Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - روزنامه شهروند - امين فرج‌پور: بليد رانر 2049 فيلمي علمي- تخيلي است؛ دنباله‌اي بر فيلم بليد رانر ريدلي اسکات؛ که البته مي‌گويند نسبت به نسخه اول و اصلي از رمز و راز بيشتري برخوردار است. فيلمي با تمام عوامل و عناصر و ويژگي‌هايي که فيلم‌هاي علمي- تخيلي دارند. با تمام خصايص ژانر؛ با اين تفاوت که اين همه را گام‌ها ارتقا مي‌دهد؛ و به عبارت بهتر، اين ژانر را اعتبار و آبرويي بسيار بسيار بيشتر مي‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بليد رانر 2049 فيلمي علمي- تخيلي است؛ به کارگرداني دني ويلنو؛ و فکر مي‌کنم که اين خود خصيصه‌اي است در بين ده‌ها و حتي صدها خصيصه اعتبارآفرين فيلم. فيلم کارگرداني که چندي است بدل به کيمياگري بي‌بديل شده؛ که هر خاکي را طلا مي‌کند. دني ويلنِو که همين هفت- هشت‌ماه پيش به خاطر ورود نامزد جايزه اسکار شد، در طول سال‌هاي اخير خودش را به‌عنوان يکي از بزرگترين فيلمسازان معاصر مطرح کرده و دايم بر ميزان و گستره موفقيت‌هايش افزوده است.
او که آشکارا با سه فيلم قبلي خود زنداني‌ها، سيکاريو و ورود توجه خاص و عام را يکسان به خود جلب کرده بود و به عبارت بهتر، چه در گيشه و چه در جلب نظر منتقدان موفق ظاهر شده بود، در بليد رانر 2049 نيز، اين موفقيت را استمرار داده؛ و به گفته منتقدان سرشناس رسانه‌هاي معتبر بين‌المللي نقطه‌ عطف چشمگيري را چه در کارنامه خود و چه در کليت سينماي روز رقم زده است. هم‌چنانکه منتقدي نامدار در گفته‌اي بحث‌انگيز- که البته رنگ اغراق نيز دارد- او را جادوگري ناميده است که حتي مي‌تواند در ژانر علمي- تخيلي که چند وقتي مي‌شد شاهد زايش شاهکاري نبود، شاهکاري يکه و يگانه خلق کند.
٣٠‌سال بعد از مرگ
بليد رانر 2049 فيلمي است به نويسندگي مايکل گرين و همپتون فانچر براساس داستان. آيا آدم ‌مصنوعي‌ها خواب گوسفند برقي مي‌بينند؟ اثر فيليپ کي. ديک؛ که تلاش خلاقانه‌شان در اين فيلم حيرت‌انگيز است.
اتفاقات فيلم بليد رانر ٢٠٤٩، ٣٠‌سال پس از اتفاقات بليد رانر رخ مي‌دهد که افسر کِي از اداره پليس لس‌آنجلس با بازي رايان گاسلينگ، به دنبال کشف يک راز قديمي است که به‌ نظر مي‌رسد ديگر مدفون شده باشد، اما افشاشدن اين راز مي‌تواند باعث ايجاد هرج‌ومرج در جامعه شود. افسر کِي به دنبال پيداکردن ريک دکارد با بازي هريسون فورد است. او مامور سابق اداره پليس لس‌آنجلس است و حدود ٣٠‌سال است که کسي او را نديده و به نظر مي‌رسد مرده باشد.
بليد رانر ٢٠٤٩ فيلمي است به تهيه‌کنندگي ريدلي اسکات محبوب و البته بازي‌هاي به يادماندني رايان گاسلينگ، رابين رايت، ديويد باتيستا، لني جيمز، جرد لتو، آناد آرماس و البته هريسون فورد؛ که در اين دنباله بليد رانر ريدلي اسکات، ٣٥‌سال بعد از ايفاي نقش ريک دکارد در نسخه اصلي، دوباره در همان نقش غوغا مي‌کند.
بليد رانر 2049 فيلمي است حيرت‌انگيز. فيلمي با هزينه‌اي معقول- در قياس با فيلم‌هاي مشابه- که رقمي مابين ١٥٠ تا ١٨٠ميليون دلار را شامل است؛ و البته موفقيتي تام و تمام که مي‌شود گفت، در همان دو- سه‌روز اول اکران توانسته هزينه ساختش را بازگرداند.
ويلنو و اسکات
دني ويلنو به‌عنوان فيلمسازي که تازه در ٥٠سالگي، بعد از ساختن چند فيلم کوچک و کم‌هزينه مستقل جايگاهش در پانتئون بزرگان دنياي سينما تثبيت شده؛ در بليد رانر ٢٠٤٩ به دلايلي چند حتي در قياس با شاهکار آينده‌نگر و پيشگوي ريدلي اسکات نيز موفق‌تر عمل مي‌کند. ويلنو نه‌تنها توانسته نگاه و نگرش بدبينانه و ضدآرمانشهري فيلم ٣٥‌سال پيش را حفظ ‌کند، که حتي فراتر از اين در ترسيم فضاي تاريک بصري و البته مفهوم فيلمي از اين نظر که سياقي شخصي را پيش گرفته؛ نتيجه نهايي کارش موثرتر به ‌نظر مي‌رسد.
شايد به اين دليل باشد که منتقدان در نوشته‌هايشان در اطلاق عنوان شاهکار به اين فيلم امساک نکرده‌اند. به گفته منتقد ايندي واير، واکنش‌ کساني که به تماشاي بليد رانر 2049 نشسته‌اند، به قدري مثبت و حاکي از شگفتي آنهاست که اگر فيلم را چيزي کمتر از شاهکار و نظرهاي آنها را کمتر از فوق‌العاده توصيف کنيم، به ‌نظر مي‌رسد حق مطلب را ادا نکرده‌ايم!
منتقدان مجذوب
در کل بليد رانر ٢٠٤٩ چنان موفق جلوه کرده که توانسته امتياز بسيار خوب ٨٥ را از ٢٣ نقد منتشرشده در سايت متاکريتيک کسب کند. فيلمي که منتقدان روتن توميتوز هم به آن نمره غبطه‌برانگيز ٩٧ از ١٠٠ را داده‌اند.

گاردين، توتال فيلم، ورايتي، امپاير، تلگراف و يو‌اس‌اي تودي به آن از ١٠٠ نمره ممکن، ١٠٠ داده‌اند؛ و‌اي‌جي‌ان نيز آن را لايق ٩٧ نمره از ١٠٠ دانسته است. ايندي واير و اينترتينمنت ويکلي به فيلم نمره ٩١؛ و اسکرين کراش و اسکرين اينترنشنال نيز به آن نمره ٩٠ داده‌اند. رولينگ استون با ٨٨؛ پلي ليست با ٨٣ و نيويورک تايمز با ٨٠ نمره ديگر رسانه‌هاي مهمي هستند که تلويحا با نمره‌اي که داده‌اند، شاهکار بودن بليد رانر ٢٠٤٩ را مهر تأييد زده‌اند.
دليل جذابيت
در بين نقدهاي چاپ‌شده درباره فيلم بيشترين نظرات مثبتي که اعلام شده، به طريقي درباره هنر کارگرداني دني ويلنو بوده که بشدت او را به‌ خاطر حرفه‌اي‌بودنش ستايش کرده‌اند. همچنين اين منتقدان با اضافه‌کردن صفت‌هايي همانند فوق‌العاده جذاب، خيره‌کننده و داراي جلوه‌هاي ويژه تحسين‌کننده به اين اثر اعلام کردند که عملکرد ويلنوو به‌عنوان کارگردان فيلم بليد رانر ٢٠٤٩ مي‌تواند او را به‌عنوان يکي از بهترين کارگردانان عصر براي هدايت و کارگرداني فيلم‌هايي اينچنيني با بودجه‌هاي بسيار بزرگ مطرح کند.
همچنين برخي از منتقدان هم در نظرات خود اعلام کرده‌اند که خط داستاني نسخه جديد فيلم بليد رانر خيلي جذاب‌تر و قانع‌‌کننده‌تر از نسخه اصلي و ابتدايي آن است. بقيه منتقدان هم به اين مسأله اشاره کرده‌اند که اين نسخه از فيلم وابستگي خيلي زيادي به نسخه اصلي که به کارگرداني ريدلي اسکات بوده است، داشته.
آراي منتقدان
پيتر دبراژه، منتقد ورايتي به بليد رانر جديد نمره ١٠٠ داده و نوشته: ويلنو ثانيه به ثانيه را به خوبي مديريت کرده و در تمام ثانيه‌ها شاهد داستاني هستيم که فوق‌العاده خلق شده است. او يک اثر کاملا مهيج با اکشني فوق‌العاده و جلوه‌هاي بصري شگفت‌انگيز به مخاطب تحويل مي‌دهد، همراه با کلي ايده غيرمتعارف که مي‌توان با صفات بسياري مثل تفکربرانگيز، ترسناک و ... توصيف کرد.
منتقد امپاير نيز به فيلم نمره ١٠٠ داده است. دن جولين نوشته است: اثري کاملا جسورانه‌تر و زيباتر نسبت به قسمت اول؛ به‌خصوص اگر آن را در آيمکس تماشا کنيد. جلوه‌هاي بصري شگفت‌انگيز با داستاني سرشار از تم‌هاي متفاوت از غم‌انگيز تا تفکربرانگيز. فيلم بدون‌شک يکي از بهترين آثار‌ سال ٢٠١٧ است.
پيتر برادشاو، منتقد گاردين هم به بليد رانر ٢٠٤٩ نمره ١٠٠ داده و مي‌نويسد: تراژيک، رمانتيک و طعنه‌برانگيز؛ بليد رانر: ٢٠٤٩ يک منظره کاملا اعتيادبرانگيز از عظمتي بي‌رحم و عجيب است.
آلونسو دورالده نيز در راپ مي‌نويسد: بليد رانر يک فيلم حادثه‌اي و صرفا سرگرم‌کننده نيست؛ بلکه خلق دنيايي زيبا و وحشتناک در لنزهاي دوربين راجر ديکينز است، داستاني درباره واقعيت‌ها، احساسات و زندگي.
کي. ام. ترنداکوستا درباره فيلم عقيده دارد: من به مدت چند روز در فکر بودم که اصلا چگونه امکان دارد فيلم بليد رانر ٢٠٤٩ را بهتر از نسخه حال حاضر ساخت و عيب‌هاي آن را برطرف کرد؛ اين کار غيرممکن است. بليد رانر از هر نظر فيلم کاملي است.
اسکات ومپلر هم مي‌گويد: فيلم بليد رانر ٢٠٤٩ بشدت اثر قدرتمندي است. دوستان اصلا به دني ويلنو شک نکنيد که شک کردن به او خطر خيلي بزرگي براي شماست. ويليام بيبياني همچنين مي‌گويد: اين شاهکار را ديدم. واقعا فيلم مهيج و نفسگيري است. اين اثر واقعا دنباله‌اي تحسين‌برانگيز و پر از رمز و راز است که المان‌هاي جديدي به اين قسمت اضافه شده و دنياي آن گسترش پيدا کرده است.
آراي سينماگران
اين تنها منتقدان نبودند که چنين شيفته بليد رانر ٢٠٤٩ شدند. بسياري از هواداران اين جديدترين ساخته دني ويلنو سينماگراني هستند که کلاه به احترام عمق و عظمت فيلم از سر برداشته‌اند. اومبرتو گونزالس درباره فيلم مي‌گويد: فيلم بليد رانر ٢٠٤٩ اثري کاملا خيره‌کننده و شاهکاري در ژانر فيلم‌هاي علمي- تخيلي است. اين فيلم با صحنه‌هايي که داشت، توانست تکنولوژي جلوه‌هاي ويژه را به‌طور کل به يک سطح ديگر ببرد.
مي‌توان به‌عنوان يکي از بهترين آثار ‌سال 2017 از آن نام برد. اندي سينيوره نيز مي‌گويد: دني ويلنو و راجر ديکينز در ساخت فيلم بليد رانر ٢٠٤٩ فوق‌العاده کار کرده‌اند. اين اثر واقعا قشنگ است. حتي داستان آن هم احساسي‌تر و داراي لايه‌هاي بيشتري است.

فيلم بليد رانر ٢٠٤٩ با اين‌که بر پايه فيلم اصلي و ابتدايي ساخته شده، اما راه مخصوص به خودش را طي و حتي يک دنياي شگفت‌انگيز‌تر هم خلق کرده است. بهترين فيلم امسال! الي پلامب، برنامه‌ساز بي‌بي‌سي نيز گفته است: يک نکته مهم: فيلم بيلد رانر ٢٠٤٩ آن اثر اکشن، هيجان‌انگيز، دوستانه، پليسي و علمي- تخيلي‌ معمولي‌اي نيست که شما نگران بوديد ممکن است باشد. اين فيلم يک اثر پرزحمت و واقعا قوي است.
اريک ديويس، نويسنده نيز عقيده دارد: فيلم بليد رانر ٢٠٤٩ يک اثر شاهکار و استادانه در ژانر فيلم‌هاي علمي- تخيلي است؛ از آن آثاري که طرفداران اين ژانر بسيار از آن لذت مي‌برند که ما اين‌ روز‌ها مشابه‌اش را نمي‌بينيم. جلوه‌هاي بصري آن بيش از تاثيرگذار است و فيلم فوق‌العاده‌ خوبي است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۷۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیست‌وپنجمین استاندار مازندران معارفه شد

یوسف نوری طی حکمی از سوی وزیر کشور ظهر امروز به عنوان بیست‌وپنجمین استاندار مازندران معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، امروز_سه‌شنبه چهارم اردیبهشت _ با حضور احمد وحیدی، مراسم تکریم و معارفه بیست‌وپنجمین استاندار مازندران برگزار و طی حکمی یوسف نوری استاندار جدید مازندران شد و با اهدای لوحی از زحمات دو سال‌واندی سیدمحمود حسینی‌پور استاندار سابق تجلیل به عمل شد.

سیدمحمود حسینی‌پور استاندار سابق مازندران در این مراسم با بیان اینکه مازندران رتبه خوبی را در حفاظت از ارزش‌های اسلامی کسب کرده است، اظهار کرد: این استان در المپیادها و عرصه‌های ورزشی جایگاه خوبی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مزیت نیروهای انسانی بر دیگر مزیت‌ها این استان است که ارجحیت دارد، افزود: هر آنچه در این دو سال‌واندی دولت سیزدهم اتفاق افتاد، طی دستوری انجام شد تا بسیاری از گره‌ها باز شود.

رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور با بیان اینکه هر چه داریم و نداریم از این مردم است، گفت: با توجه به دستور رئیس‌جمهور برنامه‌ریزی بر ایجاد امنیت بر سرمایه‌گذاری کشور است تا مبارزه با فساد بستر سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران را فراهم کنیم.

حسینی‌پور ادامه داد: آنچه که در مجموعه مازندران انجام شد به پشتیبانی و حمایت و رضایت‌مندی مردم بوده است.

وی عنوان کرد: استاندار جدید، مازندران را مرکز دیپلماسی کشور معرفی کرد و این موضوع بهترین انتخاب برای این استان بوده و آنچه مهم است آینده مازندران و تعالی آن است.

استاندار سابق مازندران خاطرنشان کرد: تاکنون اگر موفقتی نصیب استان مازندران شد، به‌خاطر همکاری همه مدیران بود و هر چه نقصی بود، به‌خاطر عملکرد من بود.

به گزارش ایمنا، سیدمحمود حسینی‌پور طی حکمی از سوی معاون اول رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور منصوب شد.

کد خبر 747223

دیگر خبرها

  • اگر سر نترس دارید این کسب و کار پرسود است
  • بیست‌وپنجمین استاندار مازندران معارفه شد
  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
  • آنچه ابن سینا می‌تواند در مورد هوش مصنوعی به ما بیاموزد
  • قیمت روز رابیتس و هر آنچه باید درباره آن بدانیم
  • یک دسر خوشمزه و سه سوته با چهار قلم مواد
  • اگر جان بچه‌تان را دوست دارید این فیلم را ببینید + فیلم
  • اگر جان بچه تون را دوست دارید این فیلم را ببینید + فیلم
  • روایت تسنیم از آنچه در نوای هزار‌ دف ‌پالنگان گذشت + فیلم
  • پهپادهای پرتابی ایران به اسرائیل فقط 2 میلیون دلار قیمت داشت!