Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@16:02:40 GMT

مديرخلاق؛بسترساز توسعه پايدارشهري

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۴۳۹۷۸

مديرخلاق؛بسترساز توسعه پايدارشهري

خبرگزاري آريا - سيدچمران موسوي
امروز شهرها بار اصلي رقابت‌هاي اقتصادي و ژئوپولوتيک را عهده‌دار شده‌اند و به عنوان موتور متحرک اقتصادي در سطوح محلي، ملي و حتي بين‌المللي مورد توجه قرار گرفته‌اند، براين اساس مديريت شهري نه تنها بايد مسووليت‌ها و وظايف سنتي خود را انجام دهد؛ بلکه بايد بستر اصلي خلاقيت، ارتباطات و نوآوري باشد تا بتواند در راستاي توسعه شهري پايدار حرکت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش مديريت شهري در سال‌هاي اخير با پيچيده‌تر شدن مسائل شهري پررنگ‌تر شده است. مديريت شهري بايد با توجه به استعدادها، انگيزه ها، مشارکت گروه‌هاي مختلف و‌ترکيب اين گروه‌ها براي دستيابي به شهري خلاق تلاش کند.
درهر شهري هميشه ظرفيتي بسيار بيشتر از آنچه ما در وهله اول تصور مي‌کنيم وجود دارد، اگر بتوانيم بسترهاي مناسبي را براي ايجاد فرصت‌هايي که مردم بتوانند خلاقيت‌ها و ظرفيت‌هاي خود را آزاد سازند فراهم کنيم در اصل به سمت ايجاد شهرهاي خلاق گام برداشته ايم. شهرهاي خلاق مکان‌هايي هستند که خلاقيت‌ها در آنها پديدار مي‌شود. بنابراين مديريت شهري که يکي از ارکان اصلي شهر خلاق مي‌باشد بايد داراي توانمندي ايجاد خلاقيت در شهروندان باشد. شهرها هميشه مراکزي براي ابداع نوآوري و خلاقيت هستند. به گفته «مامفورد» شهر، محل تجلي تمدن است که طي قرن ها، نوآوري‌هاي زيادي را پديد آورده است. ايده شهر خلاق را آقاي ريچارد فلوريدا در دهه 1990 مطرح کرد. او با در نظرگيري زمينه‌هاي اقتصادي و اجتماعي خلاقيت تلاش کرد، تبلور اين امر در شهر را در قالب مفهوم شهر خلاق صورت‌بندي کند. و همچنين معتقد است که شهرها ظرف بروز خلاقيت هستند که هميشه چرخ‌هاي حرکت، تمرکز و هدايت انرژي خلاق بشر بوده اند.
مديريت شهري نقش تسهيل کننده و فراهم کننده زمينه بروز و استفاده از خلاقيت‌ها را بر عهده دارد. خلاقيت در مديريت شهري که شامل‌ترکيب نظرات متخصصان و مديران شهري مدرن با ارزش‌هاي بومي و سنتي مي‌باشد يکي از ارکان اصلي دست يابي به شهر خلاق مي‌باشد. با توجه به اين نکته که شهر و کيفيت زندگي درآن، به طور مستقيم متاثر از نوع نگاه به مسايل شهري است، خلاقيت شهري به عنوان يک رويکرد راهبردي مي‌تواند کيفيات زيستن در شهر را تحت تاثير فراوان قرار دهد. مديريت فرآيندي است که به وسيله آن کوشش‌هاي فردي و گروهي به منظور نيل به هدف مشترک هماهنگ مي‌شود. مديريت شهري به معناي اداره امور شهر به منظور پايداري و رضايت اجتماعات محلي با در نظر گرفتن و تبعيت از سياست‌هاي ملي است. از نقطه نظر سيستمي مفهوم مديريت شهري از نوع سيستم‌هاي باز و پيچيده انساني و اجتماعي است که با عناصر و روابط بسيار متنوع و متعدد مواجه است.
به عبارت ديگر مديريت شهري يک سازمان گسترده متشکل از عناصر و اجزاي رسمي و غير رسمي مربوط و ذيربط در ابعاد مختلف اجتماعي، اقتصادي و کالبدي حيات شهري با هدف اداره، هدايت و کنترل همه جانبه و پايدار شهر مربوطه مي‌باشد. سابقه علم مديريت شهري به پيدايش شهر و ضرورت تدوين اصول و مقررات و قوانين زيستن انسان‌ها در کالبد زيستي رواني و اجتماعي باز مي‌گردد ولي سطح پاسخگويي و توانايي حل مسائل شهري بسته به ميزان خلاقيت و بهره مندي مديران شهري است. خلاقيت در مديريت شهري عبارت است از تلفيق انديشه‌ها و رهيافت‌هاي صاحب نظران مديريت شهري مدرن با مباني و ارزش‌هاي بومي و روشي نو در بررسي مسائل و مشکلات شهري و راه گشايي براي آنها در روشي بديع و تازه به گونه‌اي که به اصالت‌ها و داشته‌ها صدمه‌اي نزد، اين روش در حقيقت از‌ترکيب خلاقيت و مديريت شهري به وجود مي‌آيد. در چنين شرايطي مي‌توان مديريت شهري خلاق داشته و توان تجزيه و تحليل خلاقانه مسائل شهري را به دست آورد.
به اين‌ترتيب در ايده‌يابي، ايده‌پذيري و ارتباط با شهروندان خود نيز رويکردي خلاق و مبتکرانه خواهد داشت. در اين ميان فضاهاي عمومي مي‌تواند نقش بسيار مهمي در اين ايده يابي و ايده پذيري و نقش واسط ميان ارتباط شهروندان و مديران شهري را بر عهده داشته باشد چرا که فضاهاي عمومي سبب مي‌شوند که تفکر خلاق شهروندان همگام و هماهنگ با مديريت شهري حرکت کند و منجر به توسعه پايدار شود. براي برانگيختن حس خلاقيت در افراد بايد آنها را متناسب با توانمندي هايشان در جايگاه شغلي خود قرار دهند که اين لازمه شناخت دقيق افراد و داشتن اطلاعات کافي است. يکي از موثرترين عوامل در بروز خلاقيت در يک جامعه، زمينه‌سازي و بسترسازي در بين انسان‌ها جهت ايجاد فرهنگي است که در آن همگان در تلاش براي رشد دادن ديگري هستند و با تاثير برروي يکديگر به پيشرفت جامعه کمک مي‌کنند.
با توجه به وجود نابرابري‌هاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي به عنوان بزرگترين مانع جهت شکل گيري مناطق خلاق و اصول‌تربيت شهري در مديريت شهري بايد برنامه هايي تدوين گردد. اين برنامه‌ها بايد خلاقانه و جهت تشويق شهروندان براي حل مسائل و مشکلات شهري بدون در نظر گرفتن سطوح درآمدي و موقعيت زندگي آنان تهيه شوند که اين امر علاوه بر توسعه و بهبود آموزش و مربيگري در زمينه مهارت‌هاي کسب و کار، باعث جذب و نگهداري از استعدادهاي گوناگون مي‌شود. در زمينه نظرخواهي از شهروندان وقتي به افراد آزادي اعطا مي‌شود در اصل کليد خلاقيت براي تسلط بر ابزار و فرآيندها به دست مردم سپرده مي‌شود و مردم خلاق‌تر مي‌شوند که اين امر باعث دست يابي به برنامه‌هاي فرهنگي در کليه سطوح محلات و مشارکت اجتماعي مي‌شود، البته اين آزادي بايد کنترل شده و دقيق باشد. از ديگر عوامل تاثير گذار بر مديريت شهري خلاق بعد زمان است. در برخي از مواقع فشارهاي ناشي از محدوديت‌هاي زماني باعث بالا بردن خلاقيت مي‌شود، يعني اگر در بخشي از شهر و زندگي شهروندان معظل يا ناهنجاري‌اي به وجود‌آيد که همه جامعه شهري را در بر گرفته باشد مسلما اگر زيق وقت هم داشته باشيم، اين امر باعث بالا بردن انگيزه‌هاي دروني افراد و ارائه طرح و پيشنهاداتي جهت حل معظل خواهد شد. شهري است که به دليل اهميت زيبايي شناختي و توانايي آن براي پرورش قوه ادراک و ارتباطات مورد احترام است؛ جايي که تنوع فرهنگي غنيمت شمرده شده و بيان خلاقيت در تمام اشکال آن مورد تشويق قرار مي‌گيرد.
مردم مي‌توانند در زندگي روزمره خود از فعاليت‌هاي خلاق لذت ببرند. خلاقيت يک اصل اساسي براي انسان بودن و يک منبع حياتي براي فرد، جامعه و حيات علم اقتصاد است. جوامع خلاق پر جنب و جوش و داراي اماکن انساني، پرورش دهنده رشد فردي، درخشان در پيشرفت‌هاي فرهنگي و تکنولوژيکي، توليدکننده شغل و ثروت و پذيراي تنوع شيوه زندگي و فرهنگ هستند. شهر خلاق يک مجتمع شهري را توصيف مي‌کند که فعاليت‌هاي فرهنگي بخش‌هاي مختلف آن، يکي از مؤلفه‌هاي اقتصاد شهر و کارکرد اجتماعي آن را تشکيل مي‌دهد. چنين شهرهايي بر مبناي يک زيرساخت فرهنگي و اجتماعي محکم بنا مي‌شوند و به واسطه تسهيلات و امکانات فرهنگي ممتازشان، مرکز ثقل اشتغال خلاق و سرمايه گذاري‌ها را به سمت خود جلب مي‌کنند. هدف شهر خلاق، مشتمل بر جذب نهادها، افراد و شرکت‌هاي خلاق در فعاليت‌هاي مرتبط با شهر و همچنين ايجاد زمينه درک شهر و همچنين ايجاد زمينه درک شهر به عنوان يک پديده خلاق است. اين امور، از طريق تشويق سازمان‌هاي خلاق، براي جذب در مجموعه مديريت شهري و تشويق و مشارکت افراد خلاق در تصميم گيري‌ها و افزايش اثر اين تصميمات در محيط شهري است.
حمايت از نوآوري در عرصه‌هاي مختلف شهري، به ويژه عرصه هنري و ايجاد فضاهاي لازم براي انجام اين امور از جمله ساير فعاليت‌هاي لازم در اين محور است. يک شهر خلاق محيط مساعدي براي‌تربيت خلاقيت انساني است و زمينه پرورش خلاقيت ساکنين خود را نيز فراهم مي‌آورد. اين شهرها فضاي پويا و سالمي دارند و به سرعت خود را با ايده‌هاي جديد سازگار مي‌کند. همچنين گروه‌هاي جديد مهاجر را به راحتي در خود جاي داده و به هم‌سازي و همزيستي خلاقانه آنها کمک مي‌نمايد. ايده شهر خلاق بر اين باور است که بايد بر عنصر مکان، خارج از صنعت و به عنوان محيطي که کيفيت زندگي انسان را بالا مي‌برد، تاکيد کرد. ساکنان شهر نيز در دوران گذشته به طبقات کارگر و سرمايه دار تقسيم مي‌شدند، اما در قالب مفهوم شهر خلاق، به طبقات خلاق و غير خلاق تقسيم مي‌شوند. طبقه خلاق حامل دانش است و بار اقتصاد دانش محور بر شانه افرادي است که در شهرها زندگي مي‌کنند؛ و داراي تخصص کافي هستند.
در هم آميختگي سرمايه گذاري، مکان و انسان ها، بايد به پنج نوآوري برسد: نوآوري در حوزه مديريت شهري، مسائل مدني، مسائل اقتصادي، مسائل اجتماعي و مسائل فرهنگي و هنري. شهر خلاق مکاني براي رشد و نمو خلاقيت‌ها در ديناميک شهرها است. شهر خلاق منزلي براي خلاقيت‌هاي هنري، نوآوري‌هاي علمي و تکنولوژيکي و صداي رساي فرهنگ‌هاي رو به رشد است. شهري که همه پتانسيل‌هاي خلاق خود را جامه عمل مي‌پوشاند و پرچم دار فعاليت‌هاي فرهنگي و توسعه‌اي است. يک شهر خلاق يک شهر ديناميک از لحاظ يادگيري فرهنگي و بين فرهنگي است. در اين شهر، هر شهروند اطمينان خاطر به استفاده از ظرفيت‌هاي علمي، فني، هنري و فرهنگي خود دارد. فلسفه شهر خلاق، آن است که در هر شهري هميشه ظرفيتي بسيار بيش‌تر از آنچه در وهله اول به تصور مي‌آيد، وجود دارد. شهر خلاق، از مفاهيم جديد در عرصه مديريت شهري است که با مفاهيم کارآفريني نيز قرابت معنائي دارد.
شهر خلاق در قرن 21 به معناي شهروندان خلاق است. شهر خلاق و نوآور به شهر به عنوان محل شکل گيري خلاقيت، دانايي، صنايع خلاق و نوآور نگاه ميکند. شهر خلاق به عنوان يکي از مهمترين اهداف مديريت شهري باعث مي‌شود، خود به شکل يک رويکرد نوين در مواجهه با محيط‌هاي شهري و اثرگذاري بر فرآيندها، اهداف و روشهاي مديريت و برنامه ريزي شهري مد نظر قرار بگيرد. مديريت شهري خلاق با تلفيق انديشه‌ها و ايده‌هاي مديران شهري مدرن با ارزش‌هاي بومي جهت حلي مسائل و مشکلات شهري قدم برمي دارد.
افراد خلاق موجب قدرتمند شدن شهر و رشد اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي شهر مي‌شوند که اين افراد به عنوان سرمايه‌هاي انساني بايد با بسترسازي مناسب در مديريت شهري مشارکت داده شوند. سيستم شهري با بهره‌مندي از خلاقيت نخبگان شهر مي‌تواند ايده‌هاي عملگرايانه‌تري از واقعيت‌هاي شهري در آينده داشته باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۳۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخگویی مدیران شهری شیراز از طریق سامانه ۱۳۷

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز فارس، مدیران شهرداری شیراز هر هفته در قالب “پاسخگویی تلفنی مدیریت شهری به شهروندان” از طریق سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷ در طرح روی خط شهر پاسخگوی مستقیم شهروندان هستند.
علی مصلی‌نژاد، عبدالصالح رستم‌زاده و شهرام سبزیان‌فرد شهرداران مناطق ۸، ۹ و ۱۰ شیراز به ترتیب در روز‌های شنبه، یکشنبه و دوشنبه ۸، ۹ و ۱۰ اردیبهشت‌پاسخگوی مسائل شهری از طریق سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷ خواهند بود.
در ادامه پاسخگویی تلفنی مدیریت شهری شیراز به مسائل مردمی؛ علی فراشاییان و مسعود قادری شهرداران مناطق ۱۱ و ۶ در روز‌های ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت پاسخگوی شهروندان خواهد بود.

دیگر خبرها

  • توصیه‌های رئیس دستگاه قضای البرز به شورای شهر کرج
  • پاسخگویی مدیران شهری شیراز از طریق سامانه ۱۳۷
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند
  • حبس هشت ساعته سایپا در اتوبوس بین شهری!
  • رویداد روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
  • توجه شورای ششم به حل مسائل شهر با رویکردهای خلاقانه
  • استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان
  • شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
  • سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود