Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@00:54:05 GMT

تعارضي بين هويت‌ملي و ديني ما وجود ندارد

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۴۴۸۴۹

تعارضي بين هويت‌ملي و ديني ما وجود ندارد

خبرگزاري آريا - گروه سياسي: «مخالفت‌ها از روي ناآگاهي است؛ تعارضي بين هويت ملي و دين ما نه وجود دارد و نه کسي بايد اين‌ها را مقابل هم قرار دهد؛ حتي زماني که اسلام ظهور نکرده بود، «کوروش» يکتاپرست بوده و در چند کتاب آسماني هم از او به نيکي ياد شده! ما قبل از اسلام تاريخي داريم که با تاريخ بعد از اسلام آميخته است؛ نمي‌توانند بزرگان فرهنگي، ادبي، تاريخي و …که قبل از اسلام بوده‌اند را بگويند براي ما نيست! کشورها از نداشته‌هايشان براي خودشان چيزها ساخته‌اند، اما ما حتي از داشته‌هايمان هم نمي‌توانيم استفاده کنيم؛ جاي تأسف دارد….

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» اين بخشي از اظهارات بهرام پارسايي، نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي با سعيده ساجدي‌نيا خبرنگار سايت انصاف‌نيوز در آستانه‌ي روز منتسب به «کوروش» است؛ مشروح اين گفت‌وگو در ذيل مي‌آيد:
روزي که دستور نگارش منشور کوروش صادر شده، مبدأ تاريخي دارد
بهرام پارسايي در پاسخ به اين پرسش که «پيگيري‌ها براي ثبت روز کوروش در تقويم ملي و حتي جهاني به کجا رسيد؟»، گفت: بر روي اين موضوع که روزي به نام کوروش باشد، همه انسجام دارند، اما اين که مبدأ تاريخي اين روز کي باشد، مهم است. شايد اگر ما بخواهيم اين روز را بصورت جهاني ثبت کنيم که نه تنها در تقويم ملي بلکه در تقويم جهاني باشد و بتوانيم از اين طريق فرصت گردشگري به ظرفيت‌هاي کشور اضافه کنيم، بهترين روز مي‌تواند همان مبدأيي باشد که دستور نگارش منشور حقوق بشر صادر شده است.
جلسه‌اي بزودي با شوراي فرهنگي عمومي برگزار مي‌کنيم
وي با بيان اين که «کوروش را در دنيا بيشتر با منشورش مي‌شناسند که در سازمان ملل هم وجود دارد و آن را به تمام زبان‌هاي زنده دنيا ترجمه و منتشر کرده است»، گفت: بر اين اساس روزي که دستور نگارش اين حکم صادر شده، بهترين تاريخي است که مي‌تواند روز کوروش باشد و البته در اين باره جلسه‌اي هم بزودي با شوراي فرهنگي عمومي برگزار کرده و به نتيجه خواهيم رساند که روزي با مبدأ تاريخي در تقويم ملي ثبت و آن روز هر ساله از سوي مردم گرامي داشته شود و به اين ترتيب بتوانيم جذب گردشگر کنيم.
بيشتر همکاران مجلس از اين پيشنهاد استقبال کردند
خبرنگار از پارسايي پرسيد: «در مسير پيگيري ثبت روز کوروش حامياني داريد و يا دغدغه‌اي ميان مسوولان و نمايندگان در اين باره وجود دارد؟»، که اين نماينده پاسخ داد: اين دغدغه منحصر به من و اهالي استان فارس نمي‌شود و دوستاني در مجلس از نامگذاري چنين روزي استقبال کردند.
شما تعداد نمايندگاني که در اين موضوع همراهي خواهند کرد را مي‌دانيد؟
آمار نگرفتم، اما مخالفي نديدم و بيشتر همکاران از اين پيشنهاد استقبال کردند؛ ضمن اين که ما به اين موضوع، منطقه‌اي و استاني نگاه نمي‌کنيم.
هر زمان که در آستانه‌ي روز کوروش قرار مي‌گيريم اظهارنظرهاي متفاوت و ضد و نقيضي منتشر مي‌شود و حتي گاهي هويت کوروش را داراي سند تاريخي نمي‌دانند. نظر شما درباره‌ي اين‌گونه اظهارنظرها چيست؟ که نماينده شيراز گفت: ممکن است تاريخ را تحريف کرد، اما نمي‌توان آن را حذف کرد. وجود کوروش از سوي مورخان بزرگي حتي از کشورهاي مخالف ايران در آن زمان ثبت شده و جاي ترديد و اما و اگر ندارد؛ اين يک موضوع انکارناپذير است. بعضي مخالفت‌ها ممکن است از روي ناآگاهي باشد، اما کساني که بخواهند به کل وجود کوروش را زير سؤال ببرند، ديگر ناآگاهي نيست، بدنهادي است و محلي از اعراب ندارند اگر کسي کمي منطقي و منصف باشد، اين را قبول نمي‌کند.
در چند کتاب آسماني، از کوروش به نيکي ياد شده
نظرتان درباره‌ي قوانيني مانند حقوق شهروندي و حقوق کارگري که به کوروش نسبت داده مي‌شود، چيست؟
مسلم است که اين قوانين منافاتي با اسلام ندارد و چندهزار سال قبل و حتي زماني که اسلام ظهور نکرده بود، کوروش يکتاپرست بوده و اين، يکي از نقاط قوت کوروش است که در چند کتاب آسماني هم از او به نيکي ياد شده.
تعارضي بين هويت ملي و دين ما وجود ندارد
يعني کوروش همان «ذوالقرنين» است؟
اين يک تفسيري است که کساني مانند «مولانا ابوالکلام محي‌الدين احمد آزاد» – سياست‌مدار و مفسر بزرگ قرآن – داشتند که کوروش «ذولقرنين» است، اما در کتب ديگر آسماني از او نام برده شده و منتقدان، هيچ دليل و سندي براي نقد او ندارند؛ و عملکردش را همه دارند؛ بويژه اين که منشور حقوق بشر که از سوي فردي از سرزمين ما نگاشته شده جزو افتخاراتي است که داريم و رهبري هم بر حفظ اين افتخارات تاکيد دارند. باز هم مي‌گويم مخالفت‌ها از روي ناآگاهي است؛ تعارضي بين هويت ملي و دين ما نه وجود دارد و نه کسي بايد اين‌ها را مقابل هم قرار دهد.
آيا اسلاميت ما تعارضي با ايرانيت ما دارد؟
اين‌ها کساني هستند که نمي‌خواهند واقعيت قبل از اسلام را ببينند؛ ما قبل از اسلام تاريخي داريم که با تاريخ بعد از اسلام آميخته است؛ نمي‌توانند بزرگان فرهنگي، ادبي، تاريخي و ..قبل از اسلام را بگويند براي ما نبوده‌اند، اما بزرگان بعد از اسلام را بگويند براي ما هستند؛ اين نگاه‌ها هم به دين و هم به مليت و هويت ما لطمه مي‌زند و به نفع هيچ‌يک نخواهد بود و دليلي وجود ندارد که بخواهيم اين دو را در تقابل هم قرار دهيم.
هر ساله در آستانه‌ي روز کوروش، عده‌اي فضا را امنيتي مي‌کنند؛ از جمله خبر کذبي که مطرح شد مبني بر اين که از 5 تا 8 آبان‌ماه، پاسارگاد تعطيل است. چرا؟!
بزرگداشت کوروش، مديريت و درايت مي‌خواهد. اين مساله يک مساله‌ي فرهنگي و اجتماعي است، اما بدليل بي‌تفاوتي و بي‌درايتي مسوولان امر طي چندين سال، اين موضوع تبديل به يک موضوع امنيتي شده است؛ اين مساله‌ي پيچيده و سختي نيست. درست است که اين روز به نام تاريخ نامگذاري شده، اما ما بدنبال روزي هستيم که يک سنديت تاريخي داشته باشد که به جهانيان معرفي کنيم.
آيا براي معرفي کوروش به جهانيان و استفاده از ظرفيت‌هاي گردشگري مجموعه‌ي پاسارگاد کوتاهي شده است؟
نه تنها درباره‌ي کوروش، بلکه در مواجهه با بسياري ظرفيت‌ها و داشته‌هاي خوبمان که مي‌توانسته صنعت گردشگري ما را رونق بدهد، کوتاهي کرده‌ايم و برنامه‌ي خاصي نداريم و نتواسته‌ايم فرهنگ ادبي، تاريخي ومذهبي‌مان را بطور شايسته معرفي کنيم و معتقدم اين‌ها در کنار هم مي‌توانند جاذبه‌ي قوي باشند براي صنعت گردشگري و جذب توريست و بي‌ترديد کم‌کاري شده، اما تنها در اين رابطه بلکه در موارد متعدد کوتاهي شده است.
برخي مي‌گويند: نام «کوروش» در هيچ يک از متون منظوم ما وجود ندارد، در حالي که نام کسي مانند اسکندر در اين متون هست؛ چه پاسخي براي اين نقد وجود دارد؟
اين که دليل محکمي نيست اگر نام کسي در اشعار آمد، بوده يا نبوده؛ محتواي شعر شعراي ما بيشتر ادبي است و برگرفته از فرهنگ جامعه! آنچه مربوط به تاريخ است را بايد از مورخان سراغش را بگيريم؛ از شعرا که چنين خواسته‌اي نمي‌توانيم داشته باشيم.
ماجراي نامه به رييس‌جمهور؟
من در نامه‌ي دو روز پيش خود خطاب به رييس‌جمهور به سخن رهبري اشاره کردم که فرمودند برخي کشورها از نداشته‌هايشان براي خودشان چيزها ساخته‌اند، اما ما حتي از داشته‌هاي خودمان نمي‌توانيم استفاده کنيم.
ما نياز داريم که منافع ملي خودمان را تأمين کنيم و در مسيري قرار بگيريم که از اقتصاد نفتي فاصله بگيريم و بتوانيم از طريق گردشگري درآمدزايي کنيم. اگر نگاهي به يادداشت‌هاي مهاتير محمد که با توانمندي‌اش مالزي را از بدبختي بواسطه‌ي صنعت گردشگي نجات داده، بيندازيم، پس از سفري به ايران، گفته که «من اگر اصفهان را داشتم، درب چاه‌هاي نفت‌ را پلمپ مي‌کردم!»، اما ما بواسطه‌ي درآمد نفتي از اين ظرفيت‌ها چشم‌پوشي کرديم و نتوانستيم استفاده کنيم.
تقابل که هيچ، بي‌تفاوت هم نبايد از کنارش بگذريم
بايد در راستاي منافع، انسجام و اتحاد ملي داشته‌هايمان را ارج دهيم و تقابل که هيچ، بي‌تفاوت هم از کنارش نگذريم و از اين فرصت‌ها به نحو احسن استفاده کنيم؛ با اطمينان مي‌گويم اگر همين ظرفيت‌هاي تنها استان فارس را در بخش تاريخي، فرهنگي و … هر کشور ديگري داشت هزاران برابر ما درآمدزايي مي‌کرد؛ اين درحاليست که ما نه تنها استفاده نمي‌کنيم بلکه براي نگهداري و حفاظت از ميراثمان هم هيچ برنامه‌اي نداريم و آيندگان هم از ما خواهند پرسيد که چرا اين ميراث به اين روز مبتلا شد!
در حال حاضر موزه‌ي لوور پاريس که درآمدزايي کلاني براي کشور فرانسه دارد، نماي کوچکي از تمدن ماست، اما ريشه‎هاي همين تمدن‌ را ما در کشور داريم و نتوانستيم براي توسعه‌ي کشور و حل مشکلات بيکاري که حادترين چالش است، از آن بهره‌برداري کنيم.
امنيت را تأمين کنيم نه اين که امنيتي کنيم!
از همه دعوت مي‌کنم کمک کنيم نه فقط روز کوروش، بلکه تمام داشته‌هاي فرهنگي، ادبي، مذهبي، تاريخي و …را در کنار هم قرار بگيرند و در رابطه با هفتم آبان، نمي‌دانم که مرجع تاريخي دارد يا خير، اما چندسالي است که مردم آن را ملاک قرار داده‌اند و تا مشخص شدن روزي که داراي سند تاريخي باشد، مراسم اين روز را مديريت و امنيت آن را تأمين کنيم، نه اين که آن را امنيتي کنيم تا سودجويان نتوانند سوءاستفاده کنند.
در پي درخواستي که ارايه کرده‌ايم و ارتباط و هماهنگي اساتيد تاريخ درصدديم روز مبدأ مشخص منشور کوروش را در تقويم بياوريم تا هم مردم در امنيت کامل بتوانند اين روز را گرامي بدارند و هم آنها که از تعلل مسوولان فرصت‌طلبي مي‌کنند، نتوانند به اهدافشان برسند!
آيا نمايندگان استان فارس به پاسارگاد مي‌روند؟
بايد مديران مربوطه برنامه‌ريزي کنند تا مشخص شود برنامه‌شان براي اين روز چيست و اعلام کنند؛ باور بنده اين است که خالي کردن ميدان از سوي مسوولان بهانه‌اي مي‌شود براي اين که اقليت سودجو بتوانند بهره‌برداري کنند؛ بايد اين فرصت را خودمان به دست بگيريم و اجازه ندهيم کسي سوءاستفاده کند!

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۴۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج فارس جزو هویت ملی ایران

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا بی‌نیاز در خطبه‌های نماز جمعه به سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز اشاره کرد و گفت: دشمنان جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کردند با تحریف نام خلیج فارس به اهداف شوم خود در منطقه که تجزیه کشور‌های اسلامی است دست پیدا کنند، اما نه تنها موفق نشدن بلکه با پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران روبرو شدند.

امام جمعه کیش، افزود: دشمنان بدانند ما به دنبال جنگ و درگیری نیستیم، اما اگر قرار باشد توطئه‌ها و فتنه‌های خود را پیگیری کنند ما برای حفظ استقلال، هویت و عزت ایران اسلامی هرگز کوتاه نخواهیم آمد و آنان را پشیمان خواهیم کرد.

وی به روز جهانی کار و کارگر نیز اشاره کرد و گفت: پیشرفت و شکوفایی کشور مرهون تلاش‌های شبانه روزی کارگران است.

حجت الاسلام والمسلمین بی‌نیاز با بیان اینکه ارتقای سطح زندگی کارگران و ایجاد امنیت شغلی برای آنان از وظایف مسئولان کشور است، افزود: اگرچه تشکر زبانی از کارگران لازم و ضروری است، اما کافی نیست و مسئولان باید با برطرف کردن مشکلات کارگران به آنان توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: اگر امسال به نام سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است به این معناست که همه اقشار جامعه باید به موضوع تولید و کارگران که ستون تولید در کشور هستند توجه ویژه داشته باشند.

امام جمعه کیش با قدردانی از کارگران کیش، گفت: از تامین مسکن، بیمه، حقوق و مزایای کارگران کیش غفلت شده است و امیدواریم مسئولان توجه ویژه‌ای برای برطرف شدن مشکلات کارگران کیش داشته باشند.

وی با اشاره به فرا رسیدن روز معلم، گفت: شهید مطهری از متفکران اسلام شناس و دشمن شناس بود و در شناخت معارف اسلامی به جوانان کمک قابل توجهی کرد.

امام جمعه کیش، افزود: اگر رهبر معظم انقلاب اسلامی معلمان را افسران پیشرفت کشور معرفی کردند به این دلیل است که تعلیم و تربیت زیربنای پیشرفت کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین بی‌نیاز با اشاره به مساعدت‌های سازمان منطقه آزاد و فرهنگیان برای ارتقای آموزش و پرورش کیش، گفت: مدارس و آموزش و پرورش کیش با وجود فعالیت‌های انجام شده همچنان وضعیت مطلوبی ندارند.

وی از مسئولان سازمان منطقه آزاد و آموزش و پرورش کیش خواست نسبت به حل مشکلات معلمان مانند مسکن، حقوق و مزایا توجه جدی‌تری داشته باشند.

امام جمعه کیش با قدردانی از اجرای طرح نور و مقابله با هنجارشکنان در حوزه حجاب و عفاف گفت: حجاب واجب شرعی و واجب سیاسی و قانونی است که باید رعایت شود و چنانچه فردی خلاف قوانین عمل کند باید با او برخورد قانونی شود.

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز گفت: حجاب یک چالش تحمیلی از سوی دشمنان جمهوری اسلامی ایران است و در این حوزه برنامه ریزی کرده‌اند.

وی افزود: دشمنانی که با تحریم‌های اقتصادی فشار‌های زیادی را به کشور و مردم تحمیل کرده‌اند امروز خود را مدافع حقوق زنان و دختران ایران اسلامی معرفی می‌کنند.

امام جمعه کیش با اشاره به شهادت زنان و کودکان در غزه و دستگیری و شکنجه دانشجویان مدافع حقوق بشر در کشور‌های غربی به ویژه آمریکا، گفت: نقشه‌های شوم دشمنان به دلیل پیشرفت‌های زنان مومن و مقاوم ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف است پیشرفتی که ضربه سختی را بر تمدن غربی وارد کرده است.

وی به روز ایمنی حمل و نقل هم اشاره کرد و گفت: مردم و مسئولان برای حفظ ایمنی در حمل و نقل جاده‌ای باید بیشتر تلاش کنند.

امام جمعه کیش با اشاره به فرا رسیدن روز شورا‌ها، گفت:مشورت مورد تاکید اسلام و شورا‌ها از ارکان مهم تصمیم‌گیری و اداره کشور هستند.

وی افزود: شورا‌ها باید زمینه مشارکت هرچه بیشتر مردم در اداره امور کشور را فراهم کنند.

حجت الاسلام والمسلمین بی‌نیاز با اشاره به ساختار ویژه شورا‌ها در مناطق آزاد کشور گفت: امیدواریم با افزایش تعامل سازمان منطقه آزاد با شورای شهر کیش شاهد ارتقای کیفیت و سطح زندگی مردم کیش باشیم.

وی با اشاره به فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای، گفت: محیط ورزشی باید با ایمان، جوانمردی، فروتنی و پاکدامنی همراه باشد و ترویج ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای می‌تواند به تحقق این امر در جامعه کمک کند.

دیگر خبرها

  • همایش علمی خلیج فارس هویت ملی و تاریخی
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در خوزستان
  • دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
  • استغاندار هرمزگان: نگران توسعه صنعتی هرمزگان هستیم
  • آیین نقاره زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • خلیج فارس جزو هویت ملی ایران
  • برنامه‌های گردشگری باید با پیوست‌های فرهنگی و دینی تدوین شود
  • حرف‌های سیدجواد هاشمی درباره رپ کردنش
  • نالشکینه بخشی از هویت شهر بوکان است
  • قهرمانان، رسانه گویای هویت ملی ایران‌اند