Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-20@00:34:23 GMT

اسهال خوني خطرناک است؟

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۳۶۰۵۹

اسهال خوني خطرناک است؟

خبرگزاري آريا -

اسهال خوني خطرناک است؟
اسهال خوني عبارت است از التهاب پوشش داخلي روده بزرگ و علائمي از قبيل اسهال و تب دارد. اسهال خوني علل مختلفي دارد. در اين مقاله دو دليل بروز اسهال خوني، يعني بيماري التهابي روده و دوم يک باکتري به نام شيگلا را بررسي مي کنيم.
اسهال خوني شايع ترين نشانه بيماري هاي التهابي روده است که در صورت درمان نشدن و يا اقدام به خوددرماني در درازمدت باعث ابتلا به سرطان روده بزرگ مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بيماري هاي التهابي روده باعث تحريک روده بزرگ مي شود و شامل دو نوع بيماري کرون و کوليت اولسروز است که هر کدام نوع خاصي از روده را درگير مي ‌کند.
شايع ترين نشانه بيماري التهابي روده ،علائم گوارشي مانند اسهال خوني، درد شکم، بي اشتهايي و کم خوني است اما در 10 درصد موارد ممکن است بيمار قبل از بروز علائم گوارشي دچار درد و تورم مفاصل مختلف بدن خصوصاً در ناحيه گردن و کمر شود.
علت اصلي بيماري هاي التهابي روده هنوز مشخص نشده، اما نظريه هايي در خصوص ارتباط استفاده از مواد افزودني در غذاها وراثت و خودايمني بودن اين بيماري وجود دارد که هنوز به اثبات نرسيده است.
در کوليت اولسروز تمام سطح مخاط روده بزرگ درگير است، اما در بيماري کرون فقط قسمت هايي از روده به صورت عمقي دچار التهاب است و بنا به نوع بيماري، وسعت ضايعه و طول مدت بيماري، بايد درمان دارويي يا جراحي صورت گيرد.
بيماراني که به مدت بيش از 10 تا 15 روز دچار اسهال خوني هستند، به هيچ وجه نبايد اقدام به خود درماني و استفاده از داروهاي ضد اسهال کنند.
کم خوني، سوء تغذيه، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ از عوارض عدم درمان بيماري التهابي روده است و بيماران بايد با مراجعه به متخصص، براي انجام کولونوسکوپي و تشخيص و درمان بيماري هاي التهابي روده اقدام کنند.
اسهال‌ خوني‌ ناشي از باکتري‌ (شيگلوز)
پس از ورود يک نوع باکتري به نام شيگلا به بدن، فرد دچار علائمي از قبيل درد شکمي ‌شديد، تب‌ بالا، استفراغ‌، کاهش اشتها‌، دفع‌ دردناک مدفوع‌ همراه‌ با احساس‌ نياز فوري‌ به‌ دفع‌ مي شود.
در ابتداي بيماري ممکن‌ اسهال‌ آبکي‌ و حجيم‌ باشد و با پيشرفت بيماري، تبديل به مدفوع‌هاي‌ مکرر بلغمي‌ خوني‌ و کم‌ حجم‌ شود.
ممکن‌ است‌ بيماران دچار از دست‌ دادن شديد ‌آب‌ و الکتروليت‌ بدن از راه‌ مدفوع‌ و استفراع‌ شوند، لذا مصرف محلول او.آر.اس لازم است.
علايم‌ شايع‌ شيگلوز
- دل‌ پيچه‌
- تب‌
- اسهال‌ شديد
- وجود خون‌، مخاط‌ و يا چرک‌ در مدفوع‌
- تهوع‌ يا استفراغ‌
- دردهاي‌ عضلاني‌
راه هاي انتقال شيگلوز
موثرترين و مهم ترين روش انتقال، به صورت فرد به فرد و از راه مدفوعي- دهاني مي باشد. اما گاهي به وسيله غذا، آب، حشرات و اشياي آلوده منتقل مي شود.
به طور معمول شيگلا از طريق دهان وارد دستگاه گوارش مي شود و با حمله به سلول‌هاي پوششي روده بزرگ و انتهاي روده کوچک، باعث ايجاد زخم مخاطي خونريزي‌دهنده همراه با ترشحات التهابي مي‌شود.
آب‌ و غذاي‌ آلوده‌ مانند سالاد يا غذاهاي‌ ديگر که‌ با‌ دست‌ درست‌ مي‌شوند، از عوامل‌ مهم‌ ديگر انتقال‌ آلودگي است‌.
اما انتقال‌ شخص‌ به‌ شخص‌ در اکثر نقاط جهان،‌ عامل اصلي‌ بيماري‌ است‌.

پيشگيري‌ از شيگلوز
- در مناطقي‌ که‌ شيگلوز شايع‌ مي باشد، مصرف‌ شيرمادر براي کودک توصيه مي شود‌. شير مادر باعث کاهش خطر شيگلوز علامت‌ دار مي شود و شدت‌ آن‌ را در شيرخواراني‌ که‌ شير مادر مصرف کرده اند کاهش مي‌دهد.
- آموزش‌ رعايت بهداشت فردي در خانواده‌ و آموزش شستشوي دست ها به‌ خصوص‌ بعد از توالت و قبل‌ از تهيه‌ و مصرف‌ غذا.
- ساير اقدامات بهداشت‌ عمومي‌ مانند اصلاح‌ آب‌ و فاضلاب‌، دفع‌ صحيح ‌مدفوع‌ و رعايت‌ بهداشت موادغذايي‌.
تشخيص‌ شيگلوز
براي‌ تشخيص بيماري ممکن‌ است‌ از بررسي‌ آزمايشي‌ و کشت‌ نمونه‌ مدفوع‌ استفاده شود.
درمان شيگلوز
- در بچه‌هاي‌ مشکوک‌ به ‌شيگلوز، حفظ آب بدن‌ و الکتروليت‌ ها به خصوص مصرف محلول او.آر.اس از مسائل مهم مي باشد.
- درمان‌ شامل‌ جايگزيني‌ مايعات‌ از دست‌ رفته‌، مصرف غذاي‌ کم‌ حجم‌ و نيز گاهي‌ دارو مي‌شود.
- بيمار بايد مرتباً مايعات‌ دريافت‌ کند.
بايد بيمار را از بقيه‌ جدا کرد و اگر بيمار يک کودک است، تا زمان پاک شدن مدفوع از باکتري نبايد اجازه داد کودک به مدرسه برود
- معمولا براي درمان اين بيماري، به علت ايجاد عوارض استفاده از آنتي بيوتيک توصيه نمي شود.
- استفاده از کيسه آب گرم يا شيشه‌ آب‌ داغ‌ بر روي‌ شکم‌ ميزان درد را کاهش مي دهد.
- بيمار جدا از بقيه‌ در بيمارستان بستري‌ مي‌شود و به وسيله سرم،‌ مايعات‌ تکميلي‌ به وي رسانده‌ خواهد شد.
- داروهاي ضد اسهال‌ را نبايد بدون تجويز پزشک مصرف کرد، زيرا اين‌ داروها ممکن‌ است‌ مدت بيماري‌ را طولاني‌ کنند و اگر تا کنون‌ مورد استفاده‌ قرار ‌گرفته‌اند، بايد‌ مصرف‌ آنها را متوقف‌ کرد.
عوارض شيگلوز
- کاهش آب بدن که مخصوصا در کودکان‌ خطرناک است.
- باکتري‌ها ممکن‌ است‌ از مجراي‌ گوارش‌ وارد‌ خون‌ شوند و باعث درگيري ساير اعضاي‌ بدن‌ شوند، مثل‌ کليه‌ها، کيسه‌ صفرا، کبد، يا قلب‌ و مفاصل‌. اين‌ حالت‌ شايد به‌ شوک‌ و مرگ‌ بيانجامد که البته نادر است.
چه موقع بايد به پزشک مراجعه کرد؟
چنانچه متوجه مخاط، خون يا چرک در مدفوع خود شديد و يا اگر بعد از 12 ساعت همچنان حرکت روده شل است و کمتر ادرار مي کنيد و ادرارتان غليظ است (زرد تيره)، بلافاصله به پزشک مراجعه کنيد.
پزشک به معالجه کم آبي بدن خواهد پرداخت و نمونه اي از مدفوع را به آزمايشگاه مي فرستد.
اگر اسهال خوني شديد باشد، احتمالاً فرد را در بيمارستان بستري مي کند و براي جبران آب بدن به تزريق وريدي مايعات مي پردازد.
در بسياري از اماکن، بايد مقامات بهداشتي را از وجود اسهال خوني مطلع کرد و نه تنها مدفوع بيمار، بلکه مدفوع تمام افراد خانواده او نيز بايد مورد آزمايش قرار گيرد.
منبع:7sib.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۶۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن!(عکس)

به گزارش "ورزش سه"، سپاهان در بازی دیروز مقابل ذوب‌آهن دوباره توانست نمایش شایسته‌ای داشته باشد و عملکردی در حد و اندازه مدعی قهرمانی ارائه کند که علی‌رغم حملات پرشمار و زدن به تیرک دروازه حریف، فقط یکبار به گل رسید، اما بازی هجومی طلایی پوشان به ویژه روی نفوذ از سمت چپ زمین با حضور میلاد زکی‌پور و رضا شکاری جالب توجه بود.

طلایی پوشان که در این فصل حساب ویژه‌ای روی حمله از دو سمت زمین باز کردند و بارها روی ارسال از جناحین و خلق موقعیت توسط میلاد زکی‌پور و رامین رضاییان به گل رسیدند، دیروز هم این روش را روی حرکات خطرناک و سریع مدافع چپ خود امتحان کردند.

میلاد زکی‌پور در دقایق ابتدایی سه موقعیت خطرناک با نفوذهای سریع خود از سمت چپ زمین و همکاری با رضا شکاری به وجود آورد و اگر دقت بیشتر از سوی مهاجمان بود، پاس گل هم می‌داد که این اتفاق نیفتاد.

این مدافع که در پایان فصل قراردادش با سپاهان به پایان می‌رسد و بعید نیست سال آخر حضورش در سپاهان را داشته باشد، دیروز یکی از بهترین‌های تیمش در جدال با ذوب‌آهن بود که اجازه نفوذ به بازیکنان حریف از سمت خود را نداد و در فاز هجومی نیز موثر کار کرد.

دیگر خبرها

  • «سال گربه» در کمین «تمساح خونی»
  • سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن!(عکس)
  • توصیه دامپزشکی گناباد در خصوص واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک
  • حذف پیچ های خطرناک جاده جلفا به سیه‌رود
  • برای درمان نفخ معده چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
  • این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!
  • مطالعات تطبیقی: استفاده از مقایسه در علم
  • ۱۱۰۰ نفر در استان ایلام خون اهدا کردند
  • ۱۱۰۰ نفر در استان ایلام خون اهداء کردند
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی