Web Analytics Made Easy - Statcounter

اراک - ایرنا - استاندار استان مرکزی گفت: کاهش تراکم دانش آموزان در مدارس شهری با ارتقای بهره وری آموزشی گره خورده و این مهم باید در اولویت برنامه های آموزش و پرورش استان باشد.

سید علی آقازاده روز چهارشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: بررسی ها نشان می دهد که تراکم دانش آموزی در مدارس شهری استان بالا است و می طلبد با ارائه راهکار مناسب، کاهش این شاخص در مقاطع مختلف دنبال شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: کمبود کادر آموزشی در مدارس استان مرکزی از دغدغه های والدین دانش آموزان و آموزش و پرورش استان مرکزی است که باید به صورت تخصصی در کارگروه های مربوطه بررسی و راهکار مناسب برای جبران این کمبودها در شورای آموزش و پرورش طرح شود.
استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: با توجه به صدور قانون تغییر کاربری برخی از مدارس در سال جاری، نیاز است آموزش و پرورش در نخستین فرصت فهرستی از مدارس که قابلیت تغییر کاربری به تجاری را دارند جمع بندی و به شورای آموزش و پرورش ارایه دهد تا با صدور مصوبات روند تغییر کاربری این ساختمان ها در سال جاری فراهم شود.
آقازاده با یادآوری وجود ظرفیت های خیران مدرسه ساز در استان مرکزی گفت: این استان از ظرفیت های بالایی در حوزه خیران مدرسه ساز برخوردار است که تسهیل امور برای بهره گیری هرچه بیشتر از این ظرفیت بزرگ در دستور کار مسئولان و مدیران قرار گیرد.
وی ادامه داد: برگزاری آیین های کاروان راهیان نور از موثرترین راه های آشنایی نسل جوان و نوجوان با ارزش های انقلاب و دوران دفاع مقدس است که با جدیت دنبال شود.
استاندار مرکزی گفت: امسال تلاش می شود تا اعتبارات مربوط به اعزام کاروان های راهیان نور در کمترین زمان برای برگزاری هرچه باشکوهتر این آیین فرهنگی، در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست گفت: آموزش و پرورش این استان با کمبود سه هزار و 300 نیروی آموزشی و متخصص مواجه است و تامین این نیروها با توجه به محدودیت های قانونی برای بهره گیری از بازنشستگان به صورت حق التدریسی به یکی از مشکلات این حوزه تبدیل شده است.
شهریار فولادوند افزود: با توجه به اینکه استان مرکزی از مناطقی است که مهاجرت از آن زیاد است، سالانه حدود 200 نفر از فرهنگیان شاغل در این اداره کل به سایر استان های مهاجرت و تعدادی نیز بازنشسته می شوند و این مهم نظام آموزشی در استان را با تنگناهایی مواجه کرده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی با یادآوری اعزام هشت هزار دانش آموز این استان به مناطق عملیاتی کشورافزود: بخشی از هزینه این اعزام ها توسط سپاه و 500 هزار ریال به صورت سرانه توسط دانش آموزان پرداخت می شود که تامین این مبالغ برای برخی از دانش آموزان مقدور نیست.
فولادوند یاد آور شد: سال تحصیلی گذشته، هشت هزار و 120 دانش آموز و معلم از استان مرکزی به مناطق عملیاتی اعزام شدند که از دل نوشته های این دانش آموزان کتابی تحت عنوان رهاورد نور تدوین شده است.
وی ادامه داد: در جریان اعزام راهیان نور در سال گذشته، 100 میلیون ریال توسط آموزش و پرورش استان و 200 میلیون ریال توسط وزارت آموزش و پرورش برای اعزام دانش آموزان به مناطق عملیاتی دفاع مقدس هزینه شد.
مدیرکل اموزش و پرورش استان مرکزی پیش بینی کرد: امسال برای اجرای طرح کاروان راهیان نور دانش آموزی، حدود چهار هزار و 220 میلیون ریال اعتبار نیاز است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست گفت: با اجرای طرح انسداد بی سوادی در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید در سال 92، تلاش شده تا زمینه ورود همه نونهالان به سال اول دوره ابتدایی میسر شود.
علی محمد غلامی افزود: در این طرح بر اساس سامانه ثبت احوال در هر نقطه از استان مرکزی که کودکی 6 ساله وجود داشته باشد زیر چتر حمایتی آموزش قرار می گیرد.
وی ادامه داد: چهار هزار و 546 کلاس درس دوره ابتدایی در آموزش و پرورش استان مرکزی وجود دارد که در این کلاس ها به 123 هزار و 646 دانش آموز ارایه خدمت می شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی، جذب خالص دانش آموزان پایه اول سال تحصیلی 95- 96 آموزش و پرورش استان را 98 و هشت دهم درصد عنوان کرد و گفت: بر اساس آخرین آمار وزارت آموزش و پرورش سال تحصیلی گذشته، 981 نفر از کودکان 6 ساله استان به چرخه آموزش وارد نشدند.
غلامی افزود: از مجموع کودکان بازمانده از تحصیل در سال گذشته در استان مرکزی 876 نفر دارای آدرس ومحل زندگی، 105 نفراز آنان بدون اسناد هویت محل زندگی بودند که اسامی آنان برای شناسایی و بازگرداندن به چرخه آموزش به مدیران مناطق ارسال شده است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی خاطر نشان کرد: با اقدام های انجام شده تا کنون زمینه بازگشت به تحصیل 274 نفر از دانش آموزان دارای آدرس معلوم، به محیط آموزشی استان فراهم و به چرخه آموزش بازگشته اند.
غلامی ادامه داد: بازگشت به تحصیل 602 نفر از دانش آموزان دیگر استان نیز با برگزاری نشست های طرح انسداد بی سوادی و بهره گیری از ظرفیت سایر دستگاه ها در حال پیگیری است.
وی افزود: شهرستان های اراک، ساوه، شازند و خمین را به ترتیب بیشترین آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل در استان مرکزی را دارند.
وی گفت: تعصبات فرهنگی کور ، طلاق و ناآگاهی برخی از والدین، معضل کودکان کار، مهاجرت و از مهمترین عوامل بازماندن دانش آموزان از تحصیل است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی ادامه داد: مشکلات اقتصادی برخی ازخانواده ها نیز موجب شده بعضی از کودکان برای کسب درآمد در سنین پایین مجبور به کار شوند که این مهم موجب شده آنان از حضور در محیط های آموزشی باز بمانند.
وی، پیگیری جدی بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل به محیط های آموزشی و مدارس را از اولویت های آموزش و پرورش استان مرکزی عنوان کرد و گفت: تلاش شده است با طرح مسئله کودکان بازمانده از تحصیل در شورای اموزش و پرورش استان از ظرفیت های سایر دستگاه های برای بازگشت این افراد به مدارس استفاده شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: هم اکنون با صرف هزینه در خصوص بازگشت دانش آموزان بازمانده از تحصیل می توان از بسیاری هزینه ها و معضلات اجتماعی که این مهم می تواند در آینده برای جامعه به همراه داشته باشد جلوگیری کرد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: پیگیری و تلاش مدیران مناطق آموزش و پرورش برای بازگرداندن دانش آموزان به چرخه تحصیل، موجب پوشش 99 و پنج صدم درصدی دانش آموزان دوره ابتدایی استان مرکزی شده است.
معاون پژوهش و برنامه ریزی نیروی انسانی آموزش و پرورش استان مرکزی در این نشست گفت: 14 هزار و 686 نفر فرهنگی در آموزش و پرورش این استان به فعالیت اشتغال دارند که در سال تحصیلی جدید، 725 نفر به واسطه بازنشستگی و مهاجرت از خدمت در این اداره کل خارج شده اند.
بهرام حسین آبادی افزود: آموزش و پرورش استان مرکزی تا کنون با کمبود سه هزار و 500 نفر معلم رو به رو بود که با خروج 150 نفر معلم در سال تحصیلی جدید، نیاز به نیروی فرهنگی جدید بیشتر شد.
وی ادامه داد: هم اکنون 2 هزار و 441 واحد اموزشی در استان مرکزی وجود دارد که هشت و هشت دهم درصد آنها شامل 141 مدرسه در دوره ابتدایی، 34 مدرسه دوره متوسطه اول و 2 مدرسه در دوره متوسطه دوم را واحدهای آموزشی 2 نوبته تشکیل می دهند.
معاون پژوهش و برنامه ریزی نیروی انسانی آموزش و پرورش استان مرکزی خاطر نشان کرد: 231 هزار و 817 دانش آموز هم اکنون در مدارس این استان به امر تحصیل اشتغال دارند که میانگین تراکم دانش آموزان دوره ابتدایی در کلاس های شهر ها 28 نفر، روستاها 15، دوره متوسطه اول در شهرها 29 و در روستاها 16، دوره متوسطه دوم در شهرها 25 و در روستاها 15 نفر است.
227 هزار دانش آموز در 2269 مرکز آموزشی در استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.
1955/3075/ خبرنگار: مهدی عظیمی *** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۹۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس و دانش‌بنیان‌ها پلی به سوی شکوفایی استعداد

وزیر آموزش و پرورش گفت: پیوند مدارس با شرکت‌های دانش بنیان باعث شکوفایی استعداد دانش‌آموزان می‌شود و آماده هستیم این موضوع را در ساختار تعریف کنیم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رضا مراد صحرایی در جمع مدیران مدارس غیردولتی و هیئت‌امنایی اظهار کرد: امید در ادبیات ما جایگاه ویژه‌ای دارد، برای تسخیر آینده باید با امید حرکت کرد.

وی افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب جایگاه علم و امید برجسته است، علم در دست فردی قدرتمند است که امید داشته باشد به تغییر.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دیدن پیشرفت‌ها نسل جدید را امیدوار می‌کند، وقتی دانش‌آموزان سمپاد که دو درصد دانش‌آموزان کشور هستند بر روی عرشه کشتی در جنوب ایران قدرت کشور را مشاهده می‌کنند چراغ امید در دل آنها خاموش نمی‌شود.

صحرایی ادامه داد: دانش‌آموزان وقتی به شرکت‌های دانش بنیان رفته و مشاهده می‌کنند جوانان غیرممکن‌ها در ذهن آنها را ممکن کرده‌اند امید در دل آنها روشن می‌شود.

صحرایی متذکر شد: پیوند امید و پیشرفت بهترین پاسخ ما به جنگ ترکیبی است، مدرسه مزرعه آینده است، امروز در تحقق جایگاه برجسته علمی ایران در جهان نقش آموزش و پرورش بسیار مهم است و این نهاد کودکان را خلاق و پرسشگر تربیت می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: پیوند مدارس با شرکت‌های دانش بنیان باعث شکوفایی استعداد دانش‌آموزان می‌شود و آماده هستیم این موضوع را در ساختار تعریف کنیم و شرکت‌های دانش بنیان تعدادی از مدارس را به عنوان مدارس وابسته بپذیرند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امضای تفاهنامه همکاری سازمان نظام پزشکی و آموزش و پرورش
  • تلاش برای ارتقای رتبه علمی آموزش در خوزستان
  • اجرای طرح ارتقای سلامت دهان و دندان در مدارس عشایری
  • سومین چمن مصنوعی مدارس استثنایی کردستان بهره‌برداری می‌شود
  • اجرای طرح ارتقای سلامت دهان و دندان در مدارس عشایری کشور
  • ۵۴ زمین مینی فوتبال در مدارس استان بوشهر احداث می‌شود
  • پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته سلامت
  • مدارس و دانش‌بنیان‌ها پلی به سوی شکوفایی استعداد
  • سلامت خانواده از آموزش پرورش تا آموزش عالی
  • بهره‌مندی از ظرفیت مدارس جهت پیشگیری از بیماری‌ها