Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز، آیت الله علی اکبر رشاد، ظهر پنجشنبه در مراسم اختتامیه چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی که در مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، در رابطه با دستاوردهای علوم انسانی اسلامی ابراز امیدواری کرد اظهار داشت: علوم انسانی رایج امروزه پیشینیه دیرینه چندانی ندارد و بشر امروز خواسته و ناخواسته سخت اسیر دستاوردهای این حوزه معرفتی گسترده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: علوم انسانی رایج برای درک کنش انسانی کافی نیست و لازم است که حوزه‌های دانش‌های دیگر نیز  به آن ورود کند.

به گفته وی امروز علوم انسانی ناظر به فلسفه، معرفت شناسی، حکمت و طبیعیات است که بخشی از این گسترش قلمرو ناشی از این است که مرزهای علوم آرام آرام از بین می رود.

آیت الله رشاد، قلمرو علومی همچون معرفت، معیشت و مدیریت، طبیعیات، فنون و مهندسی  را بسیار محدودتر از قلمرو علوم انسانی دانست و تصریح کرد: علوم انسانی دین دنیای مدرن است همان چیزی که دین مدعی است، علوم انسانی نیز برای بشر مدعی است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نقطه تماس دین با علوم انسانی چالش امروزی دین در مواجهه با معارف تولیدی است که از بعد از رنسانس ایجاد شده است.

وی تأکید کرد: در این دوره علوم طبیعی به صحنه آمد و با دین روبرو شده و با آن مخالفت کرد و این تلقی ایجاد شد که علم با دین مخالف است.

علوم انسانی به صورت خاموش با دین مواجهه می‌کند

آیت الله رشاد با بیان اینکه علوم انسانی به صورت خاموش با دین مواجهه می‌کند، افزود: این مواجهه از جنس جنگ نرم است، همه آنچه در قالب علوم انسانی بیان شده است باطل نیست، بلکه اصل و مهم اسلامی شدن آن است.

وی با تأکید بر تأثیرگذاری فوق العاده علوم انسانی بر حیات انسان امروز، افزود: سیطره علوم انسانی وارداتی بر زندگی مسلمانان تا حد چشمگیری فقه و اخلاق اسلامی را به حاشیه رانده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه فقه و اخلاق اسلامی و علوم انسانی ادعاهای مشترک دارند، تصریح کرد: لازم است برای استقلال فکری و رهایی از اسیری در فکری جریانات قدرت و ثروت جهان به تولید علوم انسانی اسلامی بپردازیم.

وی تولید علوم انسانی اسلامی را وظیفه حوزه علمیه برشمرد و تأکید کرد: نظریه پردازی در این حوزه در گرو اجتهاد نظریه پردازان است و باید کسی که در این عرصه قدم برمی‌دارد به درجه اجتهاد رسیده باشد.

آیت الله رشاد تصریح کرد: مبانی علوم انسانی باید بر اساس حکمت اسلامی تولید شود، باید در بستر اجتهاد توأم با علم و اخلاق، علوم انسانی در متن حوزه تدریس شود.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۶۷۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ مدیر امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: نوزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی و حافظان قرآن کریم، مربوط به ترجمه و مفردات کلام الله مجید، همزمان با سراسر کشور در همدان برگزار شد.

رضا فرهادی افزود: استان همدان هم به عنوان یکی از حوزه‌های منتخب این آزمون در حوزه‌های دانشگاه چمران، دانشگاه بوعلی و اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ملایر با حضور ۲۷۰ شرکت کننده برگزار کرد که در رشته ۱۰ جز ۴۰ نفر، ۲۰ جزء ۳۹ نفر و در رشته‌های دیگر در مجموع ۱۳۲ نفر حضور داشتند.

او همچنین گفت: نتایج این آزمون خرداد امسال اعلام می‌شود.

دیگر خبرها

  • فیلم‌های سیاه ما با فیلم‌های سیاه آمریکایی تفاوت‌هایی دارد
  • آغاز به کار پنل‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته‌ای
  • آغاز به کار پنل‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته ای
  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • کارگروه تخصصی برای ساماندهی شبکه مهندسی پوشاک دانشگاه تشکیل می‌شود
  • آزمون دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در همدان
  • شهرک تخصصی کفش در قم ایجاد می‌شود