Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشکده مرمت و حفاظت دانشگاه هنر اصفهان گفت: نرده گذاری در سی و سه پل، با هر طرح و با هر جنس و مواد، دخالت در سیمای جدارۀ یک اثر تاریخی و غیرقابل قبول است، منطق ندارد و دخالت صِرف در بنای تاریخی است.

رئیس دانشکده مرمت و حفاظت دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به موضوع نرده گذاری در دهانه سی و سه پل، به خبرنگار ایمنا اظهارداشت: فضاهایی مانند سی و سه پل و پل خواجو، فضاهای خاصی هستند و دست بردن در ساختار یک بنای تاریخی به هر بهانه ای غلط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهریار ناسخیان افزود: تعداد دهانه های سی و سه پل زیاد است و وقتی که این نرده ها نصب بشوند طول زیادی را دربرخواهند گرفت و سیمای بصری پل را متفاوت کرده و منظر آن را را برهم خواهد زد.

این دکترای مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی تصریح کرد: اگر موضوع ایمنی و حفاظت از عابرین و گردشگران را به‌عنوان بهانه ای برای نرده گذاری سی و سه پل و یا پل خواجو در نظر بگیریم، پس باید در همه خانه ها و بناهای قدیمی و شاخص با ساختارهای مختلف اداری و فرهنگی و آموزشی و مذهبی و سایر کاربردهایی که دارند، نرده گذاری کنیم.

ناسخیان ادامه داد: پله های تمام خانه های قدیمی غیراستاندارد است و همه ۲۵ سانتی متر و ۳۰ و ۴۰ سانتی متر است اما شما باید قدم بردارید و از پله بالا بروید، خوب پس ما باید بیاییم در این خانه ها هندریل بگذاریم و نرده و دستگیره تعبیه کنیم! حتی یکی از بام های قدیمی ما استاندارد نیست و اگر بخواهیم به این صورت نگاه کنیم هیچکدام چه برای کودک و چه برای بزرگسال هیچگونه جان‌پناهی ندارد پس بیاییم آنجا را نیز نرده گذاری کنیم! موضوع امنیت بهانه است.

وی گفت: این اتفاق یعنی نرده گذاری در سی و سه پل، با هر طرح و با هر جنس و مواد و به هر ترتیبی که بخواهد اجرا شود دخالت در سیما و منظر جدارۀ یک اثر تاریخی است و غیرقابل قبول است. این اقدام، منطق ندارد و دخالت صرف در بنای تاریخی است.

رئیس دانشکده مرمت و حفاظت دانشگاه هنر اصفهان تأکید کرد: نرده گذاری در دهانه های متعدد سی وسه پل، منطق درستی ندارد. امنیت، بهانه است و دلیل درستی نیست. اگر این اقدام را بخواهند انجام دهند باید آن را به خیلی از بناها و پل های دیگر تعمیم بدهند. درمجموع آنکه این اتفاق یعنی نرده گذاری به هر طریقی با هر مواد و متریالی درست نیست. این تصمیم، به هیچ عنوان تصمیم درستی نیست.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۲۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی پایان مرمت پل خاتون تا انتهای سال ۱۴۰۳

به گزارش جام جم آنلاین البرز،مهدی ارباب‌نیا در این باره اظهار کرد: بر اساس قرارداد منعقد شده ما بین اداره کل و پیمانکار مدت زمان اتمام مرمت پل خاتون ۱۸ ماه در نظر گرفته شده، ولی در صورت بروز عوامل پیش بینی نشده امکان تمدید این زمان وجود دارد.
به گفته معاون میراث‌فرهنگی استان البرز در مراحل مرمتی انجام شده تاکنون بخش‌هایی که از لحاظ سازه‌ای و ایستایی غیر قابل نگهداری بوده و همچنین مرمت‌های غیراصولی دوره‌های مختلف که باعث سنگینی پل شده بود، برداشته شد.
او افزود: پس از اقدامات فنی استحکام بخشی و اجرای قسمت پایه‌ها و پایین پل، طاق پل مطابق با الگوی قدیمی سازه به شکل پر (ضربی) اجرا شد و اکنون قسمت‌های فوقانی طاق به شکل رومی اجرا می‌شود.
بنای اولیه این پل بر اساس برخی مستندات تاریخی به دوران سلجوقی برمی‌گردد که در دوران شاه عباس صفوی تکمیل و تعمیر شده و رونق یافته است.
این پل با نام پل دختر، پل شاه‌عباسی، پل تاریخی کرج و پل خاتون شناخته می‌شود که بر اساس مستندات تاریخی نام خاتون را می‌توان قدیمی‌ترین نام این پل و منسوب به دوره سلجوقی عنوان کرد.
پل تاریخی کرج در سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۵۰۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیگر خبرها

  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • پیش‌بینی پایان مرمت پل خاتون تا انتهای سال ۱۴۰۳
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می‌یابد
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می یابد