Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@12:05:42 GMT

ضرورت طرح توسعه کشت چغندر قند در راستای خوداتکایی

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۴۰۷۵۰

ضرورت طرح توسعه کشت چغندر قند در راستای خوداتکایی

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: روش آبیاری موسوم به «تیب» باید در مزارع چغندرکاری استان اردبیل نهادینه شود. 

به گزارش ایسنا، علی‌رضا یزدانی در دیدار با مسئولان جهاد کشاورزی در اردبیل با اشاره به اینکه تولیدکنندگان بخش‌ خصوصی بذر چغندرقند در کشور حمایت می‌شوند، افزود: در راستای اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی طرح توسعه کشت چغندر قند در راستای خوداتکایی شکر در دستور کار وزارت کشاورزی قرار گرفته که این طرح با دو هدف افزایش عملکرد در واحد سطح در ارتباط با چغندرقند بهاره و توسعه کشت چغندر قند پائیزه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مشاور وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: یکی از اهداف اساسی که دولت در کشت بهاره چغندر قند دنبال می‌کند این است که این زراعت به شیوه‌های نوین آبیاری تحت فشار مدیریت شود و با کشت نشاء چغندرقند بتوانیم به عملکرد قابل قبول با درصد بالای عیار قند این محصول دست یابیم.   

به گفته وی استان اردبیل از شرایط آب و هوایی مناسبی برای کشت این محصول برخوردار است و یکی از برنامه‌های اساسی در این طرح این است که کشت این محصول را به صورت پائیزه در دشت مغان گسترش دهیم. 

یزدانی با اشاره به سیاست‌های حمایتی از چغندرکاران استان اردبیل گفت: برای خرید ماشین‌آلات تخصصی کاشت و برداشت چغندر قند دولت 30 تا 50 درصد یارانه بلاعوض پرداخت می‌کند تا این عده از کشاورزان بتوانند ماشین‌آلات و ادوات مورد نیاز خود را به سهولت و با نازلترین قیمت خریداری و در عرصه تولید این محصول ارزشمند را به‌ کارگیرند. 

وی اضافه کرد: استفاده از روش آبیاری موسوم به «تیب» باید در مزارع چغندرکاری استان نهادینه شود و چغندرکاران به منظور افزایش راندمان آبیاری  به این روش مزارع خود را آبیاری کنند که به همین منظور ما تسهیلات ارزان قیمت بانکی در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم تا با استفاده از این شیوه مزارع خود را آبیاری کنند و دستگاه‌های نشاکار چغندرقند را در اختیار زارعان قرار می‌دهیم تا به سهولت و دقت عملیات کاشت را انجام دهند. 

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما از بخش خصوصی در خصوص تولید بذر چغندرقند نیز حمایت می‌کنیم و آماده همکاری هستیم و انتظاری که از بخش خصوصی و چغندرکاران داریم این است که اصول فنی را در  کاشت داشت و برداشت رعایت کنند تا شاهد  محصول تولیدی با عیار قند بالا و کیفیت قابل قبول در استان اردبیل باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۰۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری

حسین برزگر رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اهمیت روز افزون آب در بخش کشاورزی و وضعیت بارش‌ها در سال آبی جاری دو هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند.

وی افزود: اجرای این میزان سامانه آبیاری تحت فشار با کمک اعتبارات دولتی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و همچنین اعتبارات سفر رئیس‌جمهور در بخش طرح‌های آب وخاک و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری انجام شده است.

برزگر اظهار کرد: اعتبارات سفر رئیس‌جمهور زمینه‌ساز جهش بزرگی در اجرای طرح‌های کشاورزی و همچنین مشارکت بهره‌برداران نیز در روند پیشبرد طرح‌ها بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید

تصویب ۳۰۰ میلیارد ریال برای اجرای سامانه‌های آبیاری نوین

وی گفت: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری یکی از روش‌های اصولی و کاربردی مدیریت آب در مزارع است که منجر به افزایش راندمان، بهره‌وری مصرف آب در مزرعه و پایداری تولیدات محصولات کشاورزی می‌شود.

برزگر با تاکید بر اجرای سامانه‌های نوین آبیاری با راندمان بالاتر و مصرف آب کمتر افزود: یکی از موارد مهم و ضروری ارتقای سامانه‌های نوین آبیاری توسعه فناوری‌های نوین در این بخش به شمار می‌رود و در این ارتباط این استان یکی از استان‌های پایلوت در خصوص آبیاری هوشمند در کشور است.

وی تاکید کرد: با توجه به درخواست متقاضیان در این بخش استفاده از سرمایه‌گذار بخش خصوصی کمک شایانی به اجرای این طرح‌ها می‌کند.

برزگر با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری بر اساس درصد تجهیز سطح مزارع به سامانه‌های نوین آبیاری از استان‌های پیشرو و برتر کشور است گفت: بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان تاکنون به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزایش بهره وری و راندمان مصرف آب، افزایش اشتغال و درآمد کشاورزان و مهاجرت معکوس را از مزایای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در استان عنوان کرد.

وی اضافه کرد: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از اولویت‌های اساسی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۳ است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • آغاز کشت بهاره چغندرقند در آذربایجان‌غربی
  • کشت بهاره چغندرقند در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • آغاز کشت بهاره در آذربایجان غربی
  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی در استان یزد
  • درختان زیتون در جبالبارز جایگزین درختان جنگلی می شوند
  • ضرورت تقویت تفکر توحیدی در بین دانش آموزان خوزستان
  • توسعه کشت چغندر قند را راهکار مناسبی برای کم آبی
  • چهارمحال و بختیاری پیشرو در تجهیز اراضی به سامانه نوین آبیاری
  • اختصاص اعتبار ویژه برای اجرای طرح‌های آب و خاک در آذربایجان غربی
  • تجهیز بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری