Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان‌ها > چهارمحال و بختیاری - ایرنا نوشت : نماینده مردم شهرستانهای شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تغییر رویکرد حاکمیتی به مساله اب، تمرکز بر مدیریت تقاضای آب را خواستار شد.

اردشیر نوریان  در همایش بام ایران در حسرت آب افزود: تا یک دهه قبل رویکرد حاکمیتی به مساله آب بر مدیریت تقاضا معطوف بود، اما با وجود روند خشکسالی های اخیر و کاهش ذخایر منابع آب این رویکرد تغییر کرده و انتظار است که دوباره بر مدیریت تقاضا متمرکز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: در همین راستا ارزیابی ها و برنامه ریزی ها باید مبتنی بر آمایش سرزمینی باشد و با نگاهی واقع گرایانه در حوزه آب سیاستگذاری شود.
نوریان با تاکید بر اینکه موضوع آب نباید سیاسی و قومیتی شود، تصریح کرد: از مسئولان عالی کشور انتظار می رود با نگاه عدالت محور حقوق مردم چهارمحال و بختیاری را در حوزه آب در نظر بگیرند و منافع این خطه قربانی آبادسازی بخش دیگری نشود.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، اجرای طرح انتقال آب بن- بروجن را از مطالبات جدی مردم استان دانست و گفت: این طرح پشتوانه مصوبات قانونی 2 دولت را دارد و نه تنها نمی توان از اجرای آن جلوگیری کرد، بلکه باید در اجرای آن تسریع شود، زیرا حیات نیمی از استان منوط به بهره برداری از این طرح است.
نوریان با اشاره به پیامدهای مخرب طرح انتقال آب بین حوضه ای، اظهار کرد: ما با انتقال آب شرب از این استان مخالفتی نداریم، اما از آنجایی که طرح های انتقال آب بهشت آباد و گلاب فاقد مصوبه قانونی و مجوز زیست محیطی است، خواهان توقف و تعطیلی این طرح ها هستیم.
وی افزود: توقف طرح های قانونی چهارمحال و بختیاری از یکسو و سکوت در مقابل طرح های مخرب و فاقد مصوبات قانونی استان همجوار مصداقی از بی عدالتی در حوزه آب است و مردم خواهان رفع آن هستند.
عضو کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری نیز در گزارشی در خصوص وضعیت کانونهای ریزگرد این استان افزود: بر اساس تحقیقاتی که به تازگی با همکاری دانشگاه شهرکرد و سازمان محیط زیست انجام شده، منشاء آلودگی هوای استان گرد و خاک محلی است.
مهدی پژوهش ادامه داد: به سبب برداشت های بیش از حد از منابع آب های زیرزمینی و طرح های انتقال آب بین حوضه ای، دشت های این استان رو به افول و خشکی گراییده که همین امر سبب شکل گیری کانونهای گرد و خاک در استان شده است.
وی تصریح کرد: دشت شهرکرد یکی از مهمترین کانونهای گرد و خاک محلی در استان است که از سال 88 خاک زیرسطحی این دشت به طور کامل نمایان شده است.
گفتنی است ، از مجموع 10 دشت چهارمحال و بختیاری، چهار دشت ممنوعه بحرانی و چهار دشت ممنوعه اعلام شده است. این دشت ها به کانونهای گرد و خاک تبدیل شده که با وزش بادهای شدید منجر به آلودگی هوای استان می شوند.
اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی افت آب های زیرزمینی دشت شهرکرد، احیای منابع آب های سطحی و زیرزمینی ضرورتی برای توسعه پایدار آب استان، راهبردهای احیای زاینده رود از سراب تا پایاب و چالش های انتقال آب بین حوضه ای از محورهای این همایش یکروزه بود.

 

46

کلید واژه‌ها : استان چهارمحال و بختیاری -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۰۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست در چهارمحال و بختیاری

دریافت 6 MB

به گزارش خبرنگار مهر، اولین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

کد خبر 6080142

دیگر خبرها

  • آغاز طرح مبارزه با آفت جوانه خوار در چهارمحال و بختیاری
  • اطلاعیه قطعی برق در شهرکرد
  • تغییر رویکرد بانک‌های استان بوشهر به توسعه محوری
  • پیش بینی آسمانی صاف تا کمی ابری در چهارمحال و بختیاری
  • مساله بحرین و استیضاح دولت هویدا + عکس های تاریخی
  • نماینده مجلس لبنان: اقدام ایران سبب تغییر مواضع غرب شد
  • تداوم بارش‌های پراکنده در چهارمحال و بختیاری
  • نماینده مجلس: کل تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند حتی معاونین و مشاورین؛ دچار بحران فکری شده اند
  • افتخاری دیگر در شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
  • اولین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست در چهارمحال و بختیاری