Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-19@22:24:20 GMT

ژن خوب دوران پهلوی را بشناسید

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۶۱۳۰۷

ژن خوب دوران پهلوی را بشناسید

مشرق نوشت :

اردشیر زاهدی از رجال دوران پهلوی دوم است که به واسطه خدمت پدرش به شاه در کودتای ۱۳۳۲ و نیز دامادی شاه، پله‌های ترقی را طی کرد و مدت‌ها سفیر ایران در آمریکا شد.

مطابق گزارشات اسناد لانهٔ جاسوسی پاسخ دندان شکن یک جوان دانشجو به او در سطح بین المللی مورد توجه قرار گرفته بوده است. در اسناد سفارت آمریکا در مورد او آمده است:

«ستاره زاهدی بعد از کودتای شاه درخشان گشت، چرا که پدرش تیمسار فضل الله زاهدی این کودتا را رهبری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۱۹۵۷ اردشیر زاهدی با دختر شاه، شهناز ازدواج کرد. او در سال ۱۹۶۴ شهناز را طلاق داد.

از راست: اردشیر زاهدی - شهناز پهلوی - سپهبد زاهدی

تا سال ۱۹۷۱ وزیر امور خارجه کابینه هویدا بود "ولی به علت اینکه به شاه مستقیماً گزارش می‌کرد" هویدا از او ناراحت شد و زاهدی در سال ۱۹۷۱ به آمریکا رفت و به شاه گفت: یا من یا هویدا. ولی هویدا در این بین برنده شد.

زاهدی گفت که دیگر به ایران برنمی گردد و از سال ۱۹۷۳ به عنوان سفیر ایران در آمریکا بوده است. او به طور چشمگیری پارتی برگزار می‌کند و از اعضای برجسته واشنگتن و کنگره آمریکا دعوت به عمل می‌آورد.

ولخرجی‌های او در مهمانیها برای ایران مشکلاتی به بار آورده است. اما شاه برای تماس داشتن با او ارزش قائل می‌شود. او به دانشجویان ایرانی در آمریکا گفت: ببینید ایران چگونه برای ترقی جوانهایش مناسب است و من به چنین پستی رسیده‌ام. یکی از دانشجویان گفت: بله ولی شاه فقط یک دختر دارد.»[۱]

[۱] - اسناد ‌لانهٔ جاسوسی، کتاب اول، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، صفحه ۲۷۵

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۶۱۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید

 راهول ساگر، بنیانگذار این اسکناس قیمتی، این خبر را با هیجان‌ در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشت؛ خبری که در مدتی کوتاه، ده‌ها میلیون نفر از آن بازدید کردند. البته این اسکناس، بیشتر جنبه یک سوغاتی ارزشمند را دارد و قرار نیست به‌عنوان پول رایج و قانونی رد و بدل شود، اما با گفته ساگر، یاد این سرزمین را در دل مسافران آن تا ابد زنده نگه می‌دارد.   اما خاص‌ترین اسکناس‌ها، برای کدام کشورهاست و کدام ویژگی‌ها، آنها را خاص کرده است؟   دلار عمودی بیشتر کشورهای جهان، اسکناس‌های خود را به شکل افقی منتشر کرده‌اند اما «برمودا»، یکی از کوچک‌ترین کشورهای جهان در اقیانوس اطلس شمالی است که اسکناس‌های ۲‌دلاری‌اش، عمودی است که بر یک روی آن، مرغی خوشرنگ جا خوش کرده است.   اسکناس پانچ‌شده «موبوتو سسه سوکو»، دیکتاتور زئیری، بعد از ۳۲سال حکومت در سال‌۱۹۹۷ میلادی سرنگون شد و حکومت جدید که به نام جمهوری دمکراتیک کنگو شناخته می‌شود، از نظر اقتصادی، در شرایطی دشوار قرار گرفت و قرار شد در مدتی کوتاه، از همان اسکناس‌های قبلی استفاده کنند؛ اما چهره‌ دیکتاتور منفورشان را روی اسکناس‌ها، باید چه می‌کردند؟ بهترین راه پانچ این اسکناس‌ها و حذف دیکتاتور بود.     اسکناس ضدآب اسکناس‌های ۵دلاری استرالیا، قابل شست‌وشوست و تقریبا غیرممکن است پاره شود؛ پس شاید مردم استرالیا، تمیزترین پول جهان را توی جیبشان دارند. شفاف‌بودن بخش‌هایی از این اسکناس، آن را خاص‌تر هم کرده است.     اسکناس محیط‌زیستی در کشور آفریقای جنوبی، به‌جای تصاویر سیاستمداران، دانشمندان و هنرمندان، طرح‌هایی از شیر، فیل، کرگدن، بوفالو و پلنگ روی برخی از اسکناس‌هایشان نقش بسته و تصویر این حیوان‌های بزرگ، توجه علاقه‌مندان به محیط‌زیست را به‌خود جلب کرده است.     اسکناس دمکراتیک طرح این اسکناس ۲۵۰ گیلدر هلندی، قبل از انتشار، به همه‌پرسی گذاشته شد و ۹۷‌درصد مردم هلند، آن را پسندیدند؛ اسکناسی با طرح فانوس دریایی و نقشه جهان که به همین دلیل، شاید یکی از محبوب‌ترین اسکناس‌های جهان است.   منبع: همشهری آنلاین باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • تحقیر فرح توسط محمدرضا شاه در مقابل دوربین / روایت تلخ مقامات پهلوی از واگذاری بحرین / روش آموزشی بی‌نظیر امام موسی صدر / ایران تحت اشغال به روایت تصاویر متفقین
  • حجم مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان به ۲۷۰ میلیون دلار رسید
  • توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است
  • عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید
  • نگاهی به روابط رژیم پهلوی و رژیم صهیونیستی/ آنها چگونه حافظ منافع اسرائیل بودند؟ + عکس ها
  • مساله بحرین و استیضاح دولت هویدا + عکس های تاریخی
  • چه کسانی ندای انحلال ارتش را سر می‌دادند + فیلم
  • از دوران وابستگی تا روزگار سرافرازی
  • عملیات «وعده صادق» چهره و قدرت پوشالین صهیونیست ها را برای جهانیان هویدا ساخت
  • ببینید | سلطان گل به خودی را بشناسید؛ باورتان می‌شود انقدر سریع؟