سیاسی کشور در پی داشته است. غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد نیز در صحن شورا ضمن انتقاد از تعلیق حکم سپنتا نیکنام گفته بود: مجری ابلاغ حکم تعلیق عضو زرتشتی شورا نخواهم بود و در صورت قطعی شدن این حکم از ریاست شورا استعفا خواهم کرد. این حکم با مبانی آزادگی و شرع سازگار نیست.(جزئیات بیشتر)
محمدجواد حجتی کرمانی نیز در یادداشتی در‌همین‌باره از آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان پرسیده است" فتوای مرحوم امام رضوان‌الله علیه چیست که ایشان برمبنای آن فتوا، عضویت آقای سپنتا نیکنام عضو منتخب شورای شهر یزد را که چهار سال بر این کرسی تکیه زده بوده است خلاف شرع دانسته‌اند؟"(جزئیات بیشتر)
فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز ضمن ابراز نگرانی نسبت به توقف فعالیت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد، اعلام کرده بود که موضع فراکسیون این است که هر اقدامی خارج از چارچوب قانون ناشایست است. (جزئیات بیشتر)
درخواست نمایندگان
مجمع نمایندگان استان یزد نیز در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به موضوع سلب صلاحیت عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد و رفع اثر حکم موقت صادره شد.(جزئیات نامه)
نظر رئیس مجلس
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز درباره عضویت یک زرتشتی در شورای شهر یزد، گفته بود: از ابتدا گفتم که این روش مورد قبول ما نیست. در گفت‌وگوی خود با آیت الله جنتی، دبیر محترم شورای نگهبان نیز صحبت کردم و تاکید داشتم که تشکیل شوراها باید بر اساس مر قانون باشد. در حال حاضر نیز ورود دیوان عدالت اداری به موضوع، ورود به‌موقعی نبوده و این نکته را نیز به قوه قضاییه عنوان کردم. اگر این موضوع حل نشود ناچار به ارجاع آن به شورای حل اختلاف قوا برای حل موضوع هستیم.(جزئیات بیشتر)
رییس مجلس افزود: به لحاظ قانونی مشکلی در این خصوص وجود نداشته است، اما شورای نگهبان به مسائل شرعی در این خصوص استناد می‌کند که البته  مربوط به قوانین گذشته است و شورای نگهبان باید درباره قوانین جدید رأسا اعلام نظر کند. اختلاف نظری بین مجلس و شورای نگهبان در این باره به وجود آمده که اگر حل نشود بر اساس مکانیزمی که وجود دارد موضوع از طریق ارسال نامه به شورای حل اختلاف قوا پیگیری می شود.
نظر نهایی شورای نگهبان
با این حال گویا شورای نگهبان محکم ایستاده است تا مانع از فعالیت منتخب مردم شورای شهر یزد شود. چه‌آنکه سخنگوی شورای نگهبان درباره لغو عضویت منتخب زرتشتی شورای شهر یزد گفت: فقهای شورای نگهبان قبل از انتخابات امسال نظر خود را اعلام و ابلاغ کردند ولی هیات نظارت بر انتخابات شوراها توجهی به آن نکرد.
عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اظهارنظر آیت‌الله محمد یزدی مبنی بر اینکه فقهای شورای نگهبان بر اشکال شرعی فعالیت منتخب زرتشتی شورای شهر یزد به اتفاق آرا رأی دادند و این تصمیم قانونی، شرعی، قطعی و غیرقابل تغییر است، گفت: نظر فقهای شورای نگهبان نسبت به تبصره ماده مربوط به قانون تشکیلات شورای شهر و روستا یک نظر شرعی است و از جهت قانونی هم لازم‌الاجرا است. آیت‌الله یزدی هم همین را گفته‌اند و چیز خاص دیگری را بیان نکرده‌اند. این اظهارنظر شرعی نسبت به  تبصره‌ای است در گذشته وجود داشته و طبق اصل ۴ قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس قانون است و لازم اجراست.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که صحبت‌های آیت‌الله یزدی نظر نهایی شورای نگهبان است، عنوان کرد: بله، چون مرجع دیگری برای قانون‌گذار در نظر گرفته نشده است.
وی در پاسخ به این سوال که طبق گفته رئیس مجلس اگر این موضوع به شورای حل اختلاف برود سرنوشت آن چه می‌شود، آیا این موضوع در شورای حل اختلاف مطرح شده یا خیر، گفت: خیر، هنوز باید ببینیم چه پیش می‌آید و این بحث دیگری است. باید منتظر بمانیم که اگر به شورای حل اختلاف رفت، چه نظری داده می‌شود. اما نظر شورای نگهبان همان است که اعلام شد.
کدخدایی در ادامه درباره اظهارنظر آیت الله یزدی مبنی بر اینکه بازگرداندن مصوبه قانونی شورای نگهبان مقابله با اصل نظام است، گفت: نظر شرعی فقها همین است. شورای نگهبان اختیاراتش را از قانون اساسی دارد و از خودش اختیاری ندارد، این اختیارات هم در شرع و هم در اصل قانون اساسی در جهت تحکیم پایه‌های نظام و استحکام جمهوری اسلامی ایران است و مخالفت با اینگونه نظرات نمی‌تواند توجیهی داشته باشد. در گذشته هم این کار انجام می‌شد اما در حال حاضر نسبت به یک موضوع برخی‌ اظهارنظرهایی می‌کنند، ما بیش از ۱۳۰ مورد از اینگونه موارد را داشته‌ایم.
 سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که اگر رئیس مجلس این مورد را به شورای حل اختلاف ارجاع دهد روند کار به چه صورتی خواهد بود، و اگر شورای حل اختلاف نظر دهد که نیکنام وارد شورای شهر شود چه پیش خواهد آمد، عنوان کرد: نمی‌دانم، شورای نگهبان فارغ از رسیدگی، هیچ ورودی نخواهد داشت و همان نظری که داده لازم‌الاجرا است و اگر مراجع دیگری نظر دادند، ربطی به این شورا نخواهد داشت.
کدخدایی در پاسخ به این سوال که رئیس مجلس گفته است این کار در حیطه اختیارات مجلس است و شورای نگهبان نمی‌تواند ورودی داشته باشد، گفت: این اشتباهی است که غالب افراد می‌کنند و متوجه آن نیستند به هیچ عنوان شورای نگهبان نسبت به انتخابات شوراهای شهر و روستا اظهارنظر نکرده بلکه نسبت به تبصره‌ای از قانون تشکیلات شورای اسلامی شهر و روستا نظر داده است که موثر در بحث انتخابات شوراهاست، ولی در انتخابات شوراها،  شورای نگهبان نه صلاحیت و نه قصد ورود دارد و اعلام کرده طبق تبصره موجود، مساله مورد بحث خلاف شرع است.فقهای شورای نگهبان قبل از انتخابات امسال نظر خود را اعلام و ابلاغ کردند ولی هیات نظارت بر انتخابات شوراها توجهی به آن نکرده است. شورای نگهبان نظرش را داده است و اگر مکانیزم دیگری وجود دارد، باید ببینیم براساس آن چه اقداماتی می‌توان انجام داد.
نظر آیت‌الله یزدی، نظر شورای نگهبان
آیت‌الله محمد یزدی عضو فقهای شورای نگهبان در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت آقای نیکنام گفته بود که "فقهای این شورا بر آنچه «اِشکال شرعی» فعالیت آقای نیکنام خوانده، به اتفاق آراء رأی داده‌اند. آیت‌الله یزدی علت این اِشکال شرعی را نیز این‌گونه بیان کرده که «اگر در جایی اکثریت مسلمان باشند، غیرمسلمان نمی‌تواند برای آنها تصمیم بگیرد». آیت‌الله یزدی گفته که «این تصمیم یک تصمیم قانونی، شرعی، قطعی و غیرقابل برگشت است و هیچ‌کس این قانون را نمی‌تواند برگرداند». آیت‌الله جنتی می‌گوید: به هر حال به هر طریقی وی کاندیدا شده و این انتخاب خلاف شرع است، زیرا اکثریت قریب به اتفاق مردم یزد، مسلمان و اقلیت چند هزار نفره‌ای نیز زرتشتی هستند.
با این حال، آنطور که رئیس مجلس گفته اقدام شورای نگهبان قانونی نبوده و به احتمال زیاد موضوع آقای نیکنام به شورای حل اختلاف قوا ارجاع داده شود. اما باید ببینیم بالاخره تلاش‌ها برای ادامه فعالیت این عضو زرتشتی شورای شهر یزد به نتیجه مثبتی منجر خواهد شد یا اینکه به سرنوشت مینو خالقی منتخب مردم اصفهان که شورای نگهبان بعد از رای مردم، وی را ردصلاحیت کرد، دچار خواهد شد؟

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۶۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه عفاف و حجاب به تأیید شورای نگهبان نرسیده است/ارجاع لایحه به مجلس برای رفع ایرادات

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، هادی طحان نظیف با اشاره به آخرین وضعیت فرآیند بررسی لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان گفت: این لایحه چندین مرتبه میان مجلس و شورای نگهبان در رفت‌وآمد بوده و آخرین اصلاحات این لایحه نیز در جلسه شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه «لایحه عفاف و حجاب هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است»، اظهار کرد: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شده‌ است و پس از اصلاح و رفع ایرادات از سوی مجلس، مجدداً در شورای نگهبان آن را بررسی می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره طرح ادعایی از سوی یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه «تمام ارکان نظام برای جریمه بی حجابی به جمع‌بندی رسیدند» با تاکید بر اینکه تهیه، تدوین و تصویب طرح‌ها و لوایح بر عهده دولت و مجلس است و ما ورودی به مباحث کارشناسی نمایندگان نداریم، عنوان کرد: ایراداتی که نسبت به لایحه عفاف و حجاب داشتیم نیز همین موارد را شامل می‌شود. ما در اظهارنظر نسبت به مصوبات وارد مباحث کارشناسی مجلس نمی‌شویم بلکه در جاهایی که مصوبه خلاف شرع و قانون اساسی باشد، ورود می‌کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1225475 برچسب‌ها حجاب

دیگر خبرها

  • پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به ادعایی درباره لایحه حجاب
  • بازگشت لایحه عفاف و حجاب به مجلس شورای اسلامی
  • طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است
  • لایحه عفاف و حجاب دوباره به مجلس برگشت داده شد
  • لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات دوباره به مجلس برگشت داده شد
  • شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را به مجلس بازگرداند
  • لایحه عفاف و حجاب به تأیید شورای نگهبان نرسیده است/ارجاع لایحه به مجلس برای رفع ایرادات
  • لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات دوباره به مجلس برگشت داده شد
  • خبر فوری سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب
  • بررسی فعالیت‌های شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲