راهیابی نمایندۀ تئاتر اصفهان به جشنوارۀ بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۳۷۸۸۷
نمایش «پینوکیو» به کارگردانی امیر شیخ جبلی به بیست و چهارمین جشنوارۀ بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان راه یافت.
به گزارش ایمنا، با اعلام نتایج آثار راه یافته به بخش تئاتر کودک بیست و چهارمین جشنوارۀ بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، شورای انتخاب بخش کودک متشکل از حسن دادشکر، مجتبی مهدی، هنگامه مفید، مریم معترف و ناصر آویژه پس از ارزیابی آثار متقاضیان این بخش، ۷ نمایش را برای حضور در بخش تئاتر کودک معرفی کردند که از این میان نام امیر شیخ جبلی، کارگردان اصفهانی نیز در بین راه یافتگان به چشم می خورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او که نمایش «پینوکیو» را پیش از این در اصفهان اجرا کرده، دربارۀ اثر خود می گوید: «متن این نمایش برداشتی آزاد از داستان «پینوکیو» نوشتۀ کارلو کلودی است که در فضایی فانتزی و خلاق نوشته شده. داستان پینوکیو را همه شنیده اند اما در این روایت، روباه مکار و گربه نره که نسخه ای از کتاب پینوکیو را در دست دارند در تلاشند تا مسیر قصه را تغییر دهند. در این نمایش سفر پینوکیو در سیری ماجرا جویانه تصویر شده و وسوسه ها و مجازات همراه با کودکانی که با او همراه شده اند قابل تجربه است. ساختار شکنی در روایت قصه و تلفیق عناصر جذاب، فانتزی، خلاق و کاربردی در تئاتر کودک به همراه اتفاق های متفاوت در تمامی عناصر تئاتر مثل طراحی صحنه، موسیقی، نور و… در تلاشند تا ارتباط مناسب تمامی گروه های سنی با این اثر نمایشی شاد، موزیکال و خاطره انگیز را افزایش دهند.»
نام دیگر آثار راه یافته به بخش تئاتر کودک به این شرح است:
نمایش «جیک جیکو در مزرعه» نوشته و کارگردانی حسین مزینانی از تهران
نمایش «دیواکولا» نوشته عماد نصرآبادی و کارگردانی محمد جهان پا از مشهد
نمایش «روزگار یک سگ» نوشته حمیدرضا نعیمی و کارگردانی مهدی قلعه از تهران
نمایش «شب اسرارآمیز» نوشته عبد آتشانی و فریبا برجی فلاح با کارگردانی عبد آتشانی از تهران
نمایش «ماه پیشونی» نوشته ایوب آقاخانی و کارگردانی آزاده انصاری از تهران
نمایش «من و در لجباز» نوشته و کارگردانی محمد تیموری از تهران
گفتنی است، بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری مریم کاظمی، آذرماه ۱۳۹۶ در همدان برگزار می شود./
منبع: ایمنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۷۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشهای بدون سلبریتی شگفتانگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «اسب قاتلین» از ۱۹ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. فرزاد پریدار، این روزها در نمایش «اسب قاتلین» نقش کشیش یا مانوس را بازی میکند.
پریدار درباره تجربه حضورش در «اسب قاتلین» به خبرنگار آنا گفت: در نسخه اصلی نمایشنامه؛ کشیشی به نام مانوس به واسطه طمع، خودش را به شیطان میفروشد. ولی در اجرای ما به صلاحدید کارگردان، مانوس در واقع فردی کلاهبردار است که خود را به جای کشیش جا زده است و این کار من را به عنوان بازیگر دچار چالش میکند، چون درواقع باید دو نقش بازی کنم، ولی وجه تمایر نقش من نسبت به بقیه نقشها این است که یک تیپ را بازی میکنم و از آنجایی که من ذاتاً بازیگر تیپیکال هستم این نقش برایم جذاب است.
او ادامه داد: تماشاگر در نمایش «اسب قاتلین» با اعجاز نور، صدا و قابهای زیبایی روبرو میشود. وجه تمایز نمایش «اسب قاتلین» نسبت به نمایشهای دیگر تغییر صحنه است، صحنهها خیلی سریع و در تاریکی مطلق از این رو به آن رو میشوند و واقعا چیزی شبیه شعبده بازی اتفاق میافتد.
پریدار به اهمیت نور در این نمایش اشاره کرد و گفت: محمد هاشم زاده کارگردانی است که کار با نور را خیلی خوب میفهمد و در این نمایش هم به بهترین شکل از نوراستفاده کرده و در واقع نور جزئی از بازی و بازیگرهای اصلی این نمایش است.
او با اشاره به اینکه نمایش «اسب قاتلین» روایت خطی ندارد توضیح داد: همین موضوع باعث میشود تماشاگر وقتی به خانه میرود هم ذهنش درگیر این نمایش میماند، پازلها را کنار هم میچیند و از کشفهای جدیدش لذت میبرد. این به چالش کشیدن فکر تماشاگر به نظر من بسیار جالب است و خیلی از مخاطبان به ما گفتند یا برایمان نوشتهاند که این نمایش را باید چند بار دید.
این هنرمند شیرازی اجرا در تهران را برای کسانی که از استانها و شهرستانهای دیگر میآیند رویدادی بزرگ ارزیابی کرد و افزود: به هر حال تهران پایتخت است و هنرمندان بهتر دیده میشوند. مخاطبینی که در پایتخت تئاتر میبینند حرفهایتر هستند، چون تئاترهای مختلف ازشهرهای ایران و حتی خارج از کشور دیده اند و برای بازیگر اجرا در مقابل مخاطبی که تئاتر را میشناسد خیلی ارزشمند است و باعث میشود که بیشتر تلاش کند و در نتیجه اجرای با کیفیت تری ارائه کند.
پریدار افزود: هیچ سلبریتی نداریم، ولی نمایش اسب قاتلین در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر بیشتر جوایز را کسب کرد. متاسفانه بعضی اوقات، فقط حضور سلبریتی برای مخاطبین اهمیت دارد و خیلیها به تماشای آثاری که چهرههای شناخته شده ندارد نمیروند، درحالی که حضور یک بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون و تئاتر؛ به تنهایی تضمین خوب بودن آن اثر نیست و همچنین ممکن است تماشای نمایشی که هیچ چهرهای ندارد، تماشاگر را شگفت زده کند.
این بازیگر، حضور هنرمندان شهرهای دیگر در تهران را در ارتقا سطح تئاتر کشور بسیار موثر دانست و گفت: در تهران سطح رقابت از سایر استانها بالاتر است و وقتی هنرمندان شهرهای دیگر برای اجرا به تهران میآیند سعی میکنند به بهترین خودشان تبدیل شوند و این انگیزهای است که بازیگر، تلاش کند از لحاظ تجربه اجرا ومطالعه و سواد کاری؛ سطح خود را ارتقا بدهد و از مسئولین و دستاندرکاران حوزه نمایش درخواست میکنم از پتانسیل شهرستانها بیشتر استفاده کنند.
انتهای پیام/