Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

جلوگيري از مسموميت با کربن مونوکسيد
همزمان با سرد شدن هوا بيشتر افراد از وسايل گرمايشي در منزل و محل کار استفاده مي‌کنند، اما رعايت نکردن نکات ايمني سبب مسموميت شديد با گاز و در بسياري مواقع بروز مرگ شود.
همه ساله در جهان خبر‌هاي تلخي از مرگ و مسموميت افراد بر اثر استشمام گاز کربن مونوکسيد منتشر مي‌شود اما با رعايت نکات ايمني مي‌توان از بروز مسموميت جلوگيري کرد و به افرادي که دچارمسموميت شده اند کمک‌هاي اوليه ضروري را ارائه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کربن مونوکسيد (CO) گازي بي رنگ و بي بو است و بيشتر افراد در ابتدا منتشر شدن آن را احساس نمي‌کنند.
از جمله خطرناکترين منبع‌هاي توليد اين گاز مي‌توان، اجاق گاز، آبگرمکن، چراغ‌هاي گازي خوراک پزي، ديزل‌هاي توليد برق خانگي در زمان قطع برق، بخاري گازي، شومينه و حتي روشن بودن خودرو درمحيط بسته پارکينگ خانه را نام برد.
افزون برگاز، وسايلي همچون بخاري هيزمي و شومينه نيزمي توانند بر اثر سوخت ناقص و وجود نداشتن تهويه مناسب هوا، سبب توليد گاز مونوکسيد کربن و مسموميت در افراد شوند.
در محيط‌هاي سربسته مانند اتاق، آپارتمان، قايق و چادرمسافرتي به ويژه زماني که راه‌هاي خروج هوا و تهويه آن بسته شدنه باشد خطر مسموميت با گاز به شدت افزايش مي‌يابد.
در گام نخست با مشاوره با متخصص امن‌ترين شيوه گرمايش خانه و محل کار را انتخاب کنيد و درصورتي که قصد داريد از وسايل گرمايشي گازي استفاده کنيد براي نصب از افراد کارشناس بهره بگيريد.
وجود راه تهويه ايمن و استاندارد، دودکش از جنس بدنه و کلاهک مورد تاييد از جمله اصلي‌ترين نکته‌ها درمحافظت از سلامتي شما و خانواده هايتان است.
از جمله مهم ترين نشانه‌هاي مسموميت با گاز مونوکسيد کربن موارد، زيرا مي‌توان نام برد که در صورت وجود يک يا چند مورد از اين علامت‌ها به سرعت بايد به مراکز درماني مراجعه کنيد يا با اورژانس تماس بگيريد.

آموزش جلوگيري از مسموميت با گاز کربن مونوکسيد
براي جلوگيري از بروز مسموميت راهکار‌هاي زير توسط کارشناسان توصيه مي‌شود:
• بررسي تمام وسايل گرمايشي به طور روزانه و اطمينان از سالم بودن سوپاپ، لوله، اتصالات و تعمير سريع هرنوع آسيب و نقص تا خطر مسموميت به حداقل برسد.
• بررسي دودکش و محل تهويه هواي منزل و محل کار، استفاده از کلاهک دودکش مناسب، دست زدن به بدنه دودکش (درصورتي که بخاري گاز روشن باشد و بدنه دودکش سرد باشد نشان دهنده مسدود بودن دودکش و خطربروز مسموميت است)، درصورت امکان خاموش کردن وسايل گرمايشي گازي در زمان استراحت شبانه، بازگذاشتن در و پنجره براي ايجاد جريان هوا در زمان استفاده از وسايل گرمايشي گاز سوز و استفاده از حسگر اعلام انتشار گاز مونوکسيد کربن که توسط کارشناس مي‌تواند بر روي دستگاه‌ها نصب شود همگي از راهکارهاي مراقبتي و پيشگيرانه از مسموميت با کربن مونوکسيد با است.
• خبررساني به دوستان و اقوام درخصوص استفاده از اين وسايل، تا درصورت بروز مسموميت به سرعت به کمک شما بيايند و روشن نگذاشتن خودرو درمحيط پارکينگ سربسته مي‌تواند سبب ايمني و جلوگيري از مسموميت با اين گاز مرگبار شود.
• در زمان بروز باد، باران و يا بارش برف شديد امکان آسيب ديدن کلاهک دودکش وجود دارد، همچنين برخي از پرنده‌ها به دليل گرم بودن اين مکان برروي آن آشيانه درست مي‌کنند که مي‌تواند سبب مسدود شدن دودکش و بروز مسموميت در افراد شود.

تنفس مقدار فراوان گاز مونوکسيد يا جذب آن از راه پوست اين ماده وارد جريان خون مي‌شود
اگر با افراد دچار مسموميت با گاز مونوکسيد کربن مواجه شديد:
در گام اول پنجره‌ها و درب‌ها را باز کنيد تا هواي تازه در فضا جريان پيدا کند، تماس فوري با اورژانس پزشکي و اطلاع رساني از حادثه کاري است که بايد به سرعت انجام دهيد، اگر امکان جابه جايي افراد را داريد آنها را به فضاي باز ببريد، شير گاز يا وسيله گرمايشي را ببنديد و آن را خاموش کنيد.
با حوله مرطوب جلوي دهان و بيني خود را بپوشانيد تا دچار مسموميت نشويد و با يک حوله مرطوب ديگر هواي داخل محيط بسته را به سمت در يا پنجره هدايت کنيد تا هواي تازه با آن جايگزين شود.
افراد مسموم را به روي زمين قراردهيد تا راه تنفسي آنها مسدود نشود، علائم حياتي آنها شامل ضربان قلب، واکنش مردک چشم، سطح هوشياري، قدرت حرکت و مواردي از اين دست را بررسي کرده به کارشناس اورژانس تا قبل از رسيدن کادر پزشکي اطلاع دهيد.
اگر شدت نشت گاز بسيار شديد است از محيط خارج شده منتظر بمانيد تا کارشناسان آتش نشاني و اورژانس در محل حاضر شوند.
بر اثر تنفس مقدار فراوان گاز مونوکسيد يا جذب آن از راه پوست، اين ماده وارد جريان خون مي‌شود و به جاي اکسيژن وارد ارگان‌هاي حياتي بدن چون قلب، مغز و شش‌ها مي‌شود و به اين ترتيب باعث مرگ افراد مي‌شود.
مسموميت با اين گاز براي نوزادان، زنان باردار، افراد مبتلا به بيماري‌هاي تنفسي، چون آمفيزم و بيماران قلبي بسيارخطرناک است و حتي تنفس درصد بسيار کمي از اين گاز مي‌تواند به سلامت آنها آسيب برساند.
با رعايت توصيه‌هاي بالا مي‌توانيد ايمني و سلامت خود را در فصل‌هاي سرد سال حفظ کنيد و از محيط گرم لذت ببريد.
منبع:yjc.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۵۸۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D

ویتامین D نقش مهمی در حفظ سلامت کلی بدن دارد. این ویتامین برای رشد و توسعه سلول‌های عضلانی، عملکرد مناسب و سازگار سیستم ایمنی، حفظ سلامت سیستم اسکلتی و موارد دیگر ضروری است. به همین دلیل است که سطوح ناکافی یا کمبود ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به بیماری و عفونت، تخریب استخوان و بسیاری دیگر از پیامدهای منفی سلامتی را افزایش دهد.

به گزارش خبرآنلاین، کمبود ویتامین D بسیار رایج است و در سراسر جهان، حدود ۱ میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عواملی که خطر کمبود ویتامین D را افزایش می دهند عبارتند از:

رنگ پوست، محل زندگی، توانایی بدن برای جذب ویتامین D، قرارگیری در معرض نور خورشید، شرایط پزشکی، وزن بدن.

مصرف بیش از حد و تصادفی ویتامین D تحت شرایط زیر پیش می‌آید:

خطاهای نسخه، استفاده نادرست از مکمل‌های ویتامین D با دوز بالا و ...

افزایش مصرف ویتامین D چه عوارضی را به دنبال دارد؟

۱. افزایش سطح ویتامین D موجود در خون

سطوح ویتامین D بیشتر از ۱۰۰ نانوگرم در میلی لیتر ممکن است مضر باشد. در مواردی که افراد مگادوز (دوزهای بسیار بالا) مکمل‌های ویتامین D را برای مدت طولانی مصرف می‌کردند، علائم مسمومیت در سطوح خونی بسیار بالا گزارش شده است.

بیشتر موارد مسمومیت ویتامین D ناشی از دوز نامناسب مکمل و اشتباهات تجویزی است.

۲. افزایش سطح کلسیم خون

ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، کلسیم خون شما ممکن است به سطوحی برسد که علائم ناخوشایند و بالقوه خطرناکی ایجاد کند.

علائم هایپرکلسمی (کلسیم بالا) عبارتند از:

ناراحتی‌های گوارشی مانند استفراغ، حالت تهوع، یبوست و درد معده خستگی، سرگیجه، توهم و گیجی بی‌اشتهایی ادرار بیش از حد سنگ کلیه، آسیب به کلیه و حتی نارسایی کلیه فشار خون بالا و ناهنجاری‌های قلبی کم‌آبی بدن

هایپرکلسمی معمولاً پس از مصرف مگادوز ویتامین D برای مدت طولانی ایجاد می‌شود و نوعی تهدید برای سلامتی به شمار می‌آید.

۳. تغییر وضعیت روانی

هایپرکلسمی می‌تواند منجر به تغییر وضعیت روانی در افراد مبتلا به مسمومیت ویتامین D شود. افراد مبتلا به هایپرکلسمیِ ناشی از مسمومیت ویتامین D معمولاً علائمی مانند گیجی، افسردگی و روان پریشی دارند. در موارد شدید، کما نیز گزارش شده است.

۴. عوارض کلیوی

در برخی موارد، مسمومیت ویتامین D می‌تواند منجر به آسیب به کلیه و حتی نارسایی کلیه شود. این به این دلیل است که داشتن ویتامین D بیش از حد در بدن می‌تواند منجر به سطوح بالای کلسیم شود که همین امر منجر به از دست دادن آب از طریق ادرار زیاد و کلسیفیکاسیون (انباشت کلسیم) کلیه‌ها می‌گردد.

هایپرکلسمی همچنین می‌تواند باعث انقباض عروق خونی کلیه و در نهایت افت عملکرد کلیه ‌شود.

منبع: healthline

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • دمنوشی که موجب جلوگیری از اضافه وزن می‌شود
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران
  • قارچ سمی ، خانواده ای را در شیراز راهی بیمارستان کرد
  • افزایش ۲۷ درصدی مرگ بر اثر مسمومیت قرص برنج در مازندران
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در شیراز
  • ۱۷۸ نفر پارسال بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران فوت کردند
  • مرگ ۱۷۸ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران