Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@22:16:32 GMT

تهران شهرپیاده‌روها نیست

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۵۷۱۵۵

تهران شهرپیاده‌روها نیست

شهر > شهری - حامد فوقانی:
هوای پاییزی امسال شهر تهران هنوز دچار عارضه اینورژن (وارونگی دما) نشده که آلودگی هوا رخ دهد و نفس پایتخت‌نشینان را بگیرد.

هواي خنك اين روزها جان مي‌دهد براي پياده‌روي. براي آنكه چند ايستگاه زودتر از بي‌آرتي پياده شويم و تا محل كار و دانشگاه را قدم‌زنان طي كنيم. اما واقعا چند درصد ما اينگونه همتي داريم؟ اصلا اگر هم بخواهيم نمي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پياده‌روها آنقدر مانع، مصالح و موتورسوار متخلف هست كه بايد قيد پياده‌ رفتن را بزنيم و با خودرو مسير را طي كنيم. بهترين پياده‌رو در خيابان وليعصر(عج) است.

حال يك‌بار بخشي از مسير خيابان وليعصر حدفاصل ميدان تجريش تا ميدان ونك را براي پياده رفتن انتخاب كنيد و بشماريد كه چندين‌بار از زير داربست‌هاي فلزي عبور مي‌كنيد يا مجبور مي‌شويد وارد خيابان شويد و يا چند بار از پستي و بلندي‌ها عبور مي‌كنيد. بر اين اساس در نظر بگيريد كه براي راه رفتن در بقيه پياده‌روهاي پايتخت و البته پياده‌رو‌هاي همه شهرهاي كشور با مشقت‌هاي ناخواسته‌اي روبه‌رو مي‌شويم. حواسمان را جمع نكنيم پاي‌مان به لبه يك‌موزاييك گير كرده و...

چند‌ماه پيش دوستي تعريف مي‌كرد حوالي بزرگراه ارتش و بلوار اوشان، هنگامي كه از اتوبوس پياده شده، در سياهي شب چند قدم برداشته و ديگر به ياد ندارد چه اتفاقي افتاده است. او درون جويي افتاده بود كه به قول خودش تا چند روز پيش آنجا نبوده اما به‌خاطر تغييرات هندسي ترافيكي، گويا بدون هيچ‌گونه درپوشي درستش كرده بودند و سرانجام اين كارمند از همه‌جا بي‌خبر را يك‌هفته‌اي خانه‌نشين كرد.

به هر ترتيب واقعيت آن است كه شهر ما، نه‌تنها انسان‌محور نيست بلكه به تعبير زهرا نژادبهرام، عضو شوراي شهر تهران، خودرومحور است. اينطور كه وي به همشهري گفت: مبناي ساخت‌وساز در پايتخت طي سال‌هاي اخير خودروها بوده‌اند و همه‌ چيزها در خدمت خودروها بوده‌اند.

عضو كميته بهسازي معابر شهر تهران با بيان اينكه حقوق شهروندي ما بر پايه حق طبيعي‌مان در شهر مثل حق اسكان، لباس پوشيدن، امنيت و... تعريف شده، افزود: «دسترس‌پذير بودن فضاي شهري نيز جزو حداقل‌هاي حقوق شهروندي است. يعني ما بايد بتوانيم در اين شهر به سهولت تردد داشته باشيم، هواي سالم استنشاق كنيم و شغل مناسبي داشته باشيم، از امنيت برخوردار باشيم و... اين در حالي است كه شهر تهران چون براي خودروها طراحي شده، در آن براي حقوق انسان‌ها اصلا فكر نشده است.»

نژادبهرام با اينكه 3.5ميليون دستگاه موتورسيكلت در تهران تردد مي‌كنند و سالانه بين 200تا 250هزار دستگاه خودرو به مجموعه شهر اضافه مي‌شود، گفت: «بنابراين بايد اين مبنا تغيير كند و بر مدار انسان محور حركت كنيم.» وي كه عضو كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران است اعتقاد دارد براي اينكه حقوق شهروندي رعايت شود ابتدا بايد پياده‌روهاي مناسب براي تردد شهروندان ايجاد شود. به گفته وي اينگونه، آلودگي هوا هم كم‌كم از شهر برخت برمي‌بندد و بسياري از مشكلات شهروندي رفع مي‌شود.

3اولويت كاري مديريت شهري

طبق آمار حدود 11درصد از جوامع را افراد كم‌توان و ناتوان تشكيل مي‌دهند. اين درصورتي است كه تا ۱۵ سال آينده جمعيت سالمند كشورمان دوبرابر مي‌شود. همين الان هم طبق آمار سازمان بهزيستي حدود 2درصد جمعيت كشور معادل يك‌ميليون و ۳۰۰هزار نفر در شمار معلولان هستند. در اين بين نژادبهرام اعتقاد دارد اصلا امكان تردد براي قشر كم‌توان و ناتوان در پياده‌روهاي شهر وجود ندارد. وي با اشاره به اينكه كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران و مجموعه مديريت شهري، نسبت به رفع مشكلات تردد در پياده‌روها دغدغه دارند اعلام كرد كه براي اين منظور 3دستور مهم را در اولويت كاري قرار داده‌ايم. اين 3دستور عبارتند از:

1-نصب پل‌هاي هوايي عابرپياده استاندارد و مجهز به پله‌برقي و آسانسور در مكان‌هايي كه اهالي از اين مكان محروم هستند.

2-ايجاد تغييرات در پياده‌روها براي جلوگيري از ورود موتورسيكلت‌ها؛ البته با توجه به اينكه خللي در رفت‌وآمد شهروندان، معلولان با ويلچر، نابينايان و كم‌تواناني كه از وسايل كمك پزشكي استفاده مي‌كنند، به‌وجود نيايد.

3--ايمن شدن فضاي پياده‌روها از منظرهاي مختلف مثل ممنوعيت پارك عمود خودروها و اشغال مجاز پياده‌رو توسط سازندگان ساختمان. همچنين ايجاد فضاهايي در پياده‌روهاي پهن‌تر و نصب مبلمان شهري براي ماندن موقت و استراحت رهگذران.
زهرا نژادبهرام در پاسخ به اين سؤال كه اگر از همين امروز كار مناسب‌سازي معابر و ايجاد شهردسترس‌پذير به‌طور جدي‌تر و با چنين رويكردي آغاز شود، فكر مي‌كنيد چقدر زمان مي‌برد تا به نقطه هدف مطلوب برسيم، گفت: «تصورم اين است كه 4سال ديگر مي‌توانيم به رقم قابل ارائه و اعتمادي دست پيدا كنيم اما نمي‌شود در فاصله كوتاهي، شهرمان 100درصد دسترس‌پذير شود.»

فرصت تعامل با شهر نيست

دسترس‌پذيري به اين مفهوم است كه همه افراد و نه فقط معلولان و كم‌توانان بتوانند به بهترين شكل نيازمندي‌هاي خود را در شهر برطرف كرده و به امكانات دسترسي داشته باشند. مناسب‌سازي به تعبيري ظاهري و فيزيكي است؛ درحالي‌كه دسترس‌پذيري، مفهوم مهم‌تر و گسترده‌تري دارد. اين در حالي است كه در شهر دسترس‌پذير اگر يك‌شهروند نتواند از حق‌خود برخوردار شود، مي‌تواند نسبت به اين امر شكايت كند.

بر همين اساس دكتر سيدمحسن حبيبي، استاد تمام رشته شهر‌سازي‌ در دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران به همشهري گفت: « حق شهر يعني حق به چالش كشيدن خود از طريق دگرگوني شهر و فضاي شهري.» به اعتقاد وي با تحقق حق شهر و حقوق شهروندي، شهروندان مسئوليت‌پذير شده و از بيگانگي رهايي مي‌يابند و اينگونه مي‌توانند مطالبات خود براي دسترسي داشتن به عناصر فراهم شده را مطالبه كنند.

وي با بيان اينكه وقتي شهروندان هنگامي كه پا از منزل خود بيرون مي‌گذارند، فرصتي براي تعامل با شهر خود ندارند، افزود: «مردم تنها از هياهو و سختي‌هاي پياده رفتن در شهر فرار مي‌كنند. اين در حالي است كه اساسا مديريت شهري و همه نهادها براي ساخت هر الماني بايد پياده‌ها را درنظر بگيرند و شهر را با اين نگاه جلو ببرند.»

در همین زمینه: موافقت شهردار تهران با بازگشایی آزمایشی محور صفا در پیاده راه هفده شهریور خیابان ۳۰ تیر پیاده راه نمی‌شود پیاده‌های پاییزی توجه به شهروندان با رونق پیاده‌روی در شهر

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۵۷۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یگان‌های پیاده نیروهای ۴ گانه ارتش در رژه تهران شرکت کردند

به گزارش خبرنگار مهر، یگان‌های پیاده نیروهای ۴ گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران و دانشجویان افسری دانشگاه‌های آجا از مقابل جایگاه رژه رفتند.

این یگان‌ها عبارتند از: یگان‌های پیاده نیروی زمینی ارتش، یگان دژبان ارتش جمهوری اسلامی ایران، تکاوران تیپ ۶۵ نیروهای ویژه هوابرد (نوهد)، تکاوران منجیل، مرکز تخصصی آموزش‌های دریایی رشت.

همچنین دانشجویان دانشگاه‌های افسری امام علی (ع) ارتش، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خمینی (ره) و دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) در این مراسم به اجرای رژه پرداختند.

کد خبر 6080501 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • کشته شدن دو عابر پیاده در تهران
  • خط‌کشی محوری معابر منطقه۸ تهران
  • اعمال قانون روزانه ۱۴۰۰ وسیله نقلیه در پیاده‌روها
  • سهم بالای عابران پیاده در تصادفات فوتی سال گذشته تهران
  • ۴۱ درصد تصادفات فوتی سال گذشته تهران مربوط به عابران پیاده بود
  • جزئیات پیاده روسازی در تهران | در این دو سال چقدر پیاده رو مناطق مناسب سازی شده‌اند؟
  • ۱۲ میلیون تخلف ساکن اعمال قانون شد
  • روزانه ۱۴۰۰ وسیله نقلیه در پیاده‌روها اعمال قانون شده است
  • یگان‌های پیاده نیروهای ۴ گانه ارتش در رژه تهران شرکت کردند
  • سهم ۴۱ درصدی عابران پیاده در تصادفات منجر به فوت