Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-19@06:49:59 GMT

آشنايي با خواص و مضرات چغندر

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۳۶۲۰۰

آشنايي با خواص و مضرات چغندر

خبرگزاري آريا -

طبيعت چغندر گرم و تر است
چغندر دو نوع است: يک نوع آن چغندر معمولي است به رنگ بنفش تيره و يا قرمز (لبو) و نوع ديگر آن چغندر قند است و به رنگ زرد روشن که اين چغندر به مقدار بسيار زياد در نقاط مختلف دنيا براي استفاده از شکر آن، کشت مي شود.
چُغُندَر سبزه‌اي است خوردني. که ريشه آن کلفت و گوشتي است و پخته آن از اغذيه لذيذ و شيرين است و برگ چغندر و خود آن را در آشها و بوراني‌ها داخل مي‌کنند و نيز چغندر را در تغذيه حيوانات بکار مي‌برند و از نوعي از آن قند و الکل مي‌سازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سبزيي است خوردني با ريشه بزرگ. گياهي دوساله که در سال اول برگهاي گسترده دارد و ريشه آن اندوخته قندي مي‌سازد و در سال دوم ساقه گلدار آن تشکيل يافته اندوخته را بمصرف مي‌رساند.
ساکارز در برگهاي بزرگ چغندر در هنگام روز در برابر نور ساخته مي‌شود و شب به ريشه رفته در آنجا ذخيره مي‌شود و طبقات متوالي ريشه ضخيم مي‌گردد. رنگ ريشه‌هاي چغندر ممکن است زرد يا سفيد يا سرخ تيره باشد. نام گياهي که بيخ و ريشه آن که در زيرزمين رشد مي‌کند انواع گوناگون ريز و درشت و کم شيريني و پرشيريني دارد و نوع معروف آن چغندر قند است که در کارخانه‌ها بمصرف تهيه قند مي‌رسد و تفاله يا ملاس اين نوع چغندر را در تغذيه حيوانات مصرف مي‌کنند يا بجاي کود در پاره‌اي از کشاورزيها بکار مي‌برند و گونه ديگرش چغندر معمولي است که از پخته آن روستائيان و بعضي اهالي شهرستانها تغذيه مي‌کنند و خام آن را نيز بمصرف تغذيه حيوانات علفخوار مي‌رسانند.
چغندر داراي پروتئين – چربي – ويتامينهاي A، B1، B2، B3 و C – مواد ازته – مواد قندي و املاح معدني چون فسفر، کلسيم و آهن است. چغندر را از قديم مي شناختند و حتي در حدود چهار قرن قبل از ميلاد با خواص درماني آن آشنا بوده و از آن استفاده مي کردند. چغندر دو نوع است: يک نوع آن چغندر معمولي است به رنگ بنفش تيره و يا قرمز (لبو) و نوع ديگر آن چغندر قند است و به رنگ زرد روشن که اين چغندر به مقدار بسيار زياد در نقاط مختلف دنيا براي استفاده از شکر آن، کشت مي شود. چغندر، گياهي است با برگهاي پهن و درشت يا برگهاي مخروطي شکل که از آن به همراه ديگر سبزيجات در آش يا خورش استفاده مي کنند، گاهي هم آن را به همراه ماست مصرف مي کنند. چغندر خوب آن است که زياد در خاک نمانده باشد زيرا چغندري که زياد رسيده باشد سفت مي شود. چغندر پير معمولاً گردني باريک دارد و شيارهايي روي آن به وجود مي آيد. چغندر خام، عسل گياهي است و خداوند بعد از عسل، شفا را در چغندر قرار داده است، بر همين اساس مي توان به ارزش چغندر پي برد. براي آنکه پوست چغندر پخته به آساني کنده مي شود، بايد وقتي گرم است از آب گرم بيرون آورده و درون آب سرد قرار دهيد تا به راحتي پوست آن جدا گردد.

مصرف چغندر براي درد مفاصل و نقرس مفيد مي باشد
ترکيبات غذايي – شيميايي چغندر
چغندر داراي پروتئين – چربي – ويتامينهاي A، B1، B2، B3 و C – مواد ازته – مواد قندي و املاح معدني چون فسفر، کلسيم و آهن است.
خواص غذايي – دارويي چغندر
• طبيعت چغندر گرم و تر است.
• مصرف چغندر بيماري جذام را از بين مي برد.
• چغندر، عقل را زياد مي کند. چغندر بعلت داشتن ارسنيک و روبيدم از بيماري جذام جلوگيري کرده و همچنين بخاطر داشتن فسفر غذاي خوبي براي تقويت مغز بوده و موجب تقويت حافظه و اعصاب مي شود.
• لبو داراي مقادير فراوان آهن در کنار ويتامين ((ث)) و اسيد فوليک است که از بروز کم خوني در افراد بويژه دختران جوان ممانعت مي کند.
• املاحي که در شيره چغندر وجود دارد، يک پاک کننده بسيار عالي براي کبد، کليه و کيسه صفراست.
• شيره چغندر يکي از بهترين شيره هاي سبزي است که به ساختن گلبولهاي قرمز خون کمک مي کند، خون را تصفيه کرده و جريان خون را بهبود مي بخشد. از اين رو مصرف چغندر به خانمها بسيار توصيه مي شود.
• چغندر اشتها آور ، مدر ، دافع اسيد اوريک ، مقوي ، ملين ، آرام بخش و تصفيه کننده خون مي باشد.
• چغندر قرمز يا لبو به دليل داشتن فيبر فراوان که خاصيت کاهش چربي خون را دارد و همچنين اسيد فوليک، بهتر است در سبد غذايي بيماران قلبي و زنان باردار قرار بگيرد.
• برگ چغندر خام ورم طحال را بهبود مي بخشد.
• چغندر مخلوط با آب هويج دفع کننده سنگ کيسه صفراست.
• خوردن چغندر، در هواي خشک خصوصاً در فصل زمستان مؤثر تر است و به همه، خصوصاً پيران بسيار توصيه مي شود.
• چغندر ملين، نرم کننده و ادرارآور است و در رفع يبوست نقش عمده اي را ايفا مي کند. همچنين اهميت به سزايي در دستگاه گوارش دارد.
• درمان کننده التهاب مجاري ادرار است.
• چغندر براي درمان التهاب مثانه، بواسير و بيماريهاي پوستي بسيار مفيد است. اشتها را نيز زياد مي کند.
• تخم چغندر دافع بلغم مي باشد که براي مصرف بايد از دمکرده آن استفاده کرد.
• چغندر مانند هويج داراي کاروتن است که در معده تبديل به ويتامين A مي شود.
• خوردن چغندر پخته، براي رعشه مفيد است خصوصاً اگر برگ آن سرخ رنگ باشد.
• شستشوي سر با جوشانده برگ چغندر، شوره و چربي مو را از بين مي برد و ضد شپش است.
قرار دادن دست و پاي ترک خورده در آب گرم شده برگ چغندر، موجب بر طرف شدن عارضه مي شود.
• ضماد برگ چغندر با عسل جهت رفع طاسي و زگيل مؤثر مي باشد و چنانچه با حنا مصرف شود براي روياندن مجدد مو و نکويي آن تأثيربه سزايي خواهد داشت.
• مصرف چغندر براي درد مفاصل و نقرس مفيد مي باشد چون مقدار زيادي آنتي اکسيدان دارد.
• در استعمال خارجي براي پانسمان زخم و درمان تاول استفاده مي شود.
• مصرف چغندر براي افرادي که به بيماريهايي مانند: سوء هاضمه، اسهال خوني، بواسير، سياتيک، ورم کليه، درد کليه، سکته مغزي، التهاب مثانه، ضعف حافظه، ناراحتي عصبي و پوستي مبتلا مي باشند مي تواند مفيد واقع شود.
• شربت چغندر بهترين نوشابه و تقويت کننده بدن و دافع سموم بدن است (براي تهيه شربت چغندر، با آبميوه گيري آب سه تا چهار عدد چغندر خام را بگيريد و آن را با يک ليوان آب معدني مخلوط کنيد).

برگ چغندر خام ورم طحال را بهبود مي بخشد
تذکر
* زياده روي در مصرف آن براي معده مضر است و همچنين موجب دل پيچه مي گردد. براي اجتناب از اين مساله چغندر را همراه عدس بپزيد.
* براي پختن چغندر از ظروف آلومينيومي استفاده نکنيد.
مضرات چغندر
1- افراد مبتلا به سوء هاضمه بايد از افراط در خوردن چغندر خودداري کنند.
2- اشخاصي که به قند خون مبتلا مي باشند مجاز به مصرف چغندر نمي باشند.
3- خوردن برگ چغندر ممکن است که در بعضي افراد موجب استفراغ، دل پيچه و در برخي کودکان باعث حساسيت شود.
4- اشخاص مبتلا به فشار خون و ناراحتي هاي معده بايد در مصرف چغندر احتياط کنند.
گردآوري: بخش آشپزي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۶۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«ایران و ریشه‌هایش‌» منتشر شد 

«ایران و ریشه‌هایش‌» نوشته محمدعلی نویدی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب در ۲۷۰ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۵۰ هزار تومان در انتشارات دایره دانش راهی بازار کتاب شده است.

در معرفی کتاب «ایران و ریشه‌هایش‌» آمده است: ایران چیست و ریشه‌های آن کدام است؟ این پرسش یک سؤال معمولی و سطحی نیست، بلکه یک پرسش تفکری - اثری و از جنس پرسش‌های فلسفی و ژرف‌اندیشانه، کنجکاوانه، باریک‌بینانه و نکته‌سنجانه است؛ بنابراین، برای کاوش و پژوهش و نگارش چنین کتابی، رهیافت، رویکرد و روش و منش ویژه‌ای لازم است و آن نگرش و روش «تفکر اثربخش» بوده است.  دیدگاهی و متدی که شالوده آن را آمیزه‌ای از تفکر و عمل و اثر تکوین می‌بخشد. فلذا، برای پژوهش و تحقیق در خصوص ریشه‌ها و اندیشه‌های ایران باستان به نگاه و نگرش تفکری، اندیشه‌ورزانه و اثرمندانه نیاز داشته‌ایم. یعنی، بازسازی عقلانی با حفظ جوهره. جان‌ها و جوهرهای وجودی و اثری ایران، به تحقیق، همان ریشه‌ها و اندیشه‌های ایران است. چرا ایران و ایرانیان در تاریخ جهان و بشریت سر برافراشتند و برتری یافتند و ماندگار شدند؟ والاتباری و تبارمندی و ریشه‌داری ایران به چیست؟ شکوهمندی و عظمت و بلندی ایران با ریشه‌داری آن بستگی عمیق و ارتباط وثیق دارد. زمانه و زندگی مردمان ایران باستان چگونه بوده است؟ مردمان آریایی، انسان دوران مادها، مردم عصر هخامنشی، چگونه می‌اندیشید و می‌کوشید؟ 

  در این کتاب، پرسش از چیستی و چگونگی حکمت و خردورزی ایرانیان شده است. در این کتاب، پرسش از علم‌ورزی، دانش‌اندوزی، و صنعت کاربردی و کاربستی ایران مطرح شده است. در این کتاب درباره نحوهٔ نگرش و کنش و شاخص‌های پنداری، رفتاری و کنشگری ایرانیان پژوهش شده است. در این کتاب درباره بنیادها، بن‌مایه‌ها، تبارها و تیرهای ایرانی تحقیق به‌عمل‌آمده است. پرسش اساسی کتاب این است که علت شاخصیت و ممتازیت ایران باستان چه بوده است؟ پاسخ را در ریشه‌ها و اندیشه‌های ایرانیان باستان باید جست.
  کتاب «ایران و ریشه‌هایش» در پنج فصل پژوهش، تألیف و نگارش شده است: 
 فصل اول، ایران باستان و اندیشه‌ورزی نام دارد. در این فصل درباره نسبت ریشه‌های ایران با اندیشه‌های ایران باستان تحقیق به‌عمل‌آمده است.
 فصل دوم، ایران باستان و پژوهش و پژوهشگری نام دارد. سؤال اصلی این فصل آن است که با کدام نگاه و روش پژوهشی می‌توان ریشه‌های ایران باستان را کاوید و شناخت؟
  فصل سوم، ایران باستان و پرسش و پرسشگری نام‌ گرفته است. پرسش‌های اصیل و ماندگار ایرانیان باستان چیست؟ چرا این پرسش‌ها موجب مانایی و ماندگاری و پایایی و پایندگی ایران شدند؟ 
 فصل چهارم، ایران باستان و زندگی مردمان دوران مادها نام دارد. مادها به‌عنوان اولین اقوام آریایی ساکن در فلات ایران‌زمین، دارای چه ریشه‌ها و اندیشه‌ها بودند و چرا توانستند نخستین حکومت ایرانی را تأسیس کنند؟
 فصل پنج، ایران باستان و زندگی در دوران هخامنشیان نام دارد. وضعیت اندیشه، علم، دانش، صنعت، فنون و ارتباطات، تعاملات و مناسبات اجتماعی و ملی و جهانی در زمان و زندگی دوران هخامنشیان چگونه بوده است. در اولین امپراتوری جهانی ریشه‌ها چگونه روییدند و بالیده شدند و ایران بزرگ را ساختند؟
 

 انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • خواص باورنکردنی گیاه دارویی «کلپوره» یا «مریم نخودی»
  • خواص باورنکردنی گیاه دارویی «کَلپوره» یا «مریم نخودی»
  • آشنایی با مواد طبیعی که دردهایتان را کاهش می‌دهد
  • با مصرف این گیاه یک معده، روده و رحم سالم داشته باشید
  • بازدید از مزرعه گلرنگ در شهرستان زارچ
  • خام و پخته هویج لاغر می‌کند
  • روایت پیرمردی که ریشه‌های فلسطین را سبز نگه‌ می‌دارد
  • «ایران و ریشه‌هایش‌» منتشر شد 
  • خواص و فایده‌های غذایی تفاله هویج
  • به این افراد هرگز گل گاو زبان ندهید